Tässä ketjussa boikotoidaan Yhdysvaltoja

• 6 965
  • 99

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Made in USA ja tunnetut jenkkituotteet jää hyllyyn. Harmi, koska Heinz on oikein hyvä ketsuppi. Intelin osakkeet vaihtui Patriaan.
Voi ny paska... Miten en muistanut tuota Heinzin amerikkalaisuutta? On maualtaan ylivoimaisesti parasta ketsuppia.

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Kerroin tämän jo johonkin toiseen ketjuun, mutta älkää ostako Weberin grilliä, ostakaa Napoleon. Teslat jää kauppaan ja pysyn eurooppalaisissa sähköautoissa. Cokis on vaikeampi, koska olen yksi suurimmista omistajista. Tai siis mulla on colaa salkussa jonnin verran. Somea en käytä, joten se osio on helppo. Edellä joku mainitsi Gantin, mutta eikö se myyty ruotsalaisille jo ajat sitten?

Edit. EU:n tulisi aloittaa vapaakauppaneuvottelut Kanadan kanssa välittömästi.

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Amerikka on täysin kahtiajakautunut maa, joten itse pyrin tästä edes välttelemään niitä tuotteita, jotka ovat valmistettu tai joiden pääkonttori on punaisessa osavaltiossa. Esim Coca-Cola on Georgiasta (äänesti Trumpia) ja Pepsi New Yorkin (äänesti Harrisia) osavaltiosta. Kanadan vastatullit ovat käsitykseni mukaan myös kohdistettu näihin tiettyihin osiin USA:ta, jotka tämän paskapuuron ovat keittäneet.

Pepsi on tosin ollut boikottilistalla jo pitkään, koska heillä ei ole ollut aikomustakaan vetäytyä Venäjältä bisnestensä kanssa, minkä Coca-Cola puolestaan teki varsin nopeastikin.

E: näemmä sama ehdittiinkin jo kirjoittaa aiemmin

Viimeksi muokattu:
Subwaysta olen kyllä aina tykännyt, mutta siis ihan apropos, niin eihän se leipä ole oikeasti amerikkalaiseen tyyliin sokeroitua? Irlannissa on tästä ollut ilmeisesti jotain kohua.

edit: No ei helvetti, sokeriahan siellä on todellakin lisätty leipään... Raiskaus. https://www.subway.com/fi-fi/-/medi...ion/finland-nutritional-chart-jan-2025-c1.pdf
Tarkoitatko nyt leipää, vai valmista subia? Leivässähän nyt on ihan perus että taikinaan lipsahtaa vähän sokeria jotta hiiva aktivoituu. Valmiissa subissa sokerin määrä perustuu täytteeseen, esim. teriyakikastike on imelä, joten sokeriahan siinä. Enkä mä nyt kamalan huolissani ole, jos yhdessä subissa on vaikka 10 grammaa sokeria. Tyydyttyneet rasvat tekevät enempi hallaa. Joissain subeissa tuon taulukon mukaan tyydyyttyneen rasvan osuus kokonaisrasvoista on melkein 50%.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tarkoitatko nyt leipää, vai valmista subia? Leivässähän nyt on ihan perus että taikinaan lipsahtaa vähän sokeria jotta hiiva aktivoituu. Valmiissa subissa sokerin määrä perustuu täytteeseen, esim. teriyakikastike on imelä, joten sokeriahan siinä. Enkä mä nyt kamalan huolissani ole, jos yhdessä subissa on vaikka 10 grammaa sokeria. Tyydyttyneet rasvat tekevät enempi hallaa. Joissain subeissa tuon taulukon mukaan tyydyyttyneen rasvan osuus kokonaisrasvoista on melkein 50%.
Siis erikseen lisätty sokeri ei ole kunniallisen leivän aines. USA:ssa sokeroitu leipä on hyvin yleistä mutta ei todellakaan kuulu meidän ruokakulttuuriimme vaan on pyhäinhäväistys.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Helppoja boikotoitavia:
- Kaikki omppujen iPaska
- Tesla ja muut murican koslat
- Elintarvikkeet
- Bourbon ja jenkkioluet

Vaikeampia, mutta yritetään:
- Softat ja somealustat
- Viihde (joskin US-viihdemaailma on aika vahvasti Trumpia vastaan)
- Urheilu, munaton ryssäpropagandan airut siellä kansikuvapoikana jne.
- Luottokortit, VISA:sta ei taida millään päästä eroon?

Mitäs muuta? Made in USA tuotteet on melko sutta ja sekundaa, eikä niille liene mitään tarvetta, mutta välillisesti varmasti on paljonkin yllättävää jenkkikamaa käytössä.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Siis erikseen lisätty sokeri ei ole kunniallisen leivän aines. USA:ssa sokeroitu leipä on hyvin yleistä mutta ei todellakaan kuulu meidän ruokakulttuuriimme vaan on pyhäinhäväistys.
Niin, pitää osata erotella ravintosisällöt ja ainesosat. Jos katsot ihan minkä tahansa leivän ravintosisältötaulukkoa, niin siellä on sokereita jokunen gramma per 100 g, mutta tuo tarkoittaa luonnollisia sokereita joita on hiilihydraateissa. Mutta ainesosaluettelosta ei kyllä suomalaisista leivistä sokeria löydä, mikä tarkoittaa siis että tuotteeseen ei ole lisätty sokeria.

Jossakin suomalaisessa ruisleivässä sokereiden määrä saattaa olla luokkaa 0,5 g/100 g ja vaaleissakin leivissä puhutaan yleensä alle 3 g/100 g määristä, kun taas tyypillisissä amerikkalaisissa leivissä puhutaan usein yli 10 g määristä, joissakin jopa reilusti yli. Ja noissa jenkkipullaleivissä saattaa olla myös ihan lisättyä sokeria.

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Lupaan vähentää cokiksen juontia vielä vähän ja siirryn entistä enemmän Sandelsiin. Lapsille on silti colaa pakko ostaa edelleen, mutta saavat sentään valita onko se cokis vai pepsi, ei molempia samalla kauppareissulla.

Kummastakaan IPhonesta en kyllä luovu, eikä vaimo varmaan anna Macciakaan roskiin laittaa.

Luotan että te muut hoidatte tän kyllä kotiin. Nautitaan sitten yhdessä hedelmistä.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, pitää osata erotella ravintosisällöt ja ainesosat. Jos katsot ihan minkä tahansa leivän ravintosisältötaulukkoa, niin siellä on sokereita jokunen gramma per 100 g, mutta tuo tarkoittaa luonnollisia sokereita joita on hiilihydraateissa. Mutta ainesosaluettelosta ei kyllä suomalaisista leivistä sokeria löydä, mikä tarkoittaa siis että tuotteeseen ei ole lisätty sokeria.

Jossakin suomalaisessa ruisleivässä sokereiden määrä saattaa olla luokkaa 0,5 g/100 g ja vaaleissakin leivissä puhutaan yleensä alle 3 g/100 g määristä, kun taas tyypillisissä amerikkalaisissa leivissä puhutaan usein yli 10 g määristä, joissakin jopa reilusti yli. Ja noissa jenkkipullaleivissä saattaa olla myös ihan lisättyä sokeria.
Amerikkalaisesta wonder breadista yritin joskus paistaa lapsille köyhiä ritareita. Pikkuisen kuivahtaneesta ranskanleivästä syntyy herkkua, mutta wonder breadista, joka ei edes viikossa kuivahda miksikään, niin siitä ei. Siitä tuli pannulla epämääräistä räkää, joka lensi roskiin. Hyvän kananmunan tuhlausta oli se.

Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Mulla on aina ollu pieni jenkkivastasuus ja olen pyrkiny ostamaan kaikki kamppeet Euroopasta tai Aasiasta.
Autot: Saksa ja Japani
Mönkijä: Japani
Kelkka: Onko se Lynx sitten nykyään Kanadasta?
Elektroniikka: Etelä-Korea ja Acer vissiin Taiwanista?
Kodinkoneet: Etelä-Korea ja Ruotsi
Työkalut: Japani ja Ruotsi

Jenkkielokuvat ja musiikki ei ole oikein koskaan iskeny, osittain ihan vaan asennevamman takia

NHL:ää seuraan tulospalvelun kautta ja tilastoja selaamalla, mutta euroakaan en ole sinne laittanu, sitten lapsuuden jääkiekkokorttien ostamisen.

TV-sarjat on sitten minun heikkous, jossa en ole pystyny pysymään vahvana.

Ihan täällä meillä nautituista leivistä tulee ekana mieleen joululeipä tai saaristolaisleipä, jotka ovat maultaan melko makeita. En nyt jaksa tarkistaa, mutta veikkaan että sokeria (siirappia) niissä on ihan kohtuullisesti.

En tunne subwayn reseptejä, mutta sokeria tulee kyllä käytettyä ihan suolaisissakin ruoissa tai leivoksissa taittamaan happamuutta ja antamaan "pyöreyttä" ja umamia makuun. Sokeria myös esiintyy ihan luonnostaan esimerkiksi hedelmissä, eli se ei väkisin tarkoita että jos jonkun tuotteen hiilihydraattifraktioissa lukee SOKERI, että sitä on siihen lisätty.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse heräsin eniten rahastooni (tai siis eläkevakuutus). Joskus möhlin, ettei tilanne jaksanut kiinnostaa Ukrainan sodan alettua ja kas, Venäjähän siellä rahastossani olikin. Nyt phyi, Amerikka, phyi.

Sorkkarauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaatimustaso ja moottorisahat
Pepsicon pistin boikottiin kun totesin, että eivät Venäjältä ole lähdössä. Hyvin olen pärjännyt Coca-Colalla, mutta nyt lähtee sekin. En voi ymmärtää miten joillekin voi olla maailman kaatavan tärkeää saada litkiä joko Pepsiä tai kokista. Onhan noita paljon eurooppalaisiakin vaihtoehtoja, jotka eivät jää maullisesti kauas noista. (Paitsi halpiskolat). NHL:n katselun pistän nyt myös boikottiin, viimeinen niitti oli tuo USA:n joukkueen vinkuminen Trumpin perään 4 Nationsissa. Tuloksia saatan seurata. Arvokisoissa toivon USA:n ottavan turpaan huolella.

Kaiken muun osalta lupaan boikotoida parhaani mukaan.

Viimeksi muokattu:

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Lupaan vähentää cokiksen juontia vielä vähän ja siirryn entistä enemmän Sandelsiin. Lapsille on silti colaa pakko ostaa edelleen, mutta saavat sentään valita onko se cokis vai pepsi, ei molempia samalla kauppareissulla.
Sandelsista tuli mieleen sellainen, että vieläkö Olvi puuhailee Valko-Venäjällä? Itse olen todennut Venäjä (ja nyt USA) boikotoinnin laajemmalla rintamalla mahdottomaksi, kun kaikissa tulee jotain ongelmia vastaan. Mutta jos jenkkejä haluaa boikotoida, niin Olvi on varmasti hyvä valinta. Itse tykkään myös Olvi Colasta ja saman lafkan valmistamasta Coop Colasta. Olen pitkälti kustannussyistä vaihtanutkin ison osan Coca Colan ostoista tuohon Coopiin, jota saa 1,65€ - 1,85€ pullo (1,5) S-kaupoista. Merkittävä ero, kun Coca Cola maksaa sen vitosen 2-packilta nykyään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy