Mainos

Taksikuskit

  • 259 852
  • 1 476

molari

Jäsen
Suurin älämölö on ollut Porissa (Satakunnassa), sinänsä ei kai yllätys :D, alueen autoilijoiden omistama keskus hävisi kilpailutuksen sekä Kela-kyydeissä että myös vpl- ja shl-kyydeissä Turun keskukselle, samoinhan kävi myös muualla, esim. Lahden alueella operoi stadilainen yritys Kela-välityksessä.

Asiaa piti useassa mediassa märehtiä, vaikka voittanut keskus tarjosi kaikille halukkaille Satakunnan alueen autoilijoille mahdollisuuden ajaa kyytejä, tosin hieman halvemmalla ja tietyin uusin reunaehdoin, aika luonnollista, kun "aliurakkasopimusta" tehdään. Se ei sitten käynyt, kun saavutetuista eduista ei haluttu luopua ja uskottiin, että vanha tyyli jatkuu, ajetaan samoilla hinnoilla ja ehdoilla. Nyt sitten meni työt ja korvaavaa kalustoa tulee muualta ajamaan nuo keikat.

Kyllä uuden lain tarkoitus on nimenomaan pyrkiä siihen, että yhteiskunnan korvaamien kyytien kustannukset saadaan kuriin, jos siinä kuluttajahinnat laskevat, valinnanvapaus ja laatu paranee, on se sitten ekstraa. Nyt näitä kyytejä voidaan yhdistellä järkevämmin ilman kunta- ja muita rajoja.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin sehän tässä tulee olemaan se homman kluu.

Jos tarjonta saadaan paremmin stemmattua kysyntään sekä autojen tarjonnan, että hintatason osalta, niin tämä homma tulee olemaan kaikkien etu.

Siis paskoja ne tulokset on olleet. Mutta katsotaan nyt rauhassa, miten se uudistus todellisuudessa menee.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä uuden lain tarkoitus on nimenomaan pyrkiä siihen, että yhteiskunnan korvaamien kyytien kustannukset saadaan kuriin, jos siinä kuluttajahinnat laskevat, valinnanvapaus ja laatu paranee, on se sitten ekstraa. Nyt näitä kyytejä voidaan yhdistellä järkevämmin ilman kunta- ja muita rajoja.

Katsotaan muutaman vuoden päästä sitten mitä lopulta tapahtuu, jos jatkossakin näitä tarjouskisoja käydään niin hinnat ei nykyisestä varmaan alaspäin ainakaan tule, nyt moni teki nyt alhaisia tarjouksia että sai kilpailijat ulos markkinoilta. Sitten jossain kohti myydään keskus kalliila jollekin isolle toimijalle ja ehkä joskus 5 vuoden päästä onkin sitten yhden tai kahden toimijan hallussa kaikki yhteiskunnan ajot ja hinnat kohonnut nykyisestä reilusti. Kuskeina sitten keikkatyöläisiä virosta ja venäjältä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Enää ei ole kauaa aikaa valmistella, Palma de Mallorcan lento saapuu kohta Vantaalle, mutta se on onneksi 40 minuuttia myöhässä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
1.7.2018 Nevöföget! Kyllä nyt räjähti galaksit, samoin kuin silloin, kun vahva kalja tuli kauppoihin, muistatteko vielä niitä aikoja!? Ikuisesti pilalla koko Suomi ja varsinkin ne lapset, ne lapset! Kaupatkin sunnuntaisin auki, härregud.

Oikeasti, mitä vittua tästäkin normaalista asiasta saatu joku ongelma tehtyä? Jos sitä taksia ei enää kannata ajaa, niin älkää vittu ajako. On sitä muitakin bisneksiä pantu nurin kun kehitys kehittyy ja aika ajaa ohi. Ja vastaavasti jos sillä taksilla on nyt liian kallista ajaa niin älkää ajako, ei se ole mikään kansalaisoikeus edes demareille.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yllättävän vähälle huomiolle mediassa jäänyt tulevien kelakyytien epäkohdat. Kovasti uutisoidaan, että taksit kapinoivat ympäri Suomea kelakyytien takia, mutta en juurikaan ole nähnyt, että media olisi tarttunut siihen, miksi taksit kapinoivat.
Omasta mielestä Kelan linjaukset ovat järjettömiä ja keskenään ristiriidassa. Tässä uudistuksessahan on Kelan kohdalla kaksi isoa asiaa. Ensimmäinen iso asia on, että Kela ei enää jatkossa maksa takseille luokseajokorvausta. Eli käytännössä omalla kohdallani se tarkoittaa sitä, että voin joutua ajamaan johonkin ympäristökuntaan esim. 40 km asiakkaan luokse, mittari päälle, asiakkaan kuljetus yhden kilometrin matkan paikalliselle terveysasemalle ja kyyti poikki. Sitten ajelen taas 40km takaisin asemalle. Tällähän Kela hakee tietysti säästöjä, koska tähän asti olen voinut laittaa mittarin päälle jo lähtiessäni ajamaan asiakkaan luokse.
Jatkossa nämä kyydit on kuitenkin pakko ajaa, mikäli on allekirjoittanut sopimuksen paikallisen välitysyhtiön kanssa ja haluaa välttyä sanktioilta.
Toinen iso muutos on, että Kela ei enää suostu maksamaan takseille asiakkaan odottamisesta esim. lääkärikäynnin tai hoidon ajalta. Tähän asti siis on ajettu mittari päällä asiakas lääkärille, laitettu odotustaksa päälle lääkärikäynnin ajaksi ja asiakkaan tultua kyytiin, ajettu mittari kiinni asiakas takaisin kotiin. Nyt Kela ei enää suostu tuosta odotuksesta maksamaan eli jatkossa yksi taksi tuo asiakkaan lääkärille ja lääkärikäynnin jälkeen toinen taksi tuo asiakkaan kotiin. Tämä siis nostaa huomattavasti Kelan kustannuksia taksimatkojen osalta.
Eli lyhyesti sanottuna, Kela yrittää säästää yhdestä asiasta ja sitten taas toisesta asiasta tulee huomattavasti isommat kustannukset kuin tähän asti. Nämä asiat siis nakertavat varsinkin maaseudun taksien kannattavuutta huomattavasti ja siksi monet maaseudun taksit ovatkin nostaneet kädet pystyyn ja jättäytyvät pois kelan ajoista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllättävän vähälle huomiolle mediassa jäänyt tulevien kelakyytien epäkohdat. Kovasti uutisoidaan, että taksit kapinoivat ympäri Suomea kelakyytien takia, mutta en juurikaan ole nähnyt, että media olisi tarttunut siihen, miksi taksit kapinoivat.
Omasta mielestä Kelan linjaukset ovat järjettömiä ja keskenään ristiriidassa. Tässä uudistuksessahan on Kelan kohdalla kaksi isoa asiaa. Ensimmäinen iso asia on, että Kela ei enää jatkossa maksa takseille luokseajokorvausta. Eli käytännössä omalla kohdallani se tarkoittaa sitä, että voin joutua ajamaan johonkin ympäristökuntaan esim. 40 km asiakkaan luokse, mittari päälle, asiakkaan kuljetus yhden kilometrin matkan paikalliselle terveysasemalle ja kyyti poikki. Sitten ajelen taas 40km takaisin asemalle. Tällähän Kela hakee tietysti säästöjä, koska tähän asti olen voinut laittaa mittarin päälle jo lähtiessäni ajamaan asiakkaan luokse.
Jatkossa nämä kyydit on kuitenkin pakko ajaa, mikäli on allekirjoittanut sopimuksen paikallisen välitysyhtiön kanssa ja haluaa välttyä sanktioilta.
Toinen iso muutos on, että Kela ei enää suostu maksamaan takseille asiakkaan odottamisesta esim. lääkärikäynnin tai hoidon ajalta. Tähän asti siis on ajettu mittari päällä asiakas lääkärille, laitettu odotustaksa päälle lääkärikäynnin ajaksi ja asiakkaan tultua kyytiin, ajettu mittari kiinni asiakas takaisin kotiin. Nyt Kela ei enää suostu tuosta odotuksesta maksamaan eli jatkossa yksi taksi tuo asiakkaan lääkärille ja lääkärikäynnin jälkeen toinen taksi tuo asiakkaan kotiin. Tämä siis nostaa huomattavasti Kelan kustannuksia taksimatkojen osalta.
Eli lyhyesti sanottuna, Kela yrittää säästää yhdestä asiasta ja sitten taas toisesta asiasta tulee huomattavasti isommat kustannukset kuin tähän asti. Nämä asiat siis nakertavat varsinkin maaseudun taksien kannattavuutta huomattavasti ja siksi monet maaseudun taksit ovatkin nostaneet kädet pystyyn ja jättäytyvät pois kelan ajoista.
Jos kerran matkasta asiakkaan luokse ei makseta, eikä asiakkaan odottamisesa lääkärillä, niin miten ne Kelan kustannukset nyt nousevat? Ennen Kela maksanut siis matkasta asiakkaan luokse, matkasta lääkärille, lääkärikäynnin odottamisesta ja asiakkaan matkasta kotiin. Nyt Kela maksaa matkasta lääkärille ja matkasta kotiin eli Kelahan säästää. Toki taksikuskille ikävämpi paikka, mutta en mä ymmärrä miksi veronmaksajien pitäisi maksaa lääkärikäynnin ajan pokaa odottelevaa taksia. Eikä sinun tarvitse ajaa 40 kilometrin matkaa takaisin asemalle, vaan voit ottaa asiakkaan lähempääkin jos sellainen löytyy. Puhuitko itsesi pussiin vai enkö nyt vain ymmärtänyt jotain?
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos kerran matkasta asiakkaan luokse ei makseta, eikä asiakkaan odottamisesa lääkärillä, niin miten ne Kelan kustannukset nyt nousevat? Ennen Kela maksanut siis matkasta asiakkaan luokse, matkasta lääkärille, lääkärikäynnin odottamisesta ja asiakkaan matkasta kotiin. Nyt Kela maksaa matkasta lääkärille ja matkasta kotiin eli Kelahan säästää. Toki taksikuskille ikävämpi paikka, mutta en mä ymmärrä miksi veronmaksajien pitäisi maksaa lääkärikäynnin ajan pokaa odottelevaa taksia. Eikä sinun tarvitse ajaa 40 kilometrin matkaa takaisin asemalle, vaan voit ottaa asiakkaan lähempääkin jos sellainen löytyy. Puhuitko itsesi pussiin vai enkö nyt vain ymmärtänyt jotain?

Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Eli ennen Kela on maksanut esimerkiksi seuraavasti omalla toimialueellani siis: Kelakyyti Turkuun ja asiakkaan lääkärikäynti odotuksella. Matka n.55km, joten menokyyti on maksanut n.100€, sitten odotustaksalla lääkärikäynnin ajan esim. 30min maksua n.25€. Paluumatkasta ei veloiteta. Eli koko kyydin hinta on ollut n. 125€.
Nyt Kela on ilmoittanut, että taksit eivät saa enää odottaa. Joten jatkossa menee seuraavasti. Minä vien asiakkaan Turkuun ja veloitan kyydistä sen 100€ ja palaan takaisin. Kun asiakas on lääkärikäynnin suorittanut, hän tilaa uuden kelataksin, joka tuo asiakkaan kotiin ja veloittaa sen saman 100€. Vanhalla käytännöllä koko matkan hinta on siis ollut 125€ ja uusilla Kelan määräyksillä 200€.

Tuo luokseajokorvaus tarkoittaa siis sitä, että jos esim. naapurikunnasta on kelan kuljetuksia hoitavat autot loppu/ei ole saatavilla ollenkaan, kelakyyti välitetään naapurikunnan autolle. Tähän asti olen tilauksen saatuani voinut laittaa mittarin päälle lähtiessäni kuljettamaan asiakasta siellä naapurikunnassa. Uusien ohjeiden mukaan en tätä voi enää tehdä. Eli aikaisemman viestin esimerkissäni olen voinut veloittaa 40km matkan asiakkaan luokse + sen yhden kilometrin matkan sinne terveysasemalle. Tulevaisuudessa voin siis veloittaa vain sen yhden kilometrin matkan, joten joudun ajamaan 80km matkan tuon yhden kilometrin kyydin takia ja tuon kyydin arvo on siis n.7-8€. Ei todellakaan kannattavaa.

Edit. Vielä lisäyksenä viimeiseen lainauksen kappaleeseen. Toki voisin uusilla säännöillä jäädä Turkuun ajelemaan kyytejä, mutta kyllä mä mielelläni jossain vaiheessa sieltä kuitenkin kotiin ajaisin.
 

molari

Jäsen
Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Eli ennen Kela on maksanut esimerkiksi seuraavasti omalla toimialueellani siis: Kelakyyti Turkuun ja asiakkaan lääkärikäynti odotuksella. Matka n.55km, joten menokyyti on maksanut n.100€, sitten odotustaksalla lääkärikäynnin ajan esim. 30min maksua n.25€. Paluumatkasta ei veloiteta. Eli koko kyydin hinta on ollut n. 125€.
Nyt Kela on ilmoittanut, että taksit eivät saa enää odottaa. Joten jatkossa menee seuraavasti. Minä vien asiakkaan Turkuun ja veloitan kyydistä sen 100€ ja palaan takaisin. Kun asiakas on lääkärikäynnin suorittanut, hän tilaa uuden kelataksin, joka tuo asiakkaan kotiin ja veloittaa sen saman 100€. Vanhalla käytännöllä koko matkan hinta on siis ollut 125€ ja uusilla Kelan määräyksillä 200€.

Tuo luokseajokorvaus tarkoittaa siis sitä, että jos esim. naapurikunnasta on kelan kuljetuksia hoitavat autot loppu/ei ole saatavilla ollenkaan, kelakyyti välitetään naapurikunnan autolle. Tähän asti olen tilauksen saatuani voinut laittaa mittarin päälle lähtiessäni kuljettamaan asiakasta siellä naapurikunnassa. Uusien ohjeiden mukaan en tätä voi enää tehdä. Eli aikaisemman viestin esimerkissäni olen voinut veloittaa 40km matkan asiakkaan luokse + sen yhden kilometrin matkan sinne terveysasemalle. Tulevaisuudessa voin siis veloittaa vain sen yhden kilometrin matkan, joten joudun ajamaan 80km matkan tuon yhden kilometrin kyydin takia ja tuon kyydin arvo on siis n.7-8€. Ei todellakaan kannattavaa.

Edit. Vielä lisäyksenä viimeiseen lainauksen kappaleeseen. Toki voisin uusilla säännöillä jäädä Turkuun ajelemaan kyytejä, mutta kyllä mä mielelläni jossain vaiheessa sieltä kuitenkin kotiin ajaisin.

Kyllä tämä uusi laki Kela-kyydeissä yhteiskunnan kannalta parempi on tai ei siihen olisi edes uutta laki tarvittu. Toimintaa pitää tehostaa, että säästöä tulee, ei yhteiskunnan pidä maksaa sen enempää taksiyrittäjille kuin asiakkaille "vip-kyytejä", omalla rahalla voi ostaa mieleisensä palvelut. Etenkin ennen edellistä Kela-uudistusta homma oli melkoista vedätystä.

Varmaan joutuu ajamaan pieniä siirtoja enemmän, mutta samalla tavalla tulee pidempiä yhdistelyjä sairaalaan/sairaalasta. Eikö teillä esim. nyt Lounais-Suomi ja Satakunta ole saman välityksen alla ja keikat jaetaan lähimmälle vuorossa olevalle. Nyt kuulemma mikkeliläinen yritys tulee ajamaan Satakunnan Keloja, kun ei paikallisia napannut.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Varmaan joutuu ajamaan pieniä siirtoja enemmän, mutta samalla tavalla tulee pidempiä yhdistelyjä sairaalaan/sairaalasta. Eikö teillä esim. nyt Lounais-Suomi ja Satakunta ole saman välityksen alla ja keikat jaetaan lähimmälle vuorossa olevalle. Nyt kuulemma mikkeliläinen yritys tulee ajamaan Satakunnan Keloja, kun ei paikallisia napannut.

Joo siis meille kaupungissa oleville autoille tämä ei ole mahdoton tilanne, itse olen jopa varovaisen optimistinen. Tarkoitus olikin vain osoittaa, ettei tuo nyt Kelan osaltakaan täydellisesti ole suunniteltu. Etenkin tuo odotuskyytien lakkauttaminen tuo Kelalle lisäkuluja huomattavasti.
 
Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Eli ennen Kela on maksanut esimerkiksi seuraavasti omalla toimialueellani siis: Kelakyyti Turkuun ja asiakkaan lääkärikäynti odotuksella. Matka n.55km, joten menokyyti on maksanut n.100€, sitten odotustaksalla lääkärikäynnin ajan esim. 30min maksua n.25€. Paluumatkasta ei veloiteta. Eli koko kyydin hinta on ollut n. 125€.
Nyt Kela on ilmoittanut, että taksit eivät saa enää odottaa. Joten jatkossa menee seuraavasti. Minä vien asiakkaan Turkuun ja veloitan kyydistä sen 100€ ja palaan takaisin. Kun asiakas on lääkärikäynnin suorittanut, hän tilaa uuden kelataksin, joka tuo asiakkaan kotiin ja veloittaa sen saman 100€. Vanhalla käytännöllä koko matkan hinta on siis ollut 125€ ja uusilla Kelan määräyksillä 200€.

Tämä oli itsellenikin uusi tieto. Miksei paluumatkasta veloiteta? Kyllähän asiakas siitä kuitenkin joutuu maksamaan samalla tavalla kuin menomatkastakin.

edit: Kiitokset vastauksista.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa Kela~kyydeissähän on kyseessä sellainen järjestely, jossa Kela on hankkinut kuljetukset yhdeltä toimijalta ja sopinut tämän toimijan kanssa siitä, miten kyydit korvataan. Totta kai Kelan kannattaa karsia sieltä tuollaiset tehottomuutta aiheuttavat luokseajokorvaukset ja maksut pois. Kun tyhjänä ajelusta ja odottelusta ei makseta ekstraa, niin se kannustaa järjestämään toiminnan mahdollisimman tehokkaaksi. Palveluntuottajan kannattaa huolehtia siitä, että autot ovat mahdollisimman lähellä asiakasta ja tehokkaasti ajossa. Kyydit ohjataan lähimmälle vapaalle autolle jne. En tiedä kuinka hyvin nuo tarjouskilpailun voittaneet tässä tehostamisessa ovat onnistuneet. Hiukan epäileväinen olen, kun ilmeisesti hommaa jatketaan alihankintasopimuksilla, eikä Kelan yhteistyökumppaneilla taida olla mitään yritystä puuttua esim. taksien sijoittumiseen.

Tuo odotusmaksu+ilman korvausta takaisin -kuviohan on liittynyt nykyiseen enimmäishinta- ja asemapaikkasääntellyn, joiden voimassaollessa ns. paluukyydeistä ei ole voinut velottaa erikseen. Tämä on pitänyt toki laskea sinne menomatkan hintaan mukaan, ettei autoilijalle tule persnettoa. Sääntelyn muuttuessa tällaisia kuvioita ei ole mitään järkeä enää ylläpitää. Miten voi olla paluukyytejä, jos ei ole edes asemapaikkoja?

Nythän Kela on kilpailuksissa pyytänyt hintoja uuden toimintamallin mukaisista kuljetuksista. Tottakai tarjoajan kannattaa ottaa silloin hinnoissa huomioon se, ettei luokseajokorvauksia enää makseta ja että paluukyytejä ei enää tarvitse leipoa menomatkan hintaan. Tuo ”säästöä toisaalla, lisäkustsnnuksia toisaalla” on siis hiukan hassu lähestymistapa asiaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos nyt vaikka ostaisin auton ja haluan sillä alkaa kyyditsemään ihmisiä taksin omaisesti, niin mitä se vaatii? Tietysti yritystoiminnan aloittamisesta vakio ilmoitukset ja tarvittavan kurssituksen. Jos tätä yritystoimintaa harjoittaisi vaikkapa muutaman päivän kuukaudessa ja nostaa samalla työttömyystukea niin siinähän aktiivimallikin hoituisi samalla. Kuukaudessa voi tienata muutaman satkun menettämättä työttömyyskorvauksia. Tuota tullaan varmaan näissä käyttämään hyväksi ja siinähän näkee samalla kannattaako alkaa suharin hommat kokopäiväisesti.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä oli itsellenikin uusi tieto. Miksei paluumatkasta veloiteta? Kyllähän asiakas siitä kuitenkin joutuu maksamaan samalla tavalla kuin menomatkastakin.
Vanhan lain mukaan paluumatkasta ei saanut veloittaa kuin oman toimialueen rajalta asti. Eli jos Helsingin taksi otti kyydin Tampereelle niin että odotti asiakasta Tampereella ja toi takaisin, niin mittari piti pysäyttää paluumatkan alkaessa (Odotusajan sai veloittaa). Mittarin sai laittaa takaisin päälle taas oman toimialueen rajalla.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä oli itsellenikin uusi tieto. Miksei paluumatkasta veloiteta? Kyllähän asiakas siitä kuitenkin joutuu maksamaan samalla tavalla kuin menomatkastakin.

Paluumatkasta ei ole veloitettu, koska Kela on maksanut taksin odotusajan. Ei asiakas erikseen ole maksanut paluumatkasta. Omavastuuosuuksien puitteissa asiakas on maksanut menomatkasta ja odotuksesta, mutta ei paluumatkasta.
 
Tämä oli itsellenikin uusi tieto. Miksei paluumatkasta veloiteta? Kyllähän asiakas siitä kuitenkin joutuu maksamaan samalla tavalla kuin menomatkastakin.
Tämä liittyy entiseen enimmäishintasääntelyyn. Ks. asetuksen 8 ja 9 pykälä. Asemapaikkavelvoitteesta johtuen taksien on joka tapauksessa pitänyt palata takaisin asemapaikalle, jolloin on päätetty säätää, että asiakas voi tulla ”ilmaiseksi” kyydissä takaisin, jos haluaa. Ei tuo tietenkään mikään ilmainen kyyti ole, vaan on laskettu mukaan muihin hintoihin (keskimääräisellä tasolla). Taksisääntelyssä on ollut tällaista tehottomuutta ja tyhjänä ajoa aiheuttavia kummallisuuksia, joilla on ollut hintoja nostava vaikutus. Ei ole enää.

E: Lisätään sen verran, että tuskin ne toimintamallit yhdessä yössä muuttuu. Eiköhän iso osa takseista jatkossakin köröttele tyhjänä takaisin ns. kotitolpalle. Nyt laki ei kuitenkaan rajoita sitä, jos joku haluaa kokeilla muunlaisella toimintamallilla.
 
Jos nyt vaikka ostaisin auton ja haluan sillä alkaa kyyditsemään ihmisiä taksin omaisesti, niin mitä se vaatii? Tietysti yritystoiminnan aloittamisesta vakio ilmoitukset ja tarvittavan kurssituksen. Jos tätä yritystoimintaa harjoittaisi vaikkapa muutaman päivän kuukaudessa ja nostaa samalla työttömyystukea niin siinähän aktiivimallikin hoituisi samalla. Kuukaudessa voi tienata muutaman satkun menettämättä työttömyyskorvauksia. Tuota tullaan varmaan näissä käyttämään hyväksi ja siinähän näkee samalla kannattaako alkaa suharin hommat kokopäiväisesti.
Tässä Ylen videossa suht tiiviisti about kaikki tarpeellinen olettaen, että toimit sekä yrittäjänä että kuljettajana. Toki voit olla vain yrittäjä palkatuilla kuljettajilla tai toimia kuljettajana jonkun muun yrityksen kautta.

Yrittäjä siis käytännössä hakee luvan Trafilta, kursseja tai kokeita ei tarvitse suorittaa, vaan lupaedellytyksenä lähinnä rikostaustan ja vakavaraisuuden tsekkaus. Kuljettaja tarvitsee Trafilta ajoluvan ja sen saadakseen täytyy suorittaa kirjallinen koe. Kurssia ei tarvita. Rikostausta tsekataan myös kuljettajilta.
 

molari

Jäsen
Jos nyt vaikka ostaisin auton ja haluan sillä alkaa kyyditsemään ihmisiä taksin omaisesti, niin mitä se vaatii? Tietysti yritystoiminnan aloittamisesta vakio ilmoitukset ja tarvittavan kurssituksen. Jos tätä yritystoimintaa harjoittaisi vaikkapa muutaman päivän kuukaudessa ja nostaa samalla työttömyystukea niin siinähän aktiivimallikin hoituisi samalla. Kuukaudessa voi tienata muutaman satkun menettämättä työttömyyskorvauksia. Tuota tullaan varmaan näissä käyttämään hyväksi ja siinähän näkee samalla kannattaako alkaa suharin hommat kokopäiväisesti.

Liikennelupa, taksinkuljettajan lupa, ammattiliikennevakuutus, lääkärintodistus ja tietysti tarvittavat ilmoitukset ja rekisteröinnit eri viranomaisille. Vain taksinkuljettajan lupaa varten Trafi pitää kokeen, joka pitää läpäistä. Oma juttunsa on sitten se, että eri keskukset vaativat varmasti, että pitää käydä niiden oma laatu- ja laitekoulutus, ennen kuin pääsee ajamaan.
 

molari

Jäsen
Joo siis meille kaupungissa oleville autoille tämä ei ole mahdoton tilanne, itse olen jopa varovaisen optimistinen. Tarkoitus olikin vain osoittaa, ettei tuo nyt Kelan osaltakaan täydellisesti ole suunniteltu. Etenkin tuo odotuskyytien lakkauttaminen tuo Kelalle lisäkuluja huomattavasti.

Aika näyttää, uskon kyllä, että kokonaisuutta on miettinyt ja laskenut useampi asiantuntija. Yhdistelythän (pitkät) kannattaisi ja pitäisi ajaa aina kun mahdollista tilataksilla, että saadaan samaan suuntaan kulkevia mahdollisimman monta kyytiin, kyllä niillä omavastuilla silloin katetaan yhä enemmän kyytihinnasta.

Ei taksi voi enää 2000-luvulla olla julkisen sektorin jatke ja suojatyöpaikka, jossa on sekä lupasääntely että käytännössä kiinteä/sama hintataso, että siis liikevaihdosta tulee jopa 60 - 80 %:a automaattisesti yhteiskunnan (osin) korvaamista kyydeistä ilman kilpailua ja toiminnan tehostamista. Eikä se Taksiliiton tai vanhempien autoilijoiden hokema mantra, että yöpäivystys loppuu ja autoa ei saa enää pienemmillä paikoilla vakuuta, kun ei sitä ole saanut käytännössä (aina/usein) vanhan lainkaan aikaan, heti kun mennään pk-seudulta ulos.

Kyllä se tuolla on korvennut nuorempia kuljettajia, että lupaa on saanut odottaa jopa yli 10 vuotta ja sitten samanaikaisesti osa kikkaili näiden lupien kanssa. Nyt sitten voi alkaa yrittäjäksi heti, kun haluaa ja siltä tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käydyssä keskustelussa on muistettu mainita, että matkapuhelin ja linja-autoliikenne ovat hyötyneet avautuneessa kilpailusta valtavasti mutta listasta on unohtunut sähkön myynti. Se vapautui kilpailulle 20v sitten ja lopputuloksena on, että Suomessa on Euroopan halvin sähkö.

Tästä aasinsillalla päästään siihen, että aika vähälle huomiolle keskustelussa on jäänyt sähköautojen ja hybridien lisääntyminen ja halventuneet hinnat. Erityisesti noiden lyhyiden kaupunkiajojen hintojen voisi olettaa maltillisesti laskevan sen myötä että polttoainekustannukset tippuvat käytännössä lähes nollaan. Samoin Appien myötä voisi olettaa turhien ajojen määrien vähenevän kun tolppien merkitys vähenee. Parantuneen saatavuuden ja alhaisempien hintojen myötä taas kysyntä kasvaa ja taas kerran tullaan näkemään vasemmiston ”no kun työtä ole” -argumentin onttous.

Ihmeellisen negatiivinen kiva täällä on myös joidenkin toimesta annettu navigaattoreiden käyttökelpoisuudesta, mutta olisiko siinä ollut oma lehmä ojassa. Taksikuskien osakevinkkiem perusteella en ainakaan ensimmäisenä olisi heitä kuuntelemassa talouden toiminnasta.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tällä uusiutumisella on varmasti työllistävä vaikutus maahan muuttajien keskuudessa. Olen ihmetellyt kun facessa oon käynyt katsomassa myytäviä, käytettyjä autoja, niin joka toinen myyjä on ulkomaalainen. Päivittävätköhän autojaan taksitoimintaan? Tuli vaan tällainenkin mieleen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällä uusiutumisella on varmasti työllistävä vaikutus maahan muuttajien keskuudessa. Olen ihmetellyt kun facessa oon käynyt katsomassa myytäviä, käytettyjä autoja, niin joka toinen myyjä on ulkomaalainen. Päivittävätköhän autojaan taksitoimintaan? Tuli vaan tällainenkin mieleen.

Varmaan ainakin Uber voi vetää jonkinverran. Periaatessa tämmöinen toiminta ei edes vaadi paljon kielitaitoa kunhan vain sen paikalliskokeen on saanut trafissa suoritettua. Aika pitkällehän se mennyt siihen että navigaattorilla tai sovelluksella ajellaan. Ansiot ei tietenkään päätä huimaa mutta työtä rakastavalle on edelleen hyvät mahdollisuudet saada kohtalaista ansiota, ainakin jos verrataan siihen mitä koulutusta ajo vaatii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös