Taksikuskit

  • 264 560
  • 1 489

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kusettavat taksikuskit ovat idiootteja, jotka eivät tajua sahaavansa omaa oksaa. Näiden vuoksi Hki-Vantaalla ei ole pitkään aikaan saanut yksityiset taksit päivystää, tänä vuonna Olympiaterminaalilla alkoi sama, kohta varmaan myös Elielinaukiolla. Turha parkua, että oma työ vaikeutuu, kun omalla perseilyllä saatu tuo aikaiseksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kusettavat taksikuskit ovat idiootteja, jotka eivät tajua sahaavansa omaa oksaa. Näiden vuoksi Hki-Vantaalla ei ole pitkään aikaan saanut yksityiset taksit päivystää, tänä vuonna Olympiaterminaalilla alkoi sama, kohta varmaan myös Elielinaukiolla. Turha parkua, että oma työ vaikeutuu, kun omalla perseilyllä saatu tuo aikaiseksi.

Joo ja harvoin edes taitavat nuo kuskit ymmärtää miten alalla voi menestyä, jokainen ajo on käytännössä asiakasneuvottelu jossa tekemällä työn mahdollisimman hyvin voi asiakas tilata saman taksin uudestaan. Ne kuskit jotka nytkin vielä jotain rahaa tekee ajamalla taksia on sitä että vuosien aikana on luotu oma asiakaspohja sopimusajoille ja niillä asiakkaille jotka sille kuskille soittaa kun tarvitsevat taksia. Ne lennosta tolpalta otettavat tai sovelluksilla tilaavat on vain osa koko hommaa. Nämä huijarityypit vielä usein juuri niitä yksityisyrittäjiä jotka pitkää päivää tekevät ja olisi mahdollista saada laajakin asiakaspohja tehtyä ja aikaa vastailla siihen puhelimeen jos joku kyytiä tarvitsee.

Rovaniemellä ehkä toki hieman erilailla, mutta hyvinkin se turisti saattaisi myös seuraavana päivänä tarvita kuskia tai seuraavalla lomareissulla. Tai joku firma tarvita seuraavallakin edustusreissulla.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rovaniemellä ehkä toki hieman erilailla, mutta hyvinkin se turisti saattaisi myös seuraavana päivänä tarvita kuskia tai seuraavalla lomareissulla. Tai joku firma tarvita seuraavallakin edustusreissulla.

Aikoinaan Mauritiuksella taksi vei hotellilta pienkentälle, jossa kävin lennolla pienkoneen kyydissä ihastelemassa maisemia. Tyyppi tiesi, kuinka kauan lento kestää, haki ja vei takas hotellille. Toki siinä matkalla käytiin tapaamassa perhettään ja osti mulle pullon olutta kioskista. Lopuksi antoi käyntikortin ja oli itsestään selvää, että kun muutaman päivän päästä lähdettiin vaimon ja pojan kanssa pääkaupunkiin, soitin saman kuskin. Ja kun frendi lähti Mauritiukselle, annoin saman kuskin yhteystiedot. Good bisnes is good bisnes.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen itse ihmettelen ettei tuohon luvansaantiin ole tehty mitään muutoksia, itselläkin tosiaan on taksinkuljettajan ajolupa taskussa ja voisin vaikka huomenna lähteä ajamaan soteajoja, vaikka en tiedä mitään taksilla ajosta mitään.

Asiat lähtisi varmaan rullamaan paremmin jos :
- Taksinkuljettajan ajolupaan vaadittaisiin 1 päivän koulutus + kokeen väärien vastauksien määrä saa maksimissaan 10 olla nykyisen 15 sijaan (karsisi heikot kielipäät pois ja jotain pitäisi opiskella etukäteen).

-Yrittäjäkoulutuksen tuntimäärä 21 -> 35 (eli viikon koulutus). Myös tässä tuo väärien vastausten rajaa ylöspäin kokeessa.

- Pienet kunnat saisi vaikka 50e päivystysrahan yöpäivystyksistä (yrittäjät voisi sitä sitten vuoro periaatteella hakea kunnalta tuota ja tämä siis kunnan saama tuen määrä, toki voivat itse maksaa enemmän yrittäjille).

Näillä toimilla todennäköisesti ainakin hillittäisiin uusien ongelmien syntymistä ja pidettäisiin jonkinlaiset taksipalvelut syrjäseuduilla.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Onhan koko ala pilattu tällä uudistuksella ja vielä kun lukee noita kuljettajien tekemiä rikoksia naismatkustajia kohtaan, niin olisi kiva kuulla erään ex-ministerin suusta, että miten tulkitset uudistuksen onnistumisen. Itse olen jo sanonut kauan sitten esimerkiksi omille tyttärilleni, ettei saa lähteä tiettyjen taksien kyytiin koskaan ja itse jätän ne myös periaatteesta välistä. Samaa kerron myös ystävilleni ja lupaudun lähes aina heidtä hakemaan ja kyyditsemään, jos vain on itseääni aikaa, ilman korvausta.

Toimiva järjestelmä tuhottiin, mutta näinhän se usein menee, kun aletaan kunnossa olevaa pyörää korjaamaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Taksialan alv nousee vuoden vaihtuessa 10 %-->14 % ja samalla arvonlisäverovelvollisuuden raja nousee 20 000 euroon 1.1.2025 alkaen. Entinen raja 15 000 €.

Tämä on täysin järkiköyhää, kun tämän myötä näiden alv -velvoitteesta vapautettujen villien taksien määrä nousee entisestään. Ja tämä mahdollistaa kusetuksen entistä enemmän noiden alv-säätöjen suhteen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taksialan alv nousee vuoden vaihtuessa 10 %-->14 % ja samalla arvonlisäverovelvollisuuden raja nousee 20 000 euroon 1.1.2025 alkaen. Entinen raja 15 000 €.

Tämä on täysin järkiköyhää, kun tämän myötä näiden alv -velvoitteesta vapautettujen villien taksien määrä nousee entisestään. Ja tämä mahdollistaa kusetuksen entistä enemmän noiden alv-säätöjen suhteen.

Luulisi että suurimmalla osalla on yli 20 000 silti liikevaihto vaikka osan veroista olisi aikaisemmin kikkailutkin, että tiedä vaikuttaako tuo rajusti, enemmän varmaan monelle saattaa vaikuttaa että Alarajahuojennus poistuu jossa raja 30k. veikkaan että monella pääkaupunkiseudulla juuri mennyt vähän alle tuon 30k ennen mutta yli 20k.

Jännä kyllä saada tämä yhtälö tulevaisuudessa toimimaan kun kokoajan on ravintoloissa käynti vähentynyt, sähköpotkulaudat lisännyt suosiota, henkilöautojen määrä on vain kasvanut Suomessa. Vaikea siis nähdä että kysyntä on nousemassa päin, ehkä lukuun ottamatta väestön vanhenemista ja kelakyytejä, mutta siitä saatava rahamäärä taas varsinaisesti rikastuta hirveästi vaikka asiakasmäärät moninkertaistuisi. Samaan aikaan sitten taksien määrä vain nousee ja sitten taas taustalla ei yrittäjyyden kannattavuus parantunut.
 

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi
Onhan koko ala pilattu tällä uudistuksella ja vielä kun lukee noita kuljettajien tekemiä rikoksia naismatkustajia kohtaan, niin olisi kiva kuulla erään ex-ministerin suusta, että miten tulkitset uudistuksen onnistumisen. Itse olen jo sanonut kauan sitten esimerkiksi omille tyttärilleni, ettei saa lähteä tiettyjen taksien kyytiin koskaan ja itse jätän ne myös periaatteesta välistä. Samaa kerron myös ystävilleni ja lupaudun lähes aina heidtä hakemaan ja kyyditsemään, jos vain on itseääni aikaa, ilman korvausta.

Toimiva järjestelmä tuhottiin, mutta näinhän se usein menee, kun aletaan kunnossa olevaa pyörää korjaamaan.
Kyllä se on myös outoa, ettei voi sanoa enää suoraan mitä takseissa kannattaa vältellä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Lämmin suositus niille, jotka tilaavat taksinsa taksikeskuksista suurimmissa taajamissa:
Pyytäkää keskukselta ruotsia puhuva kuski, vaikkette itse osaisi ruotsia lainkaan.
Mulla tää em. tapa on toiminut taksiuudistuksesta lähtien oikein mainiosti.
Tolpalla valitsen aina alueen suurimman (yleensä samat kuin edellä) yhtiön auton.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suzanne Hanrahan, Ogie Ogilthorpe
Lämmin suositus niille, jotka tilaavat taksinsa taksikeskuksista suurimmissa taajamissa:
Pyytäkää keskukselta ruotsia puhuva kuski, vaikkette itse osaisi ruotsia lainkaan.
Toinen vaihtoehto on tilata naiskuljettaja.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toinen vaihtoehto on tilata naiskuljettaja.

Tää voi kääntyä myös itseään vastaan. Moni naiskuljettaja voi laittaa tilauksen hylkyyn, kun miettii, miksi halutaan juuri nainen kuljettajaksi.

Muistan omalta uralta sellaisen naisasiakkaan, joka halusi aina mieskuljettajan. Kuvitelkaa sellainen seiskakymppinen viinalta, röökiltä ja hieltä haiseva lipevä nainen, joka koko matkan flirttailee ja ehdottelee kuskille. Aika äkkiä kuljettajat oppivat naisen käytöstavat ja alkoivat hylkäämään suoraan ne kyydit, joissa vaadittiin mieskuljettajaa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tää voi kääntyä myös itseään vastaan. Moni naiskuljettaja voi laittaa tilauksen hylkyyn, kun miettii, miksi halutaan juuri nainen kuljettajaksi.

Muistan omalta uralta sellaisen naisasiakkaan, joka halusi aina mieskuljettajan. Kuvitelkaa sellainen seiskakymppinen viinalta, röökiltä ja hieltä haiseva lipevä nainen, joka koko matkan flirttailee ja ehdottelee kuskille. Aika äkkiä kuljettajat oppivat naisen käytöstavat ja alkoivat hylkäämään suoraan ne kyydit, joissa vaadittiin mieskuljettajaa.
Käsittääkseni naiskuljettaja-pyyntöä on käytetty ihan ”virallisesti” vuosikymmeniä?

Ja toiseen vastaisin, että kuvailemasi naishenkilö ei ole kovinkaan vaarallisen tai epäilyttävän oloinen asiakkaana. Ja ainakin joskus (muistelisin) oli ihan oikeissa taksifirmoissa säännöt, että kun hylkäät tarpeeksi montaa kyytiä, niin niiden tarjoilu loppuu määritetyksi ajaksi.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käsittääkseni naiskuljettaja-pyyntöä on käytetty ihan ”virallisesti” vuosikymmeniä?

Ja toiseen vastaisin, että kuvailemasi naishenkilö ei ole kovinkaan vaarallisen tai epäilyttävän oloinen asiakkaana. Ja ainakin joskus (muistelisin) oli ihan oikeissa taksifirmoissa säännöt, että kun hylkäät tarpeeksi montaa kyytiä, niin niiden tarjoilu loppuu määritetyksi ajaksi.

On naiskuljettajaa voinut pyytää erikseen tosiaan. Mutta ymmärtääkseni se on ollut lähinnä asiakkaan esittämä toive. Ei välitysyhtiöillä ole erikseen mitään vaatimusta, että pitää olla naiskuljettajia ajossa.

Ja tuo toinen kappale olikin tarkoitus olla lähinnä kevennys. Ei tuo kyseinen asiakas todellakaan vaarallinen ollut, mutta todella raskas.
Tarkoitat taksifirmalla varmaankin välitysyhtiöitä? Itse olen ehtinyt ajamaan jo vuosia ennen lakimuutosta ja ei välitysyhtiö niitä kyytien välityksiä varmaan kovinkaan usein ole kyytien hylkäämisen vuoksi katkaissut. Ainakaan itse en ole kuullut yhtään tapausta. Tai sitten niitä hylkäyksiä pitää olla todella paljon.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tämän talven puheenaihe on ollut uutisissa Rovaniemen tilanne, jossa pääasiassa pääkaupunkiseudulta tulevat ulkomaalaistaustaiset taksinkuljettajat aiheuttavat kaaosta. Lähtökohta on se, että Boltin ja Uberin tulon myötä nämä ulkomaalaistaustaiset helmet levittäytyvät ympäri Suomea. Koska polkuhintaisia alustatalouskyytejä ei todellakaan riitä kaikille, on pakko samalla yrittää ajaa näitä "tolppakyytejä" todella kovilla hinnoilla. Nämä etelän hedelmät yöpyvät autoissaan tai esimerkiksi kuntosalien käytävissä ja parkkihalleissa.

Tässäkin tilanteessa kyseessä on älytön paradoksi, koska esimerkiksi Rovaniemellä paikalliset itse ovat alkaneet käyttämään paljon Boltia ja Uberiä. Nämä samat ihmiset valittavat taksikaaoksesta, mutta ovat omalla toiminnallaan luomassa sitä. Sama ilmiö on toistunut kaikissa isommissa kaupungeissa. Jos tätä kysyntää ei luoda ja tolpilla vältetään nämä rahastajat, eivät he kauaa jaksa toimia. Tilanne ei tule tästä muuttumaan, jos suomalaisten oma käyttäytyminen ei muutu. Se on sitten eri asia pitääkö sen edes muuttua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Edelleen itse ihmettelen ettei tuohon luvansaantiin ole tehty mitään muutoksia, itselläkin tosiaan on taksinkuljettajan ajolupa taskussa ja voisin vaikka huomenna lähteä ajamaan soteajoja, vaikka en tiedä mitään taksilla ajosta mitään.

Asiat lähtisi varmaan rullamaan paremmin jos :
- Taksinkuljettajan ajolupaan vaadittaisiin 1 päivän koulutus + kokeen väärien vastauksien määrä saa maksimissaan 10 olla nykyisen 15 sijaan (karsisi heikot kielipäät pois ja jotain pitäisi opiskella etukäteen).

-Yrittäjäkoulutuksen tuntimäärä 21 -> 35 (eli viikon koulutus). Myös tässä tuo väärien vastausten rajaa ylöspäin kokeessa.

- Pienet kunnat saisi vaikka 50e päivystysrahan yöpäivystyksistä (yrittäjät voisi sitä sitten vuoro periaatteella hakea kunnalta tuota ja tämä siis kunnan saama tuen määrä, toki voivat itse maksaa enemmän yrittäjille).

Näillä toimilla todennäköisesti ainakin hillittäisiin uusien ongelmien syntymistä ja pidettäisiin jonkinlaiset taksipalvelut syrjäseuduilla.

Itse ihmetyttää, että millä noita ammattiajolupia myönnetään... Työkaveri ollut jo useamman vuoden Suomessa ja kielitaito edelleen, no huono. Ei edes erota sitä jos puhelimessa tilataan kyyti ns. aikatilauksena, vaikka nyt 3 tunnin päähän... No ilmeisesti koe suoritettu aikanaan onnistuneesti? Epäilen, että yksin ei ole koetta tehnyt.. Luulisi itse alkaa kohta tajuaan, että tosta hommasta ei tule yhtään mitään. Me muut sitten lapioidaan sen virheet. Turha sanoa mitään, kun ei tajua mitään.

Soteajoihin "joutu" käymään kokeen, että sai jatkossa ajaa... Tai no riippuu varmaan alueella toimivasta välitysyhtiöstä, miten toimitaan. Etänä tein itse, tyhmänä luin ne sivut läpi, olisi säästänyt aikaa kun olisi mennyt tekeen suoraan kokeen. Ihan perusjuttuja oli, aivoja kun käyttää, niin läpi menee...

Nykylaissahan on hieno maininta, taksit eivät keskenään saa sopia työvuoroista.... Aikanaan maaseudulla(kin) oli työvuorot, joilla ns. määriteltiin, mitkä autot ovat töissä. Se oli hyvä ja toimiva systeemi. Pystyit helposti laskemaan sun työvuorot vaikka 8 kk päähän... Ja sillä taattiin, että auto on "aina" saatavilla.
Sittemmin tästä luovuttiin ja auton saanti maaseudulla muuttui, no aika hankalaksi...


Ajatus, että kunnat ja kaupungit ostaisi taksin päivystyksen yölle ei kyllä ns kuulu niille? Samalla niiden pitäisi ostaa myös "muita palveluja". Jokainen taksiautoilija on oma yksityinen yrittäjä ja voi määritellä oman työaikansa...
Jos alueella on useita yrittäjiä, pitäisi kierto olla sitten tasapuolinen, että kaikkia käytetään samalla "kierrolla"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös