Töitä, mutta mistä?

  • 330 168
  • 1 617

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Jaaha, päätinkin kokeilla jotain uutta ja hakea ulkomaille duuniin. Täytyy myöhemmin illalla sumplia CV englanniksi kasaan ja katsoa miten käy. Enpä ole aikaisemmin englanninkielistä CV:tä tehnytkään, mutta tuskinpa tuo sen kummoisempaa ole kuin suomeksikaan.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Vähän samaa kyselen kun tuossa muutama viesti sitten, muttei ihan. Nimittäin mistä löytää pätkä- tai keikkatöitä? Siis ihan oikeesti pätkiä, vaikka semmosia että joku soittaa että "moro, kerkeekkö pariks päiväks kerään koirankakkaa?" ja sit voi sanoo että "okei, mulla on normi päivä huomenna ja ylihuomenna". Myös ilta- tahi yötyöt kelpaa, eikä tässä muutenkaan olla turhan nuukia. Tupakki huuleen ja katuja lakaseen.

Kai sitä tarvii ryhtyä Hitmaniks.

nimim. "ryypätty on ja lomailla ehtii myöhemmin"

EDIT: jeh, varamiespalvelut ym. on kahlattu ja soiteltu kyllä. Katsotaan ilmaantuuko mitään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Marssi Varamiespalveluun tai vastaavaan.
 
Onko kellään kokemusta radiotyön tekemisestä? Onko "vaikeaa"? Ainakin mua vähän hirvittäis joku neljä tuntia jauhaa keskenään, vaikka muuten kyllä jauhaminen sujuukin - yleensä siinä vaan on se toinenkin osapuoli.

Pyydettiin juuri äsken moisiin hommiin, ja vähän epäilyttää onko kyynerpäätä hoitaa homma. Päivätyö on ja pysyy, mutta tuosta voisi olla vkonloppuhommaksi tms. Mitä moisissa hommissa yleensä ees maksetaan?

Edit: Tarkennuksena siis, että mulla ei oo mitään koulutusta moisiin hommiin, eikä sen kummemmin kokemustakaan. Paitsi useamman haastattelun antamisesta ja yhdestä vähän pidemmästä vierailusta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onko kellään kokemusta radiotyön tekemisestä? Onko "vaikeaa"? Ainakin mua vähän hirvittäis joku neljä tuntia jauhaa keskenään, vaikka muuten kyllä jauhaminen sujuukin - yleensä siinä vaan on se toinenkin osapuoli.

Kokemusta ei ole, mutta kokeile ihmeessä jos tuollaista tarjotaan. Varsinkin jos ei tarvitse pitkiksi ajoiksi sitoutua.

Meikäläinen ei paljoa perustanut myyjän työstä, mutta kun sitä kokeilin, se olikin ihan kivaa hommaa pitkälti tuon sosiaalisen puolensa ansiosta.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Onko kellään kokemusta radiotyön tekemisestä? Onko "vaikeaa"? Ainakin mua vähän hirvittäis joku neljä tuntia jauhaa keskenään, vaikka muuten kyllä jauhaminen sujuukin - yleensä siinä vaan on se toinenkin osapuoli.

Pyydettiin juuri äsken moisiin hommiin, ja vähän epäilyttää onko kyynerpäätä hoitaa homma. Päivätyö on ja pysyy, mutta tuosta voisi olla vkonloppuhommaksi tms. Mitä moisissa hommissa yleensä ees maksetaan?

Edit: Tarkennuksena siis, että mulla ei oo mitään koulutusta moisiin hommiin, eikä sen kummemmin kokemustakaan. Paitsi useamman haastattelun antamisesta ja yhdestä vähän pidemmästä vierailusta.

Taustatyö on noissa hommissa kaiken A ja O. Ei kannata lähteä liikkeelle olettamuksesta, että neljä tuntia juttua tulee sormia napsauttamalla. Kunnon käsikirjoitus etukäteen ainakin ensimmäisillä kerroilla ja mieluusti sellainen, jota pystyy soveltamaan sopivasti, jos haastateltava on vähäpuheinen. Toisin sanoen kysymyksiä, joita voi ottaa lisää tai jättää pois haastateltavan aktiivisuuden perusteella. Ja asiat kannattaa mahdollisuuksien mukaan käydä haastateltavan kanssa läpi jo ennen lähetystä. Ei tule sitten yllätyksiä kysymyksiin ja siitä seuraavia lukkoon menoja.

Neljän tunnin lähetys ei tarkoita neljän tunnin työaikaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Paikallisradion TES kertonee jotain palkoista: http://www.rttl.fi/fi/index.php/paikallisradio_tes/
 
Taustatyö on noissa hommissa kaiken A ja O. Ei kannata lähteä liikkeelle olettamuksesta, että neljä tuntia juttua tulee sormia napsauttamalla. Kunnon käsikirjoitus etukäteen ainakin ensimmäisillä kerroilla ja mieluusti sellainen, jota pystyy soveltamaan sopivasti, jos haastateltava on vähäpuheinen. Toisin sanoen kysymyksiä, joita voi ottaa lisää tai jättää pois haastateltavan aktiivisuuden perusteella. Ja asiat kannattaa mahdollisuuksien mukaan käydä haastateltavan kanssa läpi jo ennen lähetystä. Ei tule sitten yllätyksiä kysymyksiin ja siitä seuraavia lukkoon menoja.

Neljän tunnin lähetys ei tarkoita neljän tunnin työaikaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Paikallisradion TES kertonee jotain palkoista: http://www.rttl.fi/fi/index.php/paikallisradio_tes/
Sehän se oiskin, jos ois haastateltavia aina. Mut sitten jos ja kun ei ookaan, niin mistä sitä sitten jauhais itekseen sen muutaman tunnin..
Tosta taulukosta kun laskeskelin harjoittelijan palkasta, niin varmaan joku repa yheksisen euroo se tuntipalkka olis.. Ja tunteja tuskin ihan kauheesti tulis kuussa, kun kuitenkin toi päivätyö ja harrastuksetkin on. Ja sitten vielä verottajanperkele vie siitä ainakin kolmasosan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja sitten vielä verottajanperkele vie siitä ainakin kolmasosan.

OT: eikös tuo ystävämme verottaja itseasiassa vie lisäansioista helpostikin enemmänkin kuin sen kolmasosan, kun eikös nuo mene lisäprosentin mukaan. Voi tosin olla että mä muistan tän ihan väärin.
 
OT: eikös tuo ystävämme verottaja itseasiassa vie lisäansioista helpostikin enemmänkin kuin sen kolmasosan, kun eikös nuo mene lisäprosentin mukaan. Voi tosin olla että mä muistan tän ihan väärin.
Niin joo. Niinhän se taitaa olla.. Eli sillon lähtis joku vitun 40%... Aattelin ihan, että sais meneen suunnilleen samalla prosentilla kuin nyt, jos vaan ilmottaa ne tulot oikein ja ajoissa..
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
OT: eikös tuo ystävämme verottaja itseasiassa vie lisäansioista helpostikin enemmänkin kuin sen kolmasosan, kun eikös nuo mene lisäprosentin mukaan. Voi tosin olla että mä muistan tän ihan väärin.

Olenko ihan väärässä, kun muistelen, että tuo on vain verotusteknisistä syistä käytettävä prosentti, ja sitten kun koko vuoden ansioita verottajan toimesta katsellaan, käytetään näillekin tuloille sitä samaa veroprosenttia, kuin päätoimelle. Eli veronpalautukset (tai mätkyt) kompensoivat tuon tulevaisuudessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olenko ihan väärässä, kun muistelen, että tuo on vain verotusteknisistä syistä käytettävä prosentti, ja sitten kun koko vuoden ansioita verottajan toimesta katsellaan, käytetään näillekin tuloille sitä samaa veroprosenttia, kuin päätoimelle. Eli veronpalautukset (tai mätkyt) kompensoivat tuon tulevaisuudessa.

Näin menee toki. Tosin jos tulosi ovat vaikkapa 3000 euroa kuukaudessa brutto eikä vähennyksiä juuri ole, marginaalivero tuolla huitteilla on kunnasta riippuen jo yli 40%. Se lisäprosentti voi olla hyvinkin lähellä oikeaa siis.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Olenko ihan väärässä, kun muistelen, että tuo on vain verotusteknisistä syistä käytettävä prosentti, ja sitten kun koko vuoden ansioita verottajan toimesta katsellaan, käytetään näillekin tuloille sitä samaa veroprosenttia, kuin päätoimelle. Eli veronpalautukset (tai mätkyt) kompensoivat tuon tulevaisuudessa.

Onkos sillä vaikutusta kun muistaakseni siinä verokortissa on mahdollista valita joko koko vuoden ansioita koskien prosentti tai sitten kuukausittaista ansioita koskeva prosentti?

Tarkoittaen siis että ensimmäisessä vaihtoehdossa saat tienata vuoden aikana tietyn määrän (verokortin ilmoittaman) rahaa ja se menee aina samalla prosentilla siihen asti vaikka kuukausittainen ansio vaihtelisikin suuresti ja sitten kun tuo vuosiansioraja on saavutettu menee loput sillä isommalla prosentilla. Ja toisessa vaihtoehdossa tarkastellaan samaan tyyliin kuukausiansiota.

En tosin tiedä veroteknisesti tarkastellaanko nuokin palautusten ja mätkyjen osalta (kokonaisverotusta ajatellen siis) loppujen lopuksi ihan yhtenä könttinä ja nuo on vain tässä ennakkoverotuksessa tarjolla olevia vaihtoehtoja jotka eivät vaikuta lopulliseen verotukseen.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Onkos sillä vaikutusta kun muistaakseni siinä verokortissa on mahdollista valita joko koko vuoden ansioita koskien prosentti tai sitten kuukausittaista ansioita koskeva prosentti?

Tarkoittaen siis että ensimmäisessä vaihtoehdossa saat tienata vuoden aikana tietyn määrän (verokortin ilmoittaman) rahaa ja se menee aina samalla prosentilla siihen asti vaikka kuukausittainen ansio vaihtelisikin suuresti ja sitten kun tuo vuosiansioraja on saavutettu menee loput sillä isommalla prosentilla. Ja toisessa vaihtoehdossa tarkastellaan samaan tyyliin kuukausiansiota.

En tosin tiedä veroteknisesti tarkastellaanko nuokin palautusten ja mätkyjen osalta (kokonaisverotusta ajatellen siis) loppujen lopuksi ihan yhtenä könttinä ja nuo on vain tässä ennakkoverotuksessa tarjolla olevia vaihtoehtoja jotka eivät vaikuta lopulliseen verotukseen.

Tuo ruksi verokortissa on siis sellainen, jolla voi valita normaalin kumulatiivisen ennakonpidätyksen sijasta vanhanaikaisen kuukausittaisen pidätyksen.

Kuukausittainen pidätys on kuten sanoit. Kumulatiivinen pidätys taas vertaa vuden alusta ansaittua ansiota vuosirajaan suhteutettuna vuodesta käytettyihin päiviin. Se siis tasaa ennakonpidätystä vuoden tasolla lähelle verokortin antamaa oletusta. Eli jos tienaat jonain kuukautena vähän perkeleesti ja ennakonpidätystä menee myös lisäprosentilla niin seuraavan kuukauden pieni tili voi tulla ääritapauksessa jopa puhtaana käteen.

Tämä koskee päätoimen verokorttia, joka voi olla vain yhdellä työnantajalla kerrallaan. Ei auta siis tähän tapaukseen.

Sellainen verokortti, missä tiettyyn €ooh-määrään asti otetaan aina jollain prosentilla on portaikkoverokortti. Portaita voi olla siis enmmänkin kuin yksi. Tällainen verokortti pitää aina erikseen hakea verottajalta ja se siis korvaa normaalin päätoimen verokortin.

Sivutoimen verokortin pidätysprosenttiakin voi toki viilata verottajan kanssa, jos näyttää siltä, ettei päätoimen raja täyty.

Tämän lisäksi on sitten vielä ns. freelancerverokortti, jossa ennakonpidätysprosentti on kiinteä ja jonka voi antaa kuinka monelle työnantajalle tahansa. Tällöin ei varsinaista päätoimen verokorttia ole ollenkaan. Tässä mallissa on sitten ihan omalla vastuulla, miten vuosituloarvio täsmää. Muuten saattaa tulla ikävä ylläty kun verotus vahvistetaan.

Ja kaikki nämä koskevat siis ennakonpidätystä, lopullisen verotuksen kannalta ei niillä ole mitään merkitystä. Tarkoitus on vaan saada ennakonpidätys lähelle lopullista.

t. hanu
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja kaikki nämä koskevat siis ennakonpidätystä, lopullisen verotuksen kannalta ei niillä ole mitään merkitystä. Tarkoitus on vaan saada ennakonpidätys lähelle lopullista.

t. hanu

No tuossahan se tuli oikein täsmällisesti ja selkeästi kerrottuna, kiitoksia. Ja kuten oletinkin niin lopulliseen verotukseen noilla vaihtoehtoisilla kikkailuilla ei ole merkitystä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sellainen verokortti, missä tiettyyn €ooh-määrään asti otetaan aina jollain prosentilla on portaikkoverokortti. Portaita voi olla siis enmmänkin kuin yksi. Tällainen verokortti pitää aina erikseen hakea verottajalta ja se siis korvaa normaalin päätoimen verokortin.
Eikös nykymallisessa verokortissa ole juuri tämä mahdollisuus? Ainakin itse olen omasta mielestäni valinnut juuri tämän vaihtoehdon. Ennen piti erikseen hakea.
 
Olen muuttamassa Keravan lähistölle ja tiedustelisin nyt, mistä olisi hyvä kartoittaa duunia noin vuodeksi ainakin?

Toiveissa olisi aloittaa opiskelu vuoden päästä syksyllä, mutta nyt on aika siirtyä kotoa asumaan itsenäisesti ja duuniahan nuo pk-seudun vuokramaksut vaativat.

Joten, töitä varmasti riittää. Mistä kannattaa kysellä? Mieluiten jostain akselilta helsinki-vantaa-kerava jos työtä löytyisi, sillä Espooseen liikkuminen esimerkiksi Keravalta julkisilla on suhteellisen tyyristä.

Mol.fi:ssä aika helvetisti noita ilmoituksia, mutta koskaan ei ole sitä kautta tärpännyt.

Olen melko kyrsiintynyt asiakaspalvelutyöhön (lue: kassa), joten kaikki muu kelpaa. Varastotyötä olen tuon työvoimatoimiston kautta etsinyt itse. Pohjakoulutuksena mulla on ylioppilastutkinto ja ikää 20 vuotta.

Jonkinlaisia vihjeitä ja ohjeita kaipailisin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen melko kyrsiintynyt asiakaspalvelutyöhön (lue: kassa), joten kaikki muu kelpaa. Varastotyötä olen tuon työvoimatoimiston kautta etsinyt itse. Pohjakoulutuksena mulla on ylioppilastutkinto ja ikää 20 vuotta.

Jonkinlaisia vihjeitä ja ohjeita kaipailisin.
Voit kokeilla ainakin seuraavia:

- Elintarvikeala, soita vaikka Fazerille tai lähinaapuriisi Koffille. Usein plussana henkilökuntaedut talon tuotteista, jotka ainakin Fasulla ovat perinteisesti ihan reippaat. Miinuksena työn yksitoikkoisuus perusduunarien hommissa, mutta kyllä tuotakin jonkin aikaa sietää. Nämä ovat yleensä vuorotöitä.

- Varastohommat kuten olet jo etsinyt. Soita ainakin tukku- ja vähittäiskaupan isot liikkeet läpi. Myös em. elintarviketeollisuus sekä monet muut teollisuuden haarat ynnä liikenne ja logistiikka.

- Haastattelijan työt markkinatutkimusfirmoissa. Joko kenttätöitä tai siistiä sisätyötä puhelinpalvelukeskuksessa, myös iltatöitä kuluttajatutkimusten parissa. Liksa yleensä provikkapainotteinen, mutta kohtuullinen jos työskentelee normitahtiin.

- Puhelinmyynti. Tätä tuskin harkitset jos kassan hommatkin tökkivät, mutta puhelinmyyntityötä on aina tarjolla.

Voit myös ilmoittautua jonkin henkilövuokrafirman listoille, sitä kautta voi jotain lohjeta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Keravallahan on ainakin Tuko Logistics, josta voisi varmaan 'logistiikkatyötä' löytyä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Varastotyötä

Inexille pääset Keravalta junalla Pasilassa vaihtamalla. Ei ole mikään mahdoton matka. Kaveri jäi juuri sinne vakituiseksi ja koko ajan ne etsivät porukkaa. Hän oli vajaa kymmenen vuotta asiakaspalvelutyössä ja nyt meni tuonne käytännössä vain ilmoittautumalla.

Puhelinhaastatteluja tein itse opiskeluaikoina ja ne ovat aivan loistavia hommia, asiasta on ketjukin tällä palstalla. Koko päiväiseksi siitä ei oikein ole, mutta opiskelujen ohella iltaisin ja viikonloppuisin. Työajat ovat enemmän tai vähemmän täysin vapaat ja liksa parempi kuin monessa hanttihommassa.

En nyt tiedä onko se mikään meriitti, mutta olen ollut elämäni aikana yli 50 työsuhteessa. Töitä siis todellakin on helppo löytää.

Henkilöstövuokrausfirmoihin en sinun tilanteessa lähtisi. Niistä lohkeaa kyllä se ensimmäinen pesti, mutta kuinka pitkä se on? Olet juuri muuttanut omillesi ja sitten ilmoitetaankin kolmen kuukauden jälkeen töiden loppumisesta. Siihen ei todellakaan vaikuta oma työpanoksesi, jos työtä vain ei ole.

Vihjeitä ja ohjeita on tarjolla vaikka millä mitalla, mutta nyt vain selaamaan mol.fi ja soittoa ilmoittajille. Hyvin usein pääset haastatteluun jo sillä ensimmäisellä soitolla. Ja se haastattelu on se, että kerrot henkilötietosi ja milloin voit aloittaa.

Olet erittäin hyvässä tilanteessa, koska olet kuitenkin sen pari vuotta vanhempi kuin juuri täysi-ikäinen ja olet jo ollut töissä. Unelmatyötä et tule löytämään, mutta sitä et ole hakemassakaan. Liksan saat juoksemaan jo ensi viikolla, kun otat nyt vain sen luurin kauniiseen käteen.
 

d2uce

Jäsen
Puhelinhaastatteluja tein itse opiskeluaikoina ja ne ovat aivan loistavia hommia, asiasta on ketjukin tällä palstalla. Koko päiväiseksi siitä ei oikein ole, mutta opiskelujen ohella iltaisin ja viikonloppuisin. Työajat ovat enemmän tai vähemmän täysin vapaat ja liksa parempi kuin monessa hanttihommassa.

Kuinka nihkeästi muuten puhelinhaastattelijoihin suhtaudutaan verrattuna esim. tavalliseen puhelinmyyjään? Muutenkin olisi mukava tietää tästä duunista hieman enemmän, sillä hieman musta-aukko omalta kohdaltani nämä puhelinhaastattelijat. En taida ainuttakaan tuntea, joka olisi ko. hommia joskus tehnyt.

Olen tässä juuri kartoittamassa tilannetta osa-aikatöiden suhteen, koska syksyllä jälleen opinnot jatkuvat ja työtilanne on täysin auki. Noita haastattelijan paikkoja on näemmä muutama mol.fi kautta löytynytkin ja tässä olenkin pohtinut, josko niihinkin viitsisi hakemuksen lykätä sisään.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka nihkeästi muuten puhelinhaastattelijoihin suhtaudutaan verrattuna esim. tavalliseen puhelinmyyjään? Muutenkin olisi mukava tietää tästä duunista hieman enemmän, sillä hieman musta-aukko omalta kohdaltani nämä puhelinhaastattelijat. En taida ainuttakaan tuntea, joka olisi ko. hommia joskus tehnyt.

Olen tässä juuri kartoittamassa tilannetta osa-aikatöiden suhteen, koska syksyllä jälleen opinnot jatkuvat ja työtilanne on täysin auki. Noita haastattelijan paikkoja on näemmä muutama mol.fi kautta löytynytkin ja tässä olenkin pohtinut, josko niihinkin viitsisi hakemuksen lykätä sisään.

Tein aikanaan noita hommia parin päivän ajan kunnes sain paremman työtarjouksen ja irtisanouduin. Ihmiset olivat ystävällisiä ja aika hyvin halusivat haastatteluja antaa. Plussaa tietenkin, että provikkapalkka ja täten taukoja voi pitää aivan niin paljon kuin lystää. Tein iltavuoroa ja aika lyhyet työpäivät(4-5h muistaakseni) eli jaksaa opiskellakin. Ihan ok duunia, paljon tietenkin itsestä kiinni paljonko siinä tienaa. Rikkaaksi et pääse, mutta kivat taskurahat voit saada.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kellään kokemusta radiotyön tekemisestä? Onko "vaikeaa"? Ainakin mua vähän hirvittäis joku neljä tuntia jauhaa keskenään, vaikka muuten kyllä jauhaminen sujuukin - yleensä siinä vaan on se toinenkin osapuoli.

Pyydettiin juuri äsken moisiin hommiin, ja vähän epäilyttää onko kyynerpäätä hoitaa homma. Päivätyö on ja pysyy, mutta tuosta voisi olla vkonloppuhommaksi tms. Mitä moisissa hommissa yleensä ees maksetaan?
On kokemusta.
Tosiaan, radiolähetyksen juontaminen/tekeminen ei todellakaan onnistu niin että 4 tuntia ohjelmaa= 4 tunnin työpanos. Tämä on syytä huomioida myös laskutuspuolessa, 36 euroa on aika mitätön korvaus neljän tunnin ohjelman tekoon käytetystä ajasta.

Ennakkoon suunnittelu on avainasemassa, lisäksi juonnothan tehdään nykyään aika pitkälti nauhalle ja editoidaan lennosta. Juonto->biisi (jonka aikana leikataan seuraava juonto valmiiksi)->juonnon ulosajo jne.
Tämä koskee myös haastattelua, mokia voi editoida pois mutta kaikkein paras olisi saada paketti kasaan "livenä", yhdellä otolla.

Ainakin itse koin vittumaiseksi sen, että "esillä" on oltava huolimatta siitä, millainen päivä on. On vaikea kuulostaa pirteältä jos yöunet ovat jääneet väliin lähiomaisen kuoleman/avioeron jne. takia. Tokihan saikkuakin tällaisiin tilanteisiin voisi saada.

Lisätienestiä saa varmasti helpommin ja paremmin jostain muualta kuin radioaalloilta. Jos tykkäät olla esillä ja saat siitä kiksejä, vähän aikaa asiasta voi nauttia kunnes tajuaa miten tuntematon sitä oikeasti on.

Jos saat hommasta kunnon liksan niin työtähän se vain on. Ei yhtään sen enempää, vaikka moni erehtyy tekemään talkootyönä siinä uskossa että miljoonat tulevat sitten kun pääsee ensin paikallisradiosta valtakunnalliseen ja siitä televisioon ja siitä.. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös