Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 936 327
  • 4 392

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan ensimmäisenä keskittyisin siihen mistä vesi on päässyt kaapin sisään ja korjaisin mahdollisen vuodon?! Hana, mahdollinen apk:n liitos tai viemäriliitos vuotaa? Onko alakaapeissa sokkelit? Jos on niin tarkasta myös alakaappien alta onko lattialla vettä?

Jos ei ole mistään suuremmasta ja pidempään jatkuneesta vuodosta kyse niin kuivaat sen kaapin rätillä ja huolehdit ettei vuoto jatku niin ei hätää.

Joo siis vuotokohta on löydetty ja ehkä korjattu. En vaan jaksanut raportoida siitä edellisessä viestissä. Vuoto oli lavuaarin ja putken tiivisteen välissä ja se taasen johtui siitä että putkari oli jättänyt "hässäkän" (se kohta johon tulee poistovedet astianpesukoneesta, lavuaarin ylivuoto- sekä lavuaarin varsinainen poitoputket) oman painonsa varaan ja ajan kuluessa "hässäkkä" oli kammennut lavuaarin poistovesiputkea siten ettei tiiviste varsinaisesti hoitanut hommiaan.

Vesi kerkesi lojumaan kaapissa ehkä joitakin tunteja, max päivän. Pitää seurailla tilannetta. Lähinnä huolettaa mikä tilanne on kaapin ja seinän välissä. Sinne kun ei näe.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Noin pieni määrä lähtee kuivattelemalla kunnolla, käytä vaikka auton sisätilalämmitintä puhaltamaan mahdolliset puun sisässä oleva kosteus pois. Jos tuossa kaapistossa on lastulevyrakennetta niin se taitaa jäädä "pullistuneeseen" muotoonsa eli siitä voi jäädä esteettistä haittaa. Nuo on ihan tavallisia roiskeita ja kun avoimesti kertoo niin ei myyntitilanteessa ole haittaa. Luultavasti uusi omistaja haluaa joka tapauksessa pistää keittiön kalustuksen uusiksi oman makunsa mukaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tonttikauppa lyötiin lukoon tänään ja huomenna menen talotehtaalle kauppaneuvotteluun. Tarkoitus olisi saada talopaketti pystyyn lokakuun alkupuolella, ja siitä sitten talven aikana rakennella uusi koti. Valmista pitäisi olla viimeistään ensi kesäkuun alkuun mennessä, jollei mitään isoja yllätyksiä matkalla ilmene.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lattiamateriaalin valinta tietysti riippuu monesta asiasta, mutta rakennusalalla leipäni tienaavana ihmettelen että miksi näin jyrkkä ei muovimatolle? Sehän on hyvä valinta lattiaan, jollei ole valmis sijoittamaan yli 25€/m2.

Niin ehkä kommenttini oli aika "radikaali" tuosta muovimatosta. Kukin saa tottakai laittaa lattiaansa mitä haluaa, mutta kuten varmaan itse ammattilaisena tiedät on laminaattia ja parkettia aina välillä sopivaan hintaan tarjouksessa. Paikallisesta Rautiasta bongasin tänään tarjouksen jossa Pähkinä -laminaattia ( paksuus 8 mm ) sai hintaan 9 € neliö. Mielestäni tuo on jo aika edullinen.
 

HemmoP

Jäsen
Laminaatin ja parketin ongelma on äänieristys, ja varsinkin vanhemmissa taloissa. Kaikki askeläänet ja muut kop/linat kuuluu tehostetusti läpi jos lattiaa ei ole riittävän hyvin pohjustettu äänieristysmatolla, ja ei, se (halvin mahdollinen) styroxipalleromatto ei aja tuota asiaa. Tuon takia hyvin tehty ja asennettu muovimatto on melkein suositeltavampi huonosti (normi ontelolaatta+valu) äänieristettyihin kerrostaloihin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Pitänee laittaa oma lusikka tuohon lattiamateriaalisoppaan. Oma keittiöremppa on loppusuoralla ja lattiaksi tulee korkki. Ei toki ole halpaa, mutta mukavuus on tässä kiikarissa. Meillä on vanha -72 talo, jossa on kylma lattia. Erilaisia lattiamateriaaleja tuli pohdittua paljonkin ja lopulta päädyttiin tuohon korkkiin. Niin onhan se reipas 42€ aika kova neliöhinta, mutta tähän päätettiin satsata.

Muutenkin ollut hieno remontti, käytännössä kaikki seinät menivät uusiksi samoin lattia ja katto. Lisäksi vähän viemärin siirtoa, sähkötöitä ja vesijohtojen vetoa jne toki tietenkin asuttiin tämän kaiken keskellä.
 

Jarzki

Jäsen
Pitänee laittaa oma lusikka tuohon lattiamateriaalisoppaan. Oma keittiöremppa on loppusuoralla ja lattiaksi tulee korkki. Ei toki ole halpaa, mutta mukavuus on tässä kiikarissa. Meillä on vanha -72 talo, jossa on kylma lattia. Erilaisia lattiamateriaaleja tuli pohdittua paljonkin ja lopulta päädyttiin tuohon korkkiin. Niin onhan se reipas 42€ aika kova neliöhinta, mutta tähän päätettiin satsata.

Vanhempieni 80- ja 90-luvun vaihteessa rakentaman talon lattia on olohuoneen, keittiön ja eteisen osalta myös korkista ja hyvä se on ollut, kun on myös tehty kunnolla. Lattialämmitystä ei missään näissä tiloissa ole, mutta ei kyllä ole siltikään mikään kylmä lattia. Ainut miinus on se, että terävällä esineellä vahingossa lattiaan kolauttaessa saattaa pintaan tulla pieni särö, mutta kun senkin liimaa takaisin kuntoon, niin ei juurikaan jälkeä jää. Ja kyllähän muovimattoonkin jälki jää, mikäli se ottaa osumaa jostain terävästä esineestä. En ole aivan varma onko joihinkin yksittäisiin saumakohtiin meinannut tulla rakoa, mutta kun homma on tehty tekovaiheessa hyvin, ei ainakaan täällä mitään suurta ongelmaa ole tullut esiin. Ja kunhan ei mopattaessa hirveästi jätä vettä lillumaan lattialle, niin kosteus ei pääse haurastuttamaan kiinnitystä ja lattia on pysynyt erittäin hyvässä kunnossa ensimmäiset 20 vuotta.

En tiedä mitä tuo lattia maksoi tekovaiheessa, mutta kyllä siitä hyvälaatuisen lattian on saanut. Suosittelen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eilen huomasin keittiössä allaskaapin lattialla vähän vettä. Kyseessä Ikean kaapit ja vesi oli alkanut turvottamaan kaapin pohjan valkoista pinnoitetta etureunasta. Kaapin takaseinän vanerissa näkee myös vesirajan. Vaneri oli imenyt jonkin verran vettä itseensä. Koska kyseessä on varsin pieni vahinko niin miten varmistua ettei kosteus jää kaapin rakenteisiin? Miten kaappi reagoi aikojen saatossa jos johonkin kosteutta jää? Ja millaisella kuivausvolyymilla tälläiseen tulisi suhtautua?

Paska homma sinänsä koska olisi tarkoitus laittaa kämppä myyntiin lähiaikoina ja tuosta voi vielä ongelmia seurata jälkikäteen.
Tästä tuli mieleeni, että jos olet(te) kämppää myymässä, niin kannattaisi teettää kosteusmittaus ennen kaupantekoa. Säästyy monet harmit jälkikäteen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Peltikatteen uusijoita?

Tarkoitus olisi vuoden- pari sisällä vaihtaa peltikate huusholliin. Ruostetäpliä on, joita sitten on yrittänyt maalailla. jne. Nyt on kuitenkin muitakin ongelmia ilmennyt. Yksi läpivienti katolla on alkanut tulla tiensä päähän ja vettä on kerran kevätlumilla tullut välikatolle asti. Sikaflexit ovat toistaiseksi auttaneet, mutta pitkäaikaiseksi ratkaisuksi siitä ei ole. Välikatolla heiluessani huomasin myös että aluskatteen läpi on lyöty väärään paikkaan naula, josta kattotuoli imee itseensä rankkasateella vettä. Sisälle asti ei vettä ole vielä ilmaantunut.

Pelkät pellit vaihtaisi itsekin, mutta juuri nuo läpiviennit ja jiiraukset vähän arveluttaa. Aluskatteen kuntokin vähän arveluttaa mutta sen uusiminen samassa yhteydessä taitaa olla jo isomman projektin paikka. Tuota yhtä kohtaa lukuun ottamatta on mun mielestä ihan kunnossa. Pelkkää maalausta en ole edes harkinnut.

Ruukilta pyysin tarjouksen, ja avaimet käteen peltien vaihto, kaikkine piipun pellityksineem ym. tekisi n 8500e, josta työn osuudeksi ilmoitettiin 3500e. Katon pinta-ala n 240m2. Pidättekö kalliina? Kotitalousvähennykseen menisi.

Tässä mietin että pitäisikö luottaa tälläiseen kattoihin erikoistuneeseen ketjuun, vai lähtisikö soittelemaan keltaisille sivuille..

Vielä lopuksi ihmettelen sitä että talo on 19 vuotta "vanha" ja katto on jo tuossa kunnossa..
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Tonttikauppa lyötiin lukoon tänään ja huomenna menen talotehtaalle kauppaneuvotteluun. Tarkoitus olisi saada talopaketti pystyyn lokakuun alkupuolella, ja siitä sitten talven aikana rakennella uusi koti. Valmista pitäisi olla viimeistään ensi kesäkuun alkuun mennessä, jollei mitään isoja yllätyksiä matkalla ilmene.

Sopiiko udella minkä firman talosta sitä ollaan hieromassa kauppaa?
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ruukilta pyysin tarjouksen, ja avaimet käteen peltien vaihto, kaikkine piipun pellityksineem ym. tekisi n 8500e, josta työn osuudeksi ilmoitettiin 3500e. Katon pinta-ala n 240m2. Pidättekö kalliina? Kotitalousvähennykseen menisi.

Tässä mietin että pitäisikö luottaa tälläiseen kattoihin erikoistuneeseen ketjuun, vai lähtisikö soittelemaan keltaisille sivuille..

..

En pidä hintaa pahana jos meinaat messinkistä konesaumakattoa laittaa, muuten hinta on kyllä aika kova jos pelkistä pelleistä ja "tarvikkeista" asennettuna on kyse. Neliöhintaa reilut 20€ + asennus. Pitääkö hinta sisällään kattoturvatuotteet yms.(jos pitää niin sitten vähän laskee neliöhintaa)?? Muutenkin hinnassa on Ruukki-lisää, kysele ihmeessä muiltakin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vielä lopuksi ihmettelen sitä että talo on 19 vuotta "vanha" ja katto on jo tuossa kunnossa..
Pikkupoikana kun asuin silloisen Hakan rakentamassa rivitaloyhtiössä, kattopeltinä oli käytetty jotain sekunda sekundaa. Taloyhtiössämme huomattiin asia ja korjattiin katot. Samoin yhdessä toisessa alueen taloyhtiössä, mutta kolmannessa saman kaavan mukaan tehdyssä rivariryppäässä jätettiin huomiotta. Kyllä nyt, noin 19 vuoden jälkeen näkee selvästi miten kunnon katto kestää ja miten se sekundapelti on kestänyt.

Kyllä nykyaikaisen, hyvin hoidetun peltikaton pitäisi sinne 50 vuoden tienoille kestää. Kalliiksi tulee muuten.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En pidä hintaa pahana jos meinaat messinkistä konesaumakattoa laittaa, muuten hinta on kyllä aika kova jos pelkistä pelleistä ja "tarvikkeista" asennettuna on kyse. Neliöhintaa reilut 20€ + asennus. Pitääkö hinta sisällään kattoturvatuotteet yms.(jos pitää niin sitten vähän laskee neliöhintaa)?? Muutenkin hinnassa on Ruukki-lisää, kysele ihmeessä muiltakin.

Konesaumatusta ei ole kyse, vaan tiilikuvioiduista pellinpaloista. Hintaan ei kuulu turvatuotteita, tikkaita ym. Koska hommalla ei ole (vielä) tulipalokiire, niin täytyypä selvitellä asiaa vielä lisää.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopiiko udella minkä firman talosta sitä ollaan hieromassa kauppaa?

En viitsi mainostaa, yv:llä voi kysyä jos asia kiinnostaa. Kaupat tulikin jo tehtyä ja pian pitäisi alkaa maanrakennuspuuhiin, sitten anturan ja kivijalan tekoon kunhan saan mitoituskuvat tehtaalta rakennuslupaa varten. Talopaketin pitäisi sapua lokakuun puolen välin paikkeilla.
 

Veijari

Jäsen
Ruukilta pyysin tarjouksen, ja avaimet käteen peltien vaihto, kaikkine piipun pellityksineem ym. tekisi n 8500e, josta työn osuudeksi ilmoitettiin 3500e. Katon pinta-ala n 240m2. Pidättekö kalliina? Kotitalousvähennykseen menisi.

Pyydä nyt ihmeessä muualtakin tarjouksia ihan vertailun vuoksi ja onhan niitä muitakin kuin Ruukki joka peltikatetta tekee.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Ruukilta pyysin tarjouksen, ja avaimet käteen peltien vaihto, kaikkine piipun pellityksineem ym. tekisi n 8500e, josta työn osuudeksi ilmoitettiin 3500e. Katon pinta-ala n 240m2. Pidättekö kalliina? Kotitalousvähennykseen menisi.

Tässä mietin että pitäisikö luottaa tälläiseen kattoihin erikoistuneeseen ketjuun, vai lähtisikö soittelemaan keltaisille sivuille..

Velipoika teetätti perheelleen juuri uuden peltikaton ja hinnaksi tuli 19e/m2 asennettuna. Sai kyllä halvemmalla kun kaveriltaan otti, mutta en osaa sanoa kuinka paljon halvemmalla. Joten mun korvaan kuulostaa aika törky hinnalta. Noilla hinnoilla neliö maksaisi sulla n 36e.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nuohous?

Mites kun on talo valmistunut kesällä 2008. Koska olisi syytä/pakko nuohota hormit eka kerran. Varaava Tulikiven takka on. Jotkut sanovat, että ei heti eka vuonna tarvisi mutta mites se on?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kyllä nykyaikaisen, hyvin hoidetun peltikaton pitäisi sinne 50 vuoden tienoille kestää. Kalliiksi tulee muuten.

Kyllä kai vähän vanhempikin peltikatto on lähes ikuinen hyvin hoidettuna. Kävin tuossa about 5 vuotta sitten maalamassa erään omakotitalon peltikaton, jonka pappani oli, omistajan mukaan, maalannut edellisen kerran vuonna 1966 ja pinta oli kaikinpuolin hyvässä kunnossa. Maali tietenkin vähän liituuntuu tuossa ajassa. Ja mitä siitä olen viime aikoina ohi ajellut, en näe mitään syytä etteikö se kestäisi vielä toisetkin 40 vuotta, jos vaan itse talo siellä alla kestää.

Voi olla jotain ammattiylpeyttä, mutta itse en usko noihin pinnoitettuihin pelteihin. Ainakin takavuosina ne pinnoitteet ovat lähteneet irti aika kovalla prosentilla, ja korjaaminen on varsin tuskallista ellei poista koko pinnoitetta ja pinnoita uudelleen. Voihan sekin olla, että ne pinnoitusmenetelmät ovat kehittyneet takavuosista.
 

Veijari

Jäsen
Mites kun on talo valmistunut kesällä 2008. Koska olisi syytä/pakko nuohota hormit eka kerran. Varaava Tulikiven takka on. Jotkut sanovat, että ei heti eka vuonna tarvisi mutta mites se on?

Sisäasianministeriön asetus;

"2 §
Määrävälein nuohottavat tulisijat ja hormit

Käytössä oleva kiinteällä polttoaineella, useammilla polttoaineilla tai raskasöljyllä toimiva tulisija hormeineen on nuohottava vuoden välein. Suuluukuttoman tulisijan (avotakka) tulipesää ei nuohota, ellei siitä erikseen sovita.

Yksinomaan kevytöljykäyttöinen tulisija hormeineen on nuohottava vuoden välein. Tämän momentin mukainen määräväli ei koske keskuslämmityskattilan tulipesää ja tulipintoja.

Omaan yksityiseen käyttöön pääasiassa tarkoitetun vapaa-ajan asunnon ja sen saunan tulisijat ja hormit on nuohottava kolmen vuoden välein. Muuhun kuin omaan yksityiseen käyttöön tarkoitetun, säännöllisessä käytössä olevan vapaa-ajan asunnon ja sen saunan tulisijat ja hormit on nuohottava vuoden välein."
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
(TaS) SYKE on vihdoin kiinnittänyt huomiota asiaan jota olen kovasti itsekin ihmetellyt. Että miten hemmetissä se tuhlaileva elämäntapa mikä kerrostaloissa kulttuurina vallitsee (ns. vangin dilemman ratkaisu) voi muka tuottaa energiatehokkuutta? No, eihän se tuotakaan, kuten uudet tutkimukset ovat paljastaneet. Kerrostalot ovat pahoja lämpöenergiasyöppöjä sekä asukkaidensa tavoista, talojen arkkitehtuurista ja aikakautensa rakentamistavasta johtuen. Milloinkahan Vapaavuori asettaa rangaistusverot yli satavuotiaille kerrostaloille (jotka lienevät sieltä tehottomimmasta päästä)?
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Milloinkahan Vapaavuori asettaa rangaistusverot yli satavuotiaille kerrostaloille (jotka lienevät sieltä tehottomimmasta päästä)?
Eivät välttämättä edes ole jos seinät ovat lähes metrin luokassa ja rakennus on tehty ammattitaidolla, ajan kanssa ja käsityönä.

Kyllä ne huomoimmat löytyy sieltä 60-70 luvuilla rakennetuista elementtitaloista joissa on ohuet seinät ja eristeet falskaa, ei huoneistokohtaisia mittauksia, ei lämmöntalteenottoa ilmanvaihdossa. Sitten jos on vielä säädöt päin persettä ja pitää pitää sen vuoksi pari astetta korkeampia lämpöjä että se ylimmäisen kerroksen asukaskin saa sen 21C tai jopa enemmän, niin ollaankin jo todella kovissa lukemissa.

LTO:n puuttuminen ja lämpimän veden lotraus muuten ovat ehkä ne suurimmat syöpöt.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eivät välttämättä edes ole jos seinät ovat lähes metrin luokassa ja rakennus on tehty ammattitaidolla, ajan kanssa ja käsityönä.
.....

LTO:n puuttuminen ja lämpimän veden lotraus muuten ovat ehkä ne suurimmat syöpöt.

Joo, ihan tottahan tuo kiviseinän paksuus on.
Pitääpä tehdä laskelma jossa vertaan nykyisiä omakotitaloelämän juoksevia kustannuksia rivariyhtiön asuntokohtaisiin lukemiin. Näppituntuma on että erityisesti lämmityksen ja veden suhteen tuli siellä maksettua ihan pirusti enemmän.
 

Fordél

Jäsen
Ei varmaan ihan paras ketju, mutta aika lähellä aihetta...Eli mitäs veikkaatte onko tollasta Ikean viilutettua huonekalua mahdollista maalata? Eli jos pikkasen (siis ihan vain että pinta karhentuu) hiois pintaa ja sitten vetäisi kalustemaalilla/spraylla päälle: oisko mitään ideaa?
 

J.Petke

Jäsen
Ei varmaan ihan paras ketju, mutta aika lähellä aihetta...Eli mitäs veikkaatte onko tollasta Ikean viilutettua huonekalua mahdollista maalata? Eli jos pikkasen (siis ihan vain että pinta karhentuu) hiois pintaa ja sitten vetäisi kalustemaalilla/spraylla päälle: oisko mitään ideaa?

Kyllähän tuo mahdollista on. Jäljestä en mene takuuseen mutta kun ostaa hyvät aineet ja tarvikkeet niin onnistuu. Ensiksi vaan kunnollinen pesu (erittäin tärkeää) jollain aineella mikä ei jätä kalvoa ja sen jälkeen tartuntapohjamaali alle. Hiominen on vähän niin ja näin. Sitten mieluusti joku tärpättiohenteinen maali (empire, miranol) päälle. Osta jokatapauksessa pintamaaliksi sellaista maalia mikä on hyytelömäistä niin tasoittuu helvetin hyvin. Vesiohenteiset maalit kuivuvat niin nopeasti, että harvoin saa hyvää pintaa aikaiseksi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei varmaan ihan paras ketju, mutta aika lähellä aihetta...Eli mitäs veikkaatte onko tollasta Ikean viilutettua huonekalua mahdollista maalata? Eli jos pikkasen (siis ihan vain että pinta karhentuu) hiois pintaa ja sitten vetäisi kalustemaalilla/spraylla päälle: oisko mitään ideaa?

Ei tarvi edes hioa. Osta Tikkurilan Otex tartuntapohjamaalia, käsittele sillä ja maalaa päälle Empire kalustemaalilla.

Otex tarttuu vaikka lasiin ja Empire taas on hyytelömäinen kalustemaali joka tasoittuu hienosti vaikka pensselillä maalatessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös