Töitä, mutta mistä?

  • 332 771
  • 1 620

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Black Adder kirjoitti:
Riippuu tietenkin missäpäin Suomea työtä tehdään, mutta mikä on esim. autokuskin (tai kaupan kanssan jne.) keskimääräinen bruttoansio/kk? 2000 €?
Jos tällä seudulla saisi pakettiauto kuskin hommasta tuon 2000€ bruttona olisin alaa jo vaihtanut. Huomattavasti vähemmän stressiä ja kunhan paketit on saanut vietyä perille ajelee takasin työpaikalle ja illaksi kotiin ilman, että työasioita tarvitsee miettiä.
Monta kertaa on tehnyt mieli häipyä täältä "syrjäseudulta", jossa teen työtä, josta pk-seudulla maksettaisiin ainakin tuon keskiarvopalkan (2,5k€ bruttona?) verran.

edit. Vaikkakin asumis- ym. kustannukset ovat pk-seudulla korkeammat niin silti jäisi enemmän käteen kuin täällä.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juoksupojasta johtajaksi systeemi toimii enää konsulttifirmoissa. Kaikkialla muualla se on kaatunut siihen, että esim. minä vastavalmistunut KTM olen moniin tehtäviin ylikoulutettu. On useammassa paikassa suoraan tai epäsuorasti sanottu, että olet ylikoulutettu, emme ota. Itse ajoin miinaan jo kauan sitten siinä, että uskoin löpinät nopean valmistumisen ihanuudesta. Mulla olisi hyvin varaa vaikka tämä 2-3 vuotta (sen verran keskiarvoa nopeammin valmistuin) tehdä "alempia" hommia kuin mihin valmistuneet normaalisti pääsevät, mutta en kelpaa. Muihin ei pääse, kun ei ole kokemusta.

Suomessa et ole mitään, jos olet valmistunut nopeasti, useimmissa muissa Euroopan maissa se on ihan kiiettävä ansio, mutta täällä saat ruttotautisen leiman. Vituttavin kokemus oli eräs äijä, joka itsekin manasi sitä, että Suomessa on liian vaikea saada töitä ilman kokemusta, ja sitten sanoi mulle, että ei se hakemani työ taida mulle sopia, kun ei ole kokemusta.

Työkokemusta tulisi olla 2-5 vuotta, vaikka homma olisi jokin HR-assistantti, jossa vähän päivittelet nettisivuja ja vastaat työntekijöiden uteluihin ja keität kahvit kokouksiin. Tämä oli toki karkeahko yleistys, mutta juuri karkeasti se noin menee.

Mulla ei ole mitään liikoja luuloja kyvyistäni, mutta en voi osin käsittää sitä, että mitä hyötyä tästä nykyisestä tyylistä on kellekään. Ekonomina ymmärrrän hyvin toki sen, että virhe-rekrytoinnit ovat kalliita, mutta jumaliste entry-tason hommissa asian luulisi olevan hieman eri. Siksi niitä ihan sillä nimellä kutsuntaan, että idea olisi palkata niihin juuri valmistuneita. Ne 2-5 vuoden kokemukset menee hukkaan monissa noissa tehtävissä.

Se mikä auttaisi olisi hyvä verkosto. Joo, mutta kun kaverit eivät töinin vielä 1-3 vuoteen mene, niin ei niistä suhteistakaan ole juuri apua.
 

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
V-man kirjoitti:
Itse menen ylihuomenna ensimmäistä kertaa varamiespalvelun hommiin. Jotain vittumaista muuttohommaa se on, mutta seuraavien parin kuukauden vuokrat on revittävä jostain kun opintotuki loppui. Hassua hakea lopputyöpaikkaa ja tehdä samaan aikaan jotain paskahommaa alle 8e/h palkalla. Tietääpähän miksi on koulunsa käynyt, eikä ainakaan ole motivaation puutetta suorittaa viimeisiä kursseja.

On muuten ihan perseestä tuo vuokratyövoiman yleistyminen. Jos työntekijä saa vaikka 10e/h niin työnantaja maksaa vuokrafirmalle 14-15e/h. Miettikääpä sitä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei se "paskaduunin" vastaanottaminen aina huono juttu ole. Itse opiskeluaikanani leikkasin ensin nurmikoita, kunnes ottivat yhden firman varastoon töihin. Kesäpäivät kuluivat riemukkaasti hämärässä kuumassa varastossa työpäivän alkaessa kello 7. Työmatkaa 18km, ajoneuvona fillari. Sitten yksi kaunis kesä löysinkin itseni saman firman palveluksesta tila-autoa ajamasta. Kuskailin firman työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita ympäriinsä ilmastoidulla uudella autolla, ja siitä vielä maksettiinkin ihan mukavasti.

Tämä tietysti kertoo vain pienestä noususta työelämän portailla, ja vielä kesätyöstä, mutta antaa kuitenkin pienen esimerkin siitä miten tuo porras kerrallaan -eteneminen saattaa vieläkin onnistua.

Nyt tosin olen ihan muulla alalla ja ihan muunlaisissa hommissa.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
raisu kirjoitti:
On muuten ihan perseestä tuo vuokratyövoiman yleistyminen. Jos työntekijä saa vaikka 10e/h niin työnantaja maksaa vuokrafirmalle 14-15e/h. Miettikääpä sitä.
Firmat eivät silti ole tyhmiä. Jos tuo ei kannattaisi niin ei noin toimittaisi. Tuolla kun pystyy kiertämään monia sudenkuoppia eikä ole riskiä siitä, että saadaan paska työntekjiä, jota ei sitten enää saakaan ulos firmasta. Lisäksi se lopulta säästää firman resursseja muuhun käyttöön, kun ei tarvitse jokaista jantteria itse etsiä ja haastatella lyhyitä projekteja varten.

Joissain tapauksissa esim. irtinsanomissuoja ym. voivat johtaa tosiaan siihen, että ollaan kuvailemassasi tilanteessa, kun voitaisiin olla vaikka siinä, että välikättä ei ole ja työntekijä saisikin 12 euroa/h. Molemmat hyötyisivät.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
tkks kirjoitti:
Firmat eivät silti ole tyhmiä. Jos tuo ei kannattaisi niin ei noin toimittaisi. Tuolla kun pystyy kiertämään monia sudenkuoppia eikä ole riskiä siitä, että saadaan paska työntekjiä, jota ei sitten enää saakaan ulos firmasta. Lisäksi se lopulta säästää firman resursseja muuhun käyttöön, kun ei tarvitse jokaista jantteria itse etsiä ja haastatella lyhyitä projekteja varten.

Joissain tapauksissa esim. irtinsanomissuoja ym. voivat johtaa tosiaan siihen, että ollaan kuvailemassasi tilanteessa, kun voitaisiin olla vaikka siinä, että välikättä ei ole ja työntekijä saisikin 12 euroa/h. Molemmat hyötyisivät.

Kannattaa myös muistaa, että työnantajalle oman työntekijän kulut ovat pajon isommat kuin se pelkkä palkka. Nämäkin jäävät pois kuviosta vuokratyövoimaa käytettäessä.

Lisäksi monet tehtävät ovat sellaisia joihin ei kertakaikkiaan kannata palkata varsinaista työntekijää esim. keikkaluonteisuuden vuoksi. Esimerkiksi rakennusalalla jollekin vuokratyöläiselle saattaa riittää vuosikausia yhtäjaksoista työtä, jolloin työntekijän näkökulmasta töitä riittää ja tuntuu käsittämättömältä, että firma pitää paikalla vuokratyövoimaa. Todellisuudessa työnantajalla ei välttämättä ole tiedossa töitä kuin esimerkiksi viikoksi tai kuukaudeksi kerrallaan vaikka viimeisen vuoden aikana olisikin ollut työntekijän kannalta niin hyvä tuuri, että töitä riitti. Työt voivat siis loppua milloin vain työnantajasta riippumattomasta syystä, jolloin työnantaja ei yksinkertaisesti voi palkata työntekijää ns. normaalilla tavalla.

Olipa syyt mitkä tahansa niin kuten tkks tuossa totesi, firmat eivät ole tyhmiä. Niillä on vain hieman erilaiset näkökulmat asioihin kuin työntekijällä. Yleensä firman etu on myös loppupeleissä työntekijänkin etu vaikka jollekin se kärsijänkin rooli yleensä jää. Sellaista se elämä on.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
scholl kirjoitti:
Onhan moni jossain vaikkapa osa-aikaduunissa opiskeluaikonakin, mikä ei ehkä ole ihan koulutusta vastaavaa. Ei yhden työpaikan ole tarkoituskaan kestää koko työuraa. Monessa tapauksessa jalan saaminen jonkin firman oven väliin saattaa tarjota etenemismahdollisuuksia sen organisaation sisälläkin parempaan, omaa koulutusta vastaavaan tehtävään.

Opiskeluaikana todellakin kannattaa tehdä vaikka mitä paskaduunia. Minulle on ainakin annettu ymmärtää, että suhteellisen katkeamaton työhistoria ja pitkät työskentelyjaksot samalla työnantajalla luovat positiivista kuvaa työntekijästä HR-ihmiselle.

Omalla kohdalla kävi niin, että ei-koulutusta-vastaava-työ opiskeluaikoina poiki suhteita yrityksiin, joissa on koulutustani vastaavaa työtä ja sainpa jopa dippatyötarjouksia näistä firmoista suoraan johtajilta.

Nyt sattumusten kautta olen töissä, johon ei varsinaisesti valmistuta minun koulustani, mutta jos on valmistunut tekniseltä puolelta, niin on kuin afrikan tähti näiden humanistien joukossa.

En edes ehtinyt valmistumaan... ehkä sitten joskus. Turvaverkkoa on, jos tämä yksi työ jostain yllättävästä syystä loppuu. Olen mm. sitonut pääomiani tähän yritykseen, jossa nyt työskentelen, olen siis työntekijä/omistaja :) Ja voin yhtiökokouksissa pitää puoliani.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Eilen käyty sitten työhaastattelussa ja ensi viikkoa odotetaan ihan mielenkiinnolla.Töitä kyllä on nytkin mutta työpaikan kulttuuri on sellainen että se saa kyllä täysijärkisen ihmisen miettimään että onko täällä olossa mitään järkeä.

Työkokemusta tässä on keräilty ja kyllä sitä ikäisekseni alkaa ihan reippaasti olla.Ja onhan se kyllä niin että kunhan töitä on tehnyt niin monesti se riittää.Harvalla kun tässä vaiheessa on sitä 1-3 alan tehtävistä kertynyttä kokemusta.

Mutta tosiaan, jos uuteen paikkaan sattuisi pääsemään niin mahdollisesti voisi kirjoittaa sitten tuonne onnellisuusketjuun sen sijaan että pitäisi avautua vitutusketjuun.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Troy kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että työnantajalle oman työntekijän kulut ovat pajon isommat kuin se pelkkä palkka. Nämäkin jäävät pois kuviosta vuokratyövoimaa käytettäessä.

Näin on, vuokratyöfirmat tekevät hyväntekeväisyyttä ja eivät laskuta näitä kuluja ollenkaan firmalta, jolle vuokraavat työntekijän. Eivätkä todellakaan pyri tuottamaan edes voittoa, saatikka sitten pyri edes hankkimaan tuolla vuokraamisella näiden rekrytointikonsulttien palkkoihin tarvittavia rahoja.

Että silleen...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
wilco kirjoitti:
Näin on, vuokratyöfirmat tekevät hyväntekeväisyyttä ja eivät laskuta näitä kuluja ollenkaan firmalta, jolle vuokraavat työntekijän. Eivätkä todellakaan pyri tuottamaan edes voittoa, saatikka sitten pyri edes hankkimaan tuolla vuokraamisella näiden rekrytointikonsulttien palkkoihin tarvittavia rahoja.

Että silleen...

Okei, luin raisun viestin väärin ja siitä tämä tavallaan turha huomautus keskusteluun. Katsoin, että hän oli vertaillut sitä mitä työnantaja maksaa omasta työvoimasta vs. mitä työnantaja maksaa vuokratyövoimasta. Näinhän asia ei ollutkaan. Olenko kuitenkaan sanonut, että esimerkiksi sosiaalikulut jonnekin häviäisivät? Yritin ainakin ilmaista, että jos laitetaan vastakkain työnantajan palkkaama työntekijä ja vuokratyöläinen ja vertaillaan kuluja niin pitää huomioda, että ne palkan lisäksi muut työntekijästä aiheutuvat kulut siirtyvät vuokratyöhön siirryttäessä työnantajan kontolta vuokratyövoiman välittäjän kontolle. Tietenkin välittäjä ottaa omansa pois, mutta tarkoituksena oli ilmaista sitä mikä summa työnantajan suorista työvoimakuluista pitää vähentää, kun tämä siirtyy omasta työvoimasta vuokratyövoimaan. Toivottavasti nyt selkeni. Niin ja en ole mikään alan ammattilainen, joten olen pahoillani jos selvitykseni on hieman epäselvää luettavaa.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa muistaa, että sivukulut ovat suhteellisia. On halvempaa maksaa tietty prosenttiosuus 10 € tuntipalkasta kuin vaikka 13 € tuntipalkasta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Monessa yrityksessä on myös totaalinen tai osittainen kielto palkata uusia työntekijöitä tai jos onkin sallittua, niin homma on byrokratisoitu vaikeaksi. Monesti näissä tapauksissa vuokratyövoiman käyttö on monella tavalla helpompaa ja vuokranuppi ei näy firman henkilöstön pääluvussa, jos päälukua siis ei saa kasvattaa, mutta duunit pitäisi saada tehtyä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Itsehän olen esimerkiksi sellaisessa firmassa töissä, joka tekee projektiluontoista työtä eri tilaajien tarpeisiin. Työn kuormitusaste siis vaihtelee aina projektien mukaan. Joskus saattaa olla kk hiljaisempaa, joskus menee kahta, kolmea projektia yhtäaikaa.

Fiksut talousnikkarit (ekonomit = katsomme vain numeroita, emme ymmärrä käytännön yritystoiminnasta mitään) ovatkin keksineet, että osa projekteissa tapahtuvista töistä ovat suhdanneherkempiä kuin toiset, joten ko. tehtävien henkilöille ei tehdä kuin lyhyitä työsopimuksia. Jannuilla saattaa olla menossa kolmatta, tai neljättä 3 kk:n, tai puolen vuoden sopimusta.

Jokainen varmaan ymmärtää mihin tämä johtaa. Osaavat kaverit vaihtavat maisemaa, kun sopimukset ovat lyhyitä. Ekonomien kommentti asiaan on, että "Tienvarressa on tulijoita!". Sanoisin, että ollaan katastrofin tiellä. Ok, uusia jannuja suolletaan oppilaitoksista ulos, mutta millaisella kompetenssilla? -Nolla-kavereita siinä vaiheessa, kun tulevat ovesta sisään ja kaikki on opettelussa. Perusasioiden opetteluun menee väh. 3 kk, useasti 6 kk.

Henkilöresurssit pidetään siis mahdollisimman tiukalla. Ok, sen ymmärtää, että tyhjäkäyntiä ei saa olla, mutta jos esim. 30 henkilöä joutuu tekemään jatkuvasti 40:n henkilön työt, niin nurina kasvaa, väsyminen työssä ja jälleen ollaan pisteessä, jossa pätevää henkilökuntaa lähtee inhimillisempiin oloihin. Sitten myydään asiakkaille eioota, kun ei ole resursseja uusien projektien tarpeisiin. Todella hyvää mainosta firmasta, eikö totta "ekonomit"? Itselläkin tässä ollut puoli vuotta parin jannun resurssivajaus ja vastaus on yksinkertaisuudessaan "Nyt on kiirettä, mutta kun ei tiedä mikä on tilanne puolen vuoden kuluttua.". Hemmetti! Harvoinpa projektiluontaisessa työssä tiedetään kuormituksia puolta vuotta - vuotta pidemmälle.

Eli haluan vaan sanoa, että ekonomit hemmettiin ja tervettä maalaisjärkeä taloushallintoon.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Vuokrattuna työntekijänä itsekkin on tullut oltua 3 kuukautta samassa firmassa neljän kuukauden aikana, ensimmäisen stintin aikana kyselin että mitä ne meistä maksavat vuokrafirmalle, sanoi että pari kymppiä tunti maksavat. Kohtalaisen hyvät rahat taitaa vuokrausfirma saada kun meille työntekijöille maksoivat 8,25eur/h palkkaa. Siellä tuli oltua vaan siinä toivossa että joskus parempaa hommaa paremmalla palkalla tulee eteen, kunhan on ensin rypenyt tarpeeksi paskassa. Saman kuukausitulon olisin ansainnut työmarkkinatuella+asumistuella+nettipokerilla. Kyllä tuntuu niin utopistiselta ajatus 2500euron/kk keskipalkasta. Kyllä mä tietysti tiedän että ei tällä koulutuksella varmasti ikinään tulla tuohon pääsemään. :)
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Troy kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että työnantajalle oman työntekijän kulut ovat pajon isommat kuin se pelkkä palkka. Nämäkin jäävät pois kuviosta vuokratyövoimaa käytettäessä.

Vuokratyönantajan etuja on myös se että työntekijät ovat usein nuoria jotka eivät tiedä kaikista eduista joita heille kuuluu. Voidaan "unohtaa" maksaa ilta- ja sunnuntailisiä. Tästä oli telkkarissa esimerkki kuinka lahtelainen vuokrafirman työntekijälle oli jäänyt maksamatta erinäisiä lisiä yli 1000 eroa.

Työ ja turvallisuus lehdessä oli juttua tutkimuksesta jossa tutkittu 25-35 vuotiaita epäsäännöllistä työtä tekeviä. Tutkimuksessa havaittiin että henkilöt joilla ei ollut varmuutta omasta työstään ja elämän tilanne oli epävarma sairastuivat yli 40 vuotiaana herkemmin erilaisiin sairauksiin.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Allekirjoittanut sai juuri puolen vuoden työttömyysjakson jälkeen määräaikaisen pestin eräältä suurehkolta, pirkanmaalaislähtöiseltä matkapuhelintukiasemien valmistajalta. Toivottavasti tästä nyt ura urkenee.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Ketsuppipullo-ilmiö näyttää toimivan myös näissä (kesä)työpaikan saamisissa. Tasan kymmenen päivää sitten riemuitsin onnellisuus-ketjussa varmistuneesta työpaikasta. Sitä ennen ei siis ollut kuulunut mitään. Sen jälkeen on tullut kolmesta paikasta työtarjous, viimeksi puoli tuntia sitten. Pari näistä myöhässä liikkeellä olleista paikoista olisi todennäköisesti tarjonnut parempaa palkkaa.

Suhteellisen vittumainen tilanne, kun vastaus on annettava firmaan kuin firmaan melkein saman tien ja jos päättää "katsoa vielä", niin voi jäädä lehdellä soittelemaan.

No, olen kuitenkin tyytyväinen tuohon vastaanottamaani paikkaan, koska töitä kuulemma riittää jatkossakin (syksystä eteenpäin) ja lopputyökin löytynee sieltä. Myös tuo palkka-homma on vähän kaksipiippuinen näiden todella pahasti jälkeen jääneiden tulorajojen takia. Nyt saa nostaa parilta kuulta myös opintotukia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
tuuski kirjoitti:
Suhteellisen vittumainen tilanne, kun vastaus on annettava firmaan kuin firmaan melkein saman tien ja jos päättää "katsoa vielä", niin voi jäädä lehdellä soittelemaan.

Olet koeajalla lupautumaasi firmaan tai oikeammin ei työsuhde ole edes alkanut, ei sinun ole sinne mikään pakko mennä. Tietenkin otat parhaan paikan, niinhän työnantajakin valitsee kenet haluaa. Jos työt on jo ehtinyt alkaa voi lähteminen olla hieman hankalampaa, mutta itse en ainakaan stressaisi tippaakaan ilmoittaa tässä vaiheessa, että en tulekaan kesällä.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
tuuski kirjoitti:
No, olen kuitenkin tyytyväinen tuohon vastaanottamaani paikkaan, koska töitä kuulemma riittää jatkossakin (syksystä eteenpäin) ja lopputyökin löytynee sieltä. Myös tuo palkka-homma on vähän kaksipiippuinen näiden todella pahasti jälkeen jääneiden tulorajojen takia. Nyt saa nostaa parilta kuulta myös opintotukia.
Niinpä, itselleni tuli juuri melkein 500 euron maksulappu 300 euron tulorajan ylityksestä vuonna 2004, kun en muistanut silloin ko. tulorajaa tarpeeksi ajoissa. Onneksi tajusin siirtää joulukuun palkan maksettavaksi vasta vuodenvaihteen jälkeen...
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
pernaveikko kirjoitti:
Olet koeajalla lupautumaasi firmaan tai oikeammin ei työsuhde ole edes alkanut, ei sinun ole sinne mikään pakko mennä. Tietenkin otat parhaan paikan, niinhän työnantajakin valitsee kenet haluaa. Jos työt on jo ehtinyt alkaa voi lähteminen olla hieman hankalampaa, mutta itse en ainakaan stressaisi tippaakaan ilmoittaa tässä vaiheessa, että en tulekaan kesällä.
Riippuu vähän firmasta. Johonkin pikkufirmaan noin voisi ehkä kuvitella tekevänsäkin, mutta isommalle ja tulevaisuudessakin potentiaaliselle työllistäjälle en noin lähtisi tekemään, jos kyse ei ole oikeasti suurista palkkaeroista.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
pernaveikko kirjoitti:
Olet koeajalla lupautumaasi firmaan tai oikeammin ei työsuhde ole edes alkanut, ei sinun ole sinne mikään pakko mennä. Tietenkin otat parhaan paikan, niinhän työnantajakin valitsee kenet haluaa.
Niin, teimme suullisen sopimuksen ja kirjallinen vasta ensimmäisenä työpäivänä. En ole oikein selvillä noista koeajoista yms. jutuista, mutta kyllä mielestäni miehen sanaan pitää voida luottaa. Suullinen sopimushan on yhtä pätevä kuin kirjallinen? Vituttaisi suunnattomasti, jos ohari tapahtuisi toisin päin. (firmalla kylläkään tuskin olisi suuria vaikeuksia täyttää sitä paikkaa) Mutta kuten kirjoitin, vähän pienempi palkka ei niin hirveästi haittaa tässä vaiheessa ja varsinkin tuo lopputyöoptio kuulostaa hyvältä. Jos ko. firmassa jatkaa valmistumisen jälkeen, niin kyllä se palkka ihan hyvin pompsahtaa.
Master God kirjoitti:
Niinpä, itselleni tuli juuri melkein 500 euron maksulappu 300 euron tulorajan ylityksestä vuonna 2004
Laskin tuossa kuun alussa, kun lehdessä oli juttua noista Kelan takaisinkarhuamisista, että 2004 minulla meni 137 euroa rajan yli. Ilmeisesti tuon suuruinen ylitys sallitaan, koska karhua ei ole tullut ja tänään(?) on viimeinen päivä maksaa kyseisen vuoden maksut. Kohta uskaltaa vapauttaa nuo pari sataa jotka olin siihen budjetoinut.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
tuuski kirjoitti:
Laskin tuossa kuun alussa, kun lehdessä oli juttua noista Kelan takaisinkarhuamisista, että 2004 minulla meni 137 euroa rajan yli. Ilmeisesti tuon suuruinen ylitys sallitaan, koska karhua ei ole tullut ja tänään(?) on viimeinen päivä maksaa kyseisen vuoden maksut. Kohta uskaltaa vapauttaa nuo pari sataa jotka olin siihen budjetoinut.
Ei kyllä sallita. Viimeinen päivä maksaa vuoden 2004 rajanylitykset ilman 15% korotusta oli tasan vuosi sitten. Joskus kuulemma sattuu virheitä, mutta Kela saa verottajalta tiedot ja lähettelee laskuja sen mukaan.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselleni varmistui myös kesätyöpaikka juuri.
Työnhakeminen on kyllä yhtä helvettiä. En ole koskaan ollut töissä josta maksetaan yli 1000e/kk. Joko tunteja ollut todella vähän tai sitten olen ollut jollain (työ)harjoittelusopimuksella.

Olen reilusti ylikoulutettu kesäduuniini, mutta saan sentään ensimmäistä kertaa nelinumeroisen summan kouraan saman kuukauden työstä!
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Master God kirjoitti:
Ei kyllä sallita. Viimeinen päivä maksaa vuoden 2004 rajanylitykset ilman 15% korotusta oli tasan vuosi sitten. Joskus kuulemma sattuu virheitä, mutta Kela saa verottajalta tiedot ja lähettelee laskuja sen mukaan.
Jaa, no täytyy sitten elää pelossa vielä.
 

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
tuuski kirjoitti:
Laskin tuossa kuun alussa, kun lehdessä oli juttua noista Kelan takaisinkarhuamisista, että 2004 minulla meni 137 euroa rajan yli. Ilmeisesti tuon suuruinen ylitys sallitaan, koska karhua ei ole tullut ja tänään(?) on viimeinen päivä maksaa kyseisen vuoden maksut. Kohta uskaltaa vapauttaa nuo pari sataa jotka olin siihen budjetoinut.
KELA:
"Jos tulot ylittävät vapaan tulon enintään 170 eurolla, liikaa maksettua tukea ei peritä takaisin."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290601105233IL?openDocument
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös