Nyt kyllä pakko tarttua tähän. En tiedä kuinka paljon olet nuorten kanssa, mutta itse edustan tätä kohdeyleisö kun Prequalsit ovat tulleet ni tartutaan tähän. Todella iso nuorista pitää näistä prequalseista. Ei todellakaan 9/10 valitse Originalaseja. Jos joskus eksyt Reddittiin, TikTokkiin, Facebookkiin tai melkein mihinkää sosiaaliseen mediaan huomat tämän.
Miksi näin on? Itse viihdyn enemmän Prequelsien parissa. Mutta mielestä Originalsit ovat laadukkaita. Laadukas elokuva on eri asia kun suosikkielokuva. Minulle Prequelsit ovat viihdyttävämpiä. Ne on tönkköjä. Toisille ovat Originalsit. Väitän että 9/10 näistä sinun teineistä pääsee Prequelsin tönkkösyydestä yli ja nauttii siitä elokuvasta. Asiaan vaikuttaa myös että nämä teinit ovat seuranneet Clone Warsia joka lisää Prequelsin tykättävyyttä. Itse viihdyn näitä elokuvia katsellessa, koska niillä on meemiarvoa. Ja se vitun nostalgia vaikuttaa kyllä asiaan.
Itseä turhauttaa ”gate keeping” mitä tässäkin ketjussa esiintyy. Ei ole olemassa vain yhtä asiaa mistä tykätään. Täälläkin paljon parjattu Last Jedi on joidenkin lempielokuva. Ihmiset katsovat eri tavalla elokuvia. Kaikille se elokuvien laadukkuus ei ole kaikki kaikessa. Samasta syystä Fast & Furious tekee helvesti rahaa. Eivät ole laadukkaita elokuvia vaan viihdyttäviä suurelle määrälle katsojia.
Ei kai tässä voi vedota kanssa kuin omaan kokemukseeni. Olen syntynyt vuonna 1988 ja ehkä ensimmäinen voimakkaan jäljen jättänyt elokuvakokemus oli vuoden 1997 Special Editionit alkuperäisestä (jolloin ne näin ensimmäistä kertaa). Muistan kyllä tiedostaneeni efektien takia, että tässä katsotaan ''vanhaa'' elokuvaa, mutta muistan myös edelleen kun toljotin TV:tä Imperiumin vastaiskun lopussa kun koko muu maailman oli unohtunut ja olin täysin lumoutunut elokuvan voimasta. Samanlaisia ilmeitä nuorten ja lapsien kasvoilla näin kesällä kun kyseisen pätkän kävin Plevnassa katsomassa-
Sitten vuonna 1999 ensimmäistä kertaa ilman vanhempia yksin elokuviin katsomaan Pimeän uhka. Ja, ei tehnyt vaikutusta. En tietystikään osannut tuollon analysoida miksi, mutta muistan vain että se oli tosi tylsä ja odottaneeni leffan päättymistä (RedLetterMedian arvio avasi näin jälkikäteen mainiosti miksi ei uponnut. Kauppaneuvottelut ei ehkä ollut se hotein juttu kymmenenvuotiaalle). Totta kai voidaan ajatella, että efektit tms. tuohon aikaan oli hienoa, mutta toisaalta kun oli tullut nähtyä T2 ja Jurassic Parkit ja piirretyissä (Toy Storyssa digitaalisena) pystyi tapahtumaan kanssa ''mitä vain'', niin eipä efektit millään erityisesti vakuuttanut tai niihin osannut sen kummemmin kiinnittää huomiota edes millään ''vitsi kun siistiä'' fiiliksellä.
Kloonien hyökkäyksen aikana olin kasvanut sen verran, että pystyi hieman jo analysoimaan, ja siitä muistan lähinnä sen Anakinin murhakohtauksen vakuuttavana, mutta muuten samanlaista tavallaan ihan hienoa (vaikka Jango Fett), mutta muuten yhtäläistä tylsyyttä kuin Pimeän uhka. Ja tämä oli myös fiilis omassa kaveripiirissä: kaikki piti nähdä, mutta ei ne mitään älytöntä hypeä saanut aikaiseksi (vrt. samaan aikaan ilmestyneet TSH:t).
Ensimmäistä kertaa kunnon innostusta nousi vasta Ep. III:sen myötä ja sen jälkeen sekä minä että kaverini oli aika vakuuttuneita (joskin jo näytöksen päättymisen jälkeen huomioitiin myös ''Noo oo'' sun muut). Lähinnä yksittäisen kohtaukset ja kohtalaisen raju loppu (esim. tämä Order se ja se) olivat mieleenpainuvia. Muistan myös seuranneeni tämän jälkeen tarkasti Jatkoajan keskustelua, missä avattiin hyvin sekä sen hyviä ja huonoja puolia. Sitten kuitenkin kun myöhemmin katsoin leffan toiseen otteeseen, niin olihan sekin melkoista kökkyttä ja melkoisen tuskallinen katsojakokemus. Tässä vaiheessa olin toki jonkinlainen elokuvaharrastaja ja peruskatsominenkin oli muodostunut kriittisemmäksi.
Mutta siis, itse en jaa sitä, että nuoret olisivat joukkoittain näistä intoilleet ja eivät olisi osanneet arvostaa vanhempia. Saattaa olla, että suurin osa teineistä nykyään tykkää enemmän prequeleistä ja että olin väärässä. En toki teinien keskusteluihin asiasta ole törmännyt. Toki mielestäni kannattaa ottaa huomioon, että näissä näistä keskustelee varmaan tietty ''faniporukka'', joilla suhde on jo lähtökohtaisesti rakastava. Itse tarkoituksella kirjoitin, että jos
teinille näytetään koska oletan
, että suuri osa ei ole näitä nähnyt.
Edit: pari vielä tarkennusta:
Ja se vitun nostalgia vaikuttaa kyllä asiaan.
Itseä turhauttaa ”gate keeping” mitä tässäkin ketjussa esiintyy. Ei ole olemassa vain yhtä asiaa mistä tykätään. Täälläkin paljon parjattu Last Jedi on joidenkin lempielokuva. Ihmiset katsovat eri tavalla elokuvia. Kaikille se elokuvien laadukkuus ei ole kaikki kaikessa. Samasta syystä Fast & Furious tekee helvesti rahaa. Eivät ole laadukkaita elokuvia vaan viihdyttäviä suurelle määrälle katsojia.
Nostalgia totta kai vaikuttaa, en kai sitä ole kieltänyt. Samoin mistä ihmiset viihdyttyy on luonnollisesti subjektiivista. Toisaalta kannattaa myös tottua siihen, että ihmiset myös haluavat keskustella elokuvista, ja siihen liittyy se, että analysoidaan näiden hyviä ja huonoja puolia, mitä on vaikea käydä, jos vain toteaa, että kun ''viihdyttää''.