Olin junnumpana melkoinen Star Wars-fani. Samaan hengenvetoon täytyy huomauttaa etten edelleenkään ole kuin parikymppinen, joten en suinkaan kasvanut noiden alkuperäisten kolmen elokuvan parissa, vaan nimenomaan lapsuuteeni kuuluivat nämä prequel-trilogian teokset, jotka sitten näin myöhemmästä aikuisesta näkökulmasta eivät ehkä mitään ihan tarinankerronnan huippuhelmiä ole. Joka tapauksessa olin lapsi kun Revenge of the Sith tuli ulos, se oli ihan jees silloin ja koska se kuuluu lapsuusmuistoihin niin se on nyt sitten mielestäni hyvä elokuva näin aikuisena : ) Ei sille mitään voi. Episodit yksi ja kaksi tuli kylläkin nähtyä vasta joskus viisitoistakesäisenä ja siinä vaiheessa ne tuntuivat vähän tylsiltä.
Alkuperäiset kolme tietysti olivat kaikki hyviä kun ne ensimmäisen kerran katsoin. Ikävä kyllä en ole nähnyt niitä aivan alkuperäisiä versioita, vaan näkemäni leffatkin tulivat tämän trilogiaboksin mukana. Siinähän kaikkia on vähän käsitelty tietokoneella uudelleen "parantelun" nimissä. Yleisen mielipiteen mukaan taisi juuri päinvastainen tilanne kuitenkin olla lopputulos.
Joka tapauksessa enemmän innostuin itse mytologiasta ja "ideasta" elokuvakuusikon takana kuin itse elokuvista. Idea tällaisesta kuuden elokuvan sarjasta, jossa kolmen ensimmäisen elokuvan päähahmo on kolmen seuraavan pääpahis (tai ainakin melkein) oli todella kiehtova ja tavallaan mielestäni jopa nerokas. Sääli, että toteutus on mitä on.
Näistä tulevista elokuvistahan minun piti kirjoittaa, mutta vähän pohjustusta alle ensin tuossa. Niin. Siis. Vähän on ristiriitaiset mietteet nyt. Tietyllä tapaa leffasarjan jatkaminen kuutosepisodista tietenkin antaa todella suuret vapaudet tekijälle: siinä missä episodit yhdestä kolmeen piti totta kai käsikirjoittaa niin että lopussa Anakinista tulee Darth Vader, lähes kaikki jedit tapetaan ja tasavalta korvataan imperiumilla, ei episodi yhdeksän tietenkään tarvitse päättyä millään tietyllä tavalla. On lähes mahdotonta tietää, miten sequel-trilogia lopulta päättyy. Se on hyvä se. Jopa tällaiset "Luke, I am your father"'in kaltaiset huikean suuret paljastukset ovat ihan toteutettavissa kun lopputulos ei ole ennestään tiedossa.
Mutta toisaalta juuri tuo uuden trilogian lopun tuntemattomuus luo myös epävarmuutta: vaikka episodi kutosen loppu on aika kliseinen, täysin onnellinen loppu (jopa Luken kuollut iskä tulee takaisin force-henkenä), se on kuitenkin samalla ollut Star Wars-saagan loppu valkokankaalla jo kohta kolmekymmentä vuotta. Jos episodi seitsemän tulee 2015 niin pyöreät kolmekymmentä taitaakin tulla juuri täyteen. Niin monille on jo iskostunut mieleen että Star Wars päättyy imperiumin ja uuden Kuolontähden tuhoutumiseen, että onko se sitten oikein lähteä väsäämään sen jatkoksi vielä uutta trilogiaa? Voiko episodi ysin loppu mitenkään olla yhtä ikoninen ja ikimuistettava kuin kutosen? Jotenkin vahvasti epäilen, että ei lähellekään. Voihan siitä tulla jotain ihan loistavaakin, mutta suurella ennakkoluulolla kyllä lähestyn tätä uutta trilogiaa ensialkuun. "Pelottaa", että onnistuuko Lucas, pienessäkin roolissa, tärvelemään lopullisesti kuuluisimman luomuksensa?
Luke, Leia ja Solo eivät tietenkään saa olla mitään elokuvien johtohahmoja, vaan ehkäpä vain jotain pieniä esiintymisiä seitsemännessä, jos sitäkään. Täysin uudet sankarit tällä pitäisi olla.