Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 910 886
  • 4 264

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mä olen vähän old school noiden kanssa. Pihalle pitää käryt saada ja äänet olis kiva olla siedettävät. Toinen mikä mua rassaa monessa keittiössä on, että uuni on erikseen metrien päässä liesarista. Eihän se pullantuoksu mitään haittaa, mutta aika moni muu käry kyllä. Etenkin jos keittiö on avonainen yhdistelmä olohuoneeseen. Paistele siinä sitten kalaa uunissa, niin kyllä haistaa vielä seuraavalla viikollakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olen vähän old school noiden kanssa. Pihalle pitää käryt saada ja äänet olis kiva olla siedettävät. Toinen mikä mua rassaa monessa keittiössä on, että uuni on erikseen metrien päässä liesarista. Eihän se pullantuoksu mitään haittaa, mutta aika moni muu käry kyllä. Etenkin jos keittiö on avonainen yhdistelmä olohuoneeseen. Paistele siinä sitten kalaa uunissa, niin kyllä haistaa vielä seuraavalla viikollakin.
:D

Ymmärrän pointin, mutta kyllä täällä lohta paistetaan jatkuvasti uunissa, eikä se millään tavalla jää haisemaan vaikka meillä avokeittiö olohuoneeseen on. Ainoat mitkä haisevat kalan kokkaamisen jälkeen ovat roskat, jos niitä ei vie heti ulos tai lautasia tiskaa. Täällä tosin on uudehko talo koneellisella ilmanvaihdolla, että en tiedä onko sitten painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa enemmän hajuja ilmassa.

Edit: Ilmanvaihdon poistoventtiili on suoraan keittiön yläpuolella.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Pihalle pitää käryt saada ja äänet olis kiva olla siedettävät.
Mulla oli edellisessä kämpässä suodattava liesituuletin (jälkiasennettu) ja nykyisessä osana ilmanvaihtoa. Ja kyllä ainakin mun empiirisen kokemuksen mukaan se suodattava liesituuletin oli n. skiljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin tää ilmanvaihtoversio, joka ei oikein tunnu imevän mitään hajuja ja ilmanvaihdon tehostus on joka huoneessa, jolloin humina kuuluu kaikkialla. Noi aktiivihiilet kyllä siis hajut suodattaa todella hyvin pois, ei siitä kannata olla huolissaan. Itseänikin mietityttää enemmän se, että se on sijoitettuna alle, mahtaako oikeasti imeä kunnolla hajuja. Onhan niitä jotain ihan seminättejä liesituulettimia mitkä on suunniteltu asennettavaksi juurikin saarekkeisiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
PATRIK LAINEEN MONTREAL
Liesituulettimilla varustettujen liesitasojen kanssa kannattaa muuten myös huomioida niiden aktiivihiilisuodattimien hinta/käyttöaika. Jos asennus on niin, että ilma tulee takaisin huoneeseen niin noita suodattimia voi joutua vaihtamaan todella usein ja silloin niiden hinnalla ja käyttöajalla voi olla isompi merkitys kuin koko liesitason ostohinnalla. Myös siinä voi olla paljon eroja mikä on suodattimen käyttöaika. Muistaakseni Bosch (tai Siemens, koska ovat samaa) ilmoitti joskus, että heillä on selvästi pidempi käyttöaika suodattimella kuin muilla. Myös kannattaa selvittää kuinka helppoa/vaikeaa milläkin valmistajalla niiden suodattimien vaihtaminen on. Boschilla ainakin oli helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege
Teoriassa (ympäristöministeriön asetus ilmanvaihdosta / talotekniikkainfon tulkintaopas) jos käyttää aktiivihiilisuodattimen kautta sisällä ilmaa kierrättävää liesituuletinta, eikä ulos puhaltavaa, tulee keittiön ilmanvaihtoa lisätä siten, että sieltä poistuu normaalitilanteessa 20 l/s, jotta saavutetaan tehostustilanteessa 25 l/s ilmavirta. Kyllähän noilla tasoliesituulettimillakin teoriassa saa puhallettua ilman ulos, ainakin joillain malleilla, mutta käytännössä se on hankalaa. Liesituulettimen poistoilma pitää puhaltaa vesikaton yläpuolelle, eikä sitä saa puhaltaa seinästä ulos.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Vähän hävettää kysyä, mutta onko täällä kokemuksia rakennustarvikkeiden roudaamisesta Virosta? Näin Helsingissä kun asuu ja edessä on parketin, seinämaalien yms. tilbehörin hankinta, niin päiväreissu pakulla Tallinnaan esimerkiksi paikalliseen K-Rautaan vaikuttaa aika houkuttelevalta. Nettisivujen mukaan hinnat aika reilusti Suomen vastaavaa alemmat.
Miksikäs nyt tämmöistä hävettää kysyä? Rakentaminen ja remppaaminen on Suomessa joka tapauksessa aivan naurettavan ja suhteettoman kallista, niin kaikki järkevä säästö on tietenkin pelkästään viisasta! Ja Tallinnassa on mukava muutenkin piipahtaa.

Kylppäriremppaan haettiin kaikki laatat Tallinnan Plaadimaailmasta, säästettiin melkein puolet laattapistehinnoista täysin samoista tuotteista. Tai noh, ei haettu kaikkia laattoja, kun ei olisi mahtunut pakattuna pakuun kunnolla - toimitus kotipihaan maksoi 80€, eli ei juuri mitään.

Muuten onkin sitten tässä rempassa mennyt about kaikki worst case scenarion mukaan, mutta iteppä läksin panemaan 1978 rakennetun rivarin kylppärin & saunan kokonaan uusiksi. En suosittele kellekään.

Sit kun muutan tähän takas niin vietän 90% ajastani kylppärissä, tulee siitä sen verran kallis huone!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Koska täältä saa kohtalaisen hyvin tietoa remontoinnista ja hinnoista, niin osaako joku arvata hintahaarukkaa seuraavaan? Mökissä tulee kylmävesi sisälle ja jätevesi menee kunnan viemäriin. Saunaan menee vain kylmä vesi, pesuvesi menee ulos. Ja koska putket on ilmeisesti kaivettu aivan liian pintaan, niin ne pitäisi kaivaa syvemmälle ja samassa saisi torppaan tulla lämmintä vettä vaikka boilerin välityksellä, saunaan riittää se kylmä vesi.
Nyt pintaan kaivettujen putkien takia, mökkiä ei voi talvella käyttää, koska meillä ei ole siellä mitään vettä.
Taloon tuleva vesi on laitettu ilmeisesti 70-luvulla ja saunamökki tehty kaiketi 80-90- luvun taitteessa, joten putkilla alkaa olla jo ikää. Alunperin mietin putken sisälle laitettavaa lämmitystä, vaan putket tosiaa aika vanhoja.
Paikka Salon kupeessa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Koska täältä saa kohtalaisen hyvin tietoa remontoinnista ja hinnoista, niin osaako joku arvata hintahaarukkaa seuraavaan? Mökissä tulee kylmävesi sisälle ja jätevesi menee kunnan viemäriin. Saunaan menee vain kylmä vesi, pesuvesi menee ulos. Ja koska putket on ilmeisesti kaivettu aivan liian pintaan, niin ne pitäisi kaivaa syvemmälle ja samassa saisi torppaan tulla lämmintä vettä vaikka boilerin välityksellä, saunaan riittää se kylmä vesi.
Nyt pintaan kaivettujen putkien takia, mökkiä ei voi talvella käyttää, koska meillä ei ole siellä mitään vettä.
Taloon tuleva vesi on laitettu ilmeisesti 70-luvulla ja saunamökki tehty kaiketi 80-90- luvun taitteessa, joten putkilla alkaa olla jo ikää. Alunperin mietin putken sisälle laitettavaa lämmitystä, vaan putket tosiaa aika vanhoja.
Paikka Salon kupeessa.
Jos rakennuksien välinen matka ei ole kauhean pitkä, niin pihalla kaivuutyöt on helppo toteuttaa vaikka itse (mikäli kykenee). Vesimittarilta kannattaa suoraan uusia kaikki putkistot mitä talossa on ja esim lämminvesivaraajia saa myös todella pieniä, mikäli käyttö on vähäistä yleensä. Jos putket voi vetää piilossa (ja mahdollisesti itse taas), niin PEX-putki ei maksa juuri mitään. Jakotukki laitetaan johonkin tilaan (mieluusti märkätila) ja sieltä viedään putket vesipisteille tai niiden läheisyyteen ja vedetään silmäystävällisemmällä putkella pinnassa loput. Samaan paikkaan johon jakotukki tulee, laitetaan myöskin se lämminvesivaraaja yleensä. Se vaatinee myös sähkötöitä, joten ne kannattaa huomioida laskelmissa myöskin.

Tämän enempää speksejä tietämättä, hyvin pelkistetyn remontin pystyy teettämään varmaan minimalistisilla omilla töillä alle kymppitonnilla, jos kaikki uusitaan. Tämä voi toki muuttua suuntaan tai toiseen riippuen monesta asiasta. Työ maksaa alvilla yleensä luokkaa 70€/h ja tietyt materiaalit, kuten kromattu kupariputki ja sen liitososat maksavat paljon verrattuna muoviputkiin.

Huonohko vertailukohta, mutta kerrotaan kuitenkin, että itse olen oman omakotitalon käyttövedet uusinut vetämällä PEX:it itse piiloon missä pystyi ja teettämällä parin kylppärin pakolliset pinnat ja kaikki kytkennät ammattilaisilla jollain 4-5 tonnilla kaikkiaan (noin suuruusluokka). Ei siis aivan maltaita maksa, kunhan et ota avaimia käteen joltain putkiremppafirmalta, joka näitä tarjoaa. Kuka tahansa paikallinen putkifirma pystyy hommat tekemään kaivuita myöten tarvittaessa.
 

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
En oikein keksinyt mihinkä laittaa kysymystä niin kysytään täällä ketjussa. Onko ideoita mikä voisi olla pielessä ilmastoinnin osalta kun nyt näin kesällä ilmastointiräppänöistä tipahtelee pieniä ötököitä asuntoon?

Kyseessä Valloxin ilmanvaihtokone ja asunto ei mitenkään ole edes "keskellä metsää". Vähän tiedustelin asiaa taloyhtiön muilta asukeilta ja samaa ongelmaa valittelivat. Mikäli olen ymmärtänyt oikein ei oikein talon ulkopuolella olevaan ilmanottoon mitään "hyttysverkkoja" asennella kun sitten tuo verkko olisi todennäköisesti jatkuvasti tukossa.

Huoltoyhtiön kaverikin kävi jo toteamassa että pitää ruveta jatkoselvittelemään asiaa isännöinnin kanssa että siinä mielessä hommaa on viety jo eteenpäin. Eri asia on tietysti se että eteneekö se tuosta enää mihinkään.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
En oikein keksinyt mihinkä laittaa kysymystä niin kysytään täällä ketjussa. Onko ideoita mikä voisi olla pielessä ilmastoinnin osalta kun nyt näin kesällä ilmastointiräppänöistä tipahtelee pieniä ötököitä asuntoon?

Kyseessä Valloxin ilmanvaihtokone ja asunto ei mitenkään ole edes "keskellä metsää". Vähän tiedustelin asiaa taloyhtiön muilta asukeilta ja samaa ongelmaa valittelivat. Mikäli olen ymmärtänyt oikein ei oikein talon ulkopuolella olevaan ilmanottoon mitään "hyttysverkkoja" asennella kun sitten tuo verkko olisi todennäköisesti jatkuvasti tukossa.

Huoltoyhtiön kaverikin kävi jo toteamassa että pitää ruveta jatkoselvittelemään asiaa isännöinnin kanssa että siinä mielessä hommaa on viety jo eteenpäin. Eri asia on tietysti se että eteneekö se tuosta enää mihinkään.
Jep, hyttysverkkoja ei asennella, koska ne olis tukossa samantien. Ainakin aiemmassa kämpässä Vallox keräsi ötökät yms karkeasuodattimeen. Hätäisesti tulee mieleen että sinne putkistoon on tullut pesiä tms. Varmaan puhdistus olis paikallaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jep, hyttysverkkoja ei asennella, koska ne olis tukossa samantien. Ainakin aiemmassa kämpässä Vallox keräsi ötökät yms karkeasuodattimeen. Hätäisesti tulee mieleen että sinne putkistoon on tullut pesiä tms. Varmaan puhdistus olis paikallaan.
Samaa veikkaisin itsekin, ainakin mulla puolen vuoden välein kun noita suodattimia putsaan / vaihdan, niin siellä on aikamoinenkin kasa kuolleita ötököitä. Ja ainakin mulla on nyt kämpässä aikalailla kauhea banaanikärpästen invaasio, joka ei tunnu millään loppuvan, lienee jotenkin nyt olosuhteet ilmeisesti otolliset heille.
 

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
Jep, hyttysverkkoja ei asennella, koska ne olis tukossa samantien. Ainakin aiemmassa kämpässä Vallox keräsi ötökät yms karkeasuodattimeen. Hätäisesti tulee mieleen että sinne putkistoon on tullut pesiä tms. Varmaan puhdistus olis paikallaan.
Tää kävi mielessä itselläkin mutta sitten tässä kun rupesi jututtamaan naapureita niin hurjin tarina oli että jollakin oli koneessa ollut sisällä ampiaisia. Eli nyt haisee että jokin tiiviste itse laitteessa falskaa tai jollakin tapaa suodattimissa on jotakin pielessä.

Mitä nyt vähän googlaili lisää niin joitakin vastaavia tarinoita Löytyi tuolta todellisen tiedon aarreaitasta Suomi24 foorumeilta, joissa kuvailtiin hyvin samanlaisia oireita juurikin Valloxin vehkeellä. Harmi vaan että ei oikein ratkaisija ei tuntunut olevan kerrottuna pois lukien joku epämääräinen tarina jostakin koneen tiivistysratkaisusta.

Mutta katsotaan nyt saako huolto + Isännöinti kombo jotakin aikaiseksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tää kävi mielessä itselläkin mutta sitten tässä kun rupesi jututtamaan naapureita niin hurjin tarina oli että jollakin oli koneessa ollut sisällä ampiaisia. Eli nyt haisee että jokin tiiviste itse laitteessa falskaa tai jollakin tapaa suodattimissa on jotakin pielessä.

Mitä nyt vähän googlaili lisää niin joitakin vastaavia tarinoita Löytyi tuolta todellisen tiedon aarreaitasta Suomi24 foorumeilta, joissa kuvailtiin hyvin samanlaisia oireita juurikin Valloxin vehkeellä. Harmi vaan että ei oikein ratkaisija ei tuntunut olevan kerrottuna pois lukien joku epämääräinen tarina jostakin koneen tiivistysratkaisusta.

Mutta katsotaan nyt saako huolto + Isännöinti kombo jotakin aikaiseksi.
Eikös tuon koneen saa ihan itsekin auki? Sinne ainakin pitäisi (valmistajan mukaan) vaihtaa suodattimet puolen vuoden välein, vaikea uskoa, että niitä kävisi huoltomies noin usein vaihtamassa? Mulla Iloxin IV-kone, jossa ainakin pitäs noita vaihdella ihan itse.
 

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
Eikös tuon koneen saa ihan itsekin auki? Sinne ainakin pitäisi (valmistajan mukaan) vaihtaa suodattimet puolen vuoden välein, vaikea uskoa, että niitä kävisi huoltomies noin usein vaihtamassa? Mulla Iloxin IV-kone, jossa ainakin pitäs noita vaihdella ihan itse.
Saa ja avattiin huoltoukonkin kanssa se juuri avattiin ja pieni pikkuötököiden armeija sieltä pölähti pihalle.

Meillä huoltoyhtiö hoitaa vaihdot ja tuo tehdään peräti 4krt vuodessa, viimeisin vaihto oli joskus toukokuussa. Ja kuten todettua, naapureiden kanssa tarinoidessa yhä useammalla tuntuu olevan sama ongelma.

Tietty kaipa suodattimet voi asentaa useisiin asuntoihin vaihdon yhteydessä väärin mutta jotenkin tuntuisi että nyt joku muu rakenne pettää vehkeessä mistä nuo pikkuötökät pääse ryömimään laitteen sisään.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tietty kaipa suodattimet voi asentaa useisiin asuntoihin vaihdon yhteydessä väärin mutta jotenkin tuntuisi että nyt joku muu rakenne pettää vehkeessä mistä nuo pikkuötökät pääse ryömimään laitteen sisään.
Mulla ainakin tulee suora putki ulkoa koneeseen sisälle, jossa on karkeasuodattimet vastassa (välissä jonkunverran tyhjää tilaa). Kyllä siihen väliin saattaa jotain elävääkin jäädä ja pesiytyä jos sopivat olosuhteet sattuu saamaan aikaiseksi. Ainakaan tossa Iloxissa noi suodattimetkaan ei ole mitenkään niin täydellisen tiiviitä, ettäkö sieltä jostain välistä ei koneessa pieni ötökkä eteenpäin pääsisi.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Tuntuma nyt ainakin; kaasulieden käyttö on todella intuitiivista. Lisäksi siitä tykkään tosi paljon, että liekki antaa lämpöä kaikissa pannun asennoissa. Itse kallistelen ja heiluttelen pannuja usein ihan koko ajan, ja kaasuliekki antaa tällaisessa mahdollisuuden kuumentaa pannun reunojakin. Tietysti tyhjänä kuumentaminen on myös etu. Sitä ei oikein viitsi induktioliedellä tehdä, mutta kaasun kanssa kylläkin. Sitten vielä se, että kaasuliekillä voi grillailla ja hiillostaa sellaisenaankin. Olen jo ehtinyt tekemään tacoja-lettuja ja hiillostamaan erilaisia paprikoita. Niin ja liekittäminen onnistuu myös aika näppärästi pannua kevyesti kallistamalla.

Ruokalajeista sanoisin, että suurin ja selkein etu tulee wokatessa. Itse wokkailen viikoittain, ja ero lopputuloksessa on aivan järjetön. Sitä ei usko ennen kuin kokeilee. (Ja juu, tuossa Lofrassa on tosiaan tuo isoin polttimo sellainen, että se on suunniteltu wokkaamista silmällä pitäen ja tehoakin siinä on maltilliset 3,9kW).

Miinuspuolia ovat ainakin se, että lämmönvälitys ei ole yhtä tehokasta, mikä tarkoittaa, että raskaampia pannuja pitää kuumentaa aika huolella jos esim. haluaa optimaalisen maillardin reaktion pihvin pintaan. Lisäksi tietty lämmön ylivuotoa tapahtuu, eli kahva saattaa kuumeta aika reippaastikin.

Vanhemmilla ollut lieden yhteydessä kaksi kaasupoltinta nyt aikalailla 20 vuotta. Itse opetellut nuorena tuolla ruokaa laittamaan ja voin vain kehua. Itselläni unelmana hankkia omaan keittiööni myös samanlainen.

Ks. Liesi on siis saarekkeessa, kaasupullo itsessään on piilossa saarekkeen takana ns. piilokaapissa, joten tilaakaan ei käytännössä vie. 5kg kaasupullo kestää keskimäärin puolisen vuotta, joten kulutuskaan ei mikään kummoinen ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Schadowan

Jäsen
Miksikäs nyt tämmöistä hävettää kysyä? Rakentaminen ja remppaaminen on Suomessa joka tapauksessa aivan naurettavan ja suhteettoman kallista, niin kaikki järkevä säästö on tietenkin pelkästään viisasta! Ja Tallinnassa on mukava muutenkin piipahtaa.

Kylppäriremppaan haettiin kaikki laatat Tallinnan Plaadimaailmasta, säästettiin melkein puolet laattapistehinnoista täysin samoista tuotteista. Tai noh, ei haettu kaikkia laattoja, kun ei olisi mahtunut pakattuna pakuun kunnolla - toimitus kotipihaan maksoi 80€, eli ei juuri mitään.

Muuten onkin sitten tässä rempassa mennyt about kaikki worst case scenarion mukaan, mutta iteppä läksin panemaan 1978 rakennetun rivarin kylppärin & saunan kokonaan uusiksi. En suosittele kellekään.

Sit kun muutan tähän takas niin vietän 90% ajastani kylppärissä, tulee siitä sen verran kallis huone!
Kerro nyt hyvä ihminen lisää.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kerro nyt hyvä ihminen lisää.
Nooooo, ihan normijuttuja, joista osaa osattiin odottaa, vaan ei nyt ihan kaikkea kerralla.

Joskus aiemmin tehty joku remppa ihan pisin vittuja, eikä mitään merkintöjä tietenkään missään. Seinät palkit aivan soirona ja kaikki uusiks, lattiakaadot ihan miten sattuu eli hiontaa ja valua vaan. Lisäksi joku hämmentävä väliseinäkerros, jossa pystyyn lahonnutta kipsilevyä. Viemäriputket hapertui silmissä ja uusiksi. Sähköt vedelty täysin mielivaltasesti ilmeisesti jonkun tee-se-itse-väärin miehen johdolla ja ylimääräistä purkua sen takia. Kosteutta rakenteiden parissa kohdassa ja viikon verran pelkkää kuivaamista. Ja viimeisenä vaan ei vähäisimpänä, saunan alupaperit asennettu väärin päin ja vituilleen. eli kaikki märkänä ja uusiksi.

Olikohan jotain muuta, en nyt tähän hätään enempiä muista. Ja kun on itse sellanen "jos tehään, niin tehään kunnolla", niin kyllähän tässä rahaa ja aikaa palaa vaikka tekijät on ammattimiehiä.

Ainiin, asbestia ei ollut!
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tänään havainnut ekaa kertaa sokerimuurahaisia sisällä meidän rivariasunnossa. Onkos palstaveljillä luomukeinoja noiden häätöön? Myrkyt ei mielellään käy koska on taapero ja koira. Ja luin että nuo voivat kieliä kosteudesongelmasta, mutta kuinka varma merkki sokerimurkut on siitä? Asutaan kyllä metsän laidalla ja tuossa pihalaatoituksella noita on vaikka kuinka ja paljon, niin luulen sieltä ovat peräisin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään havainnut ekaa kertaa sokerimuurahaisia sisällä meidän rivariasunnossa. Onkos palstaveljillä luomukeinoja noiden häätöön? Myrkyt ei mielellään käy koska on taapero ja koira. Ja luin että nuo voivat kieliä kosteudesongelmasta, mutta kuinka varma merkki sokerimurkut on siitä? Asutaan kyllä metsän laidalla ja tuossa pihalaatoituksella noita on vaikka kuinka ja paljon, niin luulen sieltä ovat peräisin.
Koita pestä seinänvierustat ja kulkureitit mäntysuovalla. Perävalotakuulla.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään havainnut ekaa kertaa sokerimuurahaisia sisällä meidän rivariasunnossa. Onkos palstaveljillä luomukeinoja noiden häätöön? Myrkyt ei mielellään käy koska on taapero ja koira. Ja luin että nuo voivat kieliä kosteudesongelmasta, mutta kuinka varma merkki sokerimurkut on siitä? Asutaan kyllä metsän laidalla ja tuossa pihalaatoituksella noita on vaikka kuinka ja paljon, niin luulen sieltä ovat peräisin.
Onhan noista torjuntatavoista ollut lehdissä juttuja, esimerkiksi: 1 ja 2.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Ei suoriltaan varmaan tämän ketjun asiaa, mutta kysyn nyt täällä. Osaisko joku sanoa millä saisi parhaiten nokitummentumat sisältä pois seinistä ja katosta? Tahtoo leivinuuni aina puskea sisälle välillä kun lämmittää ja mukavasti tarttuu valkoisiin seiniin ja kattoon. Tolulla aika hyvin sai lasikuitutapetista jo, mutta oisko tehokkaampia tapoja?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei suoriltaan varmaan tämän ketjun asiaa, mutta kysyn nyt täällä. Osaisko joku sanoa millä saisi parhaiten nokitummentumat sisältä pois seinistä ja katosta? Tahtoo leivinuuni aina puskea sisälle välillä kun lämmittää ja mukavasti tarttuu valkoisiin seiniin ja kattoon. Tolulla aika hyvin sai lasikuitutapetista jo, mutta oisko tehokkaampia tapoja?
Universal Stonea voisi ainakin kokeilla. Faija veti aikanaan saunassa kiukaan päältä laatat puhtaaksi asetonilla (en suosittele ihan ekana kokeilemaan).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tänään havainnut ekaa kertaa sokerimuurahaisia sisällä meidän rivariasunnossa. Onkos palstaveljillä luomukeinoja noiden häätöön? Myrkyt ei mielellään käy koska on taapero ja koira. Ja luin että nuo voivat kieliä kosteudesongelmasta, mutta kuinka varma merkki sokerimurkut on siitä? Asutaan kyllä metsän laidalla ja tuossa pihalaatoituksella noita on vaikka kuinka ja paljon, niin luulen sieltä ovat peräisin.

Varmaan luokkaa jokaisen rivitaloasunnon juttu joskus, jos maan tasossa ja yhtään muun kuin pelkän asfaltin lähellä ollaan. Eivät siis ole minkäänlainen merkki kosteusvauriosta sellaisenaan.

Torjunta-aineet se varmin tapa, niitä on lapsi- ja koiraystävällisiäkin, kikkailla voi sitten muutakin ja menestys on vaihtelevaa. Ärsyttävä juttu ne muurahaiset ovat, mutteivät mikään fataali. Myös syöttejä voi laittaa nurkkiin, usein toimivat ihan kohtalaisesti.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Varmaan luokkaa jokaisen rivitaloasunnon juttu joskus, jos maan tasossa ja yhtään muun kuin pelkän asfaltin lähellä ollaan. Eivät siis ole minkäänlainen merkki kosteusvauriosta sellaisenaan.

Torjunta-aineet se varmin tapa, niitä on lapsi- ja koiraystävällisiäkin, kikkailla voi sitten muutakin ja menestys on vaihtelevaa. Ärsyttävä juttu ne muurahaiset ovat, mutteivät mikään fataali. Myös syöttejä voi laittaa nurkkiin, usein toimivat ihan kohtalaisesti.
Niin minäkin vähän ajattelin, enkä ollut aiemmin koskaan kuullutkaan että sokerimurkut olisi joku kosteusvaurion merkki, kun aina välillä noita tuppaa kylässä käymään jokaisella joka asuu maan tasalla. Tänään ei ole murkkuja näkynyt, kun testasin ripotella kanelia jalkalistan viereen josta niitä tuli. Saattaa kyllä niiden poissaolo ennemminkin johtua koleasta säästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös