Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 536 239
  • 3 316

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun ei ole tarpeeksi vanha, että olisi voinut katsoa episodit IV-VI livenä, niin niiden myöhempi arvioiminen on suht vaikeaa, koska ne on nostettu jalustalle. Mikäli kritisoit elokuvia, niin helposti kritiikki lasketaan kritisoimiseksi, että haluaa olla erilainen tai vain ärsyttää. Kaikkihan kuitenkin tietävät elokuvien olevan virheettömiä ja yliluonnollisen ihania.

En minäkään niitä nyt 27-vuotiaana ole ikinä "livenä" nähnyt, mutta varmaan joskus 6-7vuotiaana ekan kerran näin, ilman mitään hehkutuksia, ja ihastuin samantien. Tuskin faija tai mutsikaan niitä "livenä" on nähnyt, liekkö edes tv:stä.

Siitä lähtien katsonut episodit IV-VI vähintään kerran vuodessa ja uudestaan teatterissa kun tehosteita vähän paranneltiin. Tästä syystä arvostan ne korkeammalle, koska uudet ei sitten vaan toimi millään niin hyvin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Muistan kun minut aikanaan istutettiin telkkarin eteen ja setäni laittoi silloiseen Philips Video 2000 -laitteeseen Tähtien Sota -elokuvan. Niitä oli silloin kotijulkaisuna tehty vasta se ensimmäinen. Siinä sitten pikku-Pakkis 4v istui lattialla ja tapitti mahtavaa elokuvaa. Siitä lähtien lähes joka kerta kun menimme käymään isäni vanhemmilla, minä vaadin päästä katsomaan Tähtien Sotaa ja olin ihan täpinöissäni kun Imperiumin Vastaisku eräänä kertana löytyi setäni kokoelmista. Voi sitä riemua. Kasvoin alkuperäisen trilogian parissa ja paljon siitä tuli otettua omiin leikkeihini mukaan. Niillä kolmella elokuvalla on erityinen paikka sydämessäni. Ja silti nämä uuden trilogian leffat ovat mielestäni loistavia. Episodi kaksi on omalla tavallaan loistava elokuva, joka kertoo paljon miksi hahmot kehittyvät tiettyyn suuntaan ja Episodi kolme puolestaan on synkkyydessään lähes Imperiumin Vastaiskun tasoinen. Tiettyjä saman tyylisiä kohtauksia on Episodi kolmosessa ja Episodi kutosessa, Anakin/Vader vs Obi-Wan ja Vader/Anakin vs Luke. Noh, se siitä.

Sitten näihin tuleviin elokuviin... Eli siis sieltä on nyt tulossa Episodien 7-9 lisäksi kaksi yksittäistä Tähtien Sota -elokuvaa. Lawrence Kasdan, joka oli aikanaan käsikirjoittamassa Imperiumin Vastaiskua, ja Simon Kinberg (mm. Mr. & Mrs. Smith) ovat mukana ilmeisesti käsikirjoittamassa kyseisiä elokuvia. Epidodi 7:n käsikirjoittaa Michael Arndt (mm. Little Miss Sunshine) ja sen ohjaa J.J. Abrams.

Lähde
 
Viimeksi muokattu:
Itteä kiinnostais nähä noita Old Republic ajan juttuja leffoina. En oo vakuuttunu siitä, että noiden Episodi VI:n jälkeisten tapahtumien tarinat ois tarpeeks "eeppisiä".

Ensin pitäis olla joku tarpeeks iso uhka (tyyliin Star Forge), että saatais tarpeeks massiivinen tarina.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Episodi kaksi on omalla tavallaan loistava elokuva, joka kertoo paljon miksi hahmot kehittyvät tiettyyn suuntaan ja Episodi kolme puolestaan on synkkyydessään lähes Imperiumin paluun tasoinen.

Tarkotatko nyt Imperiumin vastaiskua vai Jedin paluuta? Tuosta on vähän paha lähteä veikkaamaan.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Han Solosta kiinnostaisi miten voitti itselleen Millenium Falconin ja mitä oikein teki ja miksi oli Jabballe velkaa.
Nämähän ovat jo selvinneet alkuperäisessä trilogiassa.

Sekin on periaatteessa selvillä miten sai Chewbaccan kaverikseen, mutta olisihan se mukava jos konkreettisesti näytettäisivät sen. Eniten kiinnostaisi tietää miksi Han seikkailee yksin eikä perheensä kanssa. Han on Corelliasta kotoisin ja corelliaaneille perhe on aina tärkein.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Nämähän ovat jo selvinneet alkuperäisessä trilogiassa.

Sekin on periaatteessa selvillä miten sai Chewbaccan kaverikseen, mutta olisihan se mukava jos konkreettisesti näytettäisivät sen. Eniten kiinnostaisi tietää miksi Han seikkailee yksin eikä perheensä kanssa. Han on Corelliasta kotoisin ja corelliaaneille perhe on aina tärkein.

Justhan mä ne katsoin. Siis Han voitti Falconin Landolta sen muistan. Mutta kai sen tarinan voisi kertoa tarkemmin mitä siinä tapahtui.
Ai niin joo Hanhan hannasi (hassu lause) ja dumppasi tavarat. Tänäkin tarinan voisi kertoa. Niin ja kuten mainitsit olisi kiva nähdä miten Chewbacca ja Han tutustui.
 

TKH

Jäsen
Sekin on periaatteessa selvillä miten sai Chewbaccan kaverikseen, mutta olisihan se mukava jos konkreettisesti näytettäisivät sen.

Chewbaccasta tuli mieleen, että olisi Disneyltä aika legendaarinen temppu kun tekisivät historiallisen paskalle The Star Wars Holiday Special -leffalle jatko-osan ja julkaisisivat itse tuon spin-offin sen jälkeen Blu-rayna. Star Wars Holiday Special -leffa löytyy muuten youtubesta jos jotakuta kiinnostaa. Kaikki tutut hahmothan tuossakin leffassa on siis mukana.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Carrie Fisher on ilmoittanut palaavansa Leia Skywalker-Solon rooliin. Huhuissa on myös Harrison Fordin paluu Han Solon rooliin. Tuskinpa nyt kuitenkaan kovin isossa osassa ovat, mutta lisää mielenkiintoa tätä projektia ajatellen ainakin omalla kohdallani.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En minä nyt Hamillille, Fisherille ja Fordille mitään suuria rooleja toivokaan. Hamill ehkä ajatustasolla sopisi suurimpaan rooliin sellaisena uuden triologian "Ben Kenobina." Oletettavasti Luke nyt on liidaamassa uutta jedikoulua ja neuvostoa.

Muutoin ovat sellaisia tärkeitä taustahenkilöitä yhdistämään aiemman tarinan uuteen ja tuomaan sopivia nostalgiavärähdyksiä.

Käsitin, että Harrison Fordin osallistuminen on aika lailla sinettiä vaille? Ellei jo jopa varmistunut. Miekkosen oma ilmoitus vaan puuttuu. Uskon kyllä, että Ford nähdään, mutta voi tosiaan olla, että rooli on melkoisen pieni ja mahdollisesti Han Solo menehtyy.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Käsitin, että Harrison Fordin osallistuminen on aika lailla sinettiä vaille? Ellei jo jopa varmistunut. Miekkosen oma ilmoitus vaan puuttuu. Uskon kyllä, että Ford nähdään, mutta voi tosiaan olla, että rooli on melkoisen pieni ja mahdollisesti Han Solo menehtyy.
Sitähän Ford on toivonut ja on oikeastaan ainoa syy miksi mies uuteen Tähtien Sota -elokuvaan tulisi piipahtamaan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itteä kiinnostais nähä noita Old Republic ajan juttuja leffoina. En oo vakuuttunu siitä, että noiden Episodi VI:n jälkeisten tapahtumien tarinat ois tarpeeks "eeppisiä".

Ensin pitäis olla joku tarpeeks iso uhka (tyyliin Star Forge), että saatais tarpeeks massiivinen tarina.

Ehdottomasti olisi leffojen suhteen pitänyt suunnata tuonne menneisiin aikoihin. Oikeasti sinne "kauan kauan sitten" -aikaan.

En tiedä olisiko välttämättä mitään erillistä uhkaa tarvinnut saada tulille. Eikös noina menneinä aikoina sithejäkin löytynyt ihan kiitettävästi? Eiköhän sen helvetin saisi irti ilman taivaalla majailevaa New Yorkin kokoista möykkyäkin.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Ehdottomasti olisi leffojen suhteen pitänyt suunnata tuonne menneisiin aikoihin. Oikeasti sinne "kauan kauan sitten" -aikaan.

En tiedä olisiko välttämättä mitään erillistä uhkaa tarvinnut saada tulille. Eikös noina menneinä aikoina sithejäkin löytynyt ihan kiitettävästi? Eiköhän sen helvetin saisi irti ilman taivaalla majailevaa New Yorkin kokoista möykkyäkin.

Itse taas olen ehdottomasti eri mieltä, johtuneeko sitten siitä että olen näitä "old school"-ihmisiä Star Warsin suhteen. Old Rebublic - aikakausi on 1-3 episodien myötä jo valmiiksi muovinmakuinen, eikä sen tapahtumat oikein jaksaisi sytyttää. Itse katselisin mielummin nimenomaan sequeleita alkuperäiselle trilogialle, ja huhujen perusteella toiveet taitaa tällä kertaa jopa toteutua.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse taas olen ehdottomasti eri mieltä, johtuneeko sitten siitä että olen näitä "old school"-ihmisiä Star Warsin suhteen.
Sama juttu. Olen kieltämättä melko pahanlaatuinen puristi ja en oikeastaan viralliseen Star Wars -universumiin hyväksy muuta kuin leffasarjan tapahtumat. Kaikki kirjoihin ja peleihin sepitetyt lisäjutut jätän aika omaan arvoonsa (olkoonkin, että esim. Coruscant taitaa olla kirjoista peräisin?) Ne on minulle enemmän tai vähemmän fanifiktiota ja sen mitä niistä tiedän, oikeastaan rikkoo universumia sikäli, että on pyritty tekemään kaikesta jotenkin liian vakavaa ja syvällistä juttua. Star Warsiin kuuluu tietty selittelemättömyys ja naiivi meininki.

Miksi sitten tulen hyväksymään osaksi kaanonia nämä tulevat leffat johtuu yksinkertaisesti siitä, että Lucas on itse luovuttanut soihdun ja antaa muiden tehdä virallista jatkoa. Toinen asia on sitten pidänkö lopputuloksesta. En pitänyt edellisestäkään trilogiasta kuin paikoin. Lucas oikeastaan itsekin sortui mm. midichlorianien kohdalla liikaan selittelyyn ja turmeli hiukan omaa ideaansa. Star Wars ei ole sci-fiä vaan sci-fi elementeillä toteutettua fantasiaa. Yodan uskonnollis-filosofiset höpinät Empire Strikes Backissa olisi ihan hyvin riittäneet selittämään Voimaa ja ei siihen sen tarkemmin tarviaisi paneutua.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itse taas olen ehdottomasti eri mieltä, johtuneeko sitten siitä että olen näitä "old school"-ihmisiä Star Warsin suhteen. Old Rebublic - aikakausi on 1-3 episodien myötä jo valmiiksi muovinmakuinen, eikä sen tapahtumat oikein jaksaisi sytyttää.

Itse en 1-3 episodeja miellä kovinkaan paljon Old Republic meininkiin. Enemmänkin tarkoitin juuri pelien kautta väsättyjä stooreja tai lähinnä sitä aikakautta. Sinne olisi varsin mielekkään ja uuden trilogian voinut saada aikaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
George Lucas on sitten paljastanut, että suunnitelmat Episodi seiskaan olivat jo aika pitkällä ennen Tähtien Sodan myyntiä Disneylle. Sen verran oli puolivahingossa paljastanut, että alkuperäisen trilogian keskeisten näyttelijöiden kanssa oli jo neuvottelut lähes valmiit. Nämä näyttelijät ovat Mark Hamill (Luke Skywalker), Carrie Fisher (Leia Organa) ja Harrison Ford (Han Solo). Kaipa sitä voi ymmärtää, että ainakin jonkinlaista käsikirjoitusluonnosta olisi jo valmiina ollut tuossa vaiheessa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kaipa sitä voi ymmärtää, että ainakin jonkinlaista käsikirjoitusluonnosta olisi jo valmiina ollut tuossa vaiheessa.

Oli jo 70 -luvulla. Jo silloin puhuttiin 9 osaisesta saagasta, jossa Star Wars trilogia oli keskimmäinen ( koska se oli vetoavin tarina). Sori, näitä luettiin sillon lehdistä, ei oo linkkiä heittää
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kyllähän uudet jaksot ovat ihan must koska ainakin itselläni episodien 1-3 fiilistä poisti aika rajusti se että "tiesi" mitä tulee tapahtumaan.
Ts. lisämatsku sidotuilla lopputuloksilla ei ole kovinkaan kiinnostavaa ja toisaalta Clone Wars-animaatiosarjahan on tuota täytettä jo tarjonnut useamman kauden verran ihan hyvällä viihdyketasolla.

Uudet jaksot, uusi tarina, onhan siinä riskiä mutta parempi niin. Mielenkiintoista tosiaan onkin että miten tarina rakennetaan, ts. vanhojen tähtien iän takia joku 30v aikahyppy on pakko tehdä mutta aiotaanko imperiumi jo pyyhkiä pois kokonaan ja onko kyse tietyllä lailla Sithien paluusta vai pistetäänkö pääpaino kokonaan pois jedeilystä, eihän mikään sinänsä pakota pitämään jedejä tarinan keskiössä vaan tarinaa voisi rakentaa vaikkapa SW-universumia uhkaavan ulkopuolisen uhan varaan tms.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Oli jo 70 -luvulla. Jo silloin puhuttiin 9 osaisesta saagasta, jossa Star Wars trilogia oli keskimmäinen ( koska se oli vetoavin tarina). Sori, näitä luettiin sillon lehdistä, ei oo linkkiä heittää
Silloin oli kokonaistarina olemassa, mutta sitä jouduttiin pätkimään. Siitä ensimmäisestä luonnoksesta on muuttunut todella paljon. Luke Starkiller on muuttunut Luke Skywalkeriksi ja siinä alkuperäisessä luonnoksessa Darth Vader ei ollut Luke isä, jne. Pointti olikin siinä, että tämä Episodi 7 taitaa sittenkin olla enemmänkin Lucasin itsensä kirjoittama kuin jonkun muun kuten on vahvasti epäilty. Jotain muutoksia toki siihen taitaa tulla, mutta isossa kuvassa Tähtien Sota jatkanee Lucasin haluamalla tavalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Silloin oli kokonaistarina olemassa, mutta sitä jouduttiin pätkimään. Siitä ensimmäisestä luonnoksesta on muuttunut todella paljon. Luke Starkiller on muuttunut Luke Skywalkeriksi ja siinä alkuperäisessä luonnoksessa Darth Vader ei ollut Luke isä, jne. Pointti olikin siinä, että tämä Episodi 7 taitaa sittenkin olla enemmänkin Lucasin itsensä kirjoittama kuin jonkun muun kuten on vahvasti epäilty. Jotain muutoksia toki siihen taitaa tulla, mutta isossa kuvassa Tähtien Sota jatkanee Lucasin haluamalla tavalla.

Minua ei haittaa jos tarina on Lucasin ideoima, kunhan vain käsikirjoituksen tekee joku oikeasti pätevä tyyppi, kuten käsittääkseni tapahtuukin. Lucas on kuitenkin erinomainen ideoija, mistä hänellä on kyllä vahvat näytöt.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minua ei haittaa jos tarina on Lucasin ideoima, kunhan vain käsikirjoituksen tekee joku oikeasti pätevä tyyppi, kuten käsittääkseni tapahtuukin. Lucas on kuitenkin erinomainen ideoija, mistä hänellä on kyllä vahvat näytöt.
Juuri näin. Eikä haittaisi vaikka käsikirjoituskin olisi suureksi osaksi Lucasin juttujen pohjalta, kunhan mies ei vaan ohjaa kuten ei ohjaakaan. Se on selkeästi hänen heikoin lenkkinsä. Visionäärinä ja ideoijana ihan pätevää luokkaa kyllä. Minusta vaan hyvä juttu jos pysyy jonkinlaisena "mentorina", henkisenä franchisen isänä taustalla, kunhan ei pääse vaan liikaa sörkkimään lopputulosta.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Juuri näin. Eikä haittaisi vaikka käsikirjoituskin olisi suureksi osaksi Lucasin juttujen pohjalta, kunhan mies ei vaan ohjaa kuten ei ohjaakaan. Se on selkeästi hänen heikoin lenkkinsä. Visionäärinä ja ideoijana ihan pätevää luokkaa kyllä. Minusta vaan hyvä juttu jos pysyy jonkinlaisena "mentorina", henkisenä franchisen isänä taustalla, kunhan ei pääse vaan liikaa sörkkimään lopputulosta.
Kyllä, kyllä. Kaikesta samaa mieltä. Mielummin jopa niin, että Lucas saa edelleen olla koko saagan luoja siinä mielessä että tuotantotiimi toteuttaa hänen ideologiaansa ja visioitaan kuin että joku ulkopuolinen tyyppi käsikirjoittaisi alusta loppuun leffan käsikirjoituksen.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
V2.fi: Pelätty tapahtui: Disney sulki LucasArtsin

Listaa Wikipediasta:
Labyrinth (1986)
Maniac Mansion * (1987)
Zak McKracken and the Alien Mindbenders * (1988)
Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure * (1989)
LOOM * ** (1990)
The Secret of Monkey Island * (1990)
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge * (1991)
Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992)
Day of the Tentacle (Maniac Mansion 2) (1993)
Sam & Max Hit the Road (1993)
Full Throttle (1995)
The Dig (1995)
The Curse of Monkey Island (1997)
Grim Fandango (1998)
Escape from Monkey Island (2000)
Outlaws

Huoh... niin monta hienoa seikkailua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös