Joo makunsahan näissä on kullaki, ja olisin itsekin hieman tarkemmin ehkä voinut kirjoitella. Nuo perus 5-7€/m2 laminaatit on tosiaan kuin halpoja kopioita, mutta jos haluaa panostaa enemmän €uroja niin kyllä nykyisin saa sellaisia laminaattilattioita että täälläkin monella menisi aikaa ennen kuin hoksaisi ettei kyseessä ole parketti tai puulattia yleensä. Kestävyydeltään tuo Toyota oli ihan hyvä vertaus ja voisi sanoa että etenkin lapsiperheille ja kotieläimille sopiva.Laminaatti on vähän sama kuin autoilussa Toyota, kohtuuhintainen ja luotettava, mutta ei siitä samaa fiilistä saa kuin oikeasta. Koristeellinen muovilattiahan laminaatti todellisuudessa on.
Ilman lattialämmitystä myös ärsyttävä pinta jalalle.
Sen kohtuullisen laminaatin hinnalla saat ammattilaisen hiomaan ja vahaamaan tai lakkaamaan parkettisi juuri haluamaasi sävyyn.
Joo. Jos pienellä vaivalla saat ehostetun sen niin kannattaa kyllä.Samaa mieltä että laminaattia ihan turhaan dissataan ja väheksytään. Minusta tuo on nimittäin lattiamateriaali ihan sieltä parhaasta päästä kun ei ihan sitä halvinta vaihtoehtoa laita. Minulla on ollut laminaattilattioita jo pitkään eikä ole ollut mitään ongelmia keston kanssa. Ja kokemusta myös parkettilattiasta niin sanoisin että minä tykkään enemmän laminaattilattian ominaisuuksista (kestävyys, puhtaanapito jne.). Tässä nykyisessäkin kämpässä laitoin laminaatin suoraan paskakunnossa olleen parketin päälle (väliin tietenkin se pehmustematto) ja hyvin on toiminut.
Tässä mahdollisesti tulevassa asunnossa tuo parketti on vaan niin hyvässä kunnossa että olisi sääli purkaa se pois vain sen takia että väri on niin ankea. Että mielelläni sen värjäisin vähän fiksumman näköiseksi jos vaan onnistuu.
Aikoinaan kyselin jossain toisessa ketjussa, mutta ei tullut yhtään vastausta. Joten kokeillaan täällä uudestaan.
Meillä on arviolta 5-6 vuotta vanha Helo Rondo hetivalmis sähkökiuas erillisellä ohjauspaneelilla. Maksanut uutena n. 1900 euroa. Tämmöistä ongelmaa:
Muhimistila ei toimi. Kivien lämpötila ei siis saunomisen jälkeen pysähdy asetettuun 175 asteeseen vaan putoaa lopulta huoneenlämpöön. Sauna kyllä lämpiää 1,5 tunnissa kylpykuntoon ja kivet asetettuun 300 asteen lämpöön ja alkuun saakin useammat ihan ok löylyt, mutta kiuas alkaa hyytyä melko pian ja on lopulta käyttökelvoton. Vaihdoin kiukaaseen kaikki 90 kg uusia kiviä ja ihmettelin ettei yksikään vastuksista hehku punaisena, vaan ovat ihan samanlaisia kuin kylmänä.
Ostin jo melkein Harvia Cilindro PC90EE 9kW pilarikiukaan tilalle kun tämän vieläpä saattaisi saada myytyä tee-se-itse-miehelle hyvään hintaan, mutta aloin vielä miettimään josko tämän saisi järkevään hintaan korjattua, kun on kuitenkin melkein 2000 euron kiuas, vaikka tulikin ilmaiseksi talon mukana. Mitähän tuossa on rikki ja mitä tässä kannattaisi tehdä?
Ja voisiko joku keksiä sähkökiukaisiin töpselin, kiitos.
Ei ole mitään vikakoodeja näytöllä, vaikka sellaiset tosiaan on olemassa. Enpä ole kysynyt, pitääpä googletella että mihin osoitteeseen laitan viestin että 1900 euron kiuas hajoaa muutamassa vuodessa niin saavat lähettää uuden .)Tuleeko @ISH mitään vikakoodia/erroria ohjauspaneelin näyttöön? Oletko kysynyt valmistajalta, saattahan tuo olla joku tunnettukin vika.
Gigatin kaapit ainakin tulee levytavarana. Toimitusvarmuus ei ainakaan viime vuonna ollut mitään huippuluokkaa mitä kahdesta kohteesta sain kuulla, toisessa viivästyi 3 ja toisessa 6 viikkoa...
Saako noita Ikean tai Gigantin kaappeja valmiiksi kasattuna vai onko ne samalla periaatteella kuin esim. kaikki Ikean kalusteet, eli saat monikymmensivuiset ohjeet, 20 kg ruuveja ja muttereita ja läjäpäin levyjä pinossa? Voi olla että menee hermot tuollaisen kanssa jos ei ole mitään kokemusta keittiön kasaamisesta. Itse tein ja suosittelen tekemään niin että tilaa kaapit valmiiksi kasattuina. Meni niidenkin kokoon parsimisessa yksi täysi viikonloppu mutta hyvä tuli vaikka itse teinkin.
Kai joku putkimies tulee kohta kertomaan oikean vastauksen, mutta oma veikkaukseni on, että periaate on juuri kuristaa lähimpiä pattereita. Luulisin tosin että vain paluupuolelta (tai varmaan voi kuristaa vain menopuoleltakin, mutta molempien kuristaminen turhaa). Ja tietysti linjasäätökin pitäisi tehdä.Osaako joku vihjata miten lämpöpatterit tulisi säätää oikein. Kyseessä on maalämpöjärjestelmä, vesikiertoiset patterit, 1-kerroksinen talo, 2 patterilinjaa. Linjassa A on 9 patteria ja linjassa B on 7 patteria. Pattereissa ei ole termostaatteja, maalämpökone hoitaa lämmönsäätelyn. Ilmaukset on hoidettu ja linjoissa on molemmissa ilmakellot.
Tulisiko minun nyt kuristaa pannuhuonetta lähimpiä pattereita tasaisesti loppupäätä kohti sekä meno-, että paluupuolelta ettei linjan A viimeinen patteri olisi lähes kaiken aikaa kylmänä?
muokkasin hieman epäloogisuuksia
En nyt ihan näin ruusuista kuvaa antaisi hintaeroista. Tai siis samasta lastulevykasasta joutuu varmasti maksamaan monta tonnia enemmän jos sen ottaa vaikka Puustellista, mutta oma kokemukseni on että halvemmat keittiöfirmatkin (esim keittiöjätti vai mikä se nykyään on) on ihan kilpailukykyisiä Ikean ja Gigantin kanssa, varsinkin jos huomoi sen kaappien kasauksen, jota ei ole minusta keittiöfirmojen kautta hankittaessa järkevää jättää pois (koska hyvitys on pieni), mutta Ikean/Gigantin/Kvikin kautta kasattuna ottaminen maksaa aika paljon lisää.Riski viivästymisestä on ihan yhtä lailla perinteisen keittiöfirman kanssa, nimim. 2 kertaa asioinut toinen 3 viikkoa ja toinen 4 viikkoa myöhässä.
Jos ei ole pakko tehdä tarkalla aikataululla, tuolla useamman tonnin säästöllä voi käydä vaikka vitutukseen useampaan otteeseen kaljalla.
Totta, ns. perinteisiä keittiöfirmoja löytyy hyvin moneen junaan, mutta miltei kaikilla on samat haasteet kassavirran kanssa, eikä nämä useinkaan helpota toimitusten aikatauluihin. Myönnän ettei minulla ole riittävästi kokemusta Gigantin keittiöiden toimituksista, kommentoin vain ohuen otantani osalta niiden olleen viime vuonna Ikean vastaavia epätäsmällisempiä.Riski viivästymisestä on ihan yhtä lailla perinteisen keittiöfirman kanssa, nimim. 2 kertaa asioinut toinen 3 viikkoa ja toinen 4 viikkoa myöhässä.
Jos ei ole pakko tehdä tarkalla aikataululla, tuolla useamman tonnin säästöllä voi käydä vaikka vitutukseen useampaan otteeseen kaljalla.
Osaako joku vihjata miten lämpöpatterit tulisi säätää oikein. Kyseessä on maalämpöjärjestelmä, vesikiertoiset patterit, 1-kerroksinen talo, 2 patterilinjaa. Linjassa A on 9 patteria ja linjassa B on 7 patteria. Pattereissa ei ole termostaatteja, maalämpökone hoitaa lämmönsäätelyn. Ilmaukset on hoidettu ja linjoissa on molemmissa ilmakellot.
Tulisiko minun nyt kuristaa pannuhuonetta lähimpiä pattereita tasaisesti loppupäätä kohti sekä meno-, että paluupuolelta ettei linjan A viimeinen patteri olisi lähes kaiken aikaa kylmänä?
muokkasin hieman epäloogisuuksia
Ok, kokeilen tätä. Menee kyllä ihan mututuntumasäädöillä koska mitään mittareita ym. ei ole.No teoriassa pitäisi tietää kullekin patterille tarvittava tehomäärä, joka määrittäisi sen kuinka paljon patterissa tulee virrata vettä. Se verkosto asettuu aina itsestään "tasapainotilaan". Eli jos painehäviöt eri reiteille on vääränlaiset niin virtaama patterille (lämmitysteho) ei ole halutunlainen. Jos teorisoidaan asia niin että jokaiselle patterille menisi tasainen virtaama niin patteriventtiilit asettaisiin seuraavanlaisesti. Linjan kauimmalle patterille omaan venttiiliin pieni kiristys (säätövara). Seuraavaksi kauimmalle sit sama kiristys + vähän lisää. Kolmanneksi kauimmalle hieman suurempi kiristys kuin toisiksi kauimmalle jne. Näin jokaisesta patterista tulee painehäviöllisesti toistensa kaltainen. Eli aivan kuin yllä kirjoiti. Lopuksi linjasäätöventtiileillä molemmista linjoista tulisi tulla myös painehäviöllisesti yhtä vaikeat. Verkostossa missä on useampi patteri tapahtuu myös todennäköisesti enemmän painehäviötä. Täten vähemmän pattereita sisältävän reitin linjasäätöventtiilin tulee olla kireämmällä, kuin enemmän pattereita sisältävän.
Kokeilemalla jos pitäisi säätää niin mä lähtisin ensin hakemaan oikeankaltaisia huonekohtaisia lämpötiloja säätämällä patteriventtiileitä. Jos jokin patteri jää liian kylmäksi ei verkoston paine riitä sinne asti. Jos patteriventtiiliä löysäämälläkään ei lämpene riittävästi niin sit koko linjan paine on vajaa ja linjasäätöventtiiliä on avattava lisää. Haasteenahan tuossa on et kaikki muutokset vaikuttaa kaikkeen. Mä olen asiaa pyöritellyt vain teoriatasolla paperilla enkä ole käytännössä tasapainotusta joutunut tekemään.
@Tuamas on oikeassa tuossa, että perinteisillä isoilla suomalaisilla keittiövalmistajilla(Puustelli yms.) on hinnoissa todellakin sikaimaiset katteet. Gigantin keittiöhommista ei ole minulla kokemusta, mutta muuten omaan 16 vuoden kokemuksen kalustepuuseppänä ja myöhemmin yrittäjänä keittiöfirmassa. Teimme itse kaapit, asiakkaille kasattuina, sekä myös ovet. Lisäksi tarvittaessa asennus mukaan. Voin rehellisesti sanoa, että ns. perus-/keskikokoinen keittiö oli ovimallista riippuen 4500€-8000€.Olisi tarkoitus tehdä keittiöremontti (kaappien rungot+ovet+taso) tulevan kevään aikana. Onko kellään kokemuksia keittiöfirmoista, mahdollisesti suosittelisitte tms? Keski-Suomen alueelle. Entä hinnat, onkohan missä haarukassa?
Meillä on paritalon L-mallinen keittiö, mitat suunnilleen 3500mm x 3800mm. Lattia on laminaatilla, tätä ei luultavasti tarvitse uusia, riippuu tietysti uusien kaappien syvyydestä että jääkö rako piiloon. Nykyiset kaapit on vuodelta 83, sellainen suurtalouskeittiö kaikki kaapeilla, ei yhtään laatikostoa. Tarkoitus olisi muuttaa alaosaan ainakin suurin osa laatikostoiksi.
Itse osaan kyllä hienosti purkaa vanhan pois ja mahdollisesti jos hinta kipuaa liian ylös, kasata uuden paikoilleen. Eli työstä ei tarvitsisi maksaa.
Budjettia en oikein ole osannut miettiä kun ei ole mitään hajua kuinka paljon remontti tulee maksamaan. Suunnitteluaikaa pitäisi varata, siitähän sen näkee mitä tulee maksamaan. Mutta onko teillä kokemuksia keittiörempoista ja kuinka monta tonnia on kulunut? Alle kymppitonniin ajattelin päästä mielellään, onko ihan turha toivo?
Ok, kokeilen tätä. Menee kyllä ihan mututuntumasäädöillä koska mitään mittareita ym. ei ole.
Tarkennetaan nyt vielä, kuristanko siis paluupuolen venttiileitä vai menoventtiileitä (vai kenties molempia)? Linjasäätöventtiileitä ei ole, täytyisiköhän nuo hommata?
Ilmaisin asiani hieman epäselvästi. Tätä vastaavat kilkkeet on joka patterin paluupuolella: PALUUVENTTIILI SUORA DANFOSS: AMH421 | Onninen
Näitäkö nyt siis kuristetaan?
Lähtötilanteena on vanhan lämmitysputkiston korvaaminen uusilla pinta-asennuksena (varotoimi ennen kun hajoaa). Vanha putkisto oli alunperin öljylämmityksen alainen ja pari vuotta siinä oli maalämpökin kiinni. Ennen putkien uusimista patterit toimivat kyllä ihan mukavasti maalämmölläkin.
Uusia ei ole tasapainotettu mitenkään virallisesti ja patterien määräkin on hieman muuttunut; on vaan hieman kuristeltu paluupuolia "sinne päin". Vanhassakaan systeemissä ei ollut linjasäätöventtiileitä, joten ei tullut mieleeni sellaisia hommata. Jälkiasennuksena onnistuisi toki melko kivuttomasti. Ongelma koskee lähinnä linjojen loppupäiden pattereita - alkupäässä ovat kyllä hyvinkin lämpimiä.