Jos taas oikeasti tunnet viinejä ja haluat jotain sellaista mitä ei Alkosta saa (tilausvalikoima?) niin sitten vaan kollaat googlesta "vein Tallinn" yms. sellaista. Yleensä löytyy valikoima nettisivuilta.
Joka tapauksessa, laatuviinien kohdalla et löydä Alkon myymää lientä Tallinnasta halvemmalla. Siinä kaupungissa alkoholipitoisten tuotteiden hintakilpailukyky on ihan muissa segmenteissä.
Mulla on kyllä virolainen tuttu joka harrastaa viinejä ja voin kysyä mitä paremmalla palvelulla varustettuja viinikauppoja Tallinnassa on tällä hetkellä. Palaan asiaan.
Kiitoksia viestistä. Kysy vaan virolaiselta tutultasi kommenttia, otan asiantuntevan näkemyksen mielihyvin vastaan.
Kertomasi alkoholipoliittiset ym. seikat ovat verraten hyvin tiedossani. Tosin Alkon alhainen hintataso keskivertoa kalliimmissa viineissä on monilta osin myytti, joka pätee parhaiten joissakin ihan helvetin kalliissa tuotteissa. Sen sijaan 30-50 euron viineissä on ihan tavallista, että Alkon hinnat eivät ole erityisen kilpailukykyisiä, jos vertailukohdaksi otetaan vaikka tallinnanlaivojen tai eurooppalaisten nettiviinikauppojen hinnat. Otetaan tavanomainen esimerkki. Alkon tilausvalikoimaan kuuluva maukas rhonelainen Ogier Chateauneuf-du-Pape Clos de l'Oratoire des Papes 2013 kustantaa Alkossa tällä hetkellä 43,90 EUR per pullo. Viking XPRS:n hinta (verollinen, ei tax free) samalle tuotteelle on 29,90 EUR. Eurooppalaisissa viinikaupoissa saman flindan hinta näkyy tavallisesti vaihtelevan 30-40 euron välimaastossa. Jopa italialainen xtraWine on hinnoitellut tuotteen alle 40 euron, vaikka he ovat voimakkaasti erikoistuneet italialaisiin viineihin, ja esim. ranskalaisviineissä heidän hintansa ovat yleisesti ottaen hitusen yläkanttiin.
Olen koko ajan olettanut, ettei Viro ole mikään hintatietoisen viininostajan paratiisi, riippumatta siitä minkä tason viineihin kiinnostus kohdistuu. Verotus ei yksistään tee viineissä isoa hintaeroa Suomen ja Viron välillä. Sen sijaan Alkon katteet saattavat saada tuntuvaa eroa aikaan, mikäli lahden eteläpuolella sijaitseva toimija pystyy tekemään bisnestä pienemmin kattein. Tuohon pystymiseksi ei välttämättä tarvita hirmuista myyntivolyymia, sillä Alkon tilausvalikoiman päälle 40 euron pullolla ei silläkään ole isoa volyymia, ja katetta on vetäisty reilusti päälle. Tuon Ogierin punaviinin kohdalla en usko, että kannattaa lähteä hakemaan parempaa hintaa rannasta, tuo 29,90 on aika lailla hyvä hinta. Mutta jospa löytyisi virolainen vähittäismyyjä, jolla olisi mukava kattaus esimerkiksi alsacelaisia valkoviinejä, vaikkapa sellaisia joita Alko myy yli 30 euron hintaluokassa!
Ilman muuta on selvää, että taloudellisesti kannattavinta on ostaa Virosta ihan muita alkoholijuomia kuin viinejä. Pari putkikassillista kirkasta viinaa, ja säästöä syntyy saletisti. Minun kohdallani pulma on vain siinä, ettei viinan ostaminen erityisesti kiinnosta, kun viinan juominenkaan ei erityisesti nappaa. Kotioloissa en ole muutamaan vuoteen käyttänyt juurikaan väkeviä, paitsi mitä nyt GT:n olen tekaissut joskus. Viskit ja konjakit olen jättänyt kokonaan. Olutta ostan kotiin ehkä 2-3 kertaa vuodessa, max muutaman pullon. Ei tuon kulutustarpeen tyydyttämiseksi kannata lähteä Viroon ostoksille. Viinit ovat hivenen eri asia. Maistelu ja ruoan kanssa juominen tyhjentävät viinikylmiötä ehkä 4-6 pullon kuukausitahdilla. Jos kylmiöön ostaa kerralla vaikka 6 laatikkoa eli 36 pulloa hyviä viinejä säilytykseen, niin onhan sillä jo kohtalainen merkitys, jos ostopaikkojen välillä on hintaeroa edes 5 euron verran. Tuolla erotuksella kannattaa ilman muuta hakea ostokset Tallinnasta tai laivalta, puhumattakaan siitä jos ero on suurempi, kuten joskus on. Tai tilata ulkomailta, mutta sekin touhu taitaa Tullin saatanan ansiosta lopahtaa toistaiseksi. Eli toisin sanoen, Virosta ostaminen on aiempaakin relevantimpi vaihtoehto.
Kiitokset myös nimimerkille
@Siren linkistä. En vielä vilkaissut mitä sieltä löytyy, mutta aion senkin vielä tehdä.