Et rakennusalan ammattilaisena varmaan kysyisi jos olisit sellaisessa joskus vieraillut.
Noissa pintojen itse tekemisessä on se vaara, että kustannukset karkaa. Yllättävän kalliita tapetteja, parketteja, laattoja yms on ihan pakko saada. Versus talotehtaan perusratkaisut. Silti, noin sen varmaan itsekin tekisin.
Joo hinnat voivat karata, mutta katteen ja kovan sellaisen ottaa talotoimittaja ja myy asiakkaalle 7€ laminaatit 20€/m2. Näin siis käytännössä. Olin edellisessa elämässä ison rautakaupan myymäläpäällikkö ja aika hyvin tunnen kustannusrakenteet (vaikken omaa taloa olekaan rakentanut, mutta remontoinut melkoisesti)
Vaivaa se vaatii, mutta hyvissä ajoin etukäteen hankkimalla saa esim 2-laadun parkettia, 40€/m2 sijasta (I-laatu), jonnekin 15€-20€/m2 ja näissähän ei ole muuta vikaa usein kuin esim aavistusken enemmän oksan kohtia, tai vähän vähemmän ns sydänpuuta tms.
Samoin kaakelit, vastaavan tasoinen laatta esim Pukkila vs ison ketjun omatuonti, hinnat vain noin puolet Pukkilan laatoista, eikä laatu juuri häpeä.
Säästetyllä hinnalla sitten voi pitää lainan kurissa, tai vastaavasti ostaa sitä laatua johonkin muuhun kohteeseen, kuten kodinkoneisiin vaikka.
Edit:yllättävän paljon muuten kustannuksiin vaikuttavat myös talotehtaan fyysinen etäisyys rakennuspaikasta, rahdit siis.
Sitten muita asioita joista voi säästää. Takka. Useimmat valmistajien takkanäyttelyt ja rautakauppojen takat myydän pois kerran vuodessa, kahdessa. Näyttelytakan saattaa saada -30-40% ja asennuksen sopivaan hintaan.
Kuukauden itse väsäämällä pintoja ja talkooapua tms käyttämällä säästä työkustannuksissa helposti tonneja (jos omalle duunille ei laske hintaa).
150 tuntia kuukaudessa ammattilainen tekemässä pintoja maksaa vaikka 40€ tuntihinnalla 6000€, tuolla säästöllä taas ostaa jo koko talon parketit.