Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 895 914
  • 4 132

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kotitalousvähennyksinä saa verotukseen. Isännöitsijältä kannattaa kysyä / sopia taloyhtiön osallistumisesta etukäteen. Ei varmasti maksa jälkikäteen kun olet sen jo teettänyt. Yleensä kosteuseristyksiin taloyhtiön voi saada mukaan, suoraan maksumieheksi ryhtyvät harvoin. Jos on vanhat hanat ja pytty, voit yrittää "myydä" isännöitsijälle sillä, että vedenkulutus vähenee kun uudet vehkeet ei "tippaa". Sanoisin että aika yläkolmanneksessa on tuo hinta-arvio, mutta mulla ei ole kuin kahden kylppärin kokemus asiassa. 4000-6000 olisi enemmän kohdallaan.
Vesieristyksen maksaa (ja valvoo) taloyhtiö, jos on kyseessä talo jossa sitä ei ole tehty ennestään. Jos vaan haluaa vaihtaa kaakeleiden värin toiseksi, niin taloyhtiö ei maksa.

Samoin "kaksinuppisen" hanan vaihtaminen normaaliin sekoittimeen ja vessanpöntön vaihto vähemmän vettä kuluttuvaan on korvattava, tosin noista ei saa koko hintaa vaan jonkun tietyn summan (en nyt muista paljonko tuo oli).

Näiden ei pitäisi olla edes isännöitsijän harkinnasta kiinni, vaan ihan yleismaallisia toimintatapoja.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Isännöitsijöitäkin on moneen lähtöön, kuten taloyhtiöitä ja hallituksia... Etukäteen pitää ehdottomasti asiasta sopia. Ja taloyhtiöllä on oikeus valvoa tehtävää työtä ja asettaa vaatimuksia työn laadulle.

Muista myös että kotitalousvähennykseen voi käyttää ainoastaan työn osuutta, eli laattamiehen palkkakustannuksia, ei laattoja ja muuta materiaalia. Ja jos taitavasti ajoittaa rempan vuoden vaihteeseen ja maksaa laattamiehelle palkan kahdessa erässä joulukuussa + tammikuussa niin vähennyksen voi tehdä kahdelle eri vuodelle.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No niin. Putkiremppa on käynnissä.

Kylppärin suorakaiteen muotoisten laattojen piti tulla vaakasuoraan ja "tiiliskivimuodostelmaan" eli laatan keskellä on ylempänä ja alempana olevien laattojen saumat. Tiistaina virolainen laattamies oli laittanut laatat pystysuoraan ja tietenkin linjaan. Tuplasti päin vittua siis. Huomasin homman päivittäisellä tarkistuskierroksellani, jonka olen siis oppinut tekemään. Ei ollut ehtinyt saneerauslaasti vielä kuivua, joten laatat sai helposti irti.

Eilen oli yksi seinä laatoitettu puoliväliin saakka ok, mitä nyt valokatkaisijan paikka oli vedetty kylmästi laatalla yli. Pari muuta seinää olikin sitten sävelletty aivan eri limityksellä kuin tuo ensimmäinen. Tietenkin vielä erilailla myös toisiinsa nähden. Saas nähdä meneekö uudet laatat tilaukseen, sillä epäilen noita saavan enää ehjänä irti, kun ovat nyt reilun puoli vuorokautta kuivuneet.

Näin siis täällä. On se myös hienoa, kun sekä laattaryssä, että nokkamiehensä myös haisevat viinalle ja tottakai olivat vielä lainanneet mun Makitaa. Onneksi on lisätöistä kysymys ja mitään ei ole vielä maksettu (pl laatat) eikä tätä menoa maksetakaan ennenkuin kylppäri on käyttövalmis. Saatana.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tiistaina virolainen laattamies oli laittanut laatat pystysuoraan ja tietenkin linjaan. Tuplasti päin vittua siis. Huomasin homman päivittäisellä tarkistuskierroksellani, jonka olen siis oppinut tekemään.

Tuossa kustannusten ohella yksi pirun suuri syy, miksi pyrin tekemään kaiken itse. Jos tulee remonttimiehiä tai talkoolaisia, niin silloin ollaan koko ajan paikalla. Jotenkin levoton olo tulee jo siitä ajatuksesta, että joku virolainen siellä laatottaisi tällä hetkellä.

Ihan kuin tietäisi, että vaimo käy vieraissa.

Hei, tuo on jo huolestuttavaa.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Melkein vitutusketju kamaa. Vittu miten torso voi tuo putkimies olla. Tuli aamulla 7.30, kahteen tuntiin on jo kaksi kertaa käynyt hakemassa peruskamoja varastolta, kun ei ole ollut mukana. Puoli tuntia sillä meni ihmetellessä, että mitä tekee. Meinasi lisäksi tehdä aika ison mokan, mutta onneksi itse huomasin. Meinaakohan laskuttaa koko ajalta. No ainakin työnjohto saa vihaisen puhelun. Se on nyt touhunnut kaksi tuntia ja ei ole vielä päässyt alkua pitemmälle.

Ei vittu mikä suhari tuo jannu on. Taitaa joutua putkifirma vielä maksumieheksi. Nyt lähti kaiken lisäks vetämään sanomatta mitään. Liekkö lähtenyt syömään vai hakemaan jotain osaa (TAAS!). Kaikki kamat kuitenkin jätti levälleen tuonne rivitalon pihamaalle. Itse pitäisi lähteä käymään asioilla, mutta ei uskalla, kun pitää koko ajan vahtia tuota.
 
Viimeksi muokattu:

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Osaako kukaan antaa karkeaa arvioita paljon tulee kustantamaan oktalon kattilahuoneen remontti? Eli käytännössä kattila, maakaasupoltin, paisuntasäiliö, kiertovesipumppu asennettuna + putkien vedot uuden kattilan vaatimille paikoille.
Edullisia putkifirmoja / asentajia 05-alueelta olisi mukava kuulla, jos jollakin olisi omakohtasia kokemuksia.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako kukaan antaa karkeaa arvioita paljon tulee kustantamaan oktalon kattilahuoneen remontti? Eli käytännössä kattila, maakaasupoltin, paisuntasäiliö, kiertovesipumppu asennettuna + putkien vedot uuden kattilan vaatimille paikoille.
Edullisia putkifirmoja / asentajia 05-alueelta olisi mukava kuulla, jos jollakin olisi omakohtasia kokemuksia.

6000 - 8000 e + alv
 

Tuamas

Jäsen
Laattamaalit?

On tässä nyt tullut suunniteltua kaverin kerrostalokaksion remonttia, keittiö on jo piirretty ja kylpyhuoneeseenkin on ideat valmiina.
Tuli tuossa sitten sellainen mieleen, kun kylpyhuoneen seinät ovat reiluun puoleenväliin asti laatoitetut, että jos ne laatat vaikka maalaisi esim. tumman siniseksi, kun jostain olen kuullut noiden nykyisten seinälaattojen maalaamiseen tarkoitettujen maalien ajavan ihan asiansa.

Eli onko jollakin kokemusta näistä ja mistä kannattaisi kysellä? Paikallisessa Värisilmässä oli vain valkoista ja keltaista, eikä myyjä tiennyt maaleista mitään.
 

J.Petke

Jäsen
On tässä nyt tullut suunniteltua kaverin kerrostalokaksion remonttia, keittiö on jo piirretty ja kylpyhuoneeseenkin on ideat valmiina.
Tuli tuossa sitten sellainen mieleen, kun kylpyhuoneen seinät ovat reiluun puoleenväliin asti laatoitetut, että jos ne laatat vaikka maalaisi esim. tumman siniseksi, kun jostain olen kuullut noiden nykyisten seinälaattojen maalaamiseen tarkoitettujen maalien ajavan ihan asiansa.

Eli onko jollakin kokemusta näistä ja mistä kannattaisi kysellä? Paikallisessa Värisilmässä oli vain valkoista ja keltaista, eikä myyjä tiennyt maaleista mitään.

Maahantuoja sanoo, että ne kestävät kyllä suihkussa mutta minä pitäisin ainakin nuo kaukana omasta kylppäristäni. Kaakelit on ensinnäkin helvetin vaikeat saada niin puhtaaksi ettei alle jää mitään epäpuhtauksia. Toiseksi sitten kun maali lähtee rapisemaan pois niin esim saumojen kohdat jäävät sinisiksi/saumakynän värisiksi maalin peittoon. Laatoita mieluummin vaikka päälle mutta älä maalaa. Jos nyt välttämättä haluat maalata ne niin tuossa alempana on tietoa:

http://www.plasti-kote.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=1
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lasikuitutapetti

No niin, eteisessä lasikuitutapetti, johon parempi puolisko haluaa uuden maalin niin, että sävy vaihtuu kahdessa sisäkulmassa. Milläs tuohon tehdään siisti sauma, kun lasikuitutapetin pinta on tuollainen röpelöinen eli teipillä ei oikein onnistu?
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
No niin, eteisessä lasikuitutapetti, johon parempi puolisko haluaa uuden maalin niin, että sävy vaihtuu kahdessa sisäkulmassa. Milläs tuohon tehdään siisti sauma, kun lasikuitutapetin pinta on tuollainen röpelöinen eli teipillä ei oikein onnistu?

Laita nurkkalista.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
remonttitarvikkeet

Remontoin viimekesänä 65 neliön rivari kaksion. Lähestulkoon kaikki meni uusiksi. Kuten arvata saattaa, tuollaisessa projektissa menee rahaa kaikkeen yllättävään jota ei osaa aina pudjetissa laskea, jos ei ole aikaisemmin tehnyt. Itse annan sellaisen vinkin, että pensselit, telat yms kannattaa ostaa muualta kuin K-Raudasta. Hong Kong ja muut vastaavat kaupat myy parhaimmillaan yli puolet halvemmalla vastaavaa tavaraa. Ihan samaa tavaraa kummassakin, mutta toinen myy helvetisti halvemmalla! Jos teet ison remontin, niin tuossa voit säästää muutaman satasen.
Ruuvit+proput, maalaustarvikkeet, mittanauhat, vatupassit, suojapeitteet..
Siinä ihan muutama esimerkki. Osa sähkötyökaluista on myös halvempia honkkarissa ja niihin saa vuoden takuun. Jos ne hajoaa remontin aikana, niin saat uuden tilalle.
Meni "vähän" mainostamisen puolelle, mutta noissa kannattaa olla aika tarkka koska siinä säästää pitkän pennin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse annan sellaisen vinkin, että pensselit, telat yms kannattaa ostaa muualta kuin K-Raudasta. Hong Kong ja muut vastaavat kaupat myy parhaimmillaan yli puolet halvemmalla vastaavaa tavaraa. Ihan samaa tavaraa kummassakin, mutta toinen myy helvetisti halvemmalla!
Hyvä neuvo teoriassa, kunhan tietää, mistä kannattaa tai ylipäätään voi säästää. Itsekin taloustietoisena, mutta kokemattomana remppa-reiskana marssin Biltemaan ostamaan halpoja teloja. No, edullisia ne oli juu, mutta sattui ilmeisesti karvanlähtöaika juuri mun remontin kohdille, kun tupsua irtosi solkenaan. Seuraavan seinän vedin sitten K-Raudan reilusti hinnakkaammalla telalla ja jälki oli himpun siistimpää.
 

J.Petke

Jäsen
Näissä välinekysymyksissä on aina sama homma. Ensiksi pestään lipasto, kuoritaan siitä maalit pois, kitataan tarkasti, hiotaan pinta sileäksi ja tehdään muutenkin loistavat pohjatyöt. Sen jälkeen valitaan lipaston väriä kaupassa n. tunnin verran ja ostetaan maali. Matkalla kotiin poiketaan vielä Tarjoustalossa ostamassa se halvempi pensseli ja mennään kotio maalaamaan. Pinnasta ei saa huonolla pensselillä hyvää millään ja niitä karvojakin joutuu noukkimaan siitä pinnasta pois ja taas koitetaan uudelleen. Esimerkiksi hyvällä pensselillä hyvän jäljen tekeminen on miljoona kertaa helpompaa kuin sillä minkä ostamisessa säästi sen 7€. Ison vaivan nähtyään pohjatöissä, huonolla pensselillä voi pilata koko homman.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
pensselit

Osasin odottaa kommentteja tarjoustalon pensseleistä. Pakko sanoa käsi sydämmellä, että vaikka halpakaupasta ostinkin, niin yhtä hyvää oli kuin K-Raudassa. Ootte 100% oikeassa siitä että laatu maksaa. En puhu nyt pelkästään pensseleistä, mutta esimerkiksi ostin vatupassin 29 euroa halvemmalla. Suojalasit, suojahanskat peitteet yms oli puolet halvempia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Honkkari nyt ei oikeasti ole se halvin paikka jos nimenomaan halvinta hakee. Biltema ja Motonet vetävät Honkkaria vastapalloon munille ihan joka kerta. Bauhaus jos sattuu olemaan lähistöllä niin sieltäkin kohtuuhintaista laatua löytyy. Isomman rempan hankintoja keskittämällä saa yleensä neuvoteltua hyviäkin alennuksia.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Isomman rempan hankintoja keskittämällä saa yleensä neuvoteltua hyviäkin alennuksia.
Omaan remppaan sai tosi hyvät alennukset RTV:stä. Ensimmäisellä käynnillä avattiin tili ja siitä tuli lasku joka kuun lopussa. Alennuksia lyötiin tuotteesta riippuen sitten jotain nollan ja 50 prosentin välille. RTV:n valitsin sillä perusteella, että sieltä sain juuri sellaiset laatat ja laminaatit kuin halusinkin, muu materiaali olisi löytynyt todennäköisesti ihan mistä vaan muualta. Ja tämä siis ilman mitään suhteita.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Meilläpäin ei ole Bauhaussia eikä edes Biltemaa. Olen käynyt Bauhausissa ja ostin sieltä kylpyhuoneen lavuaarin ja muuta sälää. Hinta/laatu suhde on ihan hyvä. Pienillä paikkakunnilla on se ongelma, että ei ole kilpailua. Itse asun Salossa ja porukka ei aina jaksa ajaa Turkuun katsomaan hintoja. Turussa on juuri nämä Biltemat ja Bauhaussit ja uskon että porukka säästää siellä rahaa. Bauhaussissa oli ainakin kylpyhuonetarvikkeet todella paljon halvempia kuin paikallisissa liikkeissä.
Itse en ota enempää kantaa hinta/laatu suhteisiin tai mistä kannattaa ostaa. Voi ollla että eri kaupungeissa on omat paikkansa mistä saa mitäkin halvemmalla. Kannattaa kuitenkin käydä katsomassa hintoja eri kaupoissa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meilläpäin ei ole Bauhaussia eikä edes Biltemaa.

Näinhän se toki menee, sori ei ollut tarkoitus päteä, mutta täällä Tampereen seudulla törmää niin usein tuohon väitteeseen että Honkkarista saa hyvää halvalla. Samaa kamaa kun kuitenkin myydään edullisemmin ihan naapurissa (Motonet). Bauhaussin hinnatkaan eivät suinkaan isommissa erissä enää kilpaile varsinaisesti. Pyysin remppani alkumetreillä tarjouksia useammastakin paikasta ja päädyin silti pienehköön rautakauppaan (Viiala) joka tarjoutui tuomaan koko satsin kotipihaan 25e rahtihinnalla. Siinä ei Bauhaussin satasta kalliimpi tarjous "hae itse peräkärryllä"-tarjouksella enää houkutellut. Vähänkin isompaa rompetta kannattaa siis ehdottomasti koplata. Se edullisin tarjous saattaa jopa irrota Starkilta (syön kyllä hattuni)!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Putkirempan virolaiset laatoittajat annostelivat kylppärin seinälaattoihin saneerauslaastia kuin liimaa postimerkille. Itse olen ollut siinä uskossa, että koko seinälle mälliä ja sitten kammataan oikeaksi määräksi. Näin laatoille olisi about sataprosenttinen tartuntapinta. Pysyvätköhän laatat nyt miten hyvin seinässä? Saavat kyllä rybyt porata jokaisen pyyhekoukun ym paikalleen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Omaan remppaan sai tosi hyvät alennukset RTV:stä. Ensimmäisellä käynnillä avattiin tili ja siitä tuli lasku joka kuun lopussa. Alennuksia lyötiin tuotteesta riippuen sitten jotain nollan ja 50 prosentin välille. RTV:n valitsin sillä perusteella, että sieltä sain juuri sellaiset laatat ja laminaatit kuin halusinkin, muu materiaali olisi löytynyt todennäköisesti ihan mistä vaan muualta. Ja tämä siis ilman mitään suhteita.

Kaverin firma vetää K-Raudasta jopa 70%:n alennuksia. Tosiasiahan on kuitenkin se, että samat kamat saa jostain muualta halvemmalla ilman alennuksia. Esim. Stanleyn käsisaha paikallisessa halpakaupassa 10€ halvemalla, kuin K-Raudassa alennuksen kanssa.

Tutun miehen poika oli K-Raudassa harjoittelijana ja aika yleinen tapa hinnoittelussa on tuo 100% sisäänostohinnan päälle katetta.

Tietysti tällä ei ole väliä, jos ostaa yhden pensselin, mutta jos ostot ovat kymmeniä tuhansia vuodessa, alkaa jo nämä hintaerot tuntua jossain.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
RItse annan sellaisen vinkin, että pensselit, telat yms kannattaa ostaa muualta kuin K-Raudasta. Hong Kong ja muut vastaavat kaupat myy parhaimmillaan yli puolet halvemmalla vastaavaa tavaraa. Ihan samaa tavaraa kummassakin, mutta toinen myy helvetisti halvemmalla! Jos teet ison remontin, niin tuossa voit säästää muutaman satasen.

Itse annan taas sellaisen vinkin, että työkaluissa ei kannata säästää. Ja kun vielä yllä kirjoittanut suositteli tätä isoon remonttiin, niin olen täysin päinvastaista mieltä. Mikäli väsäät pihaan uutta leikkimökkiä, niin se honkkarilinja varmasti on ihan ok. En minäkään kalleinta Makitaa joka kerta osta, mutta siitä lähdetään, että työkalun tai tarvikkeen on toimittava. Mikään ei ole niin vittumaista kuin se, että keskellä remonttia vehkeet ei kestä tai ei toimi kuten pitäisi.

Ja esimerkkisi K-Raudasta on aika mustamaalattu. Sekin on aivan tavallinen rautakauppa, jonka hyllyhinnoissa on välillä hyvinkin reippaasti ilmaa. Itse olen siellä asioinut aika paljon remontin aikana, ja hyvin harvoin olen mitään suoraan hyllystä ottanutkaan. Plussana on vielä se, että K-Raudassa löytyy muutama myyjä, joka tietääkin jotain niistä työkaluista ja tarvikkeista.

Turha hakea samaa honkkarista.

Ja tarkoituksena ei ollut kirota honkkaria, vaan laajentaa hieman perspektiiviä. Itsekin toki honkkarista haen yhtä sun toista, mutta ne maalisutit saa jäädä hankkimatta. Samaan sarjaan voidaan laskea vaikka kaikenlaiset terät ja kärkisarjat.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Putkirempan virolaiset laatoittajat annostelivat kylppärin seinälaattoihin saneerauslaastia kuin liimaa postimerkille. Itse olen ollut siinä uskossa, että koko seinälle mälliä ja sitten kammataan oikeaksi määräksi. Näin laatoille olisi about sataprosenttinen tartuntapinta. Pysyvätköhän laatat nyt miten hyvin seinässä? Saavat kyllä rybyt porata jokaisen pyyhekoukun ym paikalleen.

Olisi varmaan kannattanut itse laatoittaa, jos veljeskansan duunarit tekevät sen maksua vasten päin vittua.

Ei tosiaan hyvältä vaikuta, eli itse näyttäisit olevan asioista paremmin perillä. Laatan koostahan tuo tietty vähän riippuu, mutta todennäköisesti tuo saneerauslaasti olisi pitänyt kammata auki 6mm:n kammalla siistiksi kuvioksi. Ennen kampaa laasti on vielä muistettava painaa kunnolla alustaansa kiinni, jotta ilmaa ei alle jää. Putkirempan kavereiden tyylillä sinne todennäköisesti sitä ilmaa on jäänyt.

Sen huomaat helposti koputtelemalla laatat läpi vaikka ihan käsipelillä. Mikäli ääni muuttuu laatan keskellä ontoksi, niin sutta tuli.

Luonnollisesti et hyväksy lopputarkastusta, vaan pojat repivät ne laatat alas.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tutun miehen poika oli K-Raudassa harjoittelijana ja aika yleinen tapa hinnoittelussa on tuo 100% sisäänostohinnan päälle katetta.

Siskon miehen näälä oli K-Raudassa töissä ja kertoili että kate vaihtelee saamaristi tuoteryhmittäin, ruuveissa, nauloissa yms kiinnikkeissä sekä työvälineissä myyntihinnasta reilusti yli puolet voi olla katetta, puutavaraa myytiin hinnanvaihtelujen seurauksena joskus tappiollakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös