Edelleen itse ihmettelen ettei tuohon luvansaantiin ole tehty mitään muutoksia, itselläkin tosiaan on taksinkuljettajan ajolupa taskussa ja voisin vaikka huomenna lähteä ajamaan soteajoja, vaikka en tiedä mitään taksilla ajosta mitään.
Asiat lähtisi varmaan rullamaan paremmin jos :
- Taksinkuljettajan ajolupaan vaadittaisiin 1 päivän koulutus + kokeen väärien vastauksien määrä saa maksimissaan 10 olla nykyisen 15 sijaan (karsisi heikot kielipäät pois ja jotain pitäisi opiskella etukäteen).
-Yrittäjäkoulutuksen tuntimäärä 21 -> 35 (eli viikon koulutus). Myös tässä tuo väärien vastausten rajaa ylöspäin kokeessa.
- Pienet kunnat saisi vaikka 50e päivystysrahan yöpäivystyksistä (yrittäjät voisi sitä sitten vuoro periaatteella hakea kunnalta tuota ja tämä siis kunnan saama tuen määrä, toki voivat itse maksaa enemmän yrittäjille).
Näillä toimilla todennäköisesti ainakin hillittäisiin uusien ongelmien syntymistä ja pidettäisiin jonkinlaiset taksipalvelut syrjäseuduilla.
Itse ihmetyttää, että millä noita ammattiajolupia myönnetään... Työkaveri ollut jo useamman vuoden Suomessa ja kielitaito edelleen, no huono. Ei edes erota sitä jos puhelimessa tilataan kyyti ns. aikatilauksena, vaikka nyt 3 tunnin päähän... No ilmeisesti koe suoritettu aikanaan onnistuneesti? Epäilen, että yksin ei ole koetta tehnyt.. Luulisi itse alkaa kohta tajuaan, että tosta hommasta ei tule yhtään mitään. Me muut sitten lapioidaan sen virheet. Turha sanoa mitään, kun ei tajua mitään.
Soteajoihin "joutu" käymään kokeen, että sai jatkossa ajaa... Tai no riippuu varmaan alueella toimivasta välitysyhtiöstä, miten toimitaan. Etänä tein itse, tyhmänä luin ne sivut läpi, olisi säästänyt aikaa kun olisi mennyt tekeen suoraan kokeen. Ihan perusjuttuja oli, aivoja kun käyttää, niin läpi menee...
Nykylaissahan on hieno maininta, taksit eivät keskenään saa sopia työvuoroista.... Aikanaan maaseudulla(kin) oli työvuorot, joilla ns. määriteltiin, mitkä autot ovat töissä. Se oli hyvä ja toimiva systeemi. Pystyit helposti laskemaan sun työvuorot vaikka 8 kk päähän... Ja sillä taattiin, että auto on "aina" saatavilla.
Sittemmin tästä luovuttiin ja auton saanti maaseudulla muuttui, no aika hankalaksi...
Ajatus, että kunnat ja kaupungit ostaisi taksin päivystyksen yölle ei kyllä ns kuulu niille? Samalla niiden pitäisi ostaa myös "muita palveluja". Jokainen taksiautoilija on oma yksityinen yrittäjä ja voi määritellä oman työaikansa...
Jos alueella on useita yrittäjiä, pitäisi kierto olla sitten tasapuolinen, että kaikkia käytetään samalla "kierrolla"