Jatketaan nyt tätä vesijohtosaagaa vielä hetki.
Eli porakaivopumpun painekytkin meni vaihtoon. Tilasin samalla kalvopaketin, mutta sitä ei onneksi tarvinnut vaihtaa, kun meni tuolla painekytkimellä kuntoon.
Ongelma kuitenkin on, että tuolta nousee hanoihin ihan uskomaton määrä paskaa kaiken aikaa. Vesihän täällä on todella kalkkipitoista, mutta siinä ohessa tulee myös hiekkaa. Kaivossa olevan suodattimen olen putsannut, mutta vähintään joka toinen viikko nuo hanojen sekoittajat täytyy avata ja päästää enimmät ryönät ulos. Suihkutilan vesipisteiden (3 kpl) osalta tilanne oli hieman haastavampi, kun koko termostaatti piti irrottaa, että roskasihdit sai putsattua. Yläkerran vessanpöntölle sama hoito, ja johan alkoi vesi virrata sinnekin.
Mutta sitten tällä viikolla tuli seuraava ongelma. Alakerran vessan allashana alkoi reistailla. Vettä tulee vain ohuena norona, vaikka vääntäisi volat kaakkoon. Kylmää, kuumaa, aivan sama lopputulos. Sekoittaja irti, ei roskaa, samanlainen ohut noro myös ilman sitä. Tutkin myös nousuletkut, kummassakaan ei mitään tukosta missään. Bideesuihkussa sama juttu, eli ei vain tahdo tulla vettä. Jossain tuolla on tukos, mutta kuinka pitkältä sitä pitäisi osata kaivaa? Voiko itse hanassa olla jossain jokin tukos? Tuon irrottaminen meinaan vaatii vähän erilaisia työkaluja kuin mitä tästä pakista löytyy. Ja jos itse hana on tukossa, niin voiko sitä jotenkin korjata vai mennäänkö suosiolla uutta ostamaan? Hana on Cello-merkkinen, eli halvimmalla mahdollisella on näemmä menty.
Lämminvesivaraaja lienee sitten seuraava menoerä. Ikää tuolla on 23-25 vuotta. Voin vain kuvitella, kuinka paljon sinne on vuosien varrella tuota kaikkea pasketta kertynyt… no se on onneksi taas halpa investointi, kun pyytää sähköputkimiehen paikalle jumppaamaan.