Mainos

Taksikuskit

  • 259 852
  • 1 476

molari

Jäsen
Uber ei muuten toimi. Koskakohan ne meinaa aloittaa?

Eiköhän siinä vähintään 2-3 viikkoa mene, että Trafi ehtii hakemukset käsitellä ja pitää kokeet, nythän on vasta eka arkipäivä uuden lain aikaan. Ehkä vaikuttaa loma-aika jopa enemmän käsittelyaikaan, kun Trafi varmasti konsultoi poliisia, joka selvittää, että ei ole rikostaustaa. Sitten tietysti muut lainvaateet kuntoon.

edit: kuulemma pelkästään sunnuntaina 1.7 Trafiin jätetty > 500 taksiliikennelupahakemusta, vaikka palvelin oli ruuhkautunut, ei tuota sumaa hetkessä pureta.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän siinä vähintään 2-3 viikkoa mene, että Trafi ehtii hakemukset käsitellä ja pitää kokeet, nythän on vasta eka arkipäivä uuden lain aikaan. Ehkä vaikuttaa loma-aika jopa enemmän käsittelyaikaan, kun Trafi varmasti konsultoi poliisia, joka selvittää, että ei ole rikostaustaa. Sitten tietysti muut lainvaateet kuntoon.

edit: kuulemma pelkästään sunnuntaina 1.7 Trafiin jätetty > 500 taksiliikennelupahakemusta, vaikka palvelin oli ruuhkautunut, ei tuota sumaa hetkessä pureta.

Sunnuntaina oli vissiin yli 700 taksihakemusta ja 200 taksi ja tavaraliikennehakemusta jätetty joten vaikka nopeasti käsiteltäisiin usean ihmisen voimin noita niin taitaa päiviä mennä. Periaatessa varmaan nyt Uberillekin hakeneet työntekijät omistaa jo ennestään taksin kuljettajan luvan joten riippuu mitä tahtia trafi noita purkaa, jokainen päivä maksaa joten voisi olettaa että jos edes kohtalainen määrä kuskeja kerkee lupansa saada niin viikonlopuksi saisi homman pyöriin. Ajoluvan saa heti sähköpostiin kun käsitelty.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Vakuutusyhtiöiden tilipäivä. Luulisi, että taksin vakuuttaminen on huomattavasti arvokkaampaa kuin privaattikuljettimen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vakuutusyhtiöiden tilipäivä. Luulisi, että taksin vakuuttaminen on huomattavasti arvokkaampaa kuin privaattikuljettimen.

Joo toki onhan monta mersukuskia lopettanutkin että eihän 10vuotta vanhoista fiat puntoista samaa rahaa saa mutta kyllähän se varmaan jos kokonaisautomäärä kasvaa niin tiliä varmaan tuo.400e siitä että jonkun vanhan rouskun vakuttaa kun taas vertaa siihen että jollain mummolla on täydet boonukset ja ajaa muutaman kilometrin vuodessa ja varmaan silti voi kolaroida. taksikuskit tuntuu aika harvoin osuvan mihinkään ainakaan kilometreihin nähden .
 

molari

Jäsen
Kela-taksiliikenne ajautui katastrofiin Ylä-Savossa: sovittuja matkoja ajamatta, asiakas ei päässyt kuntoutukseen


Ei ei ilmeisesti ihan nappiin ole kelan ja välityskeskuksien osalta uudistus lähtenyt.

Mittarifirmojen päivitykset eivät onnistuneet luvatussa aikataulussa, osin sen takia, että kilpailutus ja sopimusautojen valinta kesti liian kauan. Autossa, jota ajan, on mittari edelleen osin "vanhoissa säädöissä", säätelevät nyt manuaalisesti 24/7 auto kerrallaan. Lentokentällä improvisoitiin ja ajettiin sopimuskyytejä tai laskettiin hinta perillä ajettujen kilsojen mukaan, Kelalle ei tietysti improvisointi sopinut.

Noin iso uudistus sunnuntaiyönä, olisivat nyt vaikka päivittäneet mittarit autoryhmittäin tai sopineet miten hinnoitellaan manuaalisesti, jos häikkää.

Siis Uudellamaalla on 3.t eri hinnat, osa ajaa pelkkää Kelaa, osa Kelan ylivuotoja otona, lentokentällä on omat hinnat ja sitten ne perinteiset keskuskohtaiset mittarihinnat kuluttajille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin iso uudistus sunnuntaiyönä, olisivat nyt vaikka päivittäneet mittarit autoryhmittäin tai sopineet miten hinnoitellaan manuaalisesti, jos häikkää.
Kai niitä mittareita olisi voinut säätää jo vaikka huhtikuussa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Millanenkohan vastuu kelalla on esimerkiksi jos ihminen ei pääse syöpähoitoihin tai tärkeisiin leikkauksiin kun ei ole saanut taksia tilattua? meinasin lähinnä voiko tulla eilisestä ja mahdollisista seuraavien päivien ongelmista kallis päivä vai säästääkö se vaan rahaa jos ihmiset ei pääse kyytejään tilaan.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Millanenkohan vastuu kelalla on esimerkiksi jos ihminen ei pääse syöpähoitoihin tai tärkeisiin leikkauksiin kun ei ole saanut taksia tilattua? meinasin lähinnä voiko tulla eilisestä ja mahdollisista seuraavien päivien ongelmista kallis päivä vai säästääkö se vaan rahaa jos ihmiset ei pääse kyytejään tilaan.

En tiedä näiden alkupäivien kaaoksen seurausta, mutta yleisesti näitä sopimuksia nähneenä, paska niin sanotusti valuu alaspäin. Asiakas myöhästyy hoidosta kyydin takia, Kela reklamoi välityskeskusta ja välityskeskus sanktioi kuljettajaa. Tuli vähän sellainen tunne, että kaikki muut pesevät kätensä ja kuljettaja on se syyllinen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä näiden alkupäivien kaaoksen seurausta, mutta yleisesti näitä sopimuksia nähneenä, paska niin sanotusti valuu alaspäin. Asiakas myöhästyy hoidosta kyydin takia, Kela reklamoi välityskeskusta ja välityskeskus sanktioi kuljettajaa. Tuli vähän sellainen tunne, että kaikki muut pesevät kätensä ja kuljettaja on se syyllinen.

Joo lähinnä mietin että yrityksetkö tässä lähinnä kaiken omasta pussista maksaa vai onko kelalla itsellään joku vastuu, toisaalta yhteiskunnallehan nämä maksut jokatapauksessa jossain muodossa tulee jos tuhansia ihmisiä jättää tulematta kuntoutuksiin, lääkäriaikoihin ja leikkauksiinsa. Aloitus jo sopivasti varmaan söi kivasti pottia pois mitä kaavailtu yhteiskunnan säästöksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äsken työmatkalla Kehä1:stä ajellessa osui silmään sellainen 5-10 vuotta vanha Volvo S80, joka ajoi taksikaistaa pitkin keltainen kupu katolla ilman mitään tekstejä (Taksin numeroa, kaupunkia tai firman nimeä).

Entisenä taksikuskina aloin heti pohtimaan, että onko nykyisessä taksilaissa millään tavoin pohdittu taksikaistojen käyttöä, eli miten viranomaiset aikoo varmistua, että taksi/bussikaistaa ajava auto on todellisuudessa taksikäytössä? Vai pitäisikö lähteä etsimään vanhaa taksikupua, jonka voisin laittaa oman autoni katolle ja ajella työmatkat taksikaistoja pitkin?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Entisenä taksikuskina aloin heti pohtimaan, että onko nykyisessä taksilaissa millään tavoin pohdittu taksikaistojen käyttöä, eli miten viranomaiset aikoo varmistua, että taksi/bussikaistaa ajava auto on todellisuudessa taksikäytössä? Vai pitäisikö lähteä etsimään vanhaa taksikupua, jonka voisin laittaa oman autoni katolle ja ajella työmatkat taksikaistoja pitkin?
Jossan vaiheessa tosiaan mietin tota kaistojen käyttöä, mutta se on näköjään niin, että jos on muuten vapaaehtoinen kupu käytössä, niin taksilla saa ajaa. Mitäs kustannuksia tuosta tulisi jos hommaisi noi, mutta ei ajaisi ollenkaan keikkaa? Liikennelupa oli joitain kymppejä, entäs se kuskin ajolupa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sen lisäksi että voi ajaa taksikaistoja, niin luonnollisesti myös kauppakäynnit ja muut voi hoitaa jättämällä auton taksitolpalle.
 

Undrafted

Jäsen
Kun virallisessakaan taksissa ei kupu ole pakollinen, niin menee toi taksikaistojen valvonta haastavaksi. Tosin johan on saatu hankala valvottava, kun paikoitellen entisille bussikaistoille saa mennä vähäpäästöisellä autolla. Jäi kuva että asia on autoilijan omantunnon varassa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun virallisessakaan taksissa ei kupu ole pakollinen, niin menee toi taksikaistojen valvonta haastavaksi. Tosin johan on saatu hankala valvottava, kun paikoitellen entisille bussikaistoille saa mennä vähäpäästöisellä autolla. Jäi kuva että asia on autoilijan omantunnon varassa.

Laajeniko tuo minnekään muualle kuin länsiväylän Helsingin puolella kulkevalle osalle?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laajeniko tuo minnekään muualle kuin länsiväylän Helsingin puolella kulkevalle osalle?

Ei, siinä on ainoa vähäpäästöinen kaista, eikä sen kokemus varsinaisesti kai kannusta laajentamaan kuviota ainakaan vielä hetkeen.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Itse olen ehdottamasti tämän uudistuksen kannalla, mutta toivottavasti nuo kela-kyydit saadaan rullaamaan äkkiä. Vähän epäilen että onko siellä osattu ihan kilpailuttaa nuo oikein saati onko noissa neuvoteltu se että tuo perseily tuntuu taksiyhtiön eikä veronmaksajien kukkarossa.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen ehdottamasti tämän uudistuksen kannalla, mutta toivottavasti nuo kela-kyydit saadaan rullaamaan äkkiä. Vähän epäilen että onko siellä osattu ihan kilpailuttaa nuo oikein saati onko noissa neuvoteltu se että tuo perseily tuntuu taksiyhtiön eikä veronmaksajien kukkarossa.

Ei, kyllä se tuntuu kuljettajien kukkaroissa. Viime viikolla meidän välitysyhtiö ilmoitti, että pitää ajaa uudet päivitykset maksupäätteisiin ja välitysjärjestelmiin. Seuraavana päivänä ilmoitettiin, että älkää vaan ladatko sitä, koska päivitys täynnä ongelmia. Ja sitten taas seuraavana päivänä ilmoitettiin, että jos sen päivityksen oli jo ladannut, ei saa ajaa kelakyytejä, koska järjestelmä ei toimi oikein. Nimimerkillä kolmatta päivää joudun hylkäämään kaikki tauluun tulevat kelakyydit.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei, kyllä se tuntuu kuljettajien kukkaroissa.

Nimimerkillä kolmatta päivää joudun hylkäämään kaikki tauluun tulevat kelakyydit.
Se että jää kyydit ajamatta ei ole sitä mitä tarkoitettiin sillä, että se tuntuu taksiyhtiöiden lompakossa. Jos kilpailutus on hoidettu niin kuin pitäisi, niin ajamatta jääneistä sovituista ajoista tulee vahingonkorvausvelvollisuus kilpailutuksen voittaneelle taholle.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se että jää kyydit ajamatta ei ole sitä mitä tarkoitettiin sillä, että se tuntuu taksiyhtiöiden lompakossa. Jos kilpailutus on hoidettu niin kuin pitäisi, niin ajamatta jääneistä sovituista ajoista tulee vahingonkorvausvelvollisuus kilpailutuksen voittaneelle taholle.

Joo ymmärsin kyllä, lähinnä oli tarkoitus päästellä omia höyryjäni, koska alkaa pikkuhiljaa palamaan hermo kiinni näihin uusien järjestelmien ongelmiin. Tässä tilanteessa kärsii asiakkaat ja kuskit. Monen asiakkaan kanssa tässä jo jutellut parin päivän aikana, kun ovat ihmetelleet tätä touhua. Olen vaan sanonut, että samassa veneessä ollaan eli yhtä ihmeissämme.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joo ymmärsin kyllä, lähinnä oli tarkoitus päästellä omia höyryjäni, koska alkaa pikkuhiljaa palamaan hermo kiinni näihin uusien järjestelmien ongelmiin. Tässä tilanteessa kärsii asiakkaat ja kuskit. Monen asiakkaan kanssa tässä jo jutellut parin päivän aikana, kun ovat ihmetelleet tätä touhua. Olen vaan sanonut, että samassa veneessä ollaan eli yhtä ihmeissämme.

Tämä on taas yksi täysin tavallinen esimerkki miten tietojärjestelmäpäivitykset yleensä menee. Telia-ketju on hauska, kun siellä aivan puusilmäisesti kaikki sanoo kuinka tässä on vielä pari kuukautta aikaa ja tietenkin kaikki järjestelmät on valmiina kauden alkuun mennessä.

Jotkut hommat onnistuu, monet ei ja mitään varmoja takeita ei voi antaa. Vaikka järjestelmät olisi miten erilaisia eikä liittyisi toisiinsa, niin maailmanlaajuisestikin nämä yksikertaisesti usein kusee.
 
Se että jää kyydit ajamatta ei ole sitä mitä tarkoitettiin sillä, että se tuntuu taksiyhtiöiden lompakossa. Jos kilpailutus on hoidettu niin kuin pitäisi, niin ajamatta jääneistä sovituista ajoista tulee vahingonkorvausvelvollisuus kilpailutuksen voittaneelle taholle.

Kyllä se vastuu on kilpailutuksen voittaneella ja laiminlyönnit sovitusta palvelutasosta tietävät sanktioita. Asiaa sivutaan tässä Mtv3:n uutisessa. Viime kädessä maksaja voi toki löytyä sieltä ratin takaa, jos ja kun paska valuu alaspäin. Käytännössähän nämä Kelan kilpailutuksen voittaneet keskukset hankkivat itselleen monopoliaseman ja voivat siten sanella ehtoja autoilijoiden suuntaan. Kelan hankintamallilla tulee olemaan iso vaikutus taksialan markkinakehitykselle. Tällaisten alueellisten monopolien luominen ei välttämättä ollut erityisen hyvä idea. Kela on toki aiemminkin kunnostautunut tällaisissa ratkaisuissa ja aiemmin näitä monopoliasemia ei edes kilpailutettu, vaan sovittiin ihan vaan kavereiden kesken, mistä tulikin sanomista korkeimmassa hallinto-oikeudessa (linkki ratkaisuun).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös