Täälläkin tuntuu olevan jonkin verran välivuoden viettäneitä henkilöitä. Minkälaisia hommia olette tehneet ennen opiskelupaikan saamista?
Itselläni on tällä hetkellä periaatteessa todella hyvä työpaikka, jossa viihdyn ihan hyvin. Soppariakin riittää aina ensi elokuun loppuun saakka. Pari vuotta tulee lokakuussa jo täyteen kyseisessä firmassa ja vaikka kaikki periaatteessa on kohdillaan, huomaan, että työ alkaa tuntua koko ajan enemmän ja enemmän... No, miten sen sanoisi. Palkka on työkokemukseen nähden aika huono (TES:n mukainen kylläkin), tunteja ei ole tarjolla niin paljon kuin ehkä haluaisin ja olen jo edennyt työssäni niin korkealle, että ei tästä enää kovin paljoa enempää voi yletä. Työkaverit, ilmapiiri, joustavuus ja työnkuvan vaihteluvuus ovat kuitenkin aika huipputasolla, joten sikäli ei pitäisi hirveästi valittaa.
Soppariin ei ole kirjattuna mitään minimitunteja ja työnantajan kanssa on puhuttu joustosta suuntaan jos toiseenkin, joten olen alkanut pitää enemmän ja enemmän silmiä avoinna myös muiden työpaikkojen suhteen. En tosin tiedä itsekään kunnolla, mitä etsin - ehkä vain jotain silloin tällöin tehtävää extrahommaa, josta saisi vähän lisää liksaa tai sitten jos jotain todella hyvää osuisi kohdalle, niin voisin jopa ajatella vaihtavani nykyisen päätyöni "kakkosduuniksi". Nykyinen työpaikkani on kuitenkin tehnyt minusta, myönnetään, hyvinkin vaativan juuri noiden aiemmin luettelemieni hyvien puolien johdosta. Jos palkka ja tuntimäärä miellyttäisivät enemmän, niin en todellakaan olisi edes harkitsemassa muita töitä.
Yllättävän vaikeaa kuitenkin keksiä, mistä niitä hommia lähtisi kyselemään pelkällä yo-pohjalla. Mielikuvitus loppuu kesken. Omalla aktiivisuudella olen aikanani nykyisen paikkanikin hankkinut, mutta jotenkin pää lyö nyt aivan tyhjää, kun ehkä pitäisi taas alkaa etsiä. Ehkä tavoittelen liikaa kuuta taivaalta, kun tiedän, että mitään puhelinmyyntiä tai siivousta en ole ihan heti valmis työkseni ottamaan ainakaan tässä vaiheessa, kun ei kuitenkaan ole mitään hätää varsinaisen toimeentulon suhteen. Kenties nirsoa, mutta itse myös koen, että työn täytyy jotenkin miellyttää, jotta sitä todellakin jaksaisin. Eli vaikka rahan perässä olen (säästöjä haluaisin kerryttää enemmän), niin silti en ole valmis tekemään ihan mitä vain.