Tämän olen aina halunnut tietää Jatkoajan keskustelupalstasta

  • 291 534
  • 1 868

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
"Jokunen" vuosi sitten syvässä etelässä, etelävaltioiden sydämessä soitettiin metsätien varteen sheriffi paikalle. Sheriffi saapui, tutki ja tutki ja silmillään mittaili tummahkoa hahmoa, joka roikkui hirtettynä 5-metrin korkeudesta, kädet selän taakse sidottuina, paksuun köyteen käärittynä ja 43 puukon iskun ja 45 luodin reiän saaneena... Totesi, että on kyllä monimutkaisin itsemurha, jonka olen virkaurallani koskaan nähnyt...

Joten olkaahan huolellisia, hyvää tutkijaa on miltei mahdotonta harhauttaa!
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tuli tuosta itsemurha-keskustelusta mieleen.

Villieläimen hyökkäykseen tuskin kukaan haluaa kuolla, ainakaan vapaaehtoisesti. Esimerkiksi susilauma tai julmetun iso karhu voisi näillä meidän leveyspiireillämme tällaisen pahimmassa tapauksessa aiheuttaa. Myöskään leppoisana pidetty poro tai hirvi eivät ole niitä kaikkein rauhallisimpia luontokappaleita.

Kysyisi aikamoista luonteenvahvuutta mennä uiskentelemaan jonnekin Amazon-joen sivuhaaraan verta vuotava haava esim. jalassa, sillä piraijathan eivät tunnetusti välitä, mikä elikko niiden leukoihin joutuu. Myöskään Australian sisävesistöt eivät ole niitä kaikkein mukavimpia paikkoja joutua veden varaan, sillä suistokrokotiilit lukeutuvat maailman tappavimpiin elukoihin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hmm. Saakohan tuon estettyä, siis vainajan itsensä toimesta ennen kuolemaa? Vähän kuin elintestamentin tapainen dokumentti, jossa henkilö kieltää itseensä kohdistuvan ruumiinavauksen tekemisen ja vaatii asiakirjoihin laitettavaksi tiedon "kuoli luonnollisista syistä".

Ei sillä, että varsinaisesti tarvitsisin tällaista tietoa. Kunhan nyt juolahti mieleen. Onkohan Jatkoajan keskustelupalstalla ketään, joka tietää tämän?

Omaiset ja teoriassa vainajakin voi tiettyyn pisteeseen saakka estää ruumiinavauksen suorittamisen. Olen työni puolesta ollut mukana tapauksessa, jossa lääkärit olisivat halunneet suorittaa ruumiinavauksen varmistaakseen kuolinsyyn mutta kuolleen lähiomaiset uskonnollisiin syihin vedoten kielsivät ruumiinavauksen suorittamisen. Tähän lääkärit sitten päättivät tyytyä. Mutta, nyt seuraa huomionarvoinen seikka, silloin kun oikeus määrää ruumiinavauksen suoritettavaksi millään vakaumuksella tai muulla seikalla ei ole enää merkitystä vaan se ruumiinavaus tulisi suorittaa - voi toki olla, että joissain tapauksissa joissa kuollut on esim. ulkomaalainen ja tietyn uskontokunnan jäsen, obduktiota ei suoriteta, mutta tällainen tapaus voi olla harvinainen säännön vahvistava poikkeus.

vlad.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Saakohan tuon estettyä, siis vainajan itsensä toimesta ennen kuolemaa? Vähän kuin elintestamentin tapainen dokumentti, jossa henkilö kieltää itseensä kohdistuvan ruumiinavauksen tekemisen ja vaatii asiakirjoihin laitettavaksi tiedon "kuoli luonnollisista syistä".
Saattaa olla urbaanilegendaa, mutta jotenkin olen sellaisessa luulossa että aina, kun ihminen kuolee muualla kuin ns. laitoshoidossa, suorittaa poliisi kuolinsyytutkimuksen. En tiedä kuuluuko siihen aina varsinainen ruumiinavaus, esim. tilanteissa joissa vainajasta on jäljellä ainoastaan ns. märkä läiskä, mutta kuvittelisin ettei laki välttämättä salli tuollaista ruumiinavauskieltoa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kun lääkäri tai obduktiopreparaattori avaa vainajan rintalastan ja vatsanpeitteet, niin mikäpä olisi terhakkaampi yllätys kuin ylävatsasta voimalla esiin ponnahtava jack-in-the-box. Perinteisesti jaska-laatikosta ilmestyy jousen päässä keikkuva ilveilijä eli narri, mutta rooliin istuu yhtä hyvin myös suolenmutkasta esiin lortsahtava Pasilan SKA:n klanipäinen ultrakannattaja.
USCSS Nostromon miehistöä moinen jekku ei varsinaisesti naurattanut.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kuolemansyyntutkinta tehdään aina, jos ihminen kuolee muualla kuin sairaalassa (tai siihen verrattavassa hoitolaitoksessa). Ruuminavaus tehdään silloin, jos kuoleman todennut lääkäri ei voi varmuudella todeta kuolinsyytä. Yliopistosairaalat tehnevät näitä kuulemma opetusmielessäkin.

Toki en maallikkona ole valantehnyt puoskari, joten voipi olla toisinkin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kuolemansyyntutkinta tehdään aina, jos ihminen kuolee muualla kuin sairaalassa (tai siihen verrattavassa hoitolaitoksessa). Ruuminavaus tehdään silloin, jos kuoleman todennut lääkäri ei voi varmuudella todeta kuolinsyytä. Yliopistosairaalat tehnevät näitä kuulemma opetusmielessäkin.

Kuten kirjoitin:

Olen työni puolesta ollut mukana tapauksessa, jossa lääkärit olisivat halunneet suorittaa ruumiinavauksen varmistaakseen kuolinsyyn mutta kuolleen lähiomaiset uskonnollisiin syihin vedoten kielsivät ruumiinavauksen suorittamisen.

Eli kyse ei ole aina aivan yksiselitteisistä asioista ja tämäkin henkilö kuoli kotioloissa ja lääkärit halusivat tehdä obduktion varmistaakseen kuolinsyyn, mutta koska omaiset kielsivät sen uskonnollisiin syihin vedoten ja koska oikeusviranomaisilta ei saatu määräystä obduktion suorittamiselle kunnioitettiin vainajan tahtoa.

Olen työni puolesta joutunut tutustumaan näihin rajaehtoihin ja monessa tapauksessa uskonnollisiin syihin vedoten voidaan kieltää obduktio jollei oikeus määrää sellaista tehtäväksi eli myös kotioloissa kuolleelta voidaan estää ruumiinavaus uskonnollisiin tai kulttuurillisiin syihin vedoten. Kaikki muuttuu olennaisesti siinä tapauksessa jos oikeus määrää obduktion suoritettavaksi, tuolloin sen voi estää käytännössä hyvin harvinaisin poikkeuksin, jollaisen toin esimerkkinä esille edellisessä viestissäni.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kuten kirjoitin:

Olen työni puolesta ollut mukana tapauksessa, jossa lääkärit olisivat halunneet suorittaa ruumiinavauksen varmistaakseen kuolinsyyn mutta kuolleen lähiomaiset uskonnollisiin syihin vedoten kielsivät ruumiinavauksen suorittamisen.

Eli kyse ei ole aina aivan yksiselitteisistä asioista ja tämäkin henkilö kuoli kotioloissa ja lääkärit halusivat tehdä obduktion varmistaakseen kuolinsyyn, mutta koska omaiset kielsivät sen uskonnollisiin syihin vedoten ja koska oikeusviranomaisilta ei saatu määräystä obduktion suorittamiselle kunnioitettiin vainajan tahtoa.

Olen työni puolesta joutunut tutustumaan näihin rajaehtoihin ja monessa tapauksessa uskonnollisiin syihin vedoten voidaan kieltää obduktio jollei oikeus määrää sellaista tehtäväksi eli myös kotioloissa kuolleelta voidaan estää ruumiinavaus uskonnollisiin tai kulttuurillisiin syihin vedoten. Kaikki muuttuu olennaisesti siinä tapauksessa jos oikeus määrää obduktion suoritettavaksi, tuolloin sen voi estää käytännössä hyvin harvinaisin poikkeuksin, jollaisen toin esimerkkinä esille edellisessä viestissäni.

vlad.

Noista uskonnollis-onomatopoeettisista syistä tiedän yhtä paljon kuin sika moottoripyörästä, joten tyydyn kelvottomuuteeni tässä asiassa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Villieläimen hyökkäykseen tuskin kukaan haluaa kuolla, ainakaan vapaaehtoisesti. Esimerkiksi susilauma tai julmetun iso karhu voisi näillä meidän leveyspiireillämme tällaisen pahimmassa tapauksessa aiheuttaa.

Tämä olisi tapaturmaisestikin melkoisen hankala metodi päästä hengestään, saatika sitten vapaaehtoisesti. Siinä kuolisi ennemmin vanhuuteen kun harhailisi metsissä etsimässä sutta tai karhua päättämään päivänsä.

Vaikka susihysteriaa lietsovat salametsästäjämulkerot ja "lapseni hiihtää kouluun kesät talvet Alaskan erämaiden läpi kaupunkilähiössä, jossa sudet ulvovat kellon ympäri"-tapaukset toisin antavat ymmärtää, niin susihan ei ole ollut ihmiselle susi sitten 1800-luvun lopun. Karhunkaan prosentit eivät kaksisia ole, yhden yöllä/illalla lenkkeilleen tapauksen ovat mesikämmenet sentään saaneet tehotilastoihinsa kerran sadassa vuodessa.

Olisi tämä toki omanlaisensa elämäntapa, kuolemanhakuinen ulkoilu erämetsissä siinä toivossa, että joskus lykästäisi.

Jos eläinkuolemia kaipaa, niin täytyisi keksiä jotain muuta. Ehkä mennä jonnekin hevostallille vittuilemaan mustalle orille ja toivomaan kavion potkua päähän. Siitäkin voi tulla seuraukseksi tietysti vain pysyvä aivovaurio ja kuoppa otsaan.

Mehiläisten pistoihinkin kuolee aina joku, mutta tämä edellyttäisi vakavampaa allergiaa. Ilman sitä vaihtuisi kuolonkaiho nopeasti armottomasti syyhyäviin patteihin.

Ei ole kyllä eläinkunnasta pääsääntöisesti apua tässä projektissa, ainakaan Suomen luonnossa. Ellei sitten ainoaksi ratkaisuksi jää pelätty The Wolverine eli ahma, joka pahimpien poronpurijoiden raporttien mukaan niittää Lapissakin satoja ellei satoja tuhansia poroja päivittäin hengiltä yhtä aikaa. Kaipa The Wolverine nyt yhden ihmisenkin saisi tapettua ja hävitettyä ruumiin luita myöten siten, että jäljelle jäisi vain korvausvaatimus vakuutusyhtiölle. Saisivat omaisetkin omansa, kun itsemurhaa ei voitaisi todentaa vaan tapaus luokiteltaisiin onnettomuudeksi. Hautajaisiin sitten soimaan Entombedin Wolverine Blues, jonka virallisessa musiikkivideossa on se jännä fakta, että kappale kertoo pelkästä luontokappaleesta mutta levyfirma halusi videolle kytköksen sarjakuvien trikoosankariin.
 

Bacon

Jäsen
Oisko tää oikee ketju, ehkäpä. Tota tuolla alla, kun on lista käyttäjistä, jotka ovat paikalla niin siellä oli sellainen käyttäjänimi kuin SaiPaSaiPa eikä se ollut ennen sattunut silmään niin päätimpä klikata kyseistä nimimerkkiä, mutta minulla ei ollut oikeuksia mennä katsomaan sen tietoja. Sitten menin käyttäjälistalle ja siellä ei ollut koko käyttäjää ollenkaan. Mitäs tää meinaa? Ei, en ole stalkkeri vaan oli tylsää.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jos eläinkuolemia kaipaa, niin täytyisi keksiä jotain muuta.

Suuressa maailmassa ainakin hait ovat sellaisia, jotta niille kelpaa melkeinpä mikä liha tahansa. Myöskään jääkarhut eivät käsittääkseni karsasta ihmislihaa. Hyönteismaailmasta löytyy tuhansia vaihtoehtoisia tapoja päättää päivänsä, kuten vaikkapa aina niin veikeät skorpionit, hassut hämähäkit, nätti japanilainen jättiläisherhiläinen yms. yms.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Marylandin yliopistossa haastateltiin vuonna 2011 yhteensä 176 itsemurhaa yrittänyttä opiskelijaa ja yksikään haastateltavista ei ollut onnistunut aikeissaan.

Varsinainen nollatutkimus. Olisivat nyt vaivautuneet edes olemaan asiantuntijalähtöisiä ja haastatelleet niitä onnistuneita.
 

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Minkähän maan kansalaisia/kaksoiskansalaisia täältä löytyy suomalaisten lisäksi?

Eli jos taskusta löytyy joku muu(kin) kuin Suomen passi, niin tänne vaan ilmoittamaan!

Itse tosin vaikka kuinka monen sukupolven takaa vain ja ainoastaan suomalainen.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Minkähän maan kansalaisia/kaksoiskansalaisia täältä löytyy suomalaisten lisäksi?

Eli jos taskusta löytyy joku muu(kin) kuin Suomen passi, niin tänne vaan ilmoittamaan.
USA:n passi löytyy Amerikanihmeeltä. Käsittääkseni en ole ainoa jatkoaikalainen, jolla ko. passi on.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Spotify-soittolistassani on nyt 500 kappaletta. Mihin lukemiin kanssakirjoittajat yltävät soittolistoineen?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Spotify-soittolistassani on nyt 500 kappaletta. Mihin lukemiin kanssakirjoittajat yltävät soittolistoineen?

Noin 1300. Kyseinen lukema tullee kasvamaan myöhemmin tänä vuonna. Ja ihan loppukaneettina totean vielä, että soittolistaltani löytyy muun muassa Whitney Houstonia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En harrasta Spotifya tai muitakaan vastaavia palveluja, mutta 120-gigaiseen iPodiin tuuttasin musiikkia kunnes rasia tuli täyteen. Omissa hyllyissä on musiikkia täytteeksi, kun olen kerännyt 80-luvulta saakka.

Käytän iPodia autossa ja matkoilla jonkin verran, mutta jotenkin tuosta pakatusta musiikista ei tule kylläiseksi. Siitä puuttuu jotain. Ja nimen omaan siitä puuttuukin, koska raskailla pakkausalgoritmeilla poistetaan datasta suuri osa ja kustaan samalla asiakasta korvaan. Tai asiakkaan ja asiakkaan, moni pakattua musiikkia kuunteleva maksaa musiikistaan hyvin vähän tai ei lainkaan.

Olipa ratkaisu jokin Spotifyn tapainen palvelu tai mikä tahansa, niin sellainen systeemi kiinnostaisi, jolla saisin äänentoistollisesti korkealaatuista musiikkia yhtä hyvin mukaani kuin kotilaitteiston kautta kuunneltavaksi. Mieluiten siten, että saatavilla ei olisi mitään soittolistaa, vaan jopa tuhansien pitkäsoittolevyjen edestä musiikkia, pakkaamattomassa muodossa. En ole jaksanut oikein seurata markkinoita, millainen ratkaisu mahtaisi istua minulle? Tuskin olen tarpeineni yksin, varmaan joku muukin palstalainen miettii samoja asioita.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olipa ratkaisu jokin Spotifyn tapainen palvelu tai mikä tahansa, niin sellainen systeemi kiinnostaisi, jolla saisin äänentoistollisesti korkealaatuista musiikkia yhtä hyvin mukaani kuin kotilaitteiston kautta kuunneltavaksi. Mieluiten siten, että saatavilla ei olisi mitään soittolistaa, vaan jopa tuhansien pitkäsoittolevyjen edestä musiikkia, pakkaamattomassa muodossa. En ole jaksanut oikein seurata markkinoita, millainen ratkaisu mahtaisi istua minulle? Tuskin olen tarpeineni yksin, varmaan joku muukin palstalainen miettii samoja asioita.
Pono. Ei ole kirjoitusvirhe.

Muuten sulla on mun tavat, mutta mua ei kevyt tai hiukan raskaampikaan pakkaaminen haittaa. Eikä mullakaan ostetuista levyistä käännetyt mp3:t 120 gigaan mahtuisi. Eikä kaikkea jaksa edes kääntää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipa ratkaisu jokin Spotifyn tapainen palvelu tai mikä tahansa, niin sellainen systeemi kiinnostaisi, jolla saisin äänentoistollisesti korkealaatuista musiikkia yhtä hyvin mukaani kuin kotilaitteiston kautta kuunneltavaksi. Mieluiten siten, että saatavilla ei olisi mitään soittolistaa, vaan jopa tuhansien pitkäsoittolevyjen edestä musiikkia, pakkaamattomassa muodossa. En ole jaksanut oikein seurata markkinoita, millainen ratkaisu mahtaisi istua minulle? Tuskin olen tarpeineni yksin, varmaan joku muukin palstalainen miettii samoja asioita.

Neil Young on jo jokusen vuoden kehitellyt tuota Pono-soitinta, jonka pitäisi vastata tähän tarpeeseen. Hesarikin tuosta viime viikolla uutisoi: Neil Young myy käänteentekevää hifisoitinta – Mutta kuuleeko kukaan eroa vanhaan? - Musiikki - Kulttuuri - Helsingin Sanomat

Mitä Spotify-listoihin tulee, niin en tosiaan kerää mitään yhtä möhkälemäistä listaa. Minulla on varmaan kaksikymmentä erilaista listaa, joista osa perustuu tiettyihin genreihin ja osa sitten tiettyä käyttötarkoitusta varten. On minulla kyllä yksi sellainenkin lista, johon olen kerännyt kaikkien aikojen ykkössuosikkejani ja tällä hetkellä siinä taitaa olla reilu sata zibaletta, mutta tätä tulee harvemmin kuunneltua.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Miksi nimimerkki vlad lopettaa jokaisen viestinsä näin
-

Tuoko tämä oman nimimerkkinsä lisääminen viestin loppuun jotain lisäarvoa itse viestille? Onko kyse halusta erottua joukosta?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Spotify-soittolistassani on nyt 500 kappaletta. Mihin lukemiin kanssakirjoittajat yltävät soittolistoineen?

27 377 kappaletta on soittolistoillani.

Soittolistoja on 226 kappaletta. Jokaiselle bändille oma ja sieltä soittolistalta löytyy suunnilleen kaikki mitä kyseiseltä artistilta löytyy Spotifystä ja omalta koneelta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pono. Ei ole kirjoitusvirhe.

Muuten sulla on mun tavat, mutta mua ei kevyt tai hiukan raskaampikaan pakkaaminen haittaa. Eikä mullakaan ostetuista levyistä käännetyt mp3:t 120 gigaan mahtuisi. Eikä kaikkea jaksa edes kääntää.

Neil Young on jo jokusen vuoden kehitellyt tuota Pono-soitinta, jonka pitäisi vastata tähän tarpeeseen. Hesarikin tuosta viime viikolla uutisoi: Neil Young myy käänteentekevää hifisoitinta – Mutta kuuleeko kukaan eroa vanhaan? - Musiikki - Kulttuuri - Helsingin Sanomat
Tuon viime vuonna ilmestyneen Neil Youngin omasanaisen muisteloteoksen ostin, ja kirjassa Niilo muisti kyllä riittävän monta kertaa muistuttaa aiheesta. Tosin ei muistaakseni vielä Ponon nimellä, mutta konseptina asia tuntui olevan hänelle tulenpalavan tärkeä.

Ponon kapasiteetti olisi siis jäämässä kohtalaisen pieneksi, jos 128 gigaa ja noin 100-500 älppyä olisivat lukemat. No on tuokin nyt jotain. Sinnehän kumminkin mahtuu Neil Youngin koko tuotanto tulevat Archives-julkaisut mukaan lukien. Jospa tästä tekisi aikanaan NYT-standardin, eli kapasiteetin mittapuuna voi käyttää virallista NeilYoungTuotantoa hi-qual -tasoisena. Mittavan back-katalogin tekaissut artisti voi olla ylpeä jo 0,2 NYT -laajuisesta tuotannostaan, kun taas Kari Peitsamon kone tulee kenties hyytymään vasta jossain 3-4 NYT:n paikkeilla.

Mielenkiintoinen vehje kyllä tämä Pono. Pitää seurata ja tutustua. Kiitokset veljille vastauksista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös