Tästä on ikävä kyllä tulossa ohikausi.
Tätä väitin joskus kesäkuussa, ja minua pidettiin typeränä. Minun käskettiin luottaa siihen, että kovat on piipussa, että hankintoja kyllä tulee, että Järvinen kyllä korvataan, että Leino ja Hintz kyllä nostavat tasoaan eikä Ramun korvaajaa tarvita, että Nybari osaa hommansa, että pitää verrata nyt kesällä muihin puolivalmiisiin joukkueisiin eikä edes unelmoida edelliskevään tasoisista joukkueista, että muut joukkueet heikentyvät viime kaudesta ja pysyvät yhtä heikkoina kuin nyt kesällä ovat.... että se työhaastatteluun shortseissa (puolustus) ja paskasella t-paidalla (sentterit) tullut tyyppi kyllä palkataan, koska sillä on bulit pläägät (molarit), asiallinen rotsi (laiturit) ja staili fleda (Stögö). No, ei sitä palkattu, ei tällä puolivalmiilla jengillä tule menestystä. Ois edes laittanut siistin kauluspaidan (joku PW/Pelletier), jos ei nyt skragaa (ykkössentteriä) tähän hätään löytyny. Ja jotkut pitkät pökät (esim. se Ellerby) ettei nyt oo ihan paljain jaloin haastiksessa. Harmittaa, että olin oikeassa, että näitä vahvistuksia todellakin tarvittiin, ja että muut kyllä hoitivat joukkueen kasaamisen loppuun asti.
Harmittaa tavallaan niiden puolesta, jotka vasta nyt, lähes puoli vuotta myöhemmin, näkevät tämän olevan ohikausi. Toisaalta kadehdin heitä, koska saivat viettää stressittömän kesän uskoen sinisilmäisesti että IFK on ensi kaudella laadukas, koska kovat on piipussa. Ripulia siellä on.
Ketjun aiheeseen. Minusta Stögön tyylinä on etenkin syyskaudella yksinkertaisesti harjoitella matseissa. Pääpointtina ei ole voittaa pelejä, vaan oppia pelaamaan tietyissä tilanteissa. Sekoitetaan pakkaa, niin että pelaajat väkisin joutuvat tilanteisiin, joissa ovat huonoimmillaan, jotta oppivat kokonaisvaltaisemmiksi. Yritetään pitää maalin johtoa mahdollisimman kauan, eikä yritetäkään repästä momentumilla usean maalin johtoa. Pidetään viisikkoa tarkoituksella liian alhaalla, liian ylhäällä tai liian hajanaisena, koittaen silti selvitä. Tällöin joutuu tekemään paljon enemmän duunia, ei ehdi taklaamaan, joutuu takakarvaamaan ja vastustajan syöttöpeli näyttää naurettavan helpolta. Koitetaan itsepintaisesti päätykiekoilla rikkoa vastustajan keskialueen puolustus, vaikka valmennus ja pelaajat tietävät, ettei se ole tehokkain tapa voittaa peli. Se vaan on hyvää harjoitusta tosipelejä varten. En tiedä tuoko tämä tulosta, mutta viime vuonna meni ihan hyvin kunnes kabineteissa päätettiin, että meidän pelin on voitettava stögön peli. Kierolla tavalla uskon, että tämä "väärin" pelaaminen ja erilaisten taktiikoiden ja pelitapojen harjoittelu itse peleissä kuitenkin kehittää joukkuetta, ja kun sitten viimeistään keväällä annetaan pelaajien pelata "oikein", peli rullaa nähdynlaisesti (viitaten viime kevääseen). En siis välttämättä ymmärrä, mutta luotan. En antaisi Törmäselle potkuja, mutta onhan tämä hemmetin ankeata viihdettä näin syksyisin.