Töitä, mutta mistä?

  • 329 881
  • 1 617

J.Petke

Jäsen
Ja heti perään tulee huomenna iltapäivästä uutta haastattelua vielä Kreikasta (eri firma kuin tuo kenen kanssa asiat meni vituiksi).

Jännä homma että ulkomailta tulee paljon enemmän yhteydenottoja kuin Suomesta.

Mutta ei sen väliä, hyvä että edes jossain vanhan äijän palvelukset vielä kiinnostaa...
Tästä syystä muutin minäkin ulkomaille n. 11 vuotta sitten. Katunut en ole hetkeäkään, enkä millään usko, että olisin vastaavassa asemassa nyt Suomessa, jos olisin jäänyt odottelemaan mahdollisuuttani. Kaikki mielenkiintoiset työpaikat saavat satoja hakemuksia, kun taas ulkomailla on huomattavasti helpompi erottua edukseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: U2

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tää mun työllistymissaaga sai taas uusia piirteitä:

Suomesta on nyt kaupan alalta nollatuntisoppari taskussa, josta tiedän jo kokemuksesta, että ei sillä elä.

Sitten Espanjasta olisi tyrkyllä aikalailla omaan osaamiseen sopiva työ (IT call center).

Ja nyt viimeksi ehdotettiin Kreikasta call center -hommia, mutta asiakasyrityksen toimiala on niin kaukana mun osaamisalueesta, että taidan laittaa all-in tuon Espanjan kanssa.

Suomen haetuista työpaikoista tähän mennessä yksi haastattelu takana. Sekin selviää vasta loppukuusta ja palkka ei olisi sen häävimpi kuin kaupan alalla oli.

Eli summaisin nyt viimeisen puolen vuoden perusteella niin, että tällaisella yli 50v äijällä ei juurikaan ole kysyntää IT-hommiin kotimaassa,
vaikka on niitä hommia liki 25 vuotta tehnyt.

Ulkomailla palkat ovat toki huonommat, mutta yleisen elämäntilanteen kannalta (Naisasia-ketjussa lisää...?) tuollainen irtiotto olisi ihan parasta, kun avioero on vetämässä, elo on yhtä kärsimystä ja nuorimmainenkin pääsee kohta ripille.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@U2 onko tuo duuni Fuengirolassa? Sinänsä sitä voisin suositella, siellä on ihan mukava elää. Kunhan et ole liian perso alkoholille, koska Espanjan halpa alkoholi on pilannut aika monta elämää lopullisesti Costalla.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
@U2 onko tuo duuni Fuengirolassa? Sinänsä sitä voisin suositella, siellä on ihan mukava elää. Kunhan et ole liian perso alkoholille, koska Espanjan halpa alkoholi on pilannut aika monta elämää lopullisesti Costalla.

Kyllä, Fuengirolassapa hyvinkin. Perso, joo. Toivottavasti en liian.

Tosin tuntuu siltä, että Suomessa olisi vielä suurempi riski luisuun, jos/kun täältä ei töitä oikein tunnu saavan. Ei (kannattavia) töitä, parisuhdekriisi, uuden kämpän etsiminen...

No en tiedä, tässä vaiheessa ulkomaille muuttaminen vaikuttaa oikealta ratkaisulta, mutta mistä näistä etukäteen tietää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen, mitä itse tiedän noista Costan call center-asioista, voi olla ihan sattumankauppaa, meneekö ok vai ihan päin helvettiä. Sinkkuna voi ottaa aina vähän isompia riskejä, mutta tällöinkin olisi hyvä pankkitilillä olla useiden tuhansien puskuri. Ensimmäinen asia, mistä pitää huolehtia on se, että pohjapalkka riittää asunnon ja muiden pakollisten kulujen maksuun. Seuraava asia on se, että pitää ymmärtää, että se työnantaja ei välttämättä maksa sitä palkkaa tai muutenkaan pidä sovituista asioista kiinni. Mitä isompi ja tunnetumpi yritys, sitä turvallisempi työnantaja. Mutta silloinkin pitää huomioida se, että yksikin väärin toimiva pomo, voi hiekoittaa isosti omaa matkaa. Isossa firmassa on enemmän byrokratiaa ja ennen kuin saat viestisi perille ylemmille tasoille kusetuksista, on voinut mennä viikkoja tai kuukausia. Sitten aletaan tutkia ja taas kuluu aikaa. Ja siksi sitä taloudellista puskuria tarvitaan, koska itsellä on velvollisuuksia asumiseen ja muihin liittyen.

Siihen on syynsä, miksi call venter-duuneja on ulkoistettu ulkomaille. Eikä ne syyt ole yksinomaan halvempi työvoima. Kannattaa siis suhtautua skeptisesti kaikkiin lupauksiin ja tehdä tunnollinen riskikartoitus. Toisten kannattaa riski ottaakin, mutta suurimman osa ei.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fugeen vielä sen verran, että vuokrakämpät lopulta aika kortilla ellet ole valmis asumaan jossain rotankolossa tai 1-2 kämppiksen kanssa. Aikanaan tuli ite asuttua Malagassa päin niin tuulisessa kämpässä että kämppikset vaihtuivat balkanin maista, ukrainan kautta kiinalaisiin saakka.

Call center - duunien kautta varmaan kaikki ne suomijuopot sinne Fugen Mercadonan puistoonkin päätyvät eli joku järkevä harrastus kannattaa katsoa ihan heti kärkeen sillä pulloon ja pilliin on enemmän kuin helppo tuollapäin tarttua...
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Onko kellään kokemusta Työllistämistä edistävästä ammatillisesta kuntoutuksesta? Itse olen miettinyt, että jos lähtisi sitä kautta hakemaan mahdollisuutta saada sitten vakituista työpaikkaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kellään kokemusta Työllistämistä edistävästä ammatillisesta kuntoutuksesta? Itse olen miettinyt, että jos lähtisi sitä kautta hakemaan mahdollisuutta saada sitten vakituista työpaikkaa.

Ainakin jossain tämmöisessä se taisi olla aika pitkälle sitä että etsitään työharjoittelupaikkaa, eikä se kyllä tosin varmaan huono sekään jos vain löytää semmoisen joka voisi edistää työllistymistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin kokoajan kuullee että Ravintola-alalla on aika kova pulaa työntekijöistä ja hakemuksia ei juurikaan näy, että jos vähän kaikelle avoin ja ei vielä itseään tuossa loppuun ajanut niin kävisin noita isompia ketjuja tyyliin hesburger, mäkki, kotipizza ja mitä näitä pikaruokaketjuja on läpi. Ketjupaikoissa vielä aika usein tarjolla tunteja myös muissa myymälöissä jos systeemit hallitsee jolloin voi lisätuloja vaikka viikonloppu/iltavuoroilla tehdä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minä sain nyt hyväksyttävän päätöksen KELA:ltä aloittaa työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutuksen. Tavoitteena on siis löytää itselleni sopiva ammatti, kun on itselleni ollut epäselvää, mitä ammattia pystyisin tekemään hahmotusongelmien, hienomotoriikan ja kielellisten ongelmien vuoksi.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Jahas organisaation muutokset veivät oman työpaikan ja tästä joutuu nyt alkaa etsimään uusia töitä. Ei olisi tätä tähän kohtaan tarvinnut, mutta eipä siinä mitään kuuluu elämään.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Itselläni alkaa kuntouttava työtoiminta (saan siis siitä kuntoutusrahaa) ensi viikon maanantaina. Toivottavasti tästä sitten löytyy itselleni sopiva työ ja työpaikka joko kokoaikaisena tai osa-aikaisena työntekijänä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Itselläni alkaa kuntouttava työtoiminta (saan siis siitä kuntoutusrahaa) ensi viikon maanantaina. Toivottavasti tästä sitten löytyy itselleni sopiva työ ja työpaikka joko kokoaikaisena tai osa-aikaisena työntekijänä.
Onnittelut ja tsemppiä! Minä olen työvoimakoulutuksen kautta harkkaamassa ruokakaupassa. Viikkoja takana pian 15 ja edessä ens viikon talviloman jälkeen 4,5. Kovasti toivon ja oikeastaan myös uskon että pääsen tuonne ns. palkkalistoille, kun tämä harkka on ohi. On ollut antoisa kokemus joka tapauksessa! Paljon olen uutta oppinut. Enemmän kuin osasin alussa odottaa :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onnittelut ja tsemppiä! Minä olen työvoimakoulutuksen kautta harkkaamassa ruokakaupassa. Viikkoja takana pian 15 ja edessä ens viikon talviloman jälkeen 4,5. Kovasti toivon ja oikeastaan myös uskon että pääsen tuonne ns. palkkalistoille, kun tämä harkka on ohi. On ollut antoisa kokemus joka tapauksessa! Paljon olen uutta oppinut. Enemmän kuin osasin alussa odottaa :)

Jos ei jostain syystä nappaa tuossa työpaikassa kannattaa ehdottomasti pistää sitten hakemuksia henkilöstövuokraus ja muihin alueen kauppoihin, on semmoinen ala missä monesti jos ei suoraan vakituista paikkaa niin ainakin työtunteja vähän siellä ja täällä mahdollista saada jos vain yhtään kaupan järjestelmät ja työtehtävät hallussa. Monesti kuulee tuota ettei 9e/pv takia kannatta mihinkään kelan kursseille tai harjoitteluun mennä mutta hyvä tapa tuokin lopulta saada jalkaa oven väliin ja sitä kokemusta.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Elämä on helppoa Jypin kannattajilla.
Suorastaan mahtavaa, toisaalta pari kuukautta soppari jatkuu kiitos irtisanomisajan ja työvelvoitetta ei ole, joten helppoa rahaa. Pitänee käyttää aika kuitenkin ainakin osittain uuden pestin etsimiseen. Ensimmäinen kerta itselle kun joutuu lähtemään, aina aiemmin itse lähtenyt. Homman hieman hupaisaksi tekee aamulla tullut viesti ja info palkan korotuksesta, noh nyt sitten pari kuukautta lonkkaa isommalla palkalla.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsekin hain työvoimakoulutukseen, jolla saisin isännöitsijän paperit. Tätä saisin opiskella tässä ansiosidonnaisella. Kaikenlaisia töitä on tullut haettua aina toimistohommista varastotöihin, mutta noin 90% hauista ei ole tuottanut edes haastattelukutsua, vain automaattisen vastauksen "kiitos, hakemuksia tuli 120 kpl ja vain yksi valitaan"... Niihin paikkoihin, joihin olen haastatteluun päässyt, on esteeksi tullut työkokemukseni. Omaan sen verran työkokemusta logistiikka-alalta etten sovellu näihin 11€/tunti palkkaluokan lokeroihin. Eli palkkaavat mieluummin untuvikon halvemmalla, kuin kokeneemman kalliimmalla. Eli se siitä "työvoimapulasta" taas kerran.

Isännöinti kun on täysin alanvaihtajien ala ja ainakin uutisointeja on pyörinyt, että sukupolven vaihdoksen yhteydessä luulisi töitä riittävän. Stressaavaa hommaa tapella taloyhtiöiden kalevien ja marttojen kanssa, mutta mikäpä työ ei nykymaailmassa stressaavaa olisi.

Tekisi pääkopallekkin ihan hyvää olla taas yhteiskunnalle hyödyllinen yksilö.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@PetriVaris onnea valitsemallasi tiellä. Työ vaatii luonteelta kovaa paineen- ja vittuilunsietoa ja myös laaja-alaista ammattiosaamista. Lisäksi pitää olla tarkka ja huolellinen, mutta keskittää se oikeisiin asioihin, muuten valot palaa toimistossa 247. Suosittelen, että keskität hakusi toimistoihin, jossa on tekninen osasto ja saisit itse keskittyä hallinnolliseen puoleen, jos rakennustekniikka ei ole sinulle entuudestaan tuttua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös