Force Awekens teki yli 2 miljardia lippuluukulla.
Rise of Skywalker nippana nappa yhden.
Solo teki tappiota.
Siinä on käytännössä menetetty puolet yleisöstä ensimmäisen leffan jälkeen ja nimenomaan ne kasuaalitfanit on häippässyt. Semmosen särön se Johnsonin Last Jedin teki trilogiaan ja koko Star Warsiin. Onhan tuo "jotain uutta" jos niin haluaa ajatella.
Toisaalta Force Awakens oli ensimmäinen SW-leffa vuosikymmeneen. Ei ihme, että sitä käytiin myös sankoin joukoin katsomassa. Sama taisi olla Phantom Menacen kanssa, että se haluttiin nähdä, kun oli jotain uutta ja odotettua.
Noin muutoin kyllä Force Awakens taitaa olla se arvostetuin tässä trilogiassa, ja ymmärrettävistä syistä.
Komppaan pitkälti nimimerkkiä
@Roger Moore. Ja omasta mielestäni The Last Jedi oli visuaalisesti paras, ja ehkä se lähti muita rohkeammin sojottamaan omaan suuntaansa, mutta tarinallisesti - etenkin seikkailugenressä, tuo oli trilogian ylivoimaisesti surkein kalkkuna, joka oli pitkälti se, joka romutti koko trilogian, ja pakotti viimeisen osan korjailemaan tuhoa, jonka se sai aikaan.
Minusta tällaista tarvetta ei ollut. Edellinen leffa oli jo aika lailla vanhan kaartin viimeistelyä, ja ainakin itselleni tuli siitä sellainen maku, että nyt hyvästellään vanhukset uuden tarinan alta.
Oli siis loistava tilaisuus lähteä viemään tarinaa skywalkereista koko universumiin. Tätä Johnson yritti ymmärtääkseni. Mielestäni se oli ihan toimiva ratkaisu, joskin aavistelin, että sillä saa kriisin aikaan fanien keskuudessa.
Ymmärsin kuvion siten, että nyt häivytetään ne monarkistit ja siniveriset taustalle ja viedään tarinaa demokratian tai jonkinlaisen meritokratian suuntaan. Eli käytännössä siis annetaan ymmärtää, että Voima ei ole mikään perinöllinen "sairaus", vaan sille voi herkistyä periaatteessa kuka tahansa. Johnsoi toi myös esiin, että universumissa on näitä vähempiosaisia, tai laajemmassa mielessä "rahvaita", joiden rooli voisi olla muukin kuin toimia kulissina edellä mainituille siniveristen sukuriidoille.
Tämän kuvion olisi voinut viedä finaaliin. Olisi voinut syventyä Reyn hahmoon ja hänen taustaansa. Miksi juuri hän? Miten tieto "nobodyn" noususta framille vaikuttaa galaxiin? Siitä olisi voinut edelleen laajentaa kertomalla erilaisista kansoista ja heidän asemastaan. Tätä on toki sivuttu, mutta aika puolivillaisesti. Käytännössä kaikissa leffoissa on setvitty pienen piirin valtariitoja, mikä toimii kyllä muutamassa leffassa mutta kuluu suht nopeasti loppuun.
Mutta kokonaisuuden kannalta iso moka oli se, ettei trilogian päähahmolla Rey:llä ei ollut juuri kummempaa päämäärää tai omaa juonta koko leffassa, joka teki siitä todella passiivisen päähenkilön. Se halusi treenata tullakseen Jediksi, ja siinä sivussa se alkoi lähentyä Kylo Renin kanssa, ja alkoi elätellä ajatuksia siitä, että se saisi houkuteltua sen takaisin hyviksien puolelle kukistaakseen... Kenet? Sen kurttuisen mysteeriukon, jonka se Kylo Ren katkaisi kahtia jo leffan puolivälissä? Sen jälkeen trilogialla ei ollut oikeastaan sen kummempaa pahista kuin se tuittupää (Kylo Ren), joka ei siinäkään vaiheessa pärjännyt voimallisesti Reylle. Ei ollut Keisaria, ei Darth Vaderia, ei panoksia. Ne sivuhahmot harrasti sitä onnetonta avaruustakaa-ajoaan samaan aikaan, mutta sivuhahmot = sivuseikka. Lopulta Rey hyppäsi tähän pakokelkkaan kyytiin, mutta siinä posoteltiin jo omalla painollaan kohti loppua.
Tämä on ihan totta. Toisaalta Reyn rajattu rooli tarjosi mahdollisuuksia sivuhahmoille. Kun totesin, että tämä on minusta mielenkiintoisin leffa, niin se perustuu dramaturgisiin valintoihin.
The Last Jedi on siinä mielessä ehyt, että se tarjoaa jonkinlaisia tarinankaaria. Esim. Poe Dameron joutuu työstämään omaa temperamenttiaan ja miettimään sen vaikutuksia. Laura Dernin hahmo on ärsyttävä tuittupää, mutta lopulta hänkin "heltyy" ja uhraa itsensä. Kylo Ren joutuu pohtimaan, nouseeko hän Snoken tilalle vai liittoutuuko Reyn kanssa. Tappaako hän Reyn? Onko hänestä johtamaan First Orderia?
Toisaalta Rey joutuu kohtaamaan legendaarisen Luken ja perustelemaan hänelle, miksi ei pidä luovuttaa. Samalla hän joutuu käsittelemään omaa asemaansa. Onko hänestä "valituksi"?
Luke puolestaan prosessoi omia pettymyksiä ja epätoivoa. Hän on alussa vastentahtoinen, mutta lähtee lopussa "viimeiseen tehtävään". Jodakin saadaan lopussa mukaan, ja tällä kertaa hyvään kohtaukseen, jossa ripotellaan tuhkat Skywalkerien "perinnölle".
Mitä yritän sanoa, on se, että tästä olisi saanut hyvät lähtökohdat SW-maailman laajentamiselle. Oltaisiin heivattu viimein ne 70-luvun sankarit syrjään ja keksitty jotain uutta. Sen takia pidin tästä leffasta enemmän kuin näistä kahdesta muusta, vaikka FA on tietyllä tapaa laadukkaampi.
Johnson ilmeisesti keskittyi liikaa työstämään trilogian kestävää romanssia Reyn ja Kylon välille, jonka takia varmaan tuhottiin J.J Abrahmsin petaus siitä, että Rey on Luken tytär (Serkkujen väliset romanssit voi kohottaa turhaan kulmakarvoja). Ymmärrän mitä tällä haettiin takaa. Leian ja Han Solon suhde oli rautainen c-juoni alkuperäisessä trilogiassa, mutta samalla heidän työstämänsä trilogia lakkasi kertomasta Skywalkerin suvusta. Abrahms yritti ilmeisesti korjata tätä viimeisessä jaksossa, sillä epilogillaan, mutta se oli päälleliimattu ele.
Minusta oli taas todella väsynyttä, että Rey olikin Palpatinen tytär. Ensinnäkin, tuo juonikuvio käytettiin jo alkuperäisessä trilogiassa, joten mitä uutta se toi? Toiseksi, on katsojalle aika tylsää, että nämä syntyperään liittyvät mysteerit ratkeavat aina sillä, että on 2-3 vaihtoehtoa, kuka on kenenkin isukki tällä kertaa. Nyt oli käytännössä Luke ja Palpatine (joka oli muutoinkin absurdi veto).
Jos unohdetaan se, että kyseessä on osa isoa avaruus-saagaa, ja se, että se tuhosi samalla paljon aiempia osien lainalaisuuksia ja alkuperäisen trilogian päähenkilön ytimen ja luonteen (Luke Skywalker ei olisi ikimaailmassa yrittänyt tappaa siskonsa ja hyvän ystävänsä lasta, vaikka kuinka olisi sitä mieltä, että se on järkevä teko. Luken määrittelevä luonteenpiirre alkuperäisessä trilogiassa oli päinvastainen.), niin yksilöllisenä avaruusleffana tuo leffa toimisi varmaan ihan hyvin. Juttelin taannoin poliittisesti valveutuneen ystäväni kanssa, jonka mielestä tuo on ainoa katsomisen arvoinen star wars -leffa, ja varmasti juuri sen takia, että se on visuaalisesti hieno, ja sisältää paljon idealismia, ellei seikkailuhenkinen tarina ole katselijalle se ykkösasia.
Näen tämän liittyvän juuri fanien odotuksiin. Monet ovat toivoneet, että sarjan logiikka ei muuttuisi; että keskiössä olisivat yhä Skywalkerit, Voima liittyisi sukuun ja Luke olisi yhä lähes virheetön protagonisti.
Johnsonin leffassa oli selvää punaviherteemaa helmojen välissä, joten totta kai se suututti monet. Mielestäni olisi kuitenkin ollut järkevämpää viedä ne punaviheridealismit maaliin kolmannessa, eikä pyydellä anteeksi, että sori kun tehtiin tyhmästi ja nyt hyvitetään se oikeille faneille. Seuraava trilogia olisi sitten voinut käsitellä vaikka avaruusfeodalismia tai Nabuen venetsialaishenkistä kauppiassukua tai mitä tahansa.