Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 887 826
  • 4 118

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Ja vielä noihin saumalaasteihin, niin olen monesti joutunut myymään asiakkaalle seinäsaumalaastia lattiaan koska värivalikoima on laajempi ja asiakasta ei haittaa että se kuluu ja likaantuu paljon nopeammin. "Kyl me otetaan silti tää".
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Onkos täällä kokemusta aurinkosähköjärjestelmistä. Hieman kiinnostaisi laittaa paneelit katolle kun ilmasuunnat on sopivat eikä puustoa ole eteen tulossa. Tarkoitus on selvitellä erinäisiä asioita, ennen kun mene myyntitykin juttusille, niin ei vituta sitten jälkeenpäin. Oulun seudulla ollaan, mutta kyllä se täälläkin paistaa.

- Miten käytännössä sähkön tuonti rakennukseen tulee kun mulla on ns päätaulu ja mittari ulkorakennuksessa?
- Käytännön mitoitus, SYKEn kannattavuuslaskurissa neuvotaan järjestelmän kooksi sellainen, että ylijäämä eli ulosmyytävä osuus on mahdollisimman pieni. Tavallaan ymmärrän että ei kannata liian isoa investointia, mutta mikä lienee järkevä raja.
-Mitäs muuta noiden paneelien lisäksi tarvitaan, invertteri, jotain puskurointia akulla tms?

Toki jos on suositella toimittajaa/valmistajaa, niin saa ehdotella. Mahtaako näihin saada jotain tukiaisia tai halpaa lainaa?
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Onkos täällä kokemusta aurinkosähköjärjestelmistä. Hieman kiinnostaisi laittaa paneelit katolle kun ilmasuunnat on sopivat eikä puustoa ole eteen tulossa. Tarkoitus on selvitellä erinäisiä asioita, ennen kun mene myyntitykin juttusille, niin ei vituta sitten jälkeenpäin. Oulun seudulla ollaan, mutta kyllä se täälläkin paistaa.

- Miten käytännössä sähkön tuonti rakennukseen tulee kun mulla on ns päätaulu ja mittari ulkorakennuksessa?
- Käytännön mitoitus, SYKEn kannattavuuslaskurissa neuvotaan järjestelmän kooksi sellainen, että ylijäämä eli ulosmyytävä osuus on mahdollisimman pieni. Tavallaan ymmärrän että ei kannata liian isoa investointia, mutta mikä lienee järkevä raja.
-Mitäs muuta noiden paneelien lisäksi tarvitaan, invertteri, jotain puskurointia akulla tms?

Toki jos on suositella toimittajaa/valmistajaa, niin saa ehdotella. Mahtaako näihin saada jotain tukiaisia tai halpaa lainaa?

Sähkötaululta pitää olla invertterille kaapeli ja paneeliketjuilta (1-3 yleensä) johdot invertterille.

Tämän kesän hulluilla hinnoilla on kannattanut pistää niin paljon paneeleita kuin lompakko antaa myöten. Parin vuoden päästä pitäisi EHKÄ kuitenkin olla halvempaa kun ydinvoimalat toimivat ja tuulivoimaa rakennetaan lisää. Aikaisemmin ei kannattanut ylimitoittaa kun myyntisähköstä sai 4 senttiä/kwh. Tänä kesänä myyntihinnat ovat olleet keskimäärin n. 17 senttiä/kwh. Tällöin parhaat myyntitunnit ovat olleet 40 senttiä/kwh.

Paneelit ja invertteri. Akkuhommat ovat liian kalliita muualle paitsi sähköttömälle mökille.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Onko kellään kokemusta, että miten poistaa maalit tuommoisesta vanhasta kakluunista? Rautakauppa möi ihan järisyttävän kovaa ainetta, millä olen saanut kakluunin kylkeen tähän mennessä päivän aikana muutaman maalittoman laikun. Hyväksynkö tappioni ja maalia vain päälle.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Veljen puolesta kyselen, tai oikeastaan omasta, mutta veljen pirttiä koskee. Broidilla on 50-luvun rintamamiestalo, jossa vintti ja kellari otettu asumiskäyttöön. Kellarissa sauna, kylppäri ja kodinhoitohuone.

Kellarissa on lattiassa laminaatti ja seinissä jotain verhous paneelia. Tuohon liittyy se kysymys. Onko tuommoiset seinä-ja lattiamateriaalit kovin järkeviä rintsikassa? Veli sanoi, että mitään sisäilmahäikkää yms.ei ole ollut. Mutta eikös tuonne kellariin joka tapauksessa maaperän kosteus tule ja jää muhimaan paneelien ja laminaatin alle? Vai onko nuo kellariin verhoilut enempikin yleisiä vanhoissa taloissa?
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Onko kokemusta betonihiomakoneella hiomisesta, esim. Makitan NPC5000C, kuinka kauan menee n. 30 neliön autotallin lattian hiontaan?
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Veljen puolesta kyselen, tai oikeastaan omasta, mutta veljen pirttiä koskee. Broidilla on 50-luvun rintamamiestalo, jossa vintti ja kellari otettu asumiskäyttöön. Kellarissa sauna, kylppäri ja kodinhoitohuone.

Kellarissa on lattiassa laminaatti ja seinissä jotain verhous paneelia. Tuohon liittyy se kysymys. Onko tuommoiset seinä-ja lattiamateriaalit kovin järkeviä rintsikassa? Veli sanoi, että mitään sisäilmahäikkää yms.ei ole ollut. Mutta eikös tuonne kellariin joka tapauksessa maaperän kosteus tule ja jää muhimaan paneelien ja laminaatin alle? Vai onko nuo kellariin verhoilut enempikin yleisiä vanhoissa taloissa?
Se kosteuden siirtyminen varmaan eniten riippuu siitä onko salaojat ja patolevyt kunnossa. Onhan kellareissa olevissa saunoissa paneloinnit ihan normaaleja ja pukuhuoneissa myös. Laminaatista en osaa sanoa, mutta kuivan betonilattian päälle olen alakertaan tehnyt itse lautalattian koolauksien päälle. Eli ilmarako jäi minulla sinne.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kokemusta betonihiomakoneella hiomisesta, esim. Makitan NPC5000C, kuinka kauan menee n. 30 neliön autotallin lattian hiontaan?
Ei siihen tosiaan kauaa mene (pari tuntia) jos betoniliimat tai maalin hioo pois mutta imuri on oltava. Tasoitekeŕroksia jos otetaan ni sitten menee tietty kauemmin. Ja oikea rakennusimuri, ei mikään koti-imuri. Jos haet koneet vuokraamosta niin hiltiltä on sellainen dg150 kuppilaikkakone ja siihen sopiva imuri pakettina. Tekee sen toki sillä makitallakin, jos sellainen ilmaiseksi on käsillä.
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Löytyykö minkäänlaista kokemuksia tai muuten vaan näkemystä kattoremonttifirmoista? Tilanne on se, että vanha varttikatto menisi vaihtoon, ja peltiä tulee tilalle. Iso on katto ja kokonaisuus sisältää isohkon piharakennuksen. Muutama tarjous on jo sisässä, ja muutamia tuhansia eroa isoimman ja pienimmän välillä. Tuota hintaa enemmän mietityttää kuitenkin työn laatu. Jos pelkillä myyjien puheilla menisin, niin Vesivek veisi voiton. Löytyy hienoja lupauksia omista tuotteista, takuista ja työn jäljestä. Mutta... Löytyypä melkoisen kitkerä arvosteluita eri keskustelupalstoilta kun ko. firman nimen heittää Googleen...Toisaalta en myöskään hirveästi välittänyt edustajien tavasta mustamaalata pienempiä toimijoita. Kenelläkään muulla ei kuulemma ole homesuojattua puuta, turvatelineitä, tuplatuuletusta ei asenneta jne jne. Eräs paikallinen toimija teki huomattavasti paremman tarjouksen, Googlettelulla ei löydy lainkaan käyttäjäkokemuksia, mutta iso Satakunnan Kansan juttu, jossa kehutaan kovasti ison urakan jälkeä. Tiedä sitten näistäkin, millaista yhteistyötä on... Mutta, saapi kertoa jos aiheesta on jotain näkemyksiä suuntaan tai toiseen, tai jopa suositella jotain firmaa. Porissa siis kohde.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Meillä tehtiin kattoremppa keväällä, uusittiin peltikatto. Paikallinen Parke Rakenne Oy teki. Ja tekevät tietääkseni myös muualla Suomessa. Ylöjärvellä ovat.
Ei mitään moitittavaa, kaikki sujui todella hyvin.
 

Murskaaja

Jäsen
Kaikista isommista firmoista löytyy vaikka kuinka paljon paskaa netistä, joten en antaisi millekään random keskustelupalstojen kommenteille paljon arvoa (tämä viesti tietenkin ihan eri asia). Samalla näillä isommilla on useimmin konsepti, työvaiheet, materiaalit jne. viimeisen päälle hiottu, joten luvassa vähemmän yllätyksiä ja lopputuloskin paremmalla prosentilla sitä mitä luvattu. Jos pitkiä takuita niin voisi kuvitella että se on varmempi kortti isolla firmalla kuin pienellä toimijalla.

Toki jos pieni keveämpi toimija niin varmaan pystyvät tekemään matalammalla katteella, kun ei ole valtavia markkinointikoneistoja ja myyntiorganisaatioita. Laatu sitten voi vaihdella priiman ja sekundan väliltä.
 

hege

Jäsen
@Dustwallow , meillä tehtiin pieni kattoremppa mutta samalla kyseltiin isomman uusintaa (joskin mielenkiinnosta vain koska ei ollut ajankohtaine). Ihan hyviä ja asiallisia tarjouksia saatiin Walttia:lta, Kattocentteriltä sekä Vesevekiltä isommalle remontille mutta pieni homma meni paikalliselle joka teki tuntityönä ja ainakin 25% halvemmalla kuin kiinteän tarjouksen tehneet isot toimijat mutta kyse oli pieni korjaus mihin meni 14 miestyötuntia niin siinä näkyy heti ero jos toinen tulee 1 km päästä ja toinen 45 km päästä paikalle.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noin niinkuin karkeasti jaoteltuna paras ja halvin ratkaisu on pieni ja hyvä. Saa ehkä edullisemmin ja ihan vimpan päälle jos on osaavat jätkät, ja hyvässä lykyssä vielä on takuu ja pieni ammattiylpeys, että tulevat vuoden päästä vielä kysymään onko toiminut kaikki jne.

Sellainen toimiva perusratkaisu on noi isot ja tunnetut, todennäköisesti sieltä tulee se sovittu katto sovittuun hintaan.

Suurin mahdollinen katastrofi on sitten se pieni ja huono, joka hyvässä lykyssä lähettää sinne pari juoppoa pilaamaan materiaalit ja lopuksi ei ole rahaa maksaa edes korvauksia vaikka kuluttajansuoja sanoisi mitä. Jos edes konkurssiltaan vastaavat puhelimeen kun katto on puolessa välissä.

Ongelmaksi tulee tietenkin löytää se pieni osaava timpuri, kyselemällä voi löytyä ja hyvillä on muutenkin yleensä kädet täynnä hommia. Ei noi vesivekin ja muiden isojen kymmenet tuhannet katot mitään paskoja ole, jos kohta ei muita parempiakaan. Ihmisten tekemiä ne on kaikki :)
 
Viimeksi muokattu:

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Kiitoksia vastauksista. Lähinnä hyvä kuulla, että ei tuolta nyt tod. näk. täyttä sekundaa tule, jos isommaltakin toimijalta työn tilaa. Tiijä sitten mitä trolleja nuo Google-tulokset ovat, kun siellä huudellaan, että esim. Vesivekiltä jos katon ottaa, niin kerran kerrasta paskaa.

Hetki sitten kävi viimeinen edustaja tarjouksen tekemässä, ja tilanteeksi muodostui se, että halvin tarjous oli sen 20k ja kallein 28k. Onhan tuossa jo rahallisestikin jonkinlainen ero, mutta kuten todettua, niin työn jälki on se tärkein tekijä.

Ns. "verokortin ohi" toimijoista sen verran, että tällaisiinkin olisi toki sauma ollut ja ihan kontaktin kautta. Kaveri otti virolaisilta salaoja -ja kattoremontin könttänä, alle 10k pisti kavereille tuosta lapaan. Tyytyväinen on ollut, mutta jotenkin olen taipuvaisempi itse luottamaan näihin vähän ammattimaisempiin toimijoihin.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Me tehtiin kattoremontti keväällä taloon ja talliin. Otettiin tarjouksia isoista ja pienistä firmoista. Päädyttiin paikalliseen pienyrittäjään jossa isä ja poika tekevät, koska useilta naapureilta olin kuullut, että tekevät hyvää jälkeä, eikä hintakaan ollut paha. Lisäksi noissa pienyrittäjissä on se, että jos ei homma toimi niin työtkin loppuu hyvin nopeaa, niin siksi en usko että kovi huonoja toimijoita olisi enää edes tarjolla. Elleivät sitten ulkomailta asti tule.
 

hege

Jäsen
Kysellään itse viisaammilta neuvoja eli betoniset (tai oikeammin jostain kivien ja sementin seoksesta valetut) portaat on alkanut askelmista kulumaan eli vesi menee kivien ja sementin/betonin väliin ja rapauttaa jäätyessä ja sulaessa askelmia -> eli onko mitään helppoa ja näppärää vinkkiä korjaukseen? Portaat on ihan suht ok vielä eli tarvetta askelmien uudelleen valamiseen ei oikein vielä ole mutta jotain olisi hyvä tehdä ennen talvea.
Jostain lukaisin/kuulin että jollain epoxilla voisi käsitellä kevyesti niin se suojaisi betonin mutta voisiko oikeasti toimia ilman että portaista tulee talvisin liukkaat?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysellään itse viisaammilta neuvoja eli betoniset (tai oikeammin jostain kivien ja sementin seoksesta valetut) portaat on alkanut askelmista kulumaan eli vesi menee kivien ja sementin/betonin väliin ja rapauttaa jäätyessä ja sulaessa askelmia -> eli onko mitään helppoa ja näppärää vinkkiä korjaukseen? Portaat on ihan suht ok vielä eli tarvetta askelmien uudelleen valamiseen ei oikein vielä ole mutta jotain olisi hyvä tehdä ennen talvea.
Jostain lukaisin/kuulin että jollain epoxilla voisi käsitellä kevyesti niin se suojaisi betonin mutta voisiko oikeasti toimia ilman että portaista tulee talvisin liukkaat?
Vähän betonia tai muurauslaastia ensin, jotta pinnasta tulee tasaisempi. Sitten nakkaat sopivan kokoisen pesubetonilaatan märän massa päälle, niin tulee nopeasti ja helpolla hyvä porras. On kokeiltu ja hyväksi havaittu keino.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kysellään itse viisaammilta neuvoja eli betoniset (tai oikeammin jostain kivien ja sementin seoksesta valetut) portaat on alkanut askelmista kulumaan eli vesi menee kivien ja sementin/betonin väliin ja rapauttaa jäätyessä ja sulaessa askelmia -> eli onko mitään helppoa ja näppärää vinkkiä korjaukseen? Portaat on ihan suht ok vielä eli tarvetta askelmien uudelleen valamiseen ei oikein vielä ole mutta jotain olisi hyvä tehdä ennen talvea.
Jostain lukaisin/kuulin että jollain epoxilla voisi käsitellä kevyesti niin se suojaisi betonin mutta voisiko oikeasti toimia ilman että portaista tulee talvisin liukkaat?

Paras korjaus on tasoittaa portaat sopivalla tasoitteella ja pinnoittaa ne esim yllä mainitulla laatalla tai muilla sopivilla laatoilla. Pinta voidaan myös vain maalata soveltuvalla maalilla. Hemmetin kestäviä maaleja on esim Betolux, mutta se ei tuohon sovi liukkautensa takia.

Kannattaa joka vaihtoehdossa kuitenkin kilkutella irtoava aines pois ja tehdä tasoitus kunnolla pohjiksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Paras korjaus on tasoittaa portaat sopivalla tasoitteella ja pinnoittaa ne esim yllä mainitulla laatalla tai muilla sopivilla laatoilla. Pinta voidaan myös vain maalata soveltuvalla maalilla. Hemmetin kestäviä maaleja on esim Betolux, mutta se ei tuohon sovi liukkautensa takia.

Kannattaa joka vaihtoehdossa kuitenkin kilkutella irtoava aines pois ja tehdä tasoitus kunnolla pohjiksi.

Märän maalin päälle mättää karkeaa hiekkaa reilusti ni saa pitävät pinnan.
 

Veijari

Jäsen
Kiitoksia vastauksista. Lähinnä hyvä kuulla, että ei tuolta nyt tod. näk. täyttä sekundaa tule, jos isommaltakin toimijalta työn tilaa. Tiijä sitten mitä trolleja nuo Google-tulokset ovat, kun siellä huudellaan, että esim. Vesivekiltä jos katon ottaa, niin kerran kerrasta paskaa.

Hetki sitten kävi viimeinen edustaja tarjouksen tekemässä, ja tilanteeksi muodostui se, että halvin tarjous oli sen 20k ja kallein 28k. Onhan tuossa jo rahallisestikin jonkinlainen ero, mutta kuten todettua, niin työn jälki on se tärkein tekijä.

Ns. "verokortin ohi" toimijoista sen verran, että tällaisiinkin olisi toki sauma ollut ja ihan kontaktin kautta. Kaveri otti virolaisilta salaoja -ja kattoremontin könttänä, alle 10k pisti kavereille tuosta lapaan. Tyytyväinen on ollut, mutta jotenkin olen taipuvaisempi itse luottamaan näihin vähän ammattimaisempiin toimijoihin.
Ota halvin ja maksa tonni jollekin valvojalle, joka käy sinun puolesta tarkastamassa, että työvaiheet tulee tehtyä juuri niin kuin pitää eikä sinne päin. Etupainoitteista maksuohjelmaa on myös syytä välttää, maksat siis vain valmiista työstä tai työvaiheesta.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysytäänpä täältä. Keittiöön asennettiin rempan yhteydessä 2018 mustat Silestone-kvartsitasot. Joku lapsista onnistui aika nopeasti porsastamaan keittolevyn eteen sellaisen puolen sentin kolon tason kulmaan. Olen sitä nyt kolmisen vuotta katsellut ja miettinyt, että pystyisikö sen jollain paikkaamaan. Olen itse miettinyt ihan jotain lasisilikonia tms, mutta ajatus lienee paska, koska se on minun aivoistani lähtöisin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysytäänpä täältä. Keittiöön asennettiin rempan yhteydessä 2018 mustat Silestone-kvartsitasot. Joku lapsista onnistui aika nopeasti porsastamaan keittolevyn eteen sellaisen puolen sentin kolon tason kulmaan. Olen sitä nyt kolmisen vuotta katsellut ja miettinyt, että pystyisikö sen jollain paikkaamaan. Olen itse miettinyt ihan jotain lasisilikonia tms, mutta ajatus lienee paska, koska se on minun aivoistani lähtöisin.
En tiedä asiasta mitään, mutta toimisiko joku hartsi, siis epoksivaluhartsi tai koruhartsi tms. VOisi kuvitella että kivitasoja myyvillä tahoilla olisi jotain diy-aineita. Menisiko jopa kirkkaana, tai voi sen tietysti värjätäkin. Sitten on tietysti kaikenlaisia epoksikittejä ja muovikittejä ym, mutta en tiedä onko mustaa. Kai sen kovaa pitäisi olla, ei mitään silikonia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös