Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 883 679
  • 4 111

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Tässä tätä laajennusta talooni värkkään. Tänään ajattelin puhkaista uuden ja vanhan osan väliin tulevan kulkuaukon. Kulkukohta on vanhan WC-pöntön kohdalla. Pönttö poistettu 2kk sitten kun aloitettiin uuden osan viemäreiden veto.

Uudisrakennuksen puolella mitoin ja katsoin että sähköjohtoja ei pitäisi olla ja suihkun putket menee reilun metein päässä sivussa. Rälläköidessä lattian rajaa alkoi sitten vesi lentämään. Samantien muistui että pöntön putkihan se siellä vielä on.

Naapurin putkimiehelle soitto ja alle 10 min niin jakotukilta oli linja irti. Onneksi oli poistettava putki niin ei tarvinnut murehtia liitoksista yms. Välillä huumoriakin sekaan vaikka vakava asia sinällään jos olis pahemmin käynyt...

Ulkoa on nyt valmis, välikatolta puuttuu villa. Sisällä gyproceja asennellaan. Ammattimiehet tehneet kriittisimmät asiat. Lattian valoi kaverit. Putki- ja sähkömies tekivät omat hommansa, katon asensi ammattilainen vaikka sitäkin ollaan veljesten kanssa harrastettu omiin tupiin.
Rakennusmies (ollut 3pv) oli rungon teossa, kattotuolien laitossa, väliseinien pystytyksessä ja muuraamassa kylpyhuoneen seinät. Muuten vaimon kanssa aikalailla kaikki tehty itse.

Ja vaikka pitkä lista tuossa oli noita ammattimiesten hommia, niin kyllä tässä meillekkin on tekemistä ollu. Ihan helkutinmoinen homma hommata kaikki tarvittava tavara. Ja vielä mielellään niin ettei mahdottomasti liikoja mitään tuu. Jos sitä lokakuun lopussa alkaisi olla valmista.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mitenkä kannattaisi lähteä lähestymään keittiöremonttia? Omat taidot ja apujoukot saattaisivat riittää vanhan purkamiseen, mutta siinä se varmaan olisi. Osaako joku suositellla jotain pakettiratkaisua vai miten olette keittiönne uusiksi pistäneet?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkä kannattaisi lähteä lähestymään keittiöremonttia? Omat taidot ja apujoukot saattaisivat riittää vanhan purkamiseen, mutta siinä se varmaan olisi. Osaako joku suositellla jotain pakettiratkaisua vai miten olette keittiönne uusiksi pistäneet?

Mutsi (67-vuotias) laittoi oman keittiönsä uusiksi reilu vuosi sitteni. Vaimo kävi hänen kanssa pariin otteeseen Ikeassa ja sieltä tuo sitten hankittiin asennettuna. En muista purkiko ystäviensä kanssa vanhan vai hoitiko Ikea myös sen.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mutsi (67-vuotias) laittoi oman keittiönsä uusiksi reilu vuosi sitteni. Vaimo kävi hänen kanssa pariin otteeseen Ikeassa ja sieltä tuo sitten hankittiin asennettuna. En muista purkiko ystäviensä kanssa vanhan vai hoitiko Ikea myös sen.
Sieltä sitten saa myös asennuspalvelun? Suunnittelevat siellä kai koko paskan myös jolla sovelluksella? Mitat varmaan ovat melko tärkeitä, itseä pelottaa koko paska niin, että taidan vaan laittaa vaimon liikkeelle, hän kaiken päättää kuitenkin, niin hommatkoon mieleisen, ahhah.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sieltä sitten saa myös asennuspalvelun? Suunnittelevat siellä kai koko paskan myös jolla sovelluksella? Mitat varmaan ovat melko tärkeitä, itseä pelottaa koko paska niin, että taidan vaan laittaa vaimon liikkeelle, hän kaiken päättää kuitenkin, niin hommatkoon mieleisen, ahhah.

Joo ainakin silloin sai. Oletan, että edelleen saa, kun pitäisi käydä ostamassa uuden talon kaikki vaatekaapit sieltä ja en aio itse hermojani menettää kootessa.

Ikea myi siihen mukaan mittauspalvelua, kun eivät ottaneet mitään vastuuta jos omat mitat olivat väärin. En tosin muista mitä tuo maksoi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tuohon lattiakaivon ympäriltä löytyneeseen kosteuteen liittyen, ilmeisesti syy siihen löytyi lattiakaivon tiivisteestä. Pintakosteusmittarit ovat aivan riittävän tarkkoja betonin kosteuden määrittämiseen. Rakennenäytteestä otettu absoluuttinen kosteus ei ole käytännössä sen tarkempi. Noihin absoluuttisiin kosteusnäytteiden tuloksiin vaikuttaa miljoona asiaa ja sentin eri paikasta otettu näyte voi antaa täysin eri tuloksen. Kädellä tosin kosteutta ei voi tuntea.

Varmaan korjaustoimeksi saattaisi riittää antaa kostean betonin kuivua ja korjata lattiakaivo. Mikäli betoni lähtee suunnilleen puukolla irti eli on huonossa hapessa, vasta silloin kannattaa miettiä järeämpiä korjaustoimia.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Sieltä sitten saa myös asennuspalvelun? Suunnittelevat siellä kai koko paskan myös jolla sovelluksella? Mitat varmaan ovat melko tärkeitä, itseä pelottaa koko paska niin, että taidan vaan laittaa vaimon liikkeelle, hän kaiken päättää kuitenkin, niin hommatkoon mieleisen, ahhah.

Gigantista Epoq-keittiöt on olleet ihan pop, itte koottunakin. Tosin se juuri tietyn värinen pöytälevy taidettiin hankkia sitten IKEAsta, mutta eiköhän Gigantissakin ole valikoimaa.

Näyttäisivät tarjoavan myös eri palveluita.


Että silleen...
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Rontti
Jos minä osasin purkaa keittiön, osaat varmasti sinäkin, hymiö.

Kaksi vuotta sitten laitettiin uusi keittiö, kaapistot IKEAsta, koneet useista eri liikkeistä. Kivitasot tammisaarelaisfirmasta Sommarö Basic Stone. Hana ja allas tuli myös hankittua muualta, vaikka IKEAnkin kamat näyttivät ihan asiallisilta. Välitilalaatat jostain laattakaupasta.

Jos IKEAan päädytte, niin pari vinkkiä. Kaappien kokoaminen ainakin on sen verran bulkkihommaa, että kannattaa tehdä itse. Asentamisessa minulla oli mukana asiansa osaava lankoni, joka ikään kuin kantoi päävastuun. Samalla opin kyllä todella paljon itsekin. Mutta tuo voi olla hyvä ostaa palveluna.

Jos uusitte kodinkoneita, välttäisin itse IKEAn laitteita. Vaikuttavat ihan asiallisilta, mutta ovat electroluxia. Itsellä on kyseisestä merkistä niin paljon huonoja kokemuksia, että vältän ihan viimeiseen asti. Electroluxin brändejä ovat myös ainakin AEG, Zanussi ja Rosenlew.

IKEAn kanssa homma toimi hyvin, ja kaapistojen ostaminen sieltä oli sillä tavalla kätevää, että pystyimme tekemään keittiön osissa, ja jopa hakemaan tavaraa sitä mukaa kun teimme. Näin ei tarvinnut kaikkea varastoida ahtaaseen asuntoon. Kuinka korona-paskan seurauksena toimii, sitä en tiedä. Ikella on joissakin tuotteissa toimitusvaikeuksia tällä hetkellä.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Kysäistääs täältä vielä varmistus mutuiluilleni, eli maadotuksen nakertaminen olisi edessä. Ajattelin rakentaa maadoituksen mikserille, vahvistimelle ja mikrofonijärjestelmälle maadoituksen. Tässä perkeleen mökissä kun ei ole mitään maadotettu ja tuntui taistelulta tuulimyllyjä vastaan saada jotain tekemään moista hommaa. Kompromissina siis ajattelin suojata ainakin tuon äänijärjestelmän, kun antaa napsuja sormille metallirunkoon koskiessa. Onko siis kaikessa yksinkertaisuudessaan helpointa lyödä tanko maahan, josta kupari laitteiden runkoon, vai pitääkö maadoittaa myös pistorasia mistä virta tulee laitteille?

En siis asu Suomessa ja kaikki on vähän hankalampaa täällä, yksinkertaisemmatkin asiat. Ihan noiden herkkien sähkövehkeiden ehjänä säilymistä ajattelen. Suomen turvamääräyksiä ei siis tarvitse noudattaa, vaan sellainen tee-se-itse viritys on parempi kuin mikään näkemäni viritys tässä lähialueilla.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
En siis asu Suomessa ja kaikki on vähän hankalampaa täällä, yksinkertaisemmatkin asiat. Ihan noiden herkkien sähkövehkeiden ehjänä säilymistä ajattelen. Suomen turvamääräyksiä ei siis tarvitse noudattaa, vaan sellainen tee-se-itse viritys on parempi kuin mikään näkemäni viritys tässä lähialueilla.
Jos et löydä sähkäriä tekemään maadoitusta, suosittelisin kevyen UPS in hommaamista, linkki Amazonin valikoimiin
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Gigantista Epoq-keittiöt on olleet ihan pop, itte koottunakin. Tosin se juuri tietyn värinen pöytälevy taidettiin hankkia sitten IKEAsta, mutta eiköhän Gigantissakin ole valikoimaa.

Näyttäisivät tarjoavan myös eri palveluita.


Että silleen...
Tänään itse kyseisen keittiönasennusurakan viimeistelleenä, niin ihan ok keittiö, mutta asennuspalvelu on melkein kalliimpi kuin itse keittiö. Siksi päädyin asentamaan itse. Mukana tulee ihan kätevä monisatasivuinen asennus opas.

Mutta tosiaan se asennuspalvelu mitä tarjosivat oli noin 1500€... Jeesus... Oli kahden päivän homma noin muuten.

Toimitus oli myös mitä sattui. Tuli 5 ylimääräistä yläkaappia (yv:llä lisätietoja). Uunin ja kahden vetolaatikoston etupaneelit puuttuivat kokonaan.
 

hege

Jäsen
@Rontti , tuo Ikean keittiö on asennuksen osalta varsin helppo verrattuna monen muun toimijan keittiöihin. Nykyisin sen mukana tulee metallinen ”tuki” tms. minkä avulla kaappien asentelu menee varsin helposti, itse asensin kodinhoitohuoneeseen Ikean keittiökaapit, tason ja tiskialtaan ja hankalin (tai oikeastaan pirun vaikea) oli kasata sellainen kapea vetolaatikko (eli normikorkea kaappi, missä ulosvedettävä laatikko mutta leveyttä vain 20 cm) kun ei sen sisään tahtonut kädet mahtua. Toinen jo ketjussa mainittu hyvä puoli Ikeassa on se, että normaalisti tavaroita on aina tarjolla myymälässä eikä tarvitse odottaa 3 viikkoa puuttuneita osia. Sinänsä Ikean tyylikkyyteen tai sen puutteeseen en ota kantaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Rontti
Komppaan kirjoittajaa @hege siinä, että IKEAn kaappien kiinnityssysteemi on kyllä varsin hyvä. Kiinnittämiseen ostetaan metallinen ripustuskisko. Tietenkin kiskon kiinnittäminen pitää tehdä erittäin huolellisesti vatupassin kanssa seinän materiaali huomioiden. Meillä toisella puolella on kipsilevyseinä, joka on rakennettu metallisten pystyrankojen varaan. Ruuvasimme etenkin noihin rankoihin tuon kiskon hyvin kiinni, toki myös kipsilevyankkureilla lisäksi. Sitten kaapit nostettiin kiskon varaan, ja ruuvattiin toisiinsa kiinni. Lopulta kaapit lukittiin kiskoon.

En olisi uskaltanut yksin tuohon kuitenkaan lähteä ns. kylmiltään. Toisaalta viime talvena tuli kiinnitettyä hieman vastaavalla tavalla yläkaappeja seinälle makuuhuoneeseen. Oli ihan kiva tehdä kun tiesi miten se kannattaa hoitaa! Toisaalta myös se puoltaa itse kiinnittämistä, että saapahan siten kuin haluaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen asentanut muutamat keittiön ja kylpyhuoneen kaapistot. Homma on kuotenkin niin simppeliä etten suosittelisi siitä kenellekkään ulkopuoliselle siitä maksavan. Eri asia on jos itsellä aikaa on liian vähän mutta rahaa liikaa/tarpeeksi. Loppujen lopuksi noissa kaappien asennuksessa pätee sama sääntö kuin elämässä noin muutenkin, kokemusta saa aina heti sen jälkeen kun sillä olisi ollut käyttöä. Eli ekaa kertaa kun tekee niin kannattaa henkisesti varautua että jossain vaiheessa voi tulla eteen että jo asennetut kaapit kannattaa irroittaa ja aloittaa homma alusta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Jatkoa omaan remonttiin niin rakennekosteusmittaukset teetettiin ja ei sieltä niin paljoa kosteutta löytynyt, että estäisi pinnoittamisen. Kosteusprosentti oli n.80% kosteimmissa paikoissa. Isännöitsijän silmä ja käsi oli siis tässä tapauksessa tarkka.

Ainakin saadaan nyt taas jatkaa remonttia. Saa nyt nähdä kuka tuon rakennekosteusmittauksen loppujen lopuksi maksaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jatkoa omaan remonttiin niin rakennekosteusmittaukset teetettiin ja ei sieltä niin paljoa kosteutta löytynyt, että estäisi pinnoittamisen. Kosteusprosentti oli n.80% kosteimmissa paikoissa. Isännöitsijän silmä ja käsi oli siis tässä tapauksessa tarkka.

Ainakin saadaan nyt taas jatkaa remonttia. Saa nyt nähdä kuka tuon rakennekosteusmittauksen loppujen lopuksi maksaa.
Isännöitsijät mitään tiedä. Eikös mittauksen tilannut taloyhtiö ja eikös se ole taloyhtiön intressi tarkistaa rakenteiden olevan kuivat?

Meillä keittiöremontissa otettiin aikanaan kasauskin ulkopuoliselta. Hyvä diili, kun lopulta laskua ei koskaan tullut ja välitilan lasit asennuksineen jäivät laskuttamatta, kun Toijalan tapettitehtaan limisaumatapettiin päättivät lasinsa teipata kuivumisen ajaksi. Se ainoa vaurio on nyt peitetty sipulipussilla...
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Päivitelläämpä taas salaojaremontin etenemistä. Kesäloma meni hivenen piloille remontin osalta kun lapsilla nuhaa joten hoitoon ei saanut päiväkotiin eikä tuo homma oiken 1,5 vuotiaan riiviön kanssa suju. Lähinnä siis päiväuniaikoina ja viikonloppuisin onnistui työskentely. Kuitenkin loman aikana 2 seinää tuli kaivettua ja terassi purettua tieltä/rakennettua takaisin. Nyt viimeisiä viedään, eli viimeinen seinä kaivettu auki, tasoitettu sekä tänään maalattu. Tarkoitus olisi tämän viikon aikana saada homma pakettiin. Toki vähän pihan laittoa jää vielä syksylle sekä ylimääräiset sorat täyttyy levitellä parkkipaikaksi yms. pientä. Loppujen lopuksi paljon tämä on ollut viitsimisestä eikä niinkään jaksamisesta kiinni, hetkittäin ei kiinnostanut tippaakaan tarttua lapioon vaan mieluummin olisi pötkötellyt sohvalla. Mutta tulipahan tämmöinenkin projekti tehtyä itse alusta loppuun, tavaroiden tilaamisesta viimeiseen lapiolliseen soraa seinustalle.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Pientä ikeahacksia pukkaa rouvan toiveesta. Pitäs perinteiseen kallax tms. hyllykköön jalat saada kiinni. No etevänä sitten kokeilin tällaisia lyöntimuttereita. Muuten hyvä, mutta ei tahdo pureutua ikean höttöön. 8mm esireikä tehty ja vasaroitu (+liimattu) paikalleen, jalat tahtoo heilua.

Kysymys: millä nimellä tuollaisia kierteellisiä heloja voisi etsiä, jotka kiinnitetään laipasta lipaston pohjaan ruuvein, kuitenkin sisältäen tuon 8mm kierteen, johon jalat ruuvata?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parvekkeen katossa on muovitulpalla peitetty kolo, jossa on valmiit metalliset kierteet. Mikä on tämän kiinnityspaikan tarkoitus? Onko tämä joku standasrdi, johon voisi kiinnittää valaisimen vai mikä mahtaa olla kolon tarkoitus?
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parvekkeen katossa on muovitulpalla peitetty kolo, jossa on valmiit metalliset kierteet. Mikä on tämän kiinnityspaikan tarkoitus? Onko tämä joku standasrdi, johon voisi kiinnittää valaisimen vai mikä mahtaa olla kolon tarkoitus?
Siihen saa kiinni turvavaljaiden kiinnityslenkin. Voi siihen amppelinkin tai valaisimen ripustaa, jos haluaa. M16 pulttia kehiin ja hengailemaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tarkoitus olisi asentaa huoneeseen paneelikatto ja samalla ledspotit. Sähkömiestä tarvitaan, mutta mihin? Riittääkö, että sähkömies tulee asentamaan ledien muuntajan ja itse voin asennella sitten spotit tuohon muuntajaan? Ainakin useimmissa spoteissa näyttää olevan ihan jotain pikaliittimiä spotin ja muuntajan välillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkoitus olisi asentaa huoneeseen paneelikatto ja samalla ledspotit. Sähkömiestä tarvitaan, mutta mihin? Riittääkö, että sähkömies tulee asentamaan ledien muuntajan ja itse voin asennella sitten spotit tuohon muuntajaan? Ainakin useimmissa spoteissa näyttää olevan ihan jotain pikaliittimiä spotin ja muuntajan välillä.
En tiedä asiasta mitään, mutta arvaan: Jos katossa on valmiina valaisinpistorasia, niin saat kytkeä muuntajan siihen, sehän on vain valaisin. Tai jos sen ajattelee sähkölaitteena, niin virtajohdonkin saa kai itse vaihtaa, eli voit laittaa muuntajaan normaalin töpselin ja kytkeä sen pistorasiaan, jos sellainen valmiina on. Tasavirtapuolen voit joka tapauksessa hoitaa itse.

Tää netti on kyllä kiva kun voi laittaa kovat statementit asiaan josta ei tiedä yhtään mitään. Jäämme odottamaan oikeaa vastausta.
 

Veijari

Jäsen
Itse joskus tein talooni valaisinmuutoksia ja kysyin sitten varoiksi yhdeltä tutulta sähköasentajalta, että menikö nyt oikein. Tämä sähkäri tokaisi siihen mielestäni aika hyvin, että monenlaista suharia ja sähköasennusta on tullut nähtyä, mutta pystyykö yksikään niistä remonttireiskoista varmuudella toteamaan työn jälkeen, että tehty asennus on sähköturvallinen, vaikka valot palaa ja savu ei nouse?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös