Kokeillaanpa saisiko täältä ajatustenvaihtoa.
Olen pohtinut rakennuttavani pienen okt:n. Olen aivan alkutekijöissä asian suhteen ja lähinnä olen tässä tekemässä taustapohdintaa. Vastaava suunnittelija/mestari tämän tietenkin aikaan sitten ratkoo, jos nyt ikinä toteutukseen saakka päästään.
Tontti jolle talo tulisi on kallion päällä. Kallion nyppylä on muodoltaan hyvin tasainen ja rakennuspaikka olisi sen kallion laki. Siitä se alkaa sitten kohtalaisen jyrkästi laskea. Tätä tasaista aluetta jäisi molemmin puolin taloa vain 1-2m, josta kallio lähtee laskemaan.
Pähkäilen tässä nyt perustus vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto olisi suoraan kallioon ankkuroitu pilariperustus. Kosteusteknisesti tämä olisi varmasti oiva vaihtoehto. Radonista ei myöskään huolta. Luultavasti tämä olisi myös halvin vaihtoehto, koska louhintaa tarvitsisi luultavasti vain viemäröintikanaalia varten(+sähkö). Ongelmana miten tulovesi ja viemäröinti pysyy sulana. Sulanapitokaapeli voisi tulla kyseeseen.
Toisaalta minua viehättäisi valita talotoimittajaksi kiirunatalo, jolla on perustusrakenteena vakiona tuulettuva lämmin alapohja, joka vaikuttaa minusta hyvin toimivalta ja kiinnostavalta. Tällöin ei tule kyseeseen pilarit. Tästä päästään sitten varsinaiseen kysymykseen. Olen ymmärtänyt, että kallion päälle usein laitetaan sorapatja, jonka päältä sitten perustus lähtee. Tässä minun tontilla kuitenkin se kallion reuna tulee olemaan niin lähellä, että näen vaarana, että sieltä ajan kanssa sora/sepeli lähtee karkaamaan perustuksen alta. Tai sitten sitä kallion lakea pitää todella paljon louhia alaspäin, josta sitten tuleekin paljon kustannuksia. Jolloin olenkin miettinyt, että voidaanko tällainen yhtenäinen valuperustus(koko talon käsittävä siis) valaa kiinni suoraan kallioon, vaikka täysin tasaiseksi sitä kallioalustaa ei varmasti saakaan? Onko tällainen edes mahdollista?