Taksikuskit

  • 271 983
  • 1 525

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Boltin provisio nousee koko ajan ja kyytien hinnoissa ei ole mitään järkeä. Itse jättäisin Boltin pois kokonaan ja Uberissäkin keskittyisin pääasiassa Caddyllä tila-autokyyteihin. Tähän iTaksi tai Tatsilla (Tatsilla satasen kalliimpi kuussa), kelakyydit ja sotekyydit (kunhan taas kilpailutus). Käytetty Caddy tai Fordin vastaava invaluiskalla, jolla pääsee hyvin alkuun. Ei kuitenkaan kannata hankkia tätä uuden mallin Caddyä, joka on sama auto kuin Fordin vastaava. Siinä on ollut yleisesti niin paljon tyyppivikoja ja kaikkea ongelmaa, että aivan onneton tapaus

Noh, joulukuussa kun tulin Boltilla 5km matkan himaan illanvieton jälkeen, niin hinta 14,50. Perustaxi velotti syksyllä 29,50. On siinä sellanen vähän yli 100% ero. Toki kansantalouden näkökulmasta jälkimmäinen parempi, mut että n.30€ tollasesta matkasta on aika rapsakka.

Boltilla lyhyet matkat edullisia, mutta jos haet pidempää taxikyytiä, niin niissä varmaan hinta jonkin verran tasoittunee Boltin ja vaikka Lähitaxin välillä.
 
Viimeksi muokattu:

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"– En usko, että päättäjät haluavat satuttaa meitä, mutta strategian pitäisi olla parempi. Tässä kuitenkin epäsuorasti laitetaan meidät kärsimään."


Jos minä olisin taksikuski esim. Botswanassa ja minulta kiellettäisiin päivystäminen jollain keskeisellä alueella, koska jotkut pohjoismaalaiset taksikuskit kusettavat ja raiskaavat asiakkaita, niin en ensimmäisenä syyttäisi tilanteestani viranomaisia, vaan niitä muita pohjoismaalaisia taksikuskeja.
Isot yhtiöt eivät kiinnosta, kun täytyy saada olla luova ja uhataan kortistoon siirtymisellä. Ei taida kelvata selitykseksi työkkärissä, että ei tee työtä, kun ei saa tehdä luovasti omalla tavallaan. Kunnon karenssit tuollaisesta luulisi seuraavan.
Chukwuemeka ja Ibidepo eivät ole siirtymässä Taksi Helsingin tai Fixutaxin alaisuuteen päätöksen myötä. Kumpikin on iso taksiyhtiö, joka on sitoutunut korkeaan laatuun ja kuljettajien ammattitaitoon.

– En koskaan siirtyisi. Sitähän he haluavat, ja se on röyhkeää, Ididepo lataa.

– Rakastan työtäni, enkä ole siirtymässä ison yhtiön alle. Tämä päätös estää liiketoimintani tekemisen luovalla tavalla, Chukwuemeka kertoo.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noh, joulukuussa kun tulin Boltilla 5km matkan himaan illanvieton jälkeen, niin hinta 14,50. Perustaxi velotti syksyllä 29,50. On siinä sellanen vähän yli 100% ero. Toki kansantalouden näkökulmasta jälkimmäinen parempi, mut että n.30€ tollasesta matkasta on aika rapsakka.

Ilmeisesti tuo 14,50 on kannattavaa liiketoimintaa, jolla katetaan kaikki kulut...

Nykyään, kun taksimatkan hinta määräytyy, lähtötaksan lisäksi, matkasta ja siihen käytetystä ajasta, lyhyehkökin matka voi tulla "kalliiksi". Jos "minuutti" maksaa esim. 1.10 €/min ja matkaan menee 10 min ( seistään pitkään valoissa ), tulee siitä jo pelkästään 11 euroa. Siihen lähtömaksu esim. 9 € ollaan jo 20 euron summassa. Kilometrihinta kun on vielä vaikka 1.40 €/km, tulee hinnaksi 27 euroa???

Tässä tuleenkin aika suureen rooliin asiakkaan oma valinta? Siellä tolpalla kannattaa olla tarkkana minkä auton valitsee?

Aiemmin tätä ongelmaa ei ollut, kun koko maassa taksat määritteli Valtioneuvosto

Ja mitä tulee "tunkion" toimintaan, niin sitä saa mitä tilaa. Itse ovat perseilleet siinä, tappelevat keskenään ja etuilevat?
Turha enään ulista jos joutuvat pois siitä
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ilmeisesti tuo 14,50 on kannattavaa liiketoimintaa, jolla katetaan kaikki kulut...

Nykyään, kun taksimatkan hinta määräytyy, lähtötaksan lisäksi, matkasta ja siihen käytetystä ajasta, lyhyehkökin matka voi tulla "kalliiksi". Jos "minuutti" maksaa esim. 1.10 €/min ja matkaan menee 10 min ( seistään pitkään valoissa ), tulee siitä jo pelkästään 11 euroa. Siihen lähtömaksu esim. 9 € ollaan jo 20 euron summassa. Kilometrihinta kun on vielä vaikka 1.40 €/km, tulee hinnaksi 27 euroa???

Tässä tuleenkin aika suureen rooliin asiakkaan oma valinta? Siellä tolpalla kannattaa olla tarkkana minkä auton valitsee?

Aiemmin tätä ongelmaa ei ollut, kun koko maassa taksat määritteli Valtioneuvosto

Ja mitä tulee "tunkion" toimintaan, niin sitä saa mitä tilaa. Itse ovat perseilleet siinä, tappelevat keskenään ja etuilevat?
Turha enään ulista jos joutuvat pois siitä

Kyllä, tuo on se taksimaailman ongelma. Hinnat karkaavat, ja kyllähän sen hinnanmuodostuksen tietysti ymmärtää kun pilkkoo faktat ja taksat osiin. Mutta esim. tämä Viron lipun alla huristeleva Bolt vie kyytejä ison volyyminsa kanssa, kun niitä on tarjolla huomattavasti halvemmalla.

Pimeät taksit taas eivät ole halvempia, päinvastoin. Ovat kalliimpia ja epäilyttäviä. Toistaiseksi Bolteista en ole kuullut kauhutarinoita, ja maksutkin on jo hoidettu ennen kyytiä.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aiemmin tätä ongelmaa ei ollut, kun koko maassa taksat määritteli Valtioneuvosto
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuolloin määriteltiin korkein mahdollinen matkasta pyydettävä hinta. Tuo tarkoitti käytännössä koko maan kattavaa hinnastoa autojen "pakosta" kuulua alueensa välityskeskuksen piiriin ja tuota kautta kaikilla oli sama hinta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Isot yhtiöt eivät kiinnosta, kun täytyy saada olla luova ja uhataan kortistoon siirtymisellä. Ei taida kelvata selitykseksi työkkärissä, että ei tee työtä, kun ei saa tehdä luovasti omalla tavallaan.

Isoilla yhtiöillä ei voi olla silleen luova, että veloittaa 50 euroa matkasta Elielinaukiolta Olympiaterminaaliin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Isoilla yhtiöillä ei voi olla silleen luova, että veloittaa 50 euroa matkasta Elielinaukiolta Olympiaterminaaliin.
Ja vielä eksyy matkalla, eikä löydä ainakaan suorinta ja nopeinta reittiä määränpäähänsä, jos asiakas ei osaa neuvoa ja vaatia riittävän selvästi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä, tuo on se taksimaailman ongelma. Hinnat karkaavat, ja kyllähän sen hinnanmuodostuksen ymmärtää kun pilkkoo faktat ja taksat osiin, esim. tämä Viron lipun alla huristeleva Bolt vie kyytejä ison volyyminsa kanssa, kun niitä on tarjolla huomattavasti halvemmalla.

Pimeät taksit taas eivät ole halvempia, päinvastoin. Ovat kalliimpia ja epäilyttäviä. Toistaiseksi Bolteista en ole kuullut kauhutarinoita, kun maksutkin on jo hoidettu ennen kyytiä.

En keksi, miksi niistä tulisi kauhutarinoita, kun kaikki - palautejärjestelmiä myöten - on rakennettu perinteisiä taksifirmoja paremmin. Toinen asia on, mitä kuskille jää palkkioksi, mutta mietitympiähän nämä alustat ovat.

Eikä tuo muutos Boltin kyytejä viene, kun sovelluksellahan ne on nytkin tilattu eikä nouto liene laitonta paikasta x tai y jatkossakaan.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi asia, mikä unohtui mainita tuohon kaupungin päätökseen liittyen on se, että Elielinaukiolla ollut jo pidempään villin lännen meininki, kun ulkomaalaistaustaisten ns. villit taksit yrittäneet luoda siitä omaa reviiriään ja pelotella muita kuskeja pois tolpalta. Helsingin kaupungilta hyvä hauiksen näyttö ja muistutus, kuka siellä lopulta määrää.

Find out, fuck around.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Yksi asia, mikä unohtui mainita tuohon kaupungin päätökseen liittyen on se, että Elielinaukiolla ollut jo pidempään villin lännen meininki, kun ulkomaalaiset ns. villit taksit yrittäneet luoda siitä omaa reviiriään ja pelotella muita kuskeja pois tolpalta. Helsingin kaupungilta hyvä hauiksen näyttö ja muistutus, kuka siellä lopulta määrää.

Find out, fuck around.
On loistava juttu että se touhu saatiin vihdoinkin kuriin, siellä taisi olla joku taksiasemapäälliköiden ryhmittymä joka oli määräävinään kuka sinne saa tulla hakemaan asiakkaita ja kuka ei.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On loistava juttu että se touhu saatiin vihdoinkin kuriin, siellä taisi olla joku taksiasemapäälliköiden ryhmittymä joka oli määräävinään kuka sinne saa tulla hakemaan asiakkaita ja kuka ei.

Ja muutenkin toiminta sellaista, että kuvittelivat itse voivansa päättää, kuka saa ottaa kenetkin asiakkaaksi, kun oikeasti tilanne on juuri päinvastainen - asiakas saa halutessaan valita vaikka jonon viimeisen taksin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuolloin määriteltiin korkein mahdollinen matkasta pyydettävä hinta. Tuo tarkoitti käytännössä koko maan kattavaa hinnastoa autojen "pakosta" kuulua alueensa välityskeskuksen piiriin ja tuota kautta kaikilla oli sama hinta.

Joo se oli ns. enimmäishinta. Halvemmallahan sai tottakai ajaa. Ja saahan sitä nytkin ajaa halvemmalla kuin oman välityksen ( esim. Lähitaksi,Menevä, Taksi Tampere jne. ) taksa on, mutta miksi sitä hintaa pitäisi polkea alaspäin? Samalla poljet omaa palkkaasi... Joskus asiakkailta kuulee, et laita mittari jo kiinni tai voidaanko mennä 15 eurolla... Tutulle saatan vähän aiemmin lyödä mittarin kiinni. Joskus ois kiva kysyä takaisin päin, että pomos tulee yöllä kysyin sulta "Et Timo, onhan se ok, et nyt 02.00-04.00 Me maksetaankin sulle nyt 8 euroa tunnilta, sen sun normaalin 20 euron sijasta..."

HUOM. Timo on nyt vaan esimerkki nimi, en arvuuttele henkilöllisyyttä

Helsingin jäähallin piha on myös "myyty" Taksi Helsingin autoille? Niitä siinä oli ainakin pitkä rivi ja tässä taannoin eräs ulkomaalainen kaveri huuteli sieltä kadun varresta, että tullaa tänne näin... Ne on varattuja...
No siihen vittuilut takaisin, et no miks niillä on kupuvalot päällä..
Ja kyllähän se järkkärikin siinä oheistiedon, et mitä sä siinä selität, mee sinne omalle alueellesi...
 
Lahdessa tuo taksien touhu on aivan villiä. Esim. Isku-Areenan tuntumassa kiekkomatsien päättyessä on pitkä rivi takseja odottamassa jalkakäytävillä. Vituttaa kun varsinkin porukan purkautuessa sieltä ulos ei meinaa mahtua jalkakäytävälle kävelemään kun taksit ovat ne tukkineet. Viime aikoina kun sattuneesta syystä Pelsujen matseista on tullut ulos aika vittuuntunutta porukkaa, niin nämä taksikuskit ovat sitten saaneet osansa ihmisten kyrpiintyneisyydestä. Muutenkin nuo tuntuvat kaupungilla olevan ja menevän ihan missä sattuu liikennesäännöistä piittaamatta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Boltilla lyhyet matkat edullisia, mutta jos haet pidempää taxikyytiä, niin niissä varmaan hinta jonkin verran tasoittunee Boltin ja vaikka Lähitaxin välillä.

En löytänyt nopeasti boltin uusia hintoja mutta vuosi sitten siellä meni aloitus: 2.07, minimiveloitus 6.50 , km 0.69e, min 0.21e. Fixutaksilla vastaavat aloitus: 0e, minimiveloitus 15e, km 1,35e, min 1,35 (klo 18-06). Hinnat taisi jopa vielä tästä tippua boltilla. Ehkä isoin ero lyhyissä matkoissa minimiveloitus, mutta noilla taksoilla mitä kauemmin matkaa tai valoja niin fixutaksi vain kallistuu suhteessa bolttiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se taas tuossakin kuskien kommenteissa pistänyt jo aikaisemmissakin uutisissa silmään että puhutaan siitä että saadaan tyyliin pari kyytiä päivässä vaikka seistään koko päivä jonottamassa ja nyt kun noita tolppia kielletään niin viedään leipä pöydästä ja työkkäriin pitäisi mennä. Ei kuulosta alunalkaenkaan mitenkään kovin kannattavalta ja oikein edes tietoa miten sitä taksia pitäisi ajaa.

Muutenkin aika monella varmaan olisi tienestit parempia jos tajuaisivat mennä johonkin isompaan firmaan rengiksi, silloin pääsee niille tolpille, lentokentille, sote ja kelakyydit jne.. Ei tarvitse sitten niillä kolmella kyydillä maksella autoa, välityksiä jne...
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se taas tuossakin kuskien kommenteissa pistänyt jo aikaisemmissakin uutisissa silmään että puhutaan siitä että saadaan tyyliin pari kyytiä päivässä vaikka seistään koko päivä jonottamassa ja nyt kun noita tolppia kielletään niin viedään leipä pöydästä ja työkkäriin pitäisi mennä. Ei kuulosta alunalkaenkaan mitenkään kovin kannattavalta ja oikein edes tietoa miten sitä taksia pitäisi ajaa.

Muutenkin aika monella varmaan olisi tienestit parempia jos tajuaisivat mennä johonkin isompaan firmaan rengiksi, silloin pääsee niille tolpille, lentokentille, sote ja kelakyydit jne.. Ei tarvitse sitten niillä kolmella kyydillä maksella autoa, välityksiä jne...

Niitä kyytejä saattaisi tulla enemmän, jos muodostuisi vakiintunut asiakaskunta. Tätä tosin saattaa hankaloittaa mm. kusettaminen, ylihinnan veloittaminen ja asiakkaan seksuaalinen ahdistelu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse miettinyt oman taksiyrityksen perustamista lakimuutoksesta asti, vieläköhän pääkaupunkiseudun ulkopuolella olisi mahdollista saada kohtalaista tuntituloa? Siis lähinnä Pirkanmaa/Kanta-Häme + keikkaa olisi mahdollista ainakin Jyväskylässä mahdollista tehdä.

Pistetään sen verran edistymistä asiaan että aloitin nyt 3kk koulun taksinkuljettajaksi, 25 opintoviikkoa. Tulee ainakin suoritettua ensiapukurssi, työturvallisuuskortin, erityisryhmien koulutuksen, liukkaan kelin radalla ajoa, Ajoharjoittelua ym.. sitten vielä harjoittelua loppuun. Todennäköisesti tämän perusteellisemmin pysty edes valmistautumaan tällä hetkellä koko alalle.

Katsotaan sitten että tuleeko jatkettua työsopimuksella vai pistetäänkö rattaita tuon yrittämisen starttaamisen suhteen. Silloin jo vähän parempi kuva oman alueen markkinoistakin niin voi tehdä parempia laskelmia. Sen verran myös vähän tehnyt taustatyötä että löysin toiselta palstalta kirjoittajan joka oli aloittanut n. vuosi sitten Tampereella. Ajelee ilmeisesti suurimmaksi osaksi vain Bolt ja Uber. Ainakin tämä kirjoittaja oli päässyt ihan kohtuullisille ansioille kulujen jälkeen. Sitä voi ajatella että mihin olisi saattanut päästä jos olisi vielä muitakin mahdollisia välityksiä ja yhteiskunnan ajoja.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja

Nyt tämä on onneksi jo näkyvästi julkisuudessa. Jos taksikuski ei osaa suomen tai ruotsin kieltä ja käytät tällaisen henkilön tarjoamaa taksipalvelua, tuet tällöin rikollista toimintaa.

Jokaisen pitäisi kieltäytyä Suomessa tällöin kyydistä. Välttämättä edes ajokorttia ei ole olemassa.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina

Nyt tämä on onneksi jo näkyvästi julkisuudessa. Jos taksikuski ei osaa suomen tai ruotsin kieltä ja käytät tällaisen henkilön tarjoamaa taksipalvelua, tuet tällöin rikollista toimintaa.

Jokaisen pitäisi kieltäytyä Suomessa tällöin kyydistä. Välttämättä edes ajokorttia ei ole olemassa.
Tämä juttu oli kyllä aika järkyttävää luettavaa, viimeistään tämän pitäisi olla vahva signaali
siihen että pitää käyttää ainoastaan tunnettuja taksibrändejä jotta ei tue tällaista toimintaa
euron latillakaan.

Stadissahan on riesana myös nämä brändien väärentäjät, Pasilan aseman tolppahan on jo
suljettu näiltä huijareilta, mutta siellä saattoi nähdä näitä " Taksi Helsingi", tai "Helsinki Taksi"
teipeillä olevien kusettajien autoja, kerran näin niitä Nordiksenkin edessä kärkkymässä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tämä juttu oli kyllä aika järkyttävää luettavaa, viimeistään tämän pitäisi olla vahva signaali
siihen että pitää käyttää ainoastaan tunnettuja taksibrändejä jotta ei tue tällaista toimintaa
euron latillakaan.

Stadissahan on riesana myös nämä brändien väärentäjät, Pasilan aseman tolppahan on jo
suljettu näiltä huijareilta, mutta siellä saattoi nähdä näitä " Taksi Helsingi", tai "Helsinki Taksi"
teipeillä olevien kusettajien autoja, kerran näin niitä Nordiksenkin edessä kärkkymässä.

Ja kuinka paljon Suomessa Uberia, Boltia ja Yangoa ajaa kuskit, jotka eivät osaa sanaakaan paikallista kieltä. Nämä kaikki ovat siis nykyisenkin huonoksi haukutun taksilain mukaan rikollisia. Alustatalouden isot toimijat eivät välitä pätkääkään, kuka heidän kyytejä ajaa. Pääasia, että rahat menevät ulkomaille.

Mutta onko tällä näitä palveluja käyttäville kuluttajille mitään merkitystä? Pääasia, että oma kyyti on halpa. Mutta asiakkaan omassa palkkatyössä vastaavat laittomuudet eivät tietenkään voi olla sallittuja. Nykyajan pahinta minäminäminä-ajattelua.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Ja kuinka paljon Suomessa Uberia, Boltia ja Yangoa ajaa kuskit, jotka eivät osaa sanaakaan paikallista kieltä. Nämä kaikki ovat siis nykyisenkin huonoksi haukutun taksilain mukaan rikollisia. Alustatalouden isot toimijat eivät välitä pätkääkään, kuka heidän kyytejä ajaa. Pääasia, että rahat menevät ulkomaille.

Mutta onko tällä näitä palveluja käyttäville kuluttajille mitään merkitystä? Pääasia, että oma kyyti on halpa. Mutta siinä asiakkaan omassa palkkatyössä vastaavat laittomuudet eivät tietenkään voi olla sallittuja. Nykyajan pahinta minäminäminä-ajattelua.
Juuri näin, ja lähes joka kerta kun näistä asioista on jotain keskusteluja netisssä, niin paikalle
hyökkää näiden alustatalouspirssien fanittajat jotka haukkuvat "taksimafioita" ja ahneita möhömahaisia
kalliila Mersuillaan ajelevia vanhan ajan taksi-isäntiä.

Eikä tajuta että se Uberia 20- tuntisia työpäiviä veivaava halpojen kyytien ajaja on käytännössä
kun orja, jolle ei jää juuri mitään käteen, ja kaikki rahatkin valuvat pois Suomesta, mutta kun
on niin kivaa maksaa siitä kyydistä sen 10 euroa kun se olisi sillä toisella 20 euroa. Joku aika sitten
näin keskustelun Helsinki-Vantaan taksitoiminnasta jossa eräs henkilö rähjäsi miksei näillä
alustatakseilla ole enemmän jalansijaa siellä kun roistot ja "taksioligarkit " ovat vallanneet kentän,
he nyt ovat voittaneet Finavian järjestämän tarjouskilpailun, nämä alustataloustoimijat eivät
edes osallistu mihinkään julkisiiin kilpailutuksiin.

Mä olen sen verran "old school" että en missään tapauksessa tue tällaista, enkä myöskään
osta ruokaa millään Wolt-tai Foodora- toimituksilla, eivät sovi minun pirtaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllähän toi iltasanomien teksti oli karua luettavaa. Hyvä, että asiaa tuotiin kunnolla esille!! Se, että uppoaako se kaikkien tajuntaan, onkin sitten eri asia.
Tullut tällä palstalla tuotua esille, että vapaa-aikani kustannuksella ajan taksia ammatikseni, mutta kerrottakoon se uudestaan.
Tullut itseasiassa ajettua jo n. 14½ vuotta, niin on alasta jo jonkinlainen näkemys.
Jo ennen vapautusta, kentältä koetettiin tuoda Ruotsin ongelmat esille, jos vapautetaan. Ei auttanut. Maailman parhaaksikin kutsuttu, suomalainen taksi haluttiin väkisin tuhota. Ja siinä kyllä onnistuttiin tuhoamaan aika täydellisesti.
Ollaan vuosia huudeltu kentältä, et miten asiat on. No sina suomalaine olla rasisti kun sina sorsi meita ulkomalaine...
Nyt kun se paska on jo vuosia valunut reittä pitkin ja on saavuttanut nilkan, aletaan "heräämään".

Aikanaan tällä alalla oli ammattiylpeys, lähti ihan pukeutumisesta ja käytöksestä jne. Nyt lähinnä osalla on pääasiana asiakkaan kusetus.
Enkä myöskään voi tajuta, että miten jumalauta noita ajolupia jne on voinut saada, kun et osaa Suomea, vaikka olet ollut jo vuosia maassa. Ties millä ja kenen papereilla...
Mutta hyvä että asia tuotiin esille.

Seuraavaksi voisi alkaa tutkia mitä paskaa noissa grilleissä ja pizzerioissa "tehdään". Omistajat ja nimet vaihtuu muutaman kuukauden välein. Kierrättävät niitä keskenään ja varmaan vetää jotkut rahat "taikaseinästä". Läpi menee ku väärä raha ja kun rahat loppuu, niin seuraava aloittaa samoissa tiloissa
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Nyt tämä on onneksi jo näkyvästi julkisuudessa. Jos taksikuski ei osaa suomen tai ruotsin kieltä ja käytät tällaisen henkilön tarjoamaa taksipalvelua, tuet tällöin rikollista toimintaa.

Jokaisen pitäisi kieltäytyä Suomessa tällöin kyydistä. Välttämättä edes ajokorttia ei ole olemassa.

Tämä olisi aika helppo alkaa kitkeä lisäämällä kokeeseen lyhyt ajokoe jossa luvan hakijan pitäisi osata navigoida annetulla osoitteella, yksi osio liikennemerkeille sekä tilannekuville ja paikallistuntemusosaaminen itse valitsemalle paikkakunnalle (että hallitsee edes pääpirteittäin sen oman "pääsijainnin" edes vaikka tekisi myöhemmin keikkaa muualla). Lisäisi edes vähän sitä että ne jotka ei osaa autoa ajaa tai paikallista kieltä pääsisi läpi.

Nyt kun ollut alasta koulun penkillä niin kuulostaa myös todella oudolta että alalle ei vaadita mitään koulutusta tai pakollista perehdytystä kuskille vaikka tämä kuukaudenkin orientaatio jakso on aika pinnallisesti läpi käyty lopulta. Joku 3 päivän koulutus ja 1 pakollinen perehdytyspäivä voisi jo edes vähän alkaa kääntää tuota suuntaa ja lisäksi 5v välein voisi olla joku lyhyt tiedon osaamisen päivitys ja sitten vasta saa uusittua lupansa (vittuilua toki kauemmin alalla olleille mutta jotenkin myös tietotaitoa pitää kasvattaa 2018 jälkeen tulleille).
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kysymys alasta, jonka ansaintalogiikka on kuljettaa ihmisiä paikasta A paikkaan B, niin - anteeksi ruma sana - on se nyt perkele kumma, että se on päästetty näin villiksi. Eikö tuo, että siellä suhaa pahimmillaan täysin ummikkoja, ajokortittomia "kuskeja" ole jo liikenneturvallisuuskysymys? Jos ei, niin miksei sitten joku 1,3 promillen hutikassakin ajo sallituksi? Näin kärjistettynä esimerkkinä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@-pasi- aikanaan kun tein kokeen, 09, kokeessa oli "paikallistuntemus osio". Eli kysyttiin missä on vaikka jokin ravintola tai vaikka museo tai ihan yksittäinen katu tai useampi katu. En muista kysyttiinkö vielä jopa ajoreitti paikasta a, paikkaan b. Mutta voisi olla Tampereella esim. Asiakas tulee kyytiin rautatieaseman tolpalta ja menee hotelli Rosendahl...
Tai vaikka Jyväskylästä, matkakeskukselta nyt vaikka Harjun vesilinnalle, kiitos.... ( Itse ajaisin varmaan Kalevankadun kautta Yliopistonkadulle ja siitä vanhan torin ja linja-autoaseman kohdalta oikealle ja sieltä sit Pitkäkadulle jne. Siinä vaiheessa kun taksi on Keljossa, olisin huolissani... )

Lisäksi kokeessa kysyttiin myös mittarin käytöstä, eri vaihtoehdoissa. Myös kun mentiin vyöhykkeen ulkopuolella "edes takaisin". Tietäjät tietää mikä on vyöhyke, tai no oli ja miten mittaria käytettiin. Siihen oli ihan oikeasti säännöt.
Nykyään otat niin paljon kun vaan kehtaat kusettaa !
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös