Taistohon aidon vodkan puolesta!

  • 21 287
  • 75
Hyvät ihmiset! Vaikka EU:n viininlipittäjämaat tänään päättivätkin halventaa jalojuoma vodkan määritelmää omien maatalouden ylituotanto-ongelmiensa tähden, niin meidän ei tarvitse ottaa heistä esimerkkiä. Täten vannon juovani vodkana vain aitoa ja oikeata vodkaa, enkä feikkilitkuihin ikinä koske! Tämän vannon kautta kiven ja kannon, tai mörrimöykky minut vieköön! Ehdotan kaikkia vodkan ystäviä yhtymään tähän valaan, ja solidaarisuuden osoituksena hankkimaan juhannusjuomakseen aitoa vodkaa.

Jussin jälkeen sopinee keskustella itse kunkin omista vodkailukokemuksista, jottei tuo jalo juoma pääsisi unohtumaan mielistä, saati kurkuista.
 
Sen verran raflaava otsikko, että katsomme parhaaksi heti alkumetreillä muistuttaa, että mitään adresseja palstalla ei sallita. Sen sijaan aitoa keskustelua aidosta vodkasta kannatamme kyllä.

Moderaattorit
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pohjoismainen vodka nyt ei mitään kaksista ole muutenkaan, huolimatta upeista Absolut-mainosten taideteoksista, joista löytyy mm. oma nimikkomainokseni. Parhaat löytyvät idästä ja baltiasta. Reippaasti hyviä ja huonoja kokemuksia, hyvästä vodkasta nauttii kyllä sellaisenaankin.

Golden AWe lomamatkalla
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vodkaa tai ei, niin aina se kyllä hikisukka-Kossun voittaa. Jopa mennen tullen.

Nimim. Dry vodkaa vetelen tässä juuri
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Votka on aina votkaa!!!!

Kertokaapa ääliölle mitä se eu nyt käytännössä päätti?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllähän stolishnaja cristal maistuu sangen hyvälle, varsinkin näin lomalla. Nam.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ginin ohella vodka onkin oikeastaan ainoa väkevä viina jota juon, jos nyt lasketaan pois akvaviitit yms. ryyppyjuomat. Tuossa Venäjällä ensimmäistä kertaa vieraillessani, tuli tietenkin aidossa MM-kisahengessä maisteltua tätäkin juomaa ehkä jopa hiukan enemmän kuin olisi ollut tarvis. Ainakin Omon-joukot oli jossain vaiheessa sitä mieltä, tiedä sitten. Mutta tosiaankin siellä tuli maisteltua erilaisia vodkia eri vuorokauden aikoihin ja ehdottomasti paras niistä oli [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Russian Standard ([/FONT]Russkiy Standart) vodka joka erottui mielestäni edukseen jopa selvästi. Tuota suosittelen jokaiselle yli 18-vuotiaalle maisteltavaksi. Käsitykseni mukaan ko. merkki on venäläistenkin keskuudessa ihan ykköskamaa?
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
No onneksi ei sentään vaatineet, että jatkossa votkaa saisi tahdä vain rypäleistä. Itse lähden siihen kelkkaan vaikka perämieheksi, joka vannoo aidon votkan nimeen! VOTKA tap-tap-tap. VOTKA tap-tap-tap...
 

Erik Loka

Jäsen
Mutta tosiaankin siellä tuli maisteltua erilaisia vodkia eri vuorokauden aikoihin ja ehdottomasti paras niistä oli [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Russian Standard ([/FONT]Russkiy Standart) vodka joka erottui mielestäni edukseen jopa selvästi. Tuota suosittelen jokaiselle yli 18-vuotiaalle maisteltavaksi. Käsitykseni mukaan ko. merkki on venäläistenkin keskuudessa ihan ykköskamaa?

Juuri olin täältä kysymässä että mitä mieltä kanssahengittäjät ovat tuosta Russian Standarista, sillä itse sitä taannoin Latvian kisareissulta pullon ostin, ja siitä jäikin erittäin positiivinen kuva. Ja maku. Myydäänkö tota Alkossa?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ensinnäkin tunnustaudun votkamieheksi, henkeen ja vereen.

Silti aivan sama, mitä Brysselin pösilöt päättävät. Kun ottaa hieman asioista selvää, tietää kyllä mikä on laatutavaraa ja mikä tehty köntsäentsyymeistä. Jos ostaa ensimmäisen pullon joka eteen tulee, saa syyttää itseään. Herää, kuluttaja, osta laatua!
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Herää, kuluttaja, osta laatua!
Mitä tarkoittaa laadukas vodka? Miten laadukas vodka on verannollinnen vuosikerta rommiin, viskiin tai konjakkiin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, kyllä Russkij Standart on parhaasta päästä maailman vodkalaaduista, ainakin näistä oman rahan ostettavista. Siitä on vielä perusversio ja premium, mutta molemmat ovat hyvin laadukkaita.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vodka vai votka? Mun mielestä vodka.
Itse käytän puhekielessä "votka"-muotoa, mutta kirjoitusmuotona vodkaa. Tämä ei toisaalta ole todellakaan tae mistään oikeellisuudesta, melkeinpä päinvastoin. Eiköhän lingvistit kuitenkin osaa antaa oikean vastauksen tähänkin?
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Pääasia että Suomalainen erittäin kuiva valkoviini, Koskenkorva pysyy nykyisessä koostumuksessaan ja maussaan! Muulla ei juurikaan ole väliä!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jep, kyllä Russkij Standart on parhaasta päästä maailman vodkalaaduista, ainakin näistä oman rahan ostettavista. Siitä on vielä perusversio ja premium, mutta molemmat ovat hyvin laadukkaita.
Allekirjoitan tämän. Venäjällä asuneena olen maistellut sekä Russkij Standart "Karvalakkia" että Russkij Standart Premiumia. Tuo perusversio on ihan passeli ja toimii kylmennettynä erinomaisesti. Premium saattaa olla maultaan vähän erilainen mutta sen paremmuudesta on vaikea sanoa mitään. Itse en vaivautuisi maksamaan Premiumista yhtään ekstraa. Sitä paitsi karvalakkipullo on nätisti hiekkapuhallettu ja jopa karismaattisempi kuin Premiumin kirkas lasi.

Ennen Venäjällä asusteluani en juuri vodkaa noteerannut, enkä vieläkään niitä suuremmin nautiskele. Siten olen kuitenkin näkökantaani tarkistanut että onhan noissa aineissa isoja eroja vaikka "vain" kirkkaista viinoista on kyse. Halvat vodkat ovat usein aika etovia, hyvin etanolimaisia ja tuovat mieleen lähinnä liuottimet. Paremmissa tuotteissa on ihan eri meininki, ja juuri tuo Russkij Standard on hyvä esimerkki laatutavarasta. RS:n hyvä puoli on myös kohtuullinen hinta. Moskovan marketeista saa parhaimmillaan puolen litran pullon Standartia tarjoushintaan 150-200 ruplalla, eli noin 5-7 euron haarukassa.

Toki Venäjältä löytyy myös luksusvodkamerkkejä joiden hinnat ovat kymmeniä euroja per pullo. Pari kertaa olen joitakin näistä maistanut. Eivät mielestäni ole niin ihmeellistä tavaraa että kannattaisi omalla rahalla ostaa.

Lausuisin pienen puolustuksen myös suomalaista Koskenkorvaa kohtaan. Jääkylmä kossusiivu ruokaryyppynä on loistoveto vähän juhlavampaan suomalaiseen ruokapöytään, varsinkin jos tarjolla on riistaruokia ja tunnelma on sopivan isänmaallinen. Silloin on ihan sama mihin kohtaan Koskenkorva sijoittuu internatsionaalilla vodkakartalla.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Jep, kyllä Russkij Standart on parhaasta päästä maailman vodkalaaduista, ainakin näistä oman rahan ostettavista. Siitä on vielä perusversio ja premium, mutta molemmat ovat hyvin laadukkaita.

Kompataan vielä täältäkin suunnasta. En äkkiseltään muista juoneeni parempaa vodkaa kuin tuo perusversio. Parasta aikaakin baarikaapista tuijottaa vastaan kyseinen hopeanharmaa ihanuus, kohta katsotaan kumpi ottaa selkävoiton. Premiumiakin sain maistaa työkaverin luona, mutta siitä ei jäänyt jostain syystä muistikuvia...

Aiemmin toin yleensä ulkomailta (siis Venäjältä ja Baltiasta) Moskovskayaa. Useimmiten laatu oli erinomainen, mutta Eestissä lisenssillä valmistettu on mielestäni huonompaa kuin aito venäläinen tai Latviassa tehty. Näitä kolmea versiota on siis tullut maistettua. Voi toki olla, että (kuvitellut) makuerot johtuvat ainoastaan ennakkoluuloista. Siis kyllähän vodkan pitää olla venäläistä, eikä esimerkiksi eestiläistä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vodka vai votka? Mun mielestä vodka.

Venäläiset kirjoittavat "vodka" (водка) mutta sanovat "votka" kuten kaikki muutkin slaavilaiset.

Jos Ranskassa konjakki on "cognac" mutta Suomessa "konjakki" ja viski on Skotlannissa "whisky" mutta Suomessa "viski", niin minun mielestäni samasta syystä votkakin on äänneasun perusteella "votka" eikä "vodka".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös