Rakennusprojekti etenee ihan kivasti, vaikka raksahommia paiskin yksin oman palkkatyön jälkeen. Kuutena päivänä viikossa olen raksalla, sunnuntait olen rauhoittanut levolle ja perheelle, paitsi välillä jotain pikkuhommia olen käynyt tekemässä sunnuntaisin. Välillä on pakko saada levätäkin, muutoin käy elo liian raskaaksi.
Elokuun lopulla alkoi tontin raivaustyöt puiden kaadolla ja kaivuutöillä. Syyskuun ekalla viikolla oli vuorossa pohjan tasoitus- ja tiivistys- sekä viemäröintityöt. Salaojitus, sadevesiviemäröinti ja anturan teko ja valu suoritettiin syyskuun toisen ja kolmannen viikon aikana. Harkkoperustuksen muuraus käynnistyi syyskuun viimeisellä viikolla ja valmista tuli parissa kolmessa illassa.
Lokakuun alkupuolella oli vuorossa routaeristyksen ja täyttöjen tekeminen. Lokakuun 24. päivä saapui talopaketti, jonka asennuksessa vierähti toinenkin päivä. Tämän jälkeen lauloi naulapyssyt, kun aluskate ja ruodelaudoitus tehtiin kaveriporukalla kahdessa päivässä. Samoihin aikoihin porattiin maalämpöä varten energiakaivo 195 metrin syvyyteen saakka. Peltikatto asennettiin viikko edellisestä, jonka jälkeen alkoi myös sisälattian eristystyö. Putkimies kävi parina päivänä ja asensi vesiputket lattiaan. Tässä välissä tein tuulensuojauksen ja paneloinnin ristikon kannan korotusosaan, sillä talosta tulee 85 cm normaalia korkeampi. Tämän jälkeen naulailin räystäiden aluset yksin umpeen, sillä linnut olivat löytäneet reitin sisälle ja paskoivat joka puolelle. Suht veemäistä homma naulata yksin ylöspäin, argh. Sisäpuolen höyrysulkumuovin asennukseen sain apua kaverilta, vaikka kokeilin asennusta yksinkin. Ei onnistunut.
Marraskuun 11. päivä valettiin sisälattia, jonka jälkeen yksin ylöspäin naulaaminen hatkui harvalaudoituksen naulaamisella. Heti perään yläpohjaan ladoin levyvillan, jotta höyrysulku pysyisi ehjänä ja lämpö sisällä. Allekirjoittanut kiipeii kahden viikon ajan välikatolle ilmanvaihtoputkiston asennus- ja eristystöihin. Asennuksen aikana mukana oli kaverini, jonka kanssa homma sujui. Samaisena aikana veljeni nikkaroi väliseinien rungot likipitäen valmiiksi. Ilmanvaihtoputkiston eristystyön, tuon tietämistäni töistä kaikkein vastenmielisimmän, sain tehdä yksin.
Joulukuun alussa ilmestyi muurari paikalle, ja teki reilun viikon töitä saaden aikaan komean takka-leivinuunin. Itse olin päivät töissä ja kannoin illat tiiliä ja laastia ja siivoilin jälkiä. On muuten pirun sotkuista hommaa tuo takan muuraaminen:( Muurasin myös savuhormin (elementtirakenteisen) iltatöinä ja asensin keskuspölyimurin putkiston yläpohjaan.
Viimeisen kolmen-neljän päivän aikana olen levyttänyt väliseiniä ja latonut niihin villaa paikalleen. Sähkömies saapuu joulun jälkeen tekemään sähköityöt, jonka jälkeen voi väliseinät tehdä loppuun. Sitten tekemään seinien tasoitushommia ja sauna pitäisi myös rakentaa lähiaikoina.
Nämä pakkaset ovat haitanneet rakennustöitä vain siten, että savuhormia en ennättänyt rapata ennen pakkasjakson alkua ja työ on yhä tekemättä. Tästä syystä myös puhallusvilla puuttuu yläpohjasta, mutta onneksi tuli laitettua sinne 10 cm levyvilla, jotta talo pysyy lämpimänä. Myös läpiviennit jäivät asentamatta, sillä en etsinnöistä huolimatta löytänyt liima-/tiivistemassaa, jolla voi liimata pakkassäässä. No, nuo hommat taitavat jäädä maaliskuulle.
Mainittakoon, että talo on yksikerroksinen, ja pinta-ala on 161,5/195m².