Voi tulla osuma, mutta ei mitään takeita. Jokereissa pääsääntöisesti ei tule.
Jokereissa pitäisi pääsääntöisesti olla parhaat resurssit välttää flopit ja löytää starat Liigasta. Kotihallilta ei kauhean kauaa Nordikselle aja matseja katsomaan sellaisena aikana, kun yleisöä saa ottaa. Varmaan sieltä nytkin saisi jonkun aitiopaikan rahalla ja työtehtävän takia. Vaikka Helsinki ja vaikka nyt Rauma tai Oulu ovat keskenään erilaisia, kulttuurishokki sille raumalaiselle tai oululaiselle on varmasti olematon verrattuna johonkin Uralmetallurgsgorodiin.
Mutta, olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi. Jokerien osumaprosentti on surkea pelkästään onnistujien ja floppien määrää katsoessa. Luokattomaksi se muuttuu, kun huomioi pelaajien kuitenkin nousevan tähdiksi KHL:ssa muualla, missä skouttausmahdollisuudet ovat huomattavasti heikommat, olosuhteet surkeammat, kulttuuriero huomattavasti suurempi ja pelaajan energiaa menee enemmän arjesta selviytymiseen.
Mitä Nättiseen tulee, niin mä olen kuitenkin aika levollisin mielin. Tuolla on onnistumisia Pohjois-Amerikan junnusarjoista ja (tilastollisesti heikko) kausi AHL:ssa ja onnistunut Sveitsissä. Varsinkaan nuo Kanadan junnusarjat eivät ole mitään velliperseiden mestoja ja Sveitsissä helvetin tiukka ulkkarikiintiö tuo aivan varmasti paineita. Varmasti mies on henkisesti vahva, jos nuorena poikana saa onnistumisia OHL:ssa, AHL-junassa on nähnyt raa'an kilpailun samoista pelipaikoista ja reissaamisen ja päälle onnistunut Sveitsissä ulkkaripaineiden kanssa. Mulla ei ole mitään mielikuvaa tästä Nättisestä pelaajana, mutta puhtaasti tilastoja katsomalla näyttää mielestäni varmemmalta kuin moni pelkkää Liigakokemusta omaava vastaavat liigatehot tehnyt.