Teemu Pulkkinen näyttää olevan esillä Jokereiden 2021-2022 -kausiketjussa, mutta kirjoitan hänen tilanteestaan nyt hänen omaan ketjunsa. Tätä viestiä en olisi ilman toisen ketjun juttuja kirjoittanut laisinkaan. Niin ikäviä asioita.
Teemu Pulkkiselle syntyi vajaa vuosi sitten kaksostytöt. Heidän kanssaan ei muutto Moskovaan ollut vaimolle varmaan houkutteleva vaihtoehto, vaikka yleisesti ottaen uskallan väittää ulkomaalaispelaajien asuvan siellä paremmin kuin me keskustelupalstan kirjoittajat keskimäärin.
Pulkkisen lähtöä Dynamo Moskovasta edelsi ikävä ajanjakso, jonka takia hän todennäköisesti itse halusi pois joukkueesta.
Enemmistö Dynamon kannattajista arvosti käsittääkseni Pulkkista mm. hänen maalintekotaitonsa vuoksi. Valitettavasti tämä ei Pulkkisen kohdalla riittänyt vaan ymmärtääkseni päävalmentaja Krikunov halusi hänestä eroon ja vaihtaa hänet Magnus Pääjärvi-Svenssoniin.
Krikunovin antipatiat ilmenivät mm.:
- Hän ei missään vaiheessa kokeillut Pulkkista ykkösketjussa Shipatshovin ”ruokittavana” eikä muistaakseni ykkösylivoimassa puolustajan paikalla.
- Krikunovin ikäviin tapoihin kuuluu kritisoida pelaajia (lukuun ottamatta Shipatshovia) ottelujen jälkeen nimeltä mainiten. Yhden Pulkkisen aivan viimeisimpiin kuuluneiden ottelujen jälkeen, jossa hän peluutti Pulkkista nelosketjussa, hän totesi haastattelussa, että ” on sama, pelaako Pulkkinen nelos- vai kakkosketjussa, koska hän pelaa yksin.”
- Em. ei jäänyt viimeiseksi kritiikiksi vaan aivan viimeisimmäksi Pulkkisen vaihdon toteutumisen yhteydessä Krikunov kertoi lehdistölle, että ”monet Dynamo-pelaajat eivät halunneet pelata Pulkkisen kanssa.” Tämä lausunto oli niin paha, että se sai Dynamon kannattajat kirjoittamaan sosiaaliseen mediaan: ”Minkälainen on valmentaja, joka kysyy ammattilaispelaajilta, keiden kanssa he haluavat pelata?”
Teemu Pulkkinen oli erittäin kallis pelaaja. Olen saanut käsityksen, että hänen vaihtonsa Lokomotiv Jaroslavlin Pääjärvi-Svenssoniin toi Dynamolle rahaa kassaan.
Olen miettinyt, olisiko Shipatshov ollut mahdollisesti se pelaaja, joka ei halunnut Pulkkista ketjuunsa. Toisaalta olen saanut Shipatshovista ihmisenä hyväksyvän kuvan, mutta toisaalta - nyt hänen laitureineen pelaavat nuoruuden Severstal-vuosien joukkuekaveri Kagarlitsky ja laadukas voimahyökkääjä Jaskin. Jollakin videolla Shipatshov huudattaa joukkuetta kaukaloon mennessä ”Maga, Maga, Maga!”, joka taitaa olla Pääjärvi-Svenssonin lempinimi.
Minun mielestäni Dynamo hävisi vaihdossa, mutta pelitaito ei aina ratkaise joukkueeseen sisälle pääsyä, vaan sopivuus joukkueen dynamiikkaan. Ne Dynamon kannattajat, jotka puoltavat Krikunovia, arvostelivat Pulkkista huonosta joukkuepelaamisesta, huonosta puolustamisesta, hitaasta luistelusta ja puutteellisesta syötön antamis- ja vastaanottokyvystä sekä liian staattisesta pelaamisesta.
Pulkkiselle oli hyvä päästä Lokomotiviin, kun ei Dynamossa syystä tai toisesta onnistanut.