Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 573 351
  • 3 488

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta nämä teidän kommentit ovat kovin sääli, koska ne paljastavat, miksi isot viihdeleffat ovat heikkoja. Itse haluaisin tykätä paljon enemmän ison budjetin elokuvista, joissa on oma mielenkiiintoinen maailmansa, mutta ongelma on se, että niiden juonet ovat yleensä älyttömän tylsiä. Esim. pahis ei yleensä vain voi kuolla ennen ''viimeistä kohtaamista'', jossa sitten varmasti kuolee...

Nautin todella paljon Last Jedin katsomisesta, koska siinä kerrankin tuli fiilis, että ei voi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Jos jokin hahmo päättää jotain, niin sen seurauksena joku toinen hahmo voi vaikka kuolla (Snoke). Totta kai on ongelma, jos nämä käänteet ovat päälleliimattuja

Mikäpä siinä, en minä ole toivonut mitään kliseistä ja ennalta-arvattavaa juonta, mutta en pysty mitenkään näkemään miten Johnson olisi tehnyt hyvää työtä yllätyskäänteidensä kanssa. Äkkikäänteitä juoneen on maailman helpoin tehdä, vedetään vain kaikki kummeliksi. Vaikeampi temppu on tehdä sellaisia yllätyksiä joiden jälkeenkin juoni kokonaisuudessaan toimii, eikä saa suurinta osaa yleisöstä miettimään käsikirjoittajien motiiveja elokuvan aikana. Tässä nyt ei onnistuttu.

Hitchcockin Psyko lienee kaikista ylistetyn esimerkki, miten yleisö yllätetään ja elokuvissa käymisestä tehdään taas vaarallista. Siis aikoinaan ollut, nykyään monet sen ensi kertaa näkevät tietävät jo etukäteen mistä on kyse. Luonnollisesti pidän tuollaista elokuvantekoa arvokkaampana kuin geneeristä seikkailuelokuvaa, jossa hyvät selviytyy ja pahikset kuolee lopussa. Ongelma vain on, että Johnson ei ole mikään Hitchcock, ja The Last Jedi oli keskimmäinen elokuva jatko-osatrilogiassa, kun taas Psyko on ihan omillaan seisova itsenäinen taideteos. Kun ollaan elokuvasarjan jaksoa tekemässä, niin kai se on vähän eri juttu kuin yksittäisen elokuvan kuten Psyko tekeminen.

Toki perusongelma on, että yleensä ollaan tekemässä jatko-osaa tarinaan, joka saatiin jo onnelliseen loppuun, ja toinen perusongelma että tehdään trilogiaa, jonka juonta mietitään pala kerrallaan, ja vaihdetaan tekijöitä välillä. Mutta kyllä Johnsonille oma kritiikkinsä kuuluu myös siitä, että teki sarjaan jakson, joka "yleisön yllättämisen" nimissä sopii huonosti aiempaan, ja tekee vaikeaksi kirjoittaa mielekästä jatkoa tarinaan.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minulle on ihan se ja sama onko tilanne lopussa sama vai ei. Minä haluan elokuvilta esim. hyvää näyttelytyötä enkä ''tilanteita''. Hyvästä näyttelystä saimme Last Jedissä nauttia esim. Adam Driverin ja Daisy Rileyn taholta.
Ymmärtänet kuitenkin, että vaikka sinulle ei ”tilanteet” ja niistä syntyneet jännitteet merkitse mitään, niin Star Wars kuuluu seikkailuelokuvien genreen, joita katsellaan pääosin juuri niiden tilanteiden ja jännitteiden takia. Näin ollen elokuva, joka luiskahtaa suurelta osin jonkinlaiseksi poliittista sanomaa viljeleväksi ihmissuhdedraamaksi, ei istu kovin genreen johon sen pitäisi kuulua. Näin ollen on sen voi helposti määritellä epäonnistuneeksi osaksi seikkailuelokuvasaagaa.

Mainitsit edellä myös, että Snoken tapattaminen olisi ollut jotenkin sama asia, kuin se, että Darth Vader tappoi Keisarin, mutta tätä rinnastusta en ymmärrä lainkaan. Vader tappoi Emperorin trilogian lopussa ja sillä kuitattiin oikeaoppisesti kaikki trilogian jännitteet mukanaan. Kylo Ren tappoi Snoken trilogian keskivaiheilla ja vei siinä samassa koko trilogialta pahiksen ja kaikki jännitteet mukanaan, joten miten ihmeessä tämä on sama asia? Trilogian ainoa todellinen ”pahis” Snoken kuoleman jälkeen on kiukutteleva Romeo, joka on voimiltaan heikompi, kuin vastikään koulutuksensa aloittanut Julia. Ja se, että sinä et pitänyt Snokea mieleenpainuvana asiana ei riitä perusteeksi, koska Ihminen, joka seuraa seikkailuelokuvaa, kuten seikkailuelokuvaa normaalisti seurataan, eikä vain näyttelijänsuorituksia, tiedosti kyllä FA:n petauksen siitä, että Snoke on se trilogian uusi iso uhka. Mahtava pahis, joka haastaa jopa käsittämättömiä voimia omaavan Reyn.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Mikä siinä oli huonoa?

Oikeastaan ei ole mitään lisättävää näihin juttuihin, mitä täällä on jo käsitelty. Yhdyn monen muun kirjoittajan teksteihin, jotka käsittelevät Last Jedin heikkoutta. Kaikki on jo sanottu.

Ainoa asia mikä mielestäni on onnistunut last jedissä, on Kylo Renin hahmo. Kylo sentään nyt näytti edes vähän pahikselta ja Adam Driver veti rooliin hyvin. Muuten koko leffa on tylsä ja tönkkö pläjäys joka saa 0,5/5 tähteä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Minulla tämä mainostaminen ninenomaan Skywalker-saagana on mennyt ohi. Onko esim. haastetteluja asianomaisilta, jotka sanovat kolmen viimeisen kertovan nimenoaan Skywalkereista?

Diseny brändäs Skywalker saagan mainonnassaan mainostaessaan TLJ:tä, joka oli "the next chapter in the Skywalker saga" ja sen jälkeen kaikkia leffoja alettiin markkinoida "Skywalker Saga" brändillä, ja sellaisella nimellähän 9 BD:n boxikin tuli myyntiin.


Näitä ensimmäisessä osassa rakennettuja asioita olen koittanut kysellä, hieman huonolla tuloksella. Muistan kyllä Snoke ja Plagueis -keskustelun netissä. Mutta eikai itse elokuvassa tähän suuntaan suoraan viitattu? Ja miksi ''Plagueis'' ei voisi kuolla?

Plagueis The wise oli siis Palpatinen opettaja, joka osasi käyttää DarkSideä herättääkseen kuolleet henkiin. Palpatinen vihjas prequeleissä, että hänkin oli tämän oppinut (some called unnatural) ja oli osana Anakinin siirtymistä koska Padme ja lisäksi tähänhän myös Palaptinen paluu ROS:ssä perustuu.

Mutta siis alun perin lienee ollut ajatus, että Snoke olisi ollut itse Plagueis, joka olisi edelleen hengissä, vaikka olikin saanut Palpatinen miekasta päähänsä (no se viilto hei Snoken päässä).



Ensimmäisen osan rakentelujahan tässä ketjussa on lueteltu jo useita. Hyvin perusteltuina ja auki kirjotettuna. Ehkä sulla on ennakkoon kiinnilyöty käsitys, ettei ne avaudu?

Koitetana viä kerran muutamia pääpointteja

Rey:n alkuperän mysteeriä alleviivataan.. miksi, jos sillä ei ole mitään merkitystä? Jos Rey:n alkuperällä ei ole merkitystä, mitä siitä kohtauksia edes tekemään? No kun JJ oli tehnyt, Johnson ajatteli, että …not important

Se Luken miekka, joka kutsui Rey:tä ja tämä näki visoita tulevasta/menneestä -> roskiin

Maz Kanata esiteltiin vähän niikuin uutena Yodana, mutta tää hahmo heitetiin sit roskiin TLJ:ssä kokonaan. Kuitenkin juuri Maz oli säilyttänyt Luken miekan ja anto sen Ray:lle “Whoever you’re waiting for on Jakku, they’re never coming back.”

Luken syy piiloutua Ahch-To:lle? TFA:ssa Han Solo spekuloi että Luke oli lähtenyt etsimään ensimmäistä Jeditemppeliä Ben Solon käännyttyä pimeälle puolelle. Ikään kuin vihjaten, että siä ois jotain tärkeätä löydettävää tms. Ja sitten leffan jättäminen clifhangeriin Ray:n ojentaessa miekan Lukelle… pah, merkityksetöntä sano Johnson.

Luke oli jättänyt viä karttapalapelin R2:seen jonka BB täydensi kovalla vaivalla ja mitä Rian laitto Luken sanomaan syyksi Ahch-To:lle tuloon? “I came here to die.” ! Miksi ihmeessä siis oli tehnyt sellasen karttapalapelin, jolla hänet löytäs? Koko TFA:n juoni oli Luken löytäminen, ja TLJ:ssä syyksi paljastu.. ei mikään..

Se visio siitä Luken Jediakatemian tuhosta pistetiin täysin hahmonvastaseksi toiminnaksi Luken osalta. Kylo Ren kääntyy siis pimeälle puolen koska Luke! yritti tappaa sen.. hyvä plottwist Rian, erinomainen kerrassaan, oikein SW mytologiaan sopiva ja Luken hahmon taustatarinaan kuuluvaa matskua.

Se Snoke, jonka ympärille rakennettiin myös mysteeri.. kuka tää on, miten se hallitsee Kyloa?.. pah, tusinakaveri jonka Kylo vetäsee kylmäx ja trilogiaa kokoonpitävä pahis on poistettu.

Knights of Ren… Kylon kaverit, joiden vihjattiin olevan Luken Jediakatemian muita oppilaita.. -> roskiin

Poen ja Finnin hahmot, joista oli selvästi rakentumasta Ray:n ryhmä ala Luke, Han ja Leia… No molempien hahmojen logiikka vaihdettiin…

Phasma, johon castattin kovalla kohulla Gwendoline Christie, laitettiin TFA:sa roskikseen (kohtaukset tuli poisleikatuks pääosin, mutta voi käyttää jatkossa), niin Johnson pisti tän kylmäks peruuttamattomasti.. hahmo, jolle ois taatusti ollut käyttöä ainakin sarjatasolla (Kennedy, nukuitko lukiessas tämän kohtauksen?)

Kylon kypärän rikkominen.. no.. sekin rakennettiin TFA:ssa hienosti niin, että kesti pitkään, kunnes Kylo nähtiin ilman sitä. Mutta hölmöyttä Johnsonilta oli paskoa se Kylon itsensä toimesta kun juuri kypärä oli se Darth Vader kunnianosoitus, se Kylon isoimman idolin pukeutumiskoodi. “I will finish, what you started”

Kertoo paljon henkilöhahmon taustatarinan huonosta kirjottamisesta tahi sen roskiin heittämisestä.. tai niinhän Rian teki, kirjotteli omasta päästään uudet taustatarinat hahmoille, ja siksi ne on niin erilasia kuin aikaisemmin.

..jaa niin… C3PO punanen käsivarsi.. roskiin, ketään ei kiinnosta.

Leia.. no TFA ei rakentanut mitään merkittävää, mutta noin niikun bacstoorin ja historian kannalta paskohan se Rian senkin



Joo, JJ on tunnettu siitä, että se vaan rakentelee mysteryboxeja, eikä niihin ole sillä itelläkään avainta. Mutta kun noita rakennettaan, olisi Kennedyn vastuulla ollut, että niitä myös availlaan, eikä vaan heitetä roskiin.



Noin muuten Kaanonia ajatellen, niin Rey noupadi oli lähinnä sitä vanhaa Jediä, jotka siis nuorina vietiin pois vanhemmiltaan ja koulutettiin. Niin että niillä ei ollut tunnesiteitä mihinkään perheeseen jne. Nää tunnesiteet äitiin ja rakastettuun vei Anakinin mennessään ja oli tuhota myös Luken. Rey oli kasvanut yksin Jakkulla ja ois ollu hienoa että siitä ois Luke kouluttanu uuden Jedisukupolven alun… Ympyrä ois sulkeutunut nätimin kuin nyt, että Rey muutti nimensä Palpatinesta Skywalkeriksi
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
The Last Wtf on paskin star wars, mitä on ikinä tehty tai tullaan ikinä tekemään.
Juu-u. Ruin Johnson pysyyköön poissa tästä avaruussaagasta. Luke lypsämässä merilehmää ja kapteeni-smegma (phasma). Todella upeeta... Tarinakertoja tuossa yllä luettelikin kattavasti mikä män pieleen...
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta kyllä Johnsonille oma kritiikkinsä kuuluu myös siitä, että teki sarjaan jakson, joka "yleisön yllättämisen" nimissä sopii huonosti aiempaan, ja tekee vaikeaksi kirjoittaa mielekästä jatkoa tarinaan.

Miksi jatko ei olisi voinut kietoutua Reyn ja Kylo Renin varaan ja samalla avaten laajemmin Ensimmäistä ritarikuntaa..? Jossa olisi voinut alkaa sisäinen valtataistelu Snoken kuoleman jälkeen


Ymmärtänet kuitenkin, että vaikka sinulle ei ”tilanteet” ja niistä syntyneet jännitteet merkitse mitään, niin Star Wars kuuluu seikkailuelokuvien genreen, joita katsellaan pääosin juuri niiden tilanteiden ja jännitteiden takia. Näin ollen elokuva, joka luiskahtaa suurelta osin jonkinlaiseksi poliittista sanomaa viljeleväksi ihmissuhdedraamaksi, ei istu kovin genreen johon sen pitäisi kuulua. Näin ollen on sen voi helposti määritellä epäonnistuneeksi osaksi seikkailuelokuvasaagaa.

''Ihmissuhdedraama'' teki Imperiumin vastaiskusta ja Jedin paluusta niin hyvät elokuvat kuin ovat.

Mainitsit edellä myös, että Snoken tapattaminen olisi ollut jotenkin sama asia, kuin se, että Darth Vader tappoi Keisarin, mutta tätä rinnastusta en ymmärrä lainkaan. Vader tappoi Emperorin trilogian lopussa ja sillä kuitattiin oikeaoppisesti kaikki trilogian jännitteet mukanaan. Kylo Ren tappoi Snoken trilogian keskivaiheilla ja vei siinä samassa koko trilogialta pahiksen ja kaikki jännitteet mukanaan, joten miten ihmeessä tämä on sama asia? Trilogian ainoa todellinen ”pahis” Snoken kuoleman jälkeen on kiukutteleva Romeo, joka on voimiltaan heikompi, kuin vastikään koulutuksensa aloittanut Julia. Ja se, että sinä et pitänyt Snokea mieleenpainuvana asiana ei riitä perusteeksi, koska Ihminen, joka seuraa seikkailuelokuvaa, kuten seikkailuelokuvaa normaalisti seurataan, eikä vain näyttelijänsuorituksia, tiedosti kyllä FA:n petauksen siitä, että Snoke on se trilogian uusi iso uhka. Mahtava pahis, joka haastaa jopa käsittämättömiä voimia omaavan Reyn.

Enpä tajunnut, että joku on näin kiintynyt Snokeen. Ja kyllä minä hyvä pahiksen tunnistan. Näitä on esim. kaikki muut, joita SW:ssä on ollut. Vaikka mainittu Dart Maul.

Ja ajatus, etttä ''jännitteet säilyy'' vain kun jokin pahis elää, on juurikin sitä ennalta-arvattavuutta, josta puhuin. Tässä sarjassa Kylo Ren oli paljon merkittävämpi hahmo kuin Snoke, ja hänen varaansa olisi voinut rakentaa vaikka mitä.


Diseny brändäs Skywalker saagan mainonnassaan mainostaessaan TLJ:tä, joka oli "the next chapter in the Skywalker saga" ja sen jälkeen kaikkia leffoja alettiin markkinoida "Skywalker Saga" brändillä, ja sellaisella nimellähän 9 BD:n boxikin tuli myyntiin.

Ok, no tässä on menty metsään. Tiesin kyllä BD-boksin nimen (aion sen hankkiä ja sit vasta vikan katsoa), mutta jos tosiaan jo TLJ:n aikana nimeä on käytetty, niin on turhan vahvasti painotettu vain yhtä korttia.


Ensimmäisen osan rakentelujahan tässä ketjussa on lueteltu jo useita. Hyvin perusteltuina ja auki kirjotettuna. Ehkä sulla on ennakkoon kiinnilyöty käsitys, ettei ne avaudu?

Ymmärrän nämä, mutta en ymmärrä sitä, että ne yksinomaan johtaisivat siihen, että Rey olisi Luken tytär. Koska eivät johda.

Se visio siitä Luken Jediakatemian tuhosta pistetiin täysin hahmonvastaseksi toiminnaksi Luken osalta. Kylo Ren kääntyy siis pimeälle puolen koska Luke! yritti tappaa sen.. hyvä plottwist Rian, erinomainen kerrassaan, oikein SW mytologiaan sopiva ja Luken hahmon taustatarinaan kuuluvaa matskua.

Eihan Luke yrittänyt tappaa, vaan oli valomiekka kädessä. Njoo, tässä varmaan näkemykset eroavat, joten ei enempää. Kuitenkin tämän osalta ymmärrän parhaiten kritiikin siitä, että on sivuutettu aiemmat osat.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Snoken tappaminen ei tässä ole se suurin ongelma vaan, että kuka tulee Snoken tilalle.

Kuten aiemmin kommentoin Kylo Ren ei ole oikea uhka. Rey oli luutunnut lattiaa Kylolla jo kahden leffan ajan. Kylo on vaan eksynyt wannabe Vader. Kenraali Halikaan ei ole uhka, Rian piti myös tämän nöyryyttämisestä huolen joten kukaan ei ota tuotakaan vakavasti. Tämän takia JJ kaivoi Keisarin naftaliinista kun kaikki uhka oli poistettu sarjasta ja Rian veti mattoa pois seuraavan elokuvan alta.

Jedin paluuseen ja Keisariin kuolemaan on turha verrata, koska kyseessä oli silloin sen hetkisen sarjan päätösosa eikä viimeisen trilogian keskiosa. Keisarista oltiin ainoastaan puhuttu tähän mennessä ja nähty yksi viesti. Kyseessä on sama kuin Ozin noita. Iso paha joka pitää voittaa. Lisäksi tiedettiin kun elokuvat on Episodi 4, 5 ja 6 niin mahdollisissa esiosissa 1,2 ja 3 pystytään avaamaan Keisarin taustaa ja tämä olikin sitten aikanaan niissä keskeisessä osassa. Sitä mahdollisuutta ei ole kun mennään saagassa eteenpäin. Jollei tule sitten joku naurettava Episodi 7½: Hakuna Matata - Snoke, the early years.

Eikä tämäkään tarkoita sitä, että Snoke olisi ollut joku hyvä vihollinen joka vain tapettiin, vaan sitä, että Snokesta ei tehty muu kuin Joke eikä kunnon korvaaja mietitty yhdessä tekijöiden kesken tilalle.

Uutta ja erilaista, yllättävää, whatever, olisi ollut jos kasissa Rey ja Kylo olisi yhdistänyt voimansa tai Rey olisi kääntynyt pimeälle puolelle ja Kylo valoon. Siinä olisi muilla ollut ysissä sitten hieman jo tekemistä voittaa nämä kaksi/Rey.
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
''Ihmissuhdedraama'' teki Imperiumin vastaiskusta ja Jedin paluusta niin hyvät elokuvat kuin ovat.
Eikä tehnyt, vaan hyvä tarina, joka synnytti kaiken muun, etenkin jännitteet. Darth Vader ja Keisari pitivät hyvikset tiukilla loppumetreille asti. Ihmissuhdedraamaa noissa kahdessa elokuvassa ei juurikaan ollut. Leian ja Han Solon rakkausjuoni piti elokuvaa ihmisuhteiden osalta osittain kasassa, mutta ei siinäkään mitään ihmissuhdedraamaa ollut. Lando petti Han Solon. Se on ihmissuhdedraamaa, mutta se tuskin teki noista elokuvista niin hyviä, kuin ne olivat.

Enpä tajunnut, että joku on näin kiintynyt Snokeen. Ja kyllä minä hyvä pahiksen tunnistan. Näitä on esim. kaikki muut, joita SW:ssä on ollut. Vaikka mainittu Dart Maul.
Näitä tekstejäsi lukiessa huomaan, että on paljon asioita joita et tajua. Kuten se, että olisin jotenkin kiintynyt Snokeen. Kannattaa välillä syventyä lukemaan näitä tarkemmin. En ollut kiintynyt Snokeen, se nyt vain oli se ainoa iso pahis, jota tuossa katsojalle pedattiin, joten odotin, että siitä olisi kasvanut merkittävämpi pahis koko trilogialle, kuten varmasti suurin osa sarjaa seuranneista ihmisistä. Nyt se katkaistiin ilman suurempaa kliimaksia kahtia, eikä koko TLJ esitellyt tilallekaan mitään uutta pahista, joka olisi aito uhka galaksille ja Leian johtamalle poppoolle. TLJ teki selväksi, että Rey voi piestä Kylo Renin, jos tämä alkaa ryppyillä.

Henkilökohtaisesti ostan kyllä kaikki juonenkäänteet ja muut, kunhan tarina edelleen kantaa. TLJ:n tarina keikahtaa katolleen niin monessa kohtaan, kuten edellä moni on ansioituneesti selventänyt, että tuota on hankala pitää tarinansa puolesta kovin toimivana.

Huomasin muuten, että @Nosebleed edellä sivuaa samaa aihetta.

edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
The Last Wtf on paskin star wars, mitä on ikinä tehty tai tullaan ikinä tekemään.
No se on katsottava elokuva toisin kuin Episodi 2. Ja sitten on Christmas Special tietysti.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
No se on katsottava elokuva toisin kuin Episodi 2. Ja sitten on Christmas Special tietysti.

Episodi 2 ja koko prequel trilogia on parantunut mulle sen jälkeen kun Filonin CloneWars sai päätöksensä. Ja Filonin haastattelu, missä tämä kertoo, kuinka tärkeä GuiGon olisi Anakinille isähahmona ollut ja kuinka ObiWan joutui pakosta ottamaan Ankinin oppipojakseen (koska lupasi kuolevalle GuiGonille) on tuonut syvyyttä myös Kloonien Hyökkäykseen. Phantom Menace:n JarJar nyt tietty nousee esiin paskimman SW leffan arvottamisessa, mutta kyllä TLJ oli viä huonompi kun nää kaks ekaa prequelosaa.. juuri koska se epäjatkuvuus ja SW maailmaan kuulumattomat pikkujutut.


No jouluspesiaali nyt on kalkkuna joo, mutta usein unohdetaan myös An Ewok Adventure ja The Battle for Endor TV leffat...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ollaan elokuvasarjan jaksoa tekemässä, niin kai se on vähän eri juttu kuin yksittäisen elokuvan kuten Psyko tekeminen.
Psyko elokuvia on muuten neljä... Ja ensimmäisestä remake. Eiköhän se Disneykin siirry jossain vaiheessa Star Wars remakejuttuihin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eiköhän se Disneykin siirry jossain vaiheessa Star Wars remakejuttuihin.

Eikö se jo remaken tehny ekasta leffasta osana seiska?

Mutta siis tuskin siirtyy remakeihin, vaan koittaa tehdä laajemman universumin. Nyt kun Kennedyn taiteellisen puolen vastuut on otetu pois ja Disney+ sarjat on tuotannossa...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Mutta mihin ihmeeseen muuten jäi Anakin ja Obi-Wan? Yoda kyllä saatiin mukaan, mutta koko saagan kaksi aika keskeistä hahmoa ei kiinnosta saapua paikalle koko trilogian aikana? Viimeisessä osassa jopa joku Landokin ilmestyy (sekin kyllä vain nostalgian takia...), mutta hahmoilla joilla voisi olla oikeasti jokunen sananen sanottavana, että Palpatine on palannut, niin pysyttelevät piilossa. Vai onko tämä esim. kirjassa tai jossain vastaavassa selitetty, että missä Obi-Wan ja Anakin ovat?
Toki 2 sekunin ääninäyte kuului näiltä hahmoilta lopussa, mutta oikeasti, thats it?

Minusta on myös vähän omituista ettei Hanille, Lukelle ja Leialle saatu yhtäkään yhteistä kohtausta. Seikkailivat vaan ympäri galaxia millon missäkin. Miettikää nyt, jos Potterit saavat joskus jatkoa ja Harry, Ron ja Hermione eivät koskaan tapaisi. Siitä nousisi melkoinen paskamyrsky fanien keskuudessa.
Tai Lotrissa Frodo ja Sam. Omituista hahmojen hukkaanheittoa, kun kerran koko poppoo on suostunut mukaan.

----

Ja jos nyt pitäisi antaa jotain rakentavaa arvostelua Last Jedistä, vaikka se vaikeaa onkin, niin sen suurin ongelma on, että sen sisältö on täysin yhdentekevää. Se on tylsä, tönkkö, mutta kaikkeen suurin ongelma on tuo. Koko leffan juoni, tai suurimmaksi osaksi olisi voitu käydä vaikka Rise Of Skywalkerin alkuteksteissä. Tai no oikeastaan siihenkin se kuulostaisi liian tylsältä.
Sitten jos elokuvassa tapahtuukin jotain, niin ne tapahtumat ovat jotenkin ristiriidassa muiden star warsien kanssa, eikä katsojaa kiinnosta katsoa sellaista ripulia. Tämä nyt on vähän pikkutarkkaa, mutta esimerkiksi, kun Yoda tyyliin laittaa koko taivaan salamoimaan ja mestat palamaan, niin mihin elävien Jedien tai Reyn voimia tarvitaan? Eikö se Yoda voinut mennä, vaikka yksin laittaa hyrskyn myrskyn Palpatinea vastaan jo Jedin Paluussa? Lukekin osasi hologrammata itsensä, niin tuossahan olisi ollut aika voittamaton kombo Kylo Reniä ja muita vastaan. Vastaavia hölmöjä esimerkkejä on leffassa enemmänkin. On itsemurha lentoa ja bensan loppumista.

Mitä Last Jedi oikeasti toi tai antoi star warsille? Ei mitään.
Se tuntuu kaikinpuolin etäältä maailmalta, eikä se vie tarinaa tai juonta mihinkään suuntaan. Samalla kuitenkin se onnistuu tappamaan seiskan kaikki hyvät twistit, mistä olisi voinut ottaa kopin. Reyn valomiekka trippailu, Knights Of Ren ja Luken karttamysteeri nyt etunenässä olisi vaatinut vähän jatkoa.

Piti muuten kirjoittaa vähän pidempi arvostelu, mutta alkoi jo nyt masentamaan ja suututtamaan koko leffa. Mä yritin, mutta ei vaan pysty. Karmea kuraa, josta en olisi ollenkaan pahoillani, jos tämä heitettäisiin roskiin ja suosiolla tehtäisiin järkevämpi teos.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
''Ihmissuhdedraama'' teki Imperiumin vastaiskusta ja Jedin paluusta niin hyvät elokuvat kuin ovat.

Imperiumin vastaisku, siinä oli kova elokuva trilogian keskiosaksi. Ihmissuhdedraama lisäksi on melkoinen joukko muitakin tekijöitä jotka teki siitä hyvän elokuvan.

Oli tiukkaa ja luontevaa juonen kuljetusta ja hahmojen kehitystä, myöskin seikkaltavan maailman syventämistä mielenkiintoisilla tavoilla, kaivattua yllätyksellisyyttä ja twistejä oli riittämiin (muttei päälleliimatulla tavalla), ja lopussa se jätti tarinan sankarit jokseenkin jännittävään tilanteeseen, jolloin epäilemättä oli pakko nähdä miten heille käy tarinan seuraavassa osassa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Sama musiikkihan oli jossakin Snoke kohtauksessa taustalla kuin Sithin kostossa jossa puhuttiin Darth Plaguesista eli selvästi pedattiin mahdollisuus ainakin tuohon. Vihjettä toki ei ymmärtäneet kuin HC-fanit.

Itseästäni tuntuu, että Johnson lähinnä halusi järkyttää faneja ja kuvitteli olevansa samalla joku suuri nero, joka uudistaisi koko Starsin Warsin täysin ja loisi aivan loistavan uuden menestyksen. No, jäi kriitikkojen suosikiksi. Eniten ehkä ihmetetyttää miksi ihmeessä tuotannossa ei etukäteen mietitty miltä tältä uudelta trilogialta halutaan.

Ei tarvitse jättää tuota edes omien tuntemuksien varaan, kun mun mielestä Rian on ihan itse sanonut, että halusi tehdä juuri tätä. "Subverting the expectations". Siinä samassa sitten unohti kaiken muun, kun piti yrittää esittää jotain neroa ja yllättää kaikki oikeastaan kaikella, mitä elokuvassa tapahtuu.

Samanlaista "subverting the expectations" -ryönää tuo Rianin Knives Out -leffakin oli. Tästä syystä en juuri siitäkään pitänyt, vaikka muu maailma kehui. Jos koko leffa menee siihen, että odotat twistejä ja muita vyön alle lyöntejä, kärsii samalla myös se elokuvakokemus. Ehkä Johnson joku päivä tajuaa, että leffan ei tarvitse pyöriä tuon ympärillä, vaan hyvän leffan voi käsikirjoittaa muutenkin.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikä tehnyt, vaan hyvä tarina, joka synnytti kaiken muun, etenkin jännitteet. Darth Vader ja Keisari pitivät hyvikset tiukilla loppumetreille asti. Ihmissuhdedraamaa noissa kahdessa elokuvassa ei juurikaan ollut. Leian ja Han Solon rakkausjuoni piti elokuvaa ihmisuhteiden osalta osittain kasassa, mutta ei siinäkään mitään ihmissuhdedraamaa ollut. Lando petti Han Solon. Se on ihmissuhdedraamaa, mutta se tuskin teki noista elokuvista niin hyviä, kuin ne olivat.

Tarkoitin ihmisuhdedraamalla mm. Luken ja Vaderin välistä draamaa sekä myös toki Hanin ja Leian välistä tunteiden kipinöintiä, joka on kirjoitettu hyvin.


Näitä tekstejäsi lukiessa huomaan, että on paljon asioita joita et tajua. Kuten se, että olisin jotenkin kiintynyt Snokeen. Kannattaa välillä syventyä lukemaan näitä tarkemmin. En ollut kiintynyt Snokeen, se nyt vain oli se ainoa iso pahis, jota tuossa katsojalle pedattiin, joten odotin, että siitä olisi kasvanut merkittävämpi pahis koko trilogialle, kuten varmasti suurin osa sarjaa seuranneista ihmisistä.

Niin. Et ehkä ollut kiinnittynyt Snokeen hahmona, mutta pahiksena olit.

Nyt se katkaistiin ilman suurempaa kliimaksia kahtia, eikä koko TLJ esitellyt tilallekaan mitään uutta pahista, joka olisi aito uhka galaksille ja Leian johtamalle poppoolle. TLJ teki selväksi, että Rey voi piestä Kylo Renin, jos tämä alkaa ryppyillä.

Tässä on itseasiassa aito ero siinä miten itse tulkitsin elokuvaa: itse ajattelin ehkä Snoken tylsyyden johdosta, että ns. pimeän puolen olemassa olo ei missään tapauksessa ole vain tästä riippuvainen, vaan että voima ja sitä personifoivat tai käyttävät tahot ovat yhtä kylpytakissa istuskelevaa tyyppiä paljon isompi asia, ja kovinkin luonnolliselta olisi tuntunut syventää pimean puolen olemusta kokonaisuudessaan esim. sen kautta viimeisessä elokuvassa, että minkälaisen valtatyhjiön Snoken kuolema synnytti. Eikä mielestäni voida missään määrin sanoa, että Kylo Renin voimat lopullisesti jotenkin pelkistyisivät pariin valomiekkataisteluun.

Mutta, en tiedä. Ehkä minun pitäisi vielä katsoa elokuvia tarkemmin, koska tämä mielestäni on nimenomaan täysin yhdenmukainen sen kuvan kanssa, joka pimeästä puolesta alkup. trilogian kautta syntyy. Mutta fanit ilmeisesti tietävät paremmin...
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tarkoitin ihmisuhdedraamalla mm. Luken ja Vaderin välistä draamaa sekä myös toki Hanin ja Leian välistä tunteiden kipinöintiä, joka on kirjoitettu hyvin.
Ymmärsin kyllä mitä hait takaa. Menit vain erheellisesti liittämään nuo ihmissuhdepohjaiset juonikuviot ihmissuhdedraamaksi, joten käytin tilaisuuden kuittailuun, koska aistin, että etenimme keskenämme hieman suuntaan. Pahoittelut siitä. Työskelen itse elokuvien parissa, joten olen ehkä turhankin marinoitunut tietyille käsitteille. Kyseiset elokuvat ovat omat suosikkini koko saagassa juuri sen takia, että ihmissuhteet ja henkilöhahmot ovat eläviä. Varmaan isosti myös sen takia, että Imperiumin vastaiskun ohjaaja kunnioitti Lucasin luomaa pohjaa, ja käytti sitä luodakseen täyteläisen tarinan. Johnson taas päätti pitkälti hylätä edellisen osan rakennuspalikat, ja luoda oman suuntansa (tai suuntaa jota Kennedy halusi - en tiedä kuka teki päätökset), eikä onnistunut siinä kovin hyvin.

Tässä on itseasiassa aito ero siinä miten itse tulkitsin elokuvaa: itse ajattelin ehkä Snoken tylsyyden johdosta, että ns. pimeän puolen olemassa olo ei missään tapauksessa ole vain tästä riippuvainen, vaan että voima ja sitä personifoivat tai käyttävät tahot ovat yhtä kylpytakissa istuskelevaa tyyppiä paljon isompi asia, ja kovinkin luonnolliselta olisi tuntunut syventää pimean puolen olemusta kokonaisuudessaan esim. sen kautta viimeisessä elokuvassa, että minkälaisen valtatyhjiön Snoken kuolema synnytti.
Pari huomiota. En käsitä miten ehdit tuomita Snoken tylsäksi, koska hahmo ei ehdi esiintymään kuin parissa kohtauksessa. Ja TFA:ssa Snoke ei ehdi olemaan kuin salaperäinen hahmo, jonka syvempi olemus paljastuu myöhemmin. Jos koet, että Snoke on tylsä, niin se on tylsä, koska Johnson teki siitä tylsän. Itse en ennättänyt tarttua mitenkään koko hahmoon kiinni, koska se katkesi niin nopeasti.

Ja toisekseen on tietenkin totta, että Snoken kuolema luo valtatyhjiön, mutta pitää muistaa, että kyseessä on SEIKKAILUgenren elokuva. Tuohon hetkeen asti koko trilogia on edennyt genren mukaisesti - hyvä pyrkii kukistamaan ylivoimaisen pahan. Valtatyhjiöstä taistelu on enemmän draamaelokuvan ”rakennuspalikka” ja tuhoaa täysin asetelman, jota kohti trilogia siihen mennessä oli marssinut.

Mutta tämä minua kiinnostaa aidosti tietää. Mikä oli TLJ:n teema? Moraalinen opetus, jonka tarina tarjoaa? Se lataa kyllä ilmoille paljon irtonaisia ”opetuksia”, jotka kumpuaa yksittäisistä paljastuksista (kuten se, että kuka tahansa voi olla Jedi / sankari, joka on ihan jees idea). Mutta ainoa tarinasta kumpuava opetus tuossa näyttää olevan se Poe Dameronin ja Holdon välinen kiistely, joka tuntuu esittävän moraaliseksi opetukseksi sen, että aina pitäisi kuunnella ylempiarvoisiaan ja seurata käskyjä, vaikka ei niitä ymmärtäisi, tai niiden motiiveja ei selitetä. Tämä on vähän outo moraalinen opetus, koska se on vähän niinku sitä mitä natsit teki toteuttaessaan käskyjä.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Mutta ainoa tarinasta kumpuava opetus tuossa näyttää olevan se Poe Dameronin ja Holdon välinen kiistely, joka tuntuu esittävän moraaliseksi opetukseksi sen, että aina pitäisi kuunnella ylempiarvoisiaan ja seurata käskyjä, vaikka ei niitä ymmärtäisi, tai niiden motiiveja ei selitetä. Tämä on vähän outo moraalinen opetus, koska se on vähän niinku sitä mitä natsit teki toteuttaessaan käskyjä.
Ymmärsit selvästi tämän keskustelun ja moraalisen dilemman täysin väärin. Opetushan oli tietenkin se, että todellinen Alpha-Uros Dameron ei yksinkertaisesti voinut totella/kuunnella/kunnioittaa naisoletettua Holdoa siksi, että tämä oli Dameronin mielestä vain tyhmä nainen! Niin, olisi kannattanut, olihan taustalla todellinen master-plan. Ei siis pitänyt kuunnella siksi, että Holdo olisi ylempiarvoinen, tai olla kuuntelematta siksi, että olisi väärässä/epälooginen/mitävain. Vaan pitää kuunnella koska Dameron on mies ja Holdo on nainen. Koska näin nyt vaan pitää tehdä.

Jos nyt ripauksen enemmän tosissaan ottaa, niin vastaavan, hieman erikoisen auktoriteettia kunnioittavan "opetuksen" minäkin tuossa tulkitsin, mutta onneksi eräs ystävättärein osasi selventää mistä todellisuudessa oli kyse. Tietenkin, koska näin se nyt vaan on.

Kiitos muuten @AlapaanKarvaaja & @Tarinankertoja tuosta The Fallen Orderista. Mennyt tosiaan ohi, kun lakkasin yrittämästä sen jonkun ihme jedimiekkasinkoilun jälkeen. Täytyy pistää testiin!
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Hei mikäs tämä The Bad Batch -sarja on, minkä Disney on nyt julkistanut? Pitäisi alkaa 2021.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös