Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 936 464
  • 4 392

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muovin laittaminen ei ollut tosin edes kahden henkilön voimin ihan helppoa, sillä niiden ilmakuplien kanssa sai olla todella tarkkana. Joitain ihan pieniä kuplia valitettavasti jäi, mutta niitä ei huomaa muuten kuin menemällä ihan lähelle (20cm:n päähän) katsomaan, joten eivät nuo haittaa. Ehkä olisi pitänyt olla leveämppi lasta tai jotain. Joka tapauksessa suosittelen näitä kontaktimuovia jos haluat vanhemman tyylisille liukuoville uutta ilmettä.

Yleensä tuollaisessa teippaamisessa on hyvä käyttää apuna pumppupulloa, jossa on vettä ja muutama tippa Fairya. Muutama suihkaus sitä ja sitten vain lastalla sivelyä keskeltä reunoille päin. Ei pitäisi jäädä juurikaan ilmakuplia ja pinta säilyy ehjänä.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vikavirtasuoja

Nyt sähköistä tietäville kysymys.

Sauna/kylppäri remppaa suunnitellaan ja mietityttää tuo täytyykö sähköt laittaa vikavirtasuojan taakse? Talo on -92 rakennettu ja kylppärissä tällä hetkellä kattovalo ja peilikaappi, jossa pistorasia. Jos vaihdan kattoon esim. spotit ja peilikaapin tilalle uuden peilin ja erillisen valaisimen (sis.pistorasia) tai valaisin ja pistorasia erikseen, niin täytyykö laittaa vikavirtasuoja?

Ohjeissahan sanotaan jotenkin näin, että vanhat ja rikkoutuneet saa uusia, mutta esim. lisäpistorasiat täytyy suojata.

Tosin hyvähän se turvallisuuden kannalta olisi laittaa vikavirtasuoja ja varmaan helpoin/paras olisi laittaa se ryhmäkeskukseen.

Onko spottivaloilla joku suojaetäisyys suihkuun? Tila on yli 2,25 metriä korkea. Nämähän on oltava vähintään IP21, koska sauna on vieressä. Näin olen ohjeita tulkinnut.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Sauna/kylppäri remppaa suunnitellaan ja mietityttää tuo täytyykö sähköt laittaa vikavirtasuojan taakse? Talo on -92 rakennettu ja kylppärissä tällä hetkellä kattovalo ja peilikaappi, jossa pistorasia.
- - -
Ohjeissahan sanotaan jotenkin näin, että vanhat ja rikkoutuneet saa uusia, mutta esim. lisäpistorasiat täytyy suojata.
- - -
Onko spottivaloilla joku suojaetäisyys suihkuun? Tila on yli 2,25 metriä korkea. Nämähän on oltava vähintään IP21, koska sauna on vieressä. Näin olen ohjeita tulkinnut.

Nykyisin pitäisi uusissa asennuksissa kaikissa pistorasioissa olla vikavirtasuojaus, lukuunottamatta pistorasioita joissa on pelkästään jokin määrätty koje tai laite. Tyypillisiä kohteita ovat jääkaappi ja pakastin, myös mikro ja astianpesukone voidaan "puhua" sille linjalle, jos samassa ryhmässä ei ole muita pistorasioita ja ao. pistorasiat ovat yksiosaisia, siis vain yhdelle tulpalle. Pesukone ja kuivauskone on kuitenkin aina suojattava vikavirtasuojalla. Märkätilojen lattialämmitys on myös suojattava vikavirtasuojalla.

Remontin alla olevalla alueella on suositeltavaa uusia kaikki sähköt johtoineen, ei pelkästään kalusteet ja sitten käyttää vikavirtasuojia pistorasioissa; ihan oman turvallisuuden takia. Vikavirtasuoja huomaa yli 30mA poikkeaman suojauksessa, muta sulake laukeaa vasta kun on oikosulku tai reilusti ylikuormaa.

Saunan valaistuksen voit siis tehdä ilman vikavirtasuojaa, ja kylppärin peilikaappi on oltava sellaista mallia jossa on oma vikavirtasuoja. Saunassa yli metrin korkeudella olevat valaisimet on olta T125C merkittyjä, eli kestävät 125 astetta Celsius-asteita. alempana olevat valaisimet riittää kun IP-luokitus on 44. Pistorasiat sitten omalle ryhmälle ja keskukseen vikavirtasuoja jos mahdollista. Toinen vaihtoehto on asentaa ryhmän ensimmäiseksi pistorasiaksi vikavirtasuojallinen malli ja sen jälkeen olevat voivat olla vain maadoitettuja.

Kylpyhuoneen valaistuksessa kannattaa huomioida, että periaatteessa kaikkien valaisimien tulee olla vähintään 60cm päässä suuttimesta. On poikkeuksia ja hiuksia voidaan halkoa, mutta tuon peruslähtökohdan kanssa on aika helppo elää. Siksi mm. valokuitujen kanssa voi leikkiä, koska kaikki sähköiset osat ovat kuivassa tilassa ja vain letkun päästä tuleva valo näkyy.

Laita yyveetä, jos ei selvinnyt.
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Heitetääs ilmoille tälläistä kysymystä että onko kenelläkään kokemusta Nelko-keittiöistä? Linkki sivuille-> http://www.nelko.fi/

Olen tässä talonrakennuspuuhissa ja nyt alkaisi olla se hetki käsillä kun pitäisi noita keittiö- ym kalusteita ruveta hommaamaan. Tarjouspyynnön olen heittänyt moneenkin kalustefirmaan ja tietenkin hinta vaikuttaa paljonkin ostopäätökseen mutta myöskin laatu.

Toinen josta kyselisin kokemuksia on Kontio-keittiöt? Linkki sivuille: kontio-keittiot
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Pesukone ja kuivauskone on kuitenkin aina suojattava vikavirtasuojalla.
Niin siis aina, kun se on suihku- tai kylpytilassa. Muutoin nekin voivat olla "sille linjalle puhuttuja" erityislaitteita.
Märkätilojen lattialämmitys on myös suojattava vikavirtasuojalla.
Ja myös muidenkin tilojen lattialämmitys.
Vikavirtasuoja huomaa yli 30mA poikkeaman suojauksessa, muta sulake laukeaa vasta kun on oikosulku tai reilusti ylikuormaa.
Muutenkin vikavirta on hieman eri asia kuin oikosulku tai ylikuorma.
Saunan valaistuksen voit siis tehdä ilman vikavirtasuojaa,
Saunan kaikki virtapiirit lukuunottamatta kiukaan syöttöä tai kiukaaseen liittyviä laitteita pitää suojata vv-suojalla.
alempana olevat valaisimet riittää kun IP-luokitus on 44.
Saunassa riittää kun kotelointiluokka on vähintään IP 24.
 

Veijari

Jäsen
Karmiva korjausvirhe: Ovi tyhjyyteen! | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Malliesimerkki idioottiasukkaasta ja tarkoitushakuisesta uutisoinnista jossa kärpäsestä on tehty härkänen.

Ensinnäkin tuosta parvekkeen ovesta näkee että lukkorunko siinä on paikoillaan mutta helat on otettu pois niin kuin kuuluukin ja ämmä on avannut oven joko työkalulla tai esim. irrallisella ikkuna-avaimella. Toki urakoitsija olisi voinut laittaa sokean kilven sisäpuolelle niin olisi estetty tämänkin ääliön oven avaus. Samaa periaatetta noudattaen myös ikkunan saa auki ja siitä on kolmen kerroksen pudotus maahan.

Varmasti myös asukkaille on tiedotettu ja tyhmempikin sen tietää että remontista tulee pölyhaittaa mutta jokainen tekee omalla kohdallansa päätöksen haluaako asua remontin keskellä vai muuttaako siksi aikaa muualle. Varsinkin kannattaa asiaa harkita jos on johonkin astmaan taipuvainen, kuten tämä järkyttynyt asukas. Voi hellan lettas, että ihan maalin käryjäkin joutuu haistelemaan.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Malliesimerkki idioottiasukkaasta

---

Varmasti myös asukkaille on tiedotettu ja tyhmempikin sen tietää että remontista tulee pölyhaittaa mutta jokainen tekee omalla kohdallansa päätöksen haluaako asua remontin keskellä vai muuttaako siksi aikaa muualle.

Noh, eivät kaikki remontin uhriksi joutuvat ole idiootteja, osa on yksinkertaisesti varattomia ja siitä syystä eivät voi mitään sille, että asunnon omistaja toteuttaa remonttia. Mutta tuossa linkin tapauksessa kyllä vaikuttaisi siltä, että äo ei riitä kuin keltaisen lehdistön paikalle hälyttämiseen.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Sanokaa joku viisaampi mulle, että miksi ei kannata rakennuttaa taloa talven aikana, kun niin moni mulle siitä sanoo?
.

Homma on loppukesän ja alkusyksyn aikana nytkähtänyt sen verran eteenpäin, että tontilta on puut kaadettu, rakennuslupa haettu, pohjatöitä tehty, vesi- ja viemäriputket vedetty ja soraakin kaadettu tontille jonkin verran. Ts. toiveita on että loppuvuodesta saataisiin talopaketti (riippuu rakennusluvan saamisesta) ja sitä myöten talvella tönöä pystyyn.

Keväällä, juuri kun naiset alkavat olla minihameissa, pitäisi talon olla valmis, joten kesää vasten on hyvä lähteä möyhentämään pihaa. Ennen sitä on miljoona eri asiaa hoidettavana.

Ei tässä oikeasti uskoisi mitä kaikkea pitää miettiä valmiiksi kun taloa alkaa rakentaa. Ohjeita sataa oikealta ja vasemmalta enemmän kuin pystyy suodattamaan. Onneksi apuna on ihmisiä jotka tietävät rakentamisesta edes vähän enemmän kuin minä. Voisi muuten olla sormi suussa. Eteenpäin sanoi mummo lumessa.
 

Mokela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ostimme 86 vuoden lkuperäiskunnossa olevan omakotitalon. Remontointitarvetta on jonkin verran, kylpyhuoneesta lähdemme liikkeelle. Kaikki laattapinnat menevät uusiksi. Haluaisimme siirtää allaskaapin paikkaa toiseen nurkkaan. Urakoitsija sanoi, että tämä toimenpide maksaa 1000 - 3000 € putkien siirtämistöiden vuoksi joka oli aikamoinen yllätys. Vaikuttaa aivan uskomattomalta hinnalta, koska kylpyhuone ei ole mitenkään iso. Toki seinien/katon kautta kun pitäisi vetää niin putkimetrejä kertyy muutamia metrejä. Urakkaa ei ole vielä aloitettu eikä myöskään urakointisopimusta allekirjoitettu. Muutamme kiinteistöön kahden viikon päästä. Tänään kävin mittailemassa kohteessa ja nyt selkisi, että kodinhoitohuoneessa on myös vesipisteen paikka kaapistojen takana. Pesukoneen voisi sijoittaa siis myös sinne kylppärin sijaan. Nyt sitten tulikin mieleeni, että mitä eroa on pesukoneen ja allaskaapin putkistoissa. Eli onnistuisiko allaskaapin siirto vanhan pesukoneen paikan tilalle pienin kustannuksin. Ei innostaisi maksaa yli tonnia siirrosta, mutta jos se onnistuisi pienin kustannuksin niin olisi kyllä toimivampi ratkaisu. Kylpyhuonerakentamisesta en ymmärrä yhtään mitään.

Opastakaa tyhmää.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ostimme 86 vuoden lkuperäiskunnossa olevan omakotitalon. Remontointitarvetta on jonkin verran, kylpyhuoneesta lähdemme liikkeelle. Kaikki laattapinnat menevät uusiksi. Haluaisimme siirtää allaskaapin paikkaa toiseen nurkkaan. Urakoitsija sanoi, että tämä toimenpide maksaa 1000 - 3000 € putkien siirtämistöiden vuoksi joka oli aikamoinen yllätys. Vaikuttaa aivan uskomattomalta hinnalta, koska kylpyhuone ei ole mitenkään iso. Toki seinien/katon kautta kun pitäisi vetää niin putkimetrejä kertyy muutamia metrejä. Urakkaa ei ole vielä aloitettu eikä myöskään urakointisopimusta allekirjoitettu. Muutamme kiinteistöön kahden viikon päästä. Tänään kävin mittailemassa kohteessa ja nyt selkisi, että kodinhoitohuoneessa on myös vesipisteen paikka kaapistojen takana. Pesukoneen voisi sijoittaa siis myös sinne kylppärin sijaan. Nyt sitten tulikin mieleeni, että mitä eroa on pesukoneen ja allaskaapin putkistoissa. Eli onnistuisiko allaskaapin siirto vanhan pesukoneen paikan tilalle pienin kustannuksin. Ei innostaisi maksaa yli tonnia siirrosta, mutta jos se onnistuisi pienin kustannuksin niin olisi kyllä toimivampi ratkaisu. Kylpyhuonerakentamisesta en ymmärrä yhtään mitään.

Opastakaa tyhmää.

Pesukoneelle ei käytännössä koskaan tule kuin pelkkä kylmävesiputki, joten noin yksinkertaisesti ei onnistu.

Kustannuksiin vaikuttaa aika paljon sekin miten "kauniisti" sen allaskaapin haluaa siirtää. Jos antaa vaan vetää putket pinnassa uuteen kulmaan, niin ei sen nyt mahdottomia pitäisi maksaa. Jos taas on (mahdollisesti kivi)seinän sisässä kulkevat putket, jotka haluaa kokonaan piiloon ja tulemaan sieltä uudesta kulmasta ulos niin homma on heti hankalampi (lue kalliimpi).

Tonni tuollaisesta viimeisen päälle tehdystä siirrosta nyt ei mahdottomalta kuulosta, mutta jos meinaavat parin metrin pintavedosta ottaa kolme tonnia niin ollaan kyllä jo kusetuksen äärellä mielestäni.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos antaa vaan vetää putket pinnassa uuteen kulmaan, niin ei sen nyt mahdottomia pitäisi maksaa.

Ja viemäriputket sitten tietysti kanssa pitää huomioida, eli tuleeko pesukoneelle oma viemäriputkensa, ja voiko sitä käyttää uudelle lavuaarille, vai joutuuko lattian piikkaamaan auki ja laittamaan uudet putket sinne. Kun kuitenkin kylppäri on remonttiin menossa, niin ei tällaiset muutokset voi mitään tonneja ekstraa maksaa, suoraviivaisia hommeleita kun ovat.
Henk.koht mielipide on, että vesiputkien suttaaaminen seinän sisään on ihan turhaa, kromatulla kupariputkella tms saa aivan siistin ratkaisun aikaiseksi ja vuodonilmaisusta ei tartte huolia.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ostimme 86 vuoden lkuperäiskunnossa olevan omakotitalon. Remontointitarvetta on jonkin verran, kylpyhuoneesta lähdemme liikkeelle.
- - -
Kylpyhuonerakentamisesta en ymmärrä yhtään mitään.
Opastakaa tyhmää.

Jos revitte vanhat laatat irti, täytyy myös vesieristykset uusia v.1998 tulleiden määräysten mukaisiksi. Samoin käy jos piikkaatte lattiaan tai seiniin roiloja, ks:

http://www.asuntotieto.com/20000i_RAKENNUS_JA_REMONTTITIETO/21000i_Puot/21000i_Puot_kylpyhuoneremontti_kerrostaloasunnossa.html

Kuten noissa ohjeissa sanotaan, kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään. Saattaa vaatia jopa suunnitelmapiirustukset remontista sen laajuudesta riippuen.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Kuten noissa ohjeissa sanotaan, kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään. Saattaa vaatia jopa suunnitelmapiirustukset remontista sen laajuudesta riippuen.

Mokelallahan kyseessä on omakotitalo, joten jätetään isännöitsijät rauhaan.

Jos urakkahinta-arvio on 1000-3000€, niin perehtymisen taso kohteeseen ei voi olla kovinkaan korkea. Hintahaitari on ainakin aikamoinen, jolla lienee varauduttu erilaisiin vaihtoehtoihin. Kustannuksiin vaikuttavia kysymyksiä:
  • Kulkevatko vesiputket alakaton yläpuolella?
  • Kulkevatko vesiputket seinän sisällä vai pinnassa?
  • Kuinka kauas altaan viemäröinti pitää vetää?
  • Hoitaako sama urakoitsija muun korjauksen?
Ja välillähän "lisätyöt" hinnoitellaan yli, ettei asiakas sitä tilaisi ja urakoitsija pääsisi tekemään "helpomman" peruskeikan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Mokelallahan kyseessä on omakotitalo, joten jätetään isännöitsijät rauhaan.
- - -

Kas vain, sanoi kasvain kasvaen vain.

Enivei, suosittelen kuitenkin tekemään märkätilojen remontin uusien ohjeiden mukaisesti käyttäen kunnollisia aineita. Sitä varten ohjeet ovat, ettei se vesi menisi läpi rakenteisiin ja aiheuttaisi home- yms. vaurioita.

Itse tein remonttia ok-taloon -85 ja silloisilla ohjeilla tehtiin vain sellainen kosteussulun tyyppinen suojaus seinäpinnoille ja lattiaan, eli telalla vedettiin kolme kertaa sellaista litkua seiniin.

Jos on aikeissa myydä joskus taloa, ja vaikkei olisikaan, niin Stadissa on ainakin olemassa sellainen märkätilojen tarkastusasiakirja, joka vaaditaan aina kun kohteessa tehdään rakennustarkastus. Sen voi joku asiansa osaava rakennusalan konsultti tehdä. Sillä vältetään jannekatajamaiset riitaoikeudenkäynnit myöhemmin.

Kaikenkaikkiaan kannattaa nuo kosteusasiat ottaa tosissaan. Vaikkei olisi taloa myymässäkään, jos hometta tulee rakennusvirheen takia niin siinä on koko perheen terveys vaakalaudalla.
 

Veijari

Jäsen
kröhöm, mikään tarkastusasiakirja tai ulkopuolinen konsultti ei takaa JanneKatajoiden välttämistä. Pointtini on siinä että yksikään konsultti tai tarkastusasiakirja ei pysty jälkeen päin löytämään kaikkia reikiä siitä vesieristeestä, jos työn on tehty päin persettä.

Tuollaisesta muutaman metrin vj-putkien siirrosta ei kannata urakkahintaa pyytää vaan teetä pienet muutostyöt laskutyönä niin silloin et maksa urakoitsijan riskisvarauksia yms. turhaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sillä vältetään jannekatajamaiset riitaoikeudenkäynnit myöhemmin.

Ja sellainen lisäys Veijarin kommenttiin vielä, että Katajan tapauksessahan riita ei kohdistunut kylppäriin tai märkätiloihin, vaan kai virheelliseen kattorakenteeseen ja siihen liittyviin lausumiin kuntatarkastusraportissa. Tuo Katajan keissi on kyllä ainakin yhden osapuolen näkemyksien ja oikeuden tuomion perusteella aika omituinen käräjäoikeuskukkanen.

Ja kylppäriurakoitsijavalintaan sellainen vinkki, että jos kovimmat myyntilauseet ovat luokkaa "Asuuko teitä kaksi? Mmm. Tarjous kotitalousvähennyksellä on xxxx€..." tai "Voimassa oleva VTT-vesieristyssertifikaatti".

Kummassakaan (kotitalousvähennyksessä tai sertifikaatissa) ei siis ole sinänsä mitään pahaa, mutta pitäisi vähän muutakin lihasta olla, käytännössä referenssejä omien kätten tuotoksista. Tuo sertifikaatti varsinkin on sellainen, että about voisimme JWC-hengessä järjestää vkl-reissun paikalliseen aikuiskoulutuskeskukseen ja tulla sunnutaina seritfioituina vesieristäjinä takaisin. Ja se asentajan sertifikaatti ei päinvastaisisista myyntipuheista huolimatta ole mikään vakuutusyhtiön vaatimus tms, eikä siis varmistus mistään ammattitaidosta, toki lähes jokaisella ammattimiehelläkin se on.
 

V. Filppula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, KPV
Porakone

Talonrakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen että kuukauden päästä pitäisi päästä muuttamaan. Mutta yksi ongelma on. Pitäisi investoida uuteen porakoneeseen, ja budjetin katto olisi mielellään 200€. Laitteita löytyy vain lukematon määrä tuohonkin hintaan.

Olisiko jollain antaa kokemuksia tai muuten vain tietoa että mikä olisi järkevin ostos. Talon valmistumisen jälkeen kone saisi jäädä epäsäännölliseen käyttöön.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Talonrakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen että kuukauden päästä pitäisi päästä muuttamaan. Mutta yksi ongelma on. Pitäisi investoida uuteen porakoneeseen, ja budjetin katto olisi mielellään 200€. Laitteita löytyy vain lukematon määrä tuohonkin hintaan.

Olisiko jollain antaa kokemuksia tai muuten vain tietoa että mikä olisi järkevin ostos. Talon valmistumisen jälkeen kone saisi jäädä epäsäännölliseen käyttöön.

Mitä poraat? Kuvittelen, että kaipaat verkkovirralla toimivaa iskuporaa. Sellaiseen ei kotikäyttöön kannata kyllä yli satasta investoida. Motonet laatu riittää hyvin. Yleensä jos niistä jotain hajoaa, niin se on juurikin tuo isku, mutta jos se on hajotakseen niin se hajoaa jo takuuaikana, jos poraa yhtään enemmän käyttää.

Kiveä jos poraa, niin teholla on jotain merkitystä, mutta silloinkin kaikista tärkein asia on kunnon terät. Niistä kannattaa jopa vähän maksaa. Halpisterät kun tylsyvät alle nanosekunnissa. Puuhun riittää sitten se kaikista halvinkin pora kun siinä ei sitä iskua tarvita, tai no, reikäsahan kanssa silloinkin on teholla hieman merkitystä.

t. hanu
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Talonrakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen että kuukauden päästä pitäisi päästä muuttamaan. Mutta yksi ongelma on. Pitäisi investoida uuteen porakoneeseen, ja budjetin katto olisi mielellään 200€. Laitteita löytyy vain lukematon määrä tuohonkin hintaan.

Olisiko jollain antaa kokemuksia tai muuten vain tietoa että mikä olisi järkevin ostos. Talon valmistumisen jälkeen kone saisi jäädä epäsäännölliseen käyttöön.

Siis akkuporakone, ruuvinväännin, vai johdollinen, iskevä vai ei?

Jos ensinmainittu, niin Makitan 18V kone oli TM Rakennusmaailman testissä täysin suvereeni. Testivoittaja BDF456RFE (n 300e)

Meikäläisellä on tuon halvempi sisarmalli (joku tuon tapainen: Tuote: Makita 18V Li-ion akkuporakone), ja sitä voin myös suositella, ja eiköhän kaikki 18V makitat ole oivia pelejä. Lisäksi mulla on iskevä Iskevnnin 18V, jolla vaihtaa esim renkaat sutjakkaasti (loppukiristys silti käsin). Sitäkin voin suositella.

Jos taas ihan johdollisesta porakoneesta kyse, niin niissä laatu ja käyttömukavuus ei minusta ole ihan niin oleellisia, ja kannattaa harkita, josko hakisi vaikka Bauhausista 5v takuulla jonkun halpisvehkeen. Oikeastaan hanun kanssa ihan samaa mieltä tästä.
 

V. Filppula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, KPV
Oho sori. Eli akkuporakone tosiaan hakusessa. Kalusteiden asentamista, terassin tekoa jne.. Välillä pitää niin itsestäänselvänä asiaa ku itse miettii päässään. Makitan koneita oon itse miettinyt kans. Yks kaveri tyrkytti Hitachin konetta. Mutta noista ei varmaan kauheasti kokemusta porukalla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Yks kaveri tyrkytti Hitachin konetta. Mutta noista ei varmaan kauheasti kokemusta porukalla.

Itseltä löytyy kaksi 12 V pikku-Makitaa sekä yksi muistaakseni 12 V Hitachi muutaman vuoden takaa. Jokainen kone hoitaa hommansa moitteetta ja pesee vastaavan kokoiset (toki yli puolta halvemmat) Einhellit sun muut mennen tullen.

Akkukonetta hankittaessa suosittelisin ostamaan paketin, johon kuuluu kaksi akkua. Jos jälkikäteen tulee tarvetta lisäakuille, ovat ne lähes poikkeuksetta todella suolaisen hintaisia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Merkkeihin en ota kantaa mutta jos lähistöltä löytyy Bauhaus niin niillä on 5v takuu kaikille laitteilleen, joten hajonneen tilalle saa aina uuden. Jos hinta on kynnyskymysys niin brittikaupasta saa lyömättömään hintaan vaikka huomioi30e postituskulutkin (Toolstop.co.uk Cordless drills) . Tietysti sähköjohtoon sellainen muutaman euron sovite.
Li-on -akut lienevät kätevimmät kotikäytössä ja luonnollisesti pari kappaletta minimi.
 

Waldemar

Jäsen
http://www.ikt.fi/

Tuossa vielä suomalainen edullinen verkkokauppa. Tuolta ainakin itse tuntui löytyvän halvimmat hinnat, silloin kun konetta hain. Nuo muutamat tässäkin ketjussa esillä olleet koneet, oli halvempia/saman hintasia kuin briteistä.

Putiikki sijaitsee Iisalmessa, joten hintaan tulee toki n. 10€ postimaksu, jos jaksaa postiin asti kävellä itse hakemaan, tai sitten 20€ kotiin asti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
oli halvempia/saman hintasia kuin briteistä.

Olet oikeassa, enpäs muistanut että nuo akkuporat (varsinkin tarjouspaketit) ovat sellaisia sisäänheittotuotteita, ettei ole juuri hintaeroa. Sen sijaan muussa hyvälaatuisessa laitteistossa tuo brittimarkkina on kannattava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös