Tallinna

  • 110 085
  • 461

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Perjantaina olisi tarkoitus tehdä rehellinen suomijuntti-viinanhakureissu Tallinnaan. Eli päiväristeily, jonka järjestäjä Matkapojat järjestää myös bussikuljetukset Hämeenlinnasta satamaan ja takaisin. Olisihan se mukavaa kierrellä Tallinnaa muutenkin kuin paikallisten alkoholimyymälöiden osalta kun aikaa maissa on kuitenkin se nelisen tuntia, mutta yksin vieraassa maassa ja kaupungissa paskalla suuntavaistolla ei voi päättyä hyvin :D Ei, vaikka tulenkin maissaoloajan olemaan vielä selvinpäin ja korkki aukeaa vasta paluumatkalla laivassa tai bussissa. Lienee syytä hengailla suosiolla vain sataman läheisyydessä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Perjantaina olisi tarkoitus tehdä rehellinen suomijuntti-viinanhakureissu Tallinnaan. Eli päiväristeily, jonka järjestäjä Matkapojat järjestää myös bussikuljetukset Hämeenlinnasta satamaan ja takaisin. Olisihan se mukavaa kierrellä Tallinnaa muutenkin kuin paikallisten alkoholimyymälöiden osalta kun aikaa maissa on kuitenkin se nelisen tuntia, mutta yksin vieraassa maassa ja kaupungissa paskalla suuntavaistolla ei voi päättyä hyvin :D Ei, vaikka tulenkin maissaoloajan olemaan vielä selvinpäin ja korkki aukeaa vasta paluumatkalla laivassa tai bussissa. Lienee syytä hengailla suosiolla vain sataman läheisyydessä.

Älypuhelimen navigaattori vaan päälle ja kaupunkia tutkimaan. Nykymaailmassa on se hieno asia, että nämä pelit ja vempeleet auttavat tuntemattomassakin paikassa hienosti siten, että pystyy olemaan "melkein paikallinen." Ai niin ja jos taksin otat, niin muista kysyä hinta etukäteen, koska muuten kiertelet kaupunkia neljä tuntia taksissa :D
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä varmaan vähän kannattaa käydä kiertelemässä kun se keskustakin on melko vieressä. Ei paikoillaan oikein aika kulu, varsinkaan jos ei vielä ryyppää. Ne liikekeskustan tornitalot näkyy satamaan ja varsinkin siinä Vanhassakaupungissa on kiva käppäillä ja katsella vanhoja taloja. Monien kyljessä on laatta, missä kerrotaan niiden historiasta. Se yks porttikin on sinne satamaan päin. Varmaan molemmista satamista saa ilmaisen kartan ja sellainen on myös esimerkiksi siinä ilmaiseksi jaettavassa Baltic guide -lehdessä. Laivan infostakin on joskus saanut. Maissa syö halvemmalla kuin laivassa ja viinakin saattaa olla hitusen halvempaa. Ei siellä helposti eksy, mutta hyvissä ajoin tietenkin kannattaa lähteä takaisin laivalle.

Mäkin ajattelin jonkinlaisen reissun varata, mutta ensin varmaan katson viikonlopun Martin markkinat. Joku isompikin reissu tekis mieli suunnitella, mutta sitä saatan odottaa tammikuun matkamessuille.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Uutta älypuhelinta en ole vielä hommannut, vaan varapuhelin, vanha Nokia on vieläkin käytössä, ja siinä ei navigaattoria ole. Ehkä kuitenkin parempi näin, sillä ainahan tuollaisissa turistirysissä niitä taskuvarkaita liikkuu. Mutta kummasta liikkeestä noin yleisesti kannattaisi juomat ostaa, Alkopörssistä vai Superalkosta? Alkopörssi näyttäisi olevan lähempänä A-terminaalia, mutta jos Superalkossa olisi merkittävästi halvempaa, niin kyllähän sitä silloin tulisi sen verran suunnistettua, että kävisi siellä sataman toisessa päässä Superalkossa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
SuperAlkolla on kauppa A-terminaalin vieressä. Yleensä olen käynyt autolla, jolloin SuperAlko ja Tallinkin Sadamamarket D-terminaalin kupeessa tarjoavat yleensä edullisimmat hinnat. Samalla on yleensä tullut haettua Norde Centrumin Rimistä kylmälaukullinen halpaa lihaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt en ole varmaan puoleen vuoteen käynyt Tallinnassa, mutta sitä ennen viiden vuoden aikana valehtelematta 60 kertaa, eli noin kerran kuukaudessa. Melkeimpä koskaan SuperAlko ei ollut halvin ainakaan niissä mitä mä usein ostin. Laivalla esimerkiksi ulospääsyä jonottaessa jos kuuli tuon kyseisen liikkeen mainittavan niin lähes poikkeuksetta ne tyypit puhui jotain murretta. Onko se liike ollut koskaan halvin? Ja mistä sen maine on kasvanut tuollaiseksi mitä se on ollut jo vuosia? Kymmenkunta vuotta oon nyt yhteensä tuolla ravannut. Tosi pienet erothan noissa on, mutta mä varmaan keskimääräistä tarkemmin kyttään hintoja.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viime viikonloppuna tuli visitoitua Tallinnassa. Mukava paikka edelleen ja varsinkin pätevän ja kohtuullisen halvan ruoan ja oluen ystävän kaupunki se on. Tuli tällä reissulla korkattua Vanhassa kaupungissa sellainen mesta kuin Hopner. Varsin tilava ja viihtyisä paikka ja valoisa. Ruokamenu nyt oli aika suppea, mutta ihan maukasta oli ruoka mitä söin. Olutlista oli kunnioitettavan laaja ja varsinkin virolainen osasto oli siellä hyvin esillä. Suomalaisilla olisi tuossa suhtautumisessa pienpanimoihinsa ihan helvetisti oppimista eteläisiltä veljiltä. Virolainen laadukkaampi olut näkyy hienosti useammassa paikassa ja on otettu ylpeästi esiin oluen suurmaiden rinnalle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt en ole varmaan puoleen vuoteen käynyt Tallinnassa, mutta sitä ennen viiden vuoden aikana valehtelematta 60 kertaa, eli noin kerran kuukaudessa. Melkeimpä koskaan SuperAlko ei ollut halvin ainakaan niissä mitä mä usein ostin. Laivalla esimerkiksi ulospääsyä jonottaessa jos kuuli tuon kyseisen liikkeen mainittavan niin lähes poikkeuksetta ne tyypit puhui jotain murretta. Onko se liike ollut koskaan halvin? Ja mistä sen maine on kasvanut tuollaiseksi mitä se on ollut jo vuosia? Kymmenkunta vuotta oon nyt yhteensä tuolla ravannut. Tosi pienet erothan noissa on, mutta mä varmaan keskimääräistä tarkemmin kyttään hintoja.
Mitä paikkoja suosittelisit SuperAlkon sijasta, jos haussa olisi halvin tai ainakin halvempi paikka tehdä tavalliset ostokset?

Kyselin 1,5 vuotta sitten tässä ketjussa laatuviinejä myyvien tallinnalaisten kauppojen perään. Vihjeitä otetaan vastaan edelleen.

Laatuviini on tietysti aika laaja käsite. Haen lähinnä sellaista liikettä, jossa olisi mielellään laaja valikoima monen hintaluokan tuotteita, ja jonkinlaista ymmärrystäkin viineistä. SuperAlkoissa ynnä muissa viinakaupoissa on kyllä jotain viinejä tarjolla, mutta jos jokin ihan kelpo viini on sattumalta valikoimissa, niin tämä ei taatusti johdu liikkeen tai valikoimasta vastaavien henkilöiden enologisesta osaamisesta. On ihan eri juttu, jos liikkeessä on vähääkään ajateltu viininostajia jonkinlaisena heterogeenisena ostajakuntana, jolla on erilaisia mieltymyksiä, odotuksia ja käyttötarkoituksia erilaisille viineille. Viinaa ja olutta turisteille myyvien Tallinnan sataman viinakauppojen viinitarjonta on masentava. Laivoilta tekee parempia viiniostoksia, ja sitä paitsi laivojen viineissä tavaran kiertonopeus on riittävä. Ei juuri tarvitse pelätä, että kalliimpaakaan pulloa ostaessa ostoskärryyn joutuisi tuote, joka on seissyt kesän yli myymälän hyllyssä, välillä auringon paahtaessa pullon kylkeen ja pilaten viinin. Tosin esimerkiksi Viking XPRS:n valikoima on suppea ja vaihtuu kovin hitaasti, mutta laivan myymälän myyntipinta-ala on tietysti rajallinen. Onneksi valikoimissa on koko ajan muutama kelpo tuote, jopa ihan loistava.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Itsellänikin on suunnitelmissa käväistä Tallinnassa lähiviikkoina joten täälläkin kiinnostaa tietää mistä ne viinat kannattaa hakea. Kai se on se perinteinen Super-Alko.

Saa nähdä montako koppaa lonkeroa uskaltaa mukanaan tuoda. Jokaisella kun on oma tulkintansa mitä omaan käyttöön tarkoittaa. Kaljaa en tuo yhtään kun sitä en juo. Luultavasti muutama koppa lonkeroa, pari siideriä ja sitten väkeviä. Niin ja Batterya.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kyllä ne arvot löytyvät nykyään ihan lakitekstistä.
Tuossa katselin jo pari päivää sitten Tullin sivuja, ja siellä puhuttiin että ohjearvot eivät ole kuitenkaan tuontirajoituksia. Ja jos ohjearvot ylitetään niin sitten luultavasti vaativat selvitystä miksi tuon sen kolmannen lonkero-laatikon.

Avasin nyt jonkun Kristoffer Taxfreen taxfree-visan, ja ensimmäisenä kysymyksenä kysyttiin paljonko saan tuoda viinaa EU-maasta. Vastaus "sen verran kuin itse käytät, eli omaan käyttöön". Onhan nuo ohjeistukset vähän hauskat. Satamassa viereisellä kaistalla tullimies morjestaa isännälle jolla on pakettiauto täynnä kaljaa, sitten kun itselläni on kärryissä kolme laatikkoa lonkeroa niin joudutaan selittelemään että mihinkäs olet näin suurta määrää viemässä.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Autolla jos matkustaa ja ajattelee hommata lonkeroa/ciideriä/olutta vähän enemmänkin, niin suosittelen laivayhtiön Pre Orderin kautta ostoa. Esim Tallinkilla juomat kärrätään autoon heti Check innin jälkeen ja se, mikä tästä tekee kannattavaa on se, että panteista ei tarvitse maksaa ja muutenkin joidenkin laatikoiden hinta on halvempi, kuin vaikkapa Super Alkossa. Esimerkkinä vaikkapa 6 laatikkoa olutta Pre orderin kautta maksaa suunnilleen saman verran kuin Super alkossa 4 laatikkoa. Viinoissa ja muissa väkevissähän tuota hyötyä ei tietenkään saa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Autolla jos matkustaa ja ajattelee hommata lonkeroa/ciideriä/olutta vähän enemmänkin, niin suosittelen laivayhtiön Pre Orderin kautta ostoa.
Kiitos vinkistä. Minä olin siinä uskossa että tuo pre order-touhu loppui pari vuotta sitten kun tuli joku muutos että alkoholi täytyy tuoda itse maihin eikä saa enää satamasta trukkilavalta nostella kyytiin. Ihan asiallisissa hinnoissakin tuntuvat pre orderit vielä olevan, puhumattakaan miten helppo se olisi. Täytynee katsastaa ajan kanssa illalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kiitos vinkistä. Minä olin siinä uskossa että tuo pre order-touhu loppui pari vuotta sitten kun tuli joku muutos että alkoholi täytyy tuoda itse maihin eikä saa enää satamasta trukkilavalta nostella kyytiin. Ihan asiallisissa hinnoissakin tuntuvat pre orderit vielä olevan, puhumattakaan miten helppo se olisi. Täytynee katsastaa ajan kanssa illalla.
Jos oma auto on laivassa, niin ainakin Vikingillä pre orderin voi tehdä vielä laivamatkan aikana tiettyyn kellonlyömään mennessä. Ostokset viedään asiakkaan auton viereen asiakkaan puolesta, ja asiakkaan tehtäväksi jää vain ostosten siirtäminen auton sisään. Todella kätevää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kun Tulli kielsi viinojen siirtelemisen laivayhtiön kuormurista asiakkaan autoon terminaalin pihalla, niin laivayhtiöt alkoivat hinnoitella auton viemisen laivaan aika sopuisasti. Auto kannattaa usein pysäköidä risteilyn ajaksi mieluummin laivaan kuin Katajanokan terminaalin viereiselle parkkikselle. Parhaillaan Viking Line myy autoparkkia Tallinnan risteilyille hintaan 10 euroa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä paikkoja suosittelisit SuperAlkon sijasta, jos haussa olisi halvin tai ainakin halvempi paikka tehdä tavalliset ostokset?
No joo, ehkä se SuperAlko on ihan hyvä paikka. Muutama vuosi sitten Viru Valge oli usein halvinta Livikon omassa myymälässä ja yhdessä vaiheessa Saaremaa (taisi olla Altian Suomessa tekemää?) siinä jossain Alkopörssissä. Kaljaa mä muuten mielummin ostaisin, mutta sitä en jaksa raahata kun jalkaisin liikun ja vielä ratikalla + metrolla. Vana Tallinnaa myös joskus ostan (hyvää ja halpaa, sokerikaan ei haittaa kun prosentteja on 40, lisäksi pullo on hieno) tai jotain blendiviskejä, jos tarjouksessa ovat. Tallinnan ruokakaupoissakin on monesti hyviä tarjouksia. Maximassa esimerkiksi näyttää nyt olevan Vana Tallinn 7.79 kun sama on SuperAlkossa 9.50 (muovipullo 8.99). Muutama vuosi sitten kait toikin oli pari euroa halvempi. Tietenkään moni ei kiertele näin kuin minä tarjouksien perässä. Viineistä mä en hirveästi tiedä. Joskus kävi munkki kun Livikon myymälässä oli päiväyksen takia hanapakkauksia vitosella, mitkä normaalisti maksaisi esimerkiksi 9.90 (Suomessa vastaava silloin ehkä joku 24e). Jotkut panomiehet nyt kehuu jotain viinakauppoja kauempana, mutta en ole jaksanut miettiä.

Baarien happy houreja (kaks tuoppia yhden hinnalla) tuli kanssa usein kierreltyä jos siellä vaikka muutamankin päivän pörräsi. Lounaan myös syö monessa keskustan suht kivassa kuppilassa 3-4 eurolla, mikä laivalla maksaisi yli kympin. Ja Virossakin muuten toimii nykyään Onnibussi, jolla pääsee halvalla maata kiertämään, Latviaan ja Liettuaan myös. Tosin ei ne matkat muutenkaan paljoa maksa.

En siis oikein osaa suositella mitään.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mitä paikkoja suosittelisit SuperAlkon sijasta, jos haussa olisi halvin tai ainakin halvempi paikka tehdä tavalliset ostokset?

Et nyt avannut viestistäsi millä olet liikkeellä mutta jos autolla, niin Superalkon myymälä osoitteessa Uus-Sadama 19/11 on muistaakseni se suurempi lato. Tuolta voi tilata liemet etukäteenkin. Netistä löytyy kyllä detaljit ja valikoima. Voi olla että juuri jonkin Beefeaterin löytää 50 senttiä halvemmalla jostain Sikupillin Prisman tarjouksesta mutta en minä jaksaisi tuollaisia "säästöjä" jahdata pitkin Tallinnaa. Ostit mistä ostit, on se ainakin halvempaa kuin Alkossa.

Kyselin 1,5 vuotta sitten tässä ketjussa laatuviinejä myyvien tallinnalaisten kauppojen perään. Vihjeitä otetaan vastaan edelleen.
Norde Centerin kyljessä oli aikanaan Winestore niminen kauppa mutta taitaa olla nykyään tällaisella nimellä: Etusivu | Calle Ei tuollakaan mitään sommeliereitä päivystä mutta netistä näet mitä on tarjolla.

Laivoillakin on välillä hyviä viinejä kampanjahintaan ja kannattaa tsekata nekin mennessä tai tullessa.

Laatuviineissä on kuitenkin se juttu että huikkavero Suomessa on muistaakseni 2,45€ / litra. Ja Alko on muiden pohjoismaisten monopoiliikkeiden ohella yksi Euroopan suurimpia viinien ostajia. Tarkoittaa siis sitä että ei sitä +20€ viiniä saa halvemmalla kuin korkeintaan jostain random tarjouksesta Lidlissä Saksassa tai vastaavasta jossain muualla.

Vuosien saatossa on tullut kuultua alalla työskentelevien tuttujen juttuja siitä kuinka turistit on tyhjentäneet Alkon myymälän hyllyn kotimaastaan peräisin olevasta viinistä kun sen on saanut puoleen hintaan.

Jos taas oikeasti tunnet viinejä ja haluat jotain sellaista mitä ei Alkosta saa (tilausvalikoima?) niin sitten vaan kollaat googlesta "vein Tallinn" yms. sellaista. Yleensä löytyy valikoima nettisivuilta.

Joka tapauksessa, laatuviinien kohdalla et löydä Alkon myymää lientä Tallinnasta halvemmalla. Siinä kaupungissa alkoholipitoisten tuotteiden hintakilpailukyky on ihan muissa segmenteissä.

Mulla on kyllä virolainen tuttu joka harrastaa viinejä ja voin kysyä mitä paremmalla palvelulla varustettuja viinikauppoja Tallinnassa on tällä hetkellä. Palaan asiaan.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä esim. Superalkosta löytyy kelvollisiakin viinejä selvästi superitonta versiota halvemmalla. Omia suosikkeja ku katselin viimeksi, niin Norton Privada 13€ vs. 19.5€, Zenato Ripassa 13.5 vs. 19,97€, Masi Campofiorin 9,99 vs 14,99€ tai Esporao 14,99 vs 20,50€. 30-50% halvempi hinta tuntuu jo jonkin verran laatikollisessa. Jos ottaa vain pari pulloa, niin sit jotain jota ei Suomen Alkossa ole, esim. Georgialaisia viinejä on Suomessa niukemmalti, mielenkiintoisen alkukantaisia makuja (tai sit nappaa jostain Superalkossa halpoja mutta ihan kelvollisia Amaroneja).
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos taas oikeasti tunnet viinejä ja haluat jotain sellaista mitä ei Alkosta saa (tilausvalikoima?) niin sitten vaan kollaat googlesta "vein Tallinn" yms. sellaista. Yleensä löytyy valikoima nettisivuilta.

Joka tapauksessa, laatuviinien kohdalla et löydä Alkon myymää lientä Tallinnasta halvemmalla. Siinä kaupungissa alkoholipitoisten tuotteiden hintakilpailukyky on ihan muissa segmenteissä.

Mulla on kyllä virolainen tuttu joka harrastaa viinejä ja voin kysyä mitä paremmalla palvelulla varustettuja viinikauppoja Tallinnassa on tällä hetkellä. Palaan asiaan.
Kiitoksia viestistä. Kysy vaan virolaiselta tutultasi kommenttia, otan asiantuntevan näkemyksen mielihyvin vastaan.

Kertomasi alkoholipoliittiset ym. seikat ovat verraten hyvin tiedossani. Tosin Alkon alhainen hintataso keskivertoa kalliimmissa viineissä on monilta osin myytti, joka pätee parhaiten joissakin ihan helvetin kalliissa tuotteissa. Sen sijaan 30-50 euron viineissä on ihan tavallista, että Alkon hinnat eivät ole erityisen kilpailukykyisiä, jos vertailukohdaksi otetaan vaikka tallinnanlaivojen tai eurooppalaisten nettiviinikauppojen hinnat. Otetaan tavanomainen esimerkki. Alkon tilausvalikoimaan kuuluva maukas rhonelainen Ogier Chateauneuf-du-Pape Clos de l'Oratoire des Papes 2013 kustantaa Alkossa tällä hetkellä 43,90 EUR per pullo. Viking XPRS:n hinta (verollinen, ei tax free) samalle tuotteelle on 29,90 EUR. Eurooppalaisissa viinikaupoissa saman flindan hinta näkyy tavallisesti vaihtelevan 30-40 euron välimaastossa. Jopa italialainen xtraWine on hinnoitellut tuotteen alle 40 euron, vaikka he ovat voimakkaasti erikoistuneet italialaisiin viineihin, ja esim. ranskalaisviineissä heidän hintansa ovat yleisesti ottaen hitusen yläkanttiin.

Olen koko ajan olettanut, ettei Viro ole mikään hintatietoisen viininostajan paratiisi, riippumatta siitä minkä tason viineihin kiinnostus kohdistuu. Verotus ei yksistään tee viineissä isoa hintaeroa Suomen ja Viron välillä. Sen sijaan Alkon katteet saattavat saada tuntuvaa eroa aikaan, mikäli lahden eteläpuolella sijaitseva toimija pystyy tekemään bisnestä pienemmin kattein. Tuohon pystymiseksi ei välttämättä tarvita hirmuista myyntivolyymia, sillä Alkon tilausvalikoiman päälle 40 euron pullolla ei silläkään ole isoa volyymia, ja katetta on vetäisty reilusti päälle. Tuon Ogierin punaviinin kohdalla en usko, että kannattaa lähteä hakemaan parempaa hintaa rannasta, tuo 29,90 on aika lailla hyvä hinta. Mutta jospa löytyisi virolainen vähittäismyyjä, jolla olisi mukava kattaus esimerkiksi alsacelaisia valkoviinejä, vaikkapa sellaisia joita Alko myy yli 30 euron hintaluokassa!

Ilman muuta on selvää, että taloudellisesti kannattavinta on ostaa Virosta ihan muita alkoholijuomia kuin viinejä. Pari putkikassillista kirkasta viinaa, ja säästöä syntyy saletisti. Minun kohdallani pulma on vain siinä, ettei viinan ostaminen erityisesti kiinnosta, kun viinan juominenkaan ei erityisesti nappaa. Kotioloissa en ole muutamaan vuoteen käyttänyt juurikaan väkeviä, paitsi mitä nyt GT:n olen tekaissut joskus. Viskit ja konjakit olen jättänyt kokonaan. Olutta ostan kotiin ehkä 2-3 kertaa vuodessa, max muutaman pullon. Ei tuon kulutustarpeen tyydyttämiseksi kannata lähteä Viroon ostoksille. Viinit ovat hivenen eri asia. Maistelu ja ruoan kanssa juominen tyhjentävät viinikylmiötä ehkä 4-6 pullon kuukausitahdilla. Jos kylmiöön ostaa kerralla vaikka 6 laatikkoa eli 36 pulloa hyviä viinejä säilytykseen, niin onhan sillä jo kohtalainen merkitys, jos ostopaikkojen välillä on hintaeroa edes 5 euron verran. Tuolla erotuksella kannattaa ilman muuta hakea ostokset Tallinnasta tai laivalta, puhumattakaan siitä jos ero on suurempi, kuten joskus on. Tai tilata ulkomailta, mutta sekin touhu taitaa Tullin saatanan ansiosta lopahtaa toistaiseksi. Eli toisin sanoen, Virosta ostaminen on aiempaakin relevantimpi vaihtoehto.

Kiitokset myös nimimerkille @Siren linkistä. En vielä vilkaissut mitä sieltä löytyy, mutta aion senkin vielä tehdä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olin viikonloppuna Eestissä, kaverin kolmekymppisillä. Enemmän laivalla tuonne reissanneet päivittelivät, että oli varmaan ensimmäinen kerta (ainakin tooosi pitkään aikaan), että terminaalissa ei menty ja tultu, miten lystää, vaan paikalla oli passintarkastus ja raskaasti aseistettuja poliiseja.

Kyse oli lauantaista, niin liekö syynä sitten Pariisin iskut.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Olin viikonloppuna Eestissä, kaverin kolmekymppisillä. Enemmän laivalla tuonne reissanneet päivittelivät, että oli varmaan ensimmäinen kerta (ainakin tooosi pitkään aikaan), että terminaalissa ei menty ja tultu, miten lystää, vaan paikalla oli passintarkastus ja raskaasti aseistettuja poliiseja.

Kyse oli lauantaista, niin liekö syynä sitten Pariisin iskut.

Tästä on juurikin kyse, Viro on kiristänyt turvatarkistuksia, ja tulee tekemään sitä vielä lisää. Nyt alkaa näkymään.. Viro lisää valvontaa rajoilla – ei näy mitenkään Tallinnan satamassa | Tallinna24

veini
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Käytiin pojan ja oman mutsini kanssa kesällä parin päivän reissulla Tallinnassa. Otettiin rauhallisesti ja valittiin vain yksi kohde/päivä. Tällä kertaa valinta osui Teletorniin ja Energia oivalluskeskukseen. Majoitus oli Piritan Spa hotellissa, joka on lähellä tuota Teletornia. Olimme autolla liikenteessä, joten etäisyydet eivät juuri haitanneet. Hotelli on ulkoapäin karun näköinen, mutta huone oli vastikään rempattu ja merinäköala on aina kiva. Aamupala oli maistuva. Hinta oli 3 hengen huoneessa 35€/yö.

Teletorni oli hieno kokemus. Sai ainakin hoitoa korkeanpaikan kammoon. Näköalakerroksen lattiassa on ikkunoita, joista voi katsella alaspäin ja maisemat olivat upeat. Virolaiseen tapaan homma oli hoidossa. Paljon interaktiivista sisältöä Tallinnan historiasta ym. Kävimme myös ulkoterassilla, mutta oli tuulinen päivä, eikä siellä viitsinyt kauaa olla. Ravintolassa emme käyneet, mutta ruoka on kuulemma hyvää. Teletornille pääsee myös bussilla, jos ei ole autoa mukana. Teletornin nettisaitti.

Energia oivalluskeskus sijaitsee Tallinnan vanhassa sähkölaitoksessa, joka on ihan A-terminaalin ja vanhan kaupungin vieressä. Sisältö keskittyy pitkälti sähköjuttuihin ja niiden historiaan. Alakerrassa on myös muutakin tekemistä. Parasta oli kuitenkin show-tarjonta. Salamashow(Faradayn häkki/Teslan muuntajat) ja "hiukset pystyyn" staattisen sähkön show. Jälleen kerran paljon interaktiivista tekemistä pariksi tunniksi. Kävimme välillä vanhassa kaupungissa kävelyllä salamashowta odotellessa. Energia Avastuskeskuksen nettisivut.

Molemmat kohteet olivat hienoja. Virolaiset panostavat näihin turistikohteisiin tosissaan ja jälki on kiitettävää. Helsinkiin ei juuri uusia museoita ole tullut pitkään aikaan, mutta Tallinnaan näitä tulee jatkuvasti lisää. Suosittelen myös Lennusadamaa, joka on iso kompleksi, mutta lippuina toimivat sähköiset avainkortit, joten välillä voi käydä kaupungilla syömässä. Paikan oma rafla oli aika kalapainotteinen. Lennusadaman nettisivut.

Kävimme katsastamassa myös laululavan, joka on vaikuttava paikka historiaa tuntevalle, vaikkei siellä konserttia ollutkaan. Lisäksi kävimme selvittämässä sen oudon betonihässäkän mysteerin, joka on puolessa välissä keskustan ja Piritan välillä. Se on vallankumouksen 50-vuotisjuhlan kunniaksi pystytetty vuonna 1967. Huonossa kunnossa kunnossapidon puutteesta johtuen. Alueella on lisäksi saksalaisten ja venäläisten sotilaiden hautoja ja muistokiviä.

Mutsi diggaa hautuumaista, joten teletornin jälkeen kävimme viereisellä hautausmalla, eli metsäkalmistussa. Mielenkiintoinen mesta kun haudat tosiaan olivat metsässä, eivätkä siisteissä riveissä kuten Suomessa. Porteilla on kartat kuuluisien henkilöiden hautojen sijainnista. Hautausmaata vastapäätä on frisbeegolf-rata, jossa oli paljon porukkaa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viineistä sen verran, että markkinatalous-Virossa hinnat vaihtelevat - toisin kuin kotimaan monopoliliikkeessä. Virukeskuksen ruokakaupassa hyvä viini voi maksaa enemmän kuin Alkossa. Sama pätee erikoisliikkeisiin - olen törmännyt muutamaan, mutta en muista nimiä. Tosin niissä voi olla yksittäisiä alennustuotteita. Pääsääntöisesti hinnat ovat kuitenkin selvästi halvempia. On siinä hinnassa muitakin vaikuttavia tekijöitä kuin tuottajamaan tukkuhinta ja myyntivaltion alkoholivero, vaan niiden lisäksi esim. alv, työvoimakustannukset, yhteisövero jne.

Tuossa linkatussa Callessa Masin Amarone näyttää olevan 32,50€, kun Alkon vertailuhinta on 39,50€. Sataman Superalkossa se oli ainakin joskus 29,90€.
 

lauriroope

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL ja KHL
Huomenna (tai siis tänään) olisi tarkoitus aamulla lähteä aamusta Tallinnan viikonlopuksi. Lähdetään kahdeksan henkilön voimin viettämään mummoni syntymäpäiviä sinne viikonlopuksi.

Sen suurempia suunnitelmia viikonlopulle ei vielä ole. Oikeastaan ainoa tiedossa oleva suunnitelma on mennä syömään lauantaina illalla johonkin ravintolaan.

Onko palstaveljillä heittää ehdotuksia hyvistä ruokapaikoista? Tyttöystävän kanssa lupauduin lähtemään sunnuntaina syömään Vegan Restoran V ravintolaan syömään, johon ollaan myös jo pöytävaraus.

Lisäksi itse ainakin haluan mennä käymään KGB museossa, jossa aion siis varmasti myös käydä. Onko Tallinnassa muita kohteita, mitä suosittelisitte käydä katsomassa.

Lauantaina tosiaan on myös Suomi vs Ranska ottelu, joka olisi kiva nähdä. Olemme vuokranneet Tallinnasta kaksi hieman isompaa asuntoa, eikä ole varmuutta saako siellä televisiosta ottelun näkymään. Joten kyselisinkin täältä, että tietääkö joku ravintolaa tai vastaavaa, missä tuon ottelun mahdollisesti näkisi?

Omat Tallinnan vierailut ovat rajoittuneet ainoastaan kaljan hakuun, joten kaikkia vinkkejä otetaan mitä tuolla voisi shoppailujen ja terasseilla käymisen lisäksi tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös