Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 531 670
  • 3 313

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Samoin tässä kejussa on esitetty, että alkuperäinen trilogia nauttii suosiota, koska monet ovat eläneet lapsuutensa niidem ilmestymisen aikana ja että tämän päivän nuoret ja lapset nauttisivat enemmän prequel-trilogiasta. Anteeksi vain, mutta tämä on melkein vielä tyhmempi mielipide: jos jollekin teinille näyttää kumpaakin trilogiaa -- ja kun hän pääsee noin viidessa minuutissa sen yli, että vanhempi näyttää erilaiselta kuin nykyelokuvat -- niin 9/10 päätyy siihen tulokseen, että vanhempi voittaa uudemman kirkkaasti.

Nyt kyllä pakko tarttua tähän. En tiedä kuinka paljon olet nuorten kanssa, mutta itse edustan tätä kohdeyleisö kun Prequalsit ovat tulleet ni tartutaan tähän. Todella iso nuorista pitää näistä prequalseista. Ei todellakaan 9/10 valitse Originalaseja. Jos joskus eksyt Reddittiin, TikTokkiin, Facebookkiin tai melkein mihinkää sosiaaliseen mediaan huomat tämän.


Miksi näin on? Itse viihdyn enemmän Prequelsien parissa. Mutta mielestä Originalsit ovat laadukkaita. Laadukas elokuva on eri asia kun suosikkielokuva. Minulle Prequelsit ovat viihdyttävämpiä. Ne on tönkköjä. Toisille ovat Originalsit. Väitän että 9/10 näistä sinun teineistä pääsee Prequelsin tönkkösyydestä yli ja nauttii siitä elokuvasta. Asiaan vaikuttaa myös että nämä teinit ovat seuranneet Clone Warsia joka lisää Prequelsin tykättävyyttä. Itse viihdyn näitä elokuvia katsellessa, koska niillä on meemiarvoa. Ja se vitun nostalgia vaikuttaa kyllä asiaan.

Itseä turhauttaa ”gate keeping” mitä tässäkin ketjussa esiintyy. Ei ole olemassa vain yhtä asiaa mistä tykätään. Täälläkin paljon parjattu Last Jedi on joidenkin lempielokuva. Ihmiset katsovat eri tavalla elokuvia. Kaikille se elokuvien laadukkuus ei ole kaikki kaikessa. Samasta syystä Fast & Furious tekee helvesti rahaa. Eivät ole laadukkaita elokuvia vaan viihdyttäviä suurelle määrälle katsojia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Prequel on sitä helvetin urpon näköistä tietokoneanimaatiota ja green screen höttöä täynnä niin se näyttää nykyään paljon huonommalta kuin mitä vanhojen elokuvien tehosteet ja lavasteet.
Erityisesti se kolmas elokuva näistä oli ihan hirveä visuaalisesti, kuin jonkun toisen pelaamaa tietokone peliä olisi joutunut seuraamaan.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt kyllä pakko tarttua tähän. En tiedä kuinka paljon olet nuorten kanssa, mutta itse edustan tätä kohdeyleisö kun Prequalsit ovat tulleet ni tartutaan tähän. Todella iso nuorista pitää näistä prequalseista. Ei todellakaan 9/10 valitse Originalaseja. Jos joskus eksyt Reddittiin, TikTokkiin, Facebookkiin tai melkein mihinkää sosiaaliseen mediaan huomat tämän.


Miksi näin on? Itse viihdyn enemmän Prequelsien parissa. Mutta mielestä Originalsit ovat laadukkaita. Laadukas elokuva on eri asia kun suosikkielokuva. Minulle Prequelsit ovat viihdyttävämpiä. Ne on tönkköjä. Toisille ovat Originalsit. Väitän että 9/10 näistä sinun teineistä pääsee Prequelsin tönkkösyydestä yli ja nauttii siitä elokuvasta. Asiaan vaikuttaa myös että nämä teinit ovat seuranneet Clone Warsia joka lisää Prequelsin tykättävyyttä. Itse viihdyn näitä elokuvia katsellessa, koska niillä on meemiarvoa. Ja se vitun nostalgia vaikuttaa kyllä asiaan.

Itseä turhauttaa ”gate keeping” mitä tässäkin ketjussa esiintyy. Ei ole olemassa vain yhtä asiaa mistä tykätään. Täälläkin paljon parjattu Last Jedi on joidenkin lempielokuva. Ihmiset katsovat eri tavalla elokuvia. Kaikille se elokuvien laadukkuus ei ole kaikki kaikessa. Samasta syystä Fast & Furious tekee helvesti rahaa. Eivät ole laadukkaita elokuvia vaan viihdyttäviä suurelle määrälle katsojia.

Ei kai tässä voi vedota kanssa kuin omaan kokemukseeni. Olen syntynyt vuonna 1988 ja ehkä ensimmäinen voimakkaan jäljen jättänyt elokuvakokemus oli vuoden 1997 Special Editionit alkuperäisestä (jolloin ne näin ensimmäistä kertaa). Muistan kyllä tiedostaneeni efektien takia, että tässä katsotaan ''vanhaa'' elokuvaa, mutta muistan myös edelleen kun toljotin TV:tä Imperiumin vastaiskun lopussa kun koko muu maailman oli unohtunut ja olin täysin lumoutunut elokuvan voimasta. Samanlaisia ilmeitä nuorten ja lapsien kasvoilla näin kesällä kun kyseisen pätkän kävin Plevnassa katsomassa-

Sitten vuonna 1999 ensimmäistä kertaa ilman vanhempia yksin elokuviin katsomaan Pimeän uhka. Ja, ei tehnyt vaikutusta. En tietystikään osannut tuollon analysoida miksi, mutta muistan vain että se oli tosi tylsä ja odottaneeni leffan päättymistä (RedLetterMedian arvio avasi näin jälkikäteen mainiosti miksi ei uponnut. Kauppaneuvottelut ei ehkä ollut se hotein juttu kymmenenvuotiaalle). Totta kai voidaan ajatella, että efektit tms. tuohon aikaan oli hienoa, mutta toisaalta kun oli tullut nähtyä T2 ja Jurassic Parkit ja piirretyissä (Toy Storyssa digitaalisena) pystyi tapahtumaan kanssa ''mitä vain'', niin eipä efektit millään erityisesti vakuuttanut tai niihin osannut sen kummemmin kiinnittää huomiota edes millään ''vitsi kun siistiä'' fiiliksellä.

Kloonien hyökkäyksen aikana olin kasvanut sen verran, että pystyi hieman jo analysoimaan, ja siitä muistan lähinnä sen Anakinin murhakohtauksen vakuuttavana, mutta muuten samanlaista tavallaan ihan hienoa (vaikka Jango Fett), mutta muuten yhtäläistä tylsyyttä kuin Pimeän uhka. Ja tämä oli myös fiilis omassa kaveripiirissä: kaikki piti nähdä, mutta ei ne mitään älytöntä hypeä saanut aikaiseksi (vrt. samaan aikaan ilmestyneet TSH:t).

Ensimmäistä kertaa kunnon innostusta nousi vasta Ep. III:sen myötä ja sen jälkeen sekä minä että kaverini oli aika vakuuttuneita (joskin jo näytöksen päättymisen jälkeen huomioitiin myös ''Noo oo'' sun muut). Lähinnä yksittäisen kohtaukset ja kohtalaisen raju loppu (esim. tämä Order se ja se) olivat mieleenpainuvia. Muistan myös seuranneeni tämän jälkeen tarkasti Jatkoajan keskustelua, missä avattiin hyvin sekä sen hyviä ja huonoja puolia. Sitten kuitenkin kun myöhemmin katsoin leffan toiseen otteeseen, niin olihan sekin melkoista kökkyttä ja melkoisen tuskallinen katsojakokemus. Tässä vaiheessa olin toki jonkinlainen elokuvaharrastaja ja peruskatsominenkin oli muodostunut kriittisemmäksi.

Mutta siis, itse en jaa sitä, että nuoret olisivat joukkoittain näistä intoilleet ja eivät olisi osanneet arvostaa vanhempia. Saattaa olla, että suurin osa teineistä nykyään tykkää enemmän prequeleistä ja että olin väärässä. En toki teinien keskusteluihin asiasta ole törmännyt. Toki mielestäni kannattaa ottaa huomioon, että näissä näistä keskustelee varmaan tietty ''faniporukka'', joilla suhde on jo lähtökohtaisesti rakastava. Itse tarkoituksella kirjoitin, että jos teinille näytetään koska oletan, että suuri osa ei ole näitä nähnyt.

Edit: pari vielä tarkennusta:

Ja se vitun nostalgia vaikuttaa kyllä asiaan.

Itseä turhauttaa ”gate keeping” mitä tässäkin ketjussa esiintyy. Ei ole olemassa vain yhtä asiaa mistä tykätään. Täälläkin paljon parjattu Last Jedi on joidenkin lempielokuva. Ihmiset katsovat eri tavalla elokuvia. Kaikille se elokuvien laadukkuus ei ole kaikki kaikessa. Samasta syystä Fast & Furious tekee helvesti rahaa. Eivät ole laadukkaita elokuvia vaan viihdyttäviä suurelle määrälle katsojia.

Nostalgia totta kai vaikuttaa, en kai sitä ole kieltänyt. Samoin mistä ihmiset viihdyttyy on luonnollisesti subjektiivista. Toisaalta kannattaa myös tottua siihen, että ihmiset myös haluavat keskustella elokuvista, ja siihen liittyy se, että analysoidaan näiden hyviä ja huonoja puolia, mitä on vaikea käydä, jos vain toteaa, että kun ''viihdyttää''.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ja taas on keskustelussa palattu prequelien "huonoihin" CGIhin :D Siinä yllä teille oikeasti huonoa CGIta samalta aikakaudelta.
Se että joku muu tekee huonompaa ei tarkoita sitä että prequelien CGI olisi hyvää. Se pistää silmään kun melkein kaikki on tehty tietokoneella. Ja ei se hyvältä näytä, vaikka kuinka niin väität.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Se että joku muu tekee huonompaa ei tarkoita sitä että prequelien CGI olisi hyvää. Se pistää silmään kun melkein kaikki on tehty tietokoneella. Ja ei se hyvältä näytä, vaikka kuinka niin väität.
Ei näytä, mutta eipä näytä alkuperäistrilogian käsinuketkaan ja muut naamiasasut vaikka kuka väittäisi. Ihan yhtä feikkejä ja silmäänpistäviä kun jostain styroksipallosta tulee hanska pienoismallin perään tai trikkikuva-mopoajelu Jedissä. Kummatkaan efektityylit ei kuitenkaan haittaa mua.

Ja voisihan tässä päteä, että itseasiassa prequeleissa on enemmän practical effectsejä. Pelkästään Pimeässä uhassa on enemmän kuin koko alkuperäisessä trilogiassa yhteensä.



 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Ei kai tässä voi vedota kanssa kuin omaan kokemukseeni. Olen syntynyt vuonna 1988 ja ehkä ensimmäinen voimakkaan jäljen jättänyt elokuvakokemus oli vuoden 1997 Special Editionit alkuperäisestä (jolloin ne näin ensimmäistä kertaa). Muistan kyllä tiedostaneeni efektien takia, että tässä katsotaan ''vanhaa'' elokuvaa, mutta muistan myös edelleen kun toljotin TV:tä Imperiumin vastaiskun lopussa kun koko muu maailman oli unohtunut ja olin täysin lumoutunut elokuvan voimasta. Samanlaisia ilmeitä nuorten ja lapsien kasvoilla näin kesällä kun kyseisen pätkän kävin Plevnassa katsomassa-

Sitten vuonna 1999 ensimmäistä kertaa ilman vanhempia yksin elokuviin katsomaan Pimeän uhka. Ja, ei tehnyt vaikutusta. En tietystikään osannut tuollon analysoida miksi, mutta muistan vain että se oli tosi tylsä ja odottaneeni leffan päättymistä (RedLetterMedian arvio avasi näin jälkikäteen mainiosti miksi ei uponnut. Kauppaneuvottelut ei ehkä ollut se hotein juttu kymmenenvuotiaalle). Totta kai voidaan ajatella, että efektit tms. tuohon aikaan oli hienoa, mutta toisaalta kun oli tullut nähtyä T2 ja Jurassic Parkit ja piirretyissä (Toy Storyssa digitaalisena) pystyi tapahtumaan kanssa ''mitä vain'', niin eipä efektit millään erityisesti vakuuttanut tai niihin osannut sen kummemmin kiinnittää huomiota edes millään ''vitsi kun siistiä'' fiiliksellä.

Kloonien hyökkäyksen aikana olin kasvanut sen verran, että pystyi hieman jo analysoimaan, ja siitä muistan lähinnä sen Anakinin murhakohtauksen vakuuttavana, mutta muuten samanlaista tavallaan ihan hienoa (vaikka Jango Fett), mutta muuten yhtäläistä tylsyyttä kuin Pimeän uhka. Ja tämä oli myös fiilis omassa kaveripiirissä: kaikki piti nähdä, mutta ei ne mitään älytöntä hypeä saanut aikaiseksi (vrt. samaan aikaan ilmestyneet TSH:t).

Ensimmäistä kertaa kunnon innostusta nousi vasta Ep. III:sen myötä ja sen jälkeen sekä minä että kaverini oli aika vakuuttuneita (joskin jo näytöksen päättymisen jälkeen huomioitiin myös ''Noo oo'' sun muut). Lähinnä yksittäisen kohtaukset ja kohtalaisen raju loppu (esim. tämä Order se ja se) olivat mieleenpainuvia. Muistan myös seuranneeni tämän jälkeen tarkasti Jatkoajan keskustelua, missä avattiin hyvin sekä sen hyviä ja huonoja puolia. Sitten kuitenkin kun myöhemmin katsoin leffan toiseen otteeseen, niin olihan sekin melkoista kökkyttä ja melkoisen tuskallinen katsojakokemus. Tässä vaiheessa olin toki jonkinlainen elokuvaharrastaja ja peruskatsominenkin oli muodostunut kriittisemmäksi.

Mutta siis, itse en jaa sitä, että nuoret olisivat joukkoittain näistä intoilleet ja eivät olisi osanneet arvostaa vanhempia. Saattaa olla, että suurin osa teineistä nykyään tykkää enemmän prequeleistä ja että olin väärässä. En toki teinien keskusteluihin asiasta ole törmännyt. Toki mielestäni kannattaa ottaa huomioon, että näissä näistä keskustelee varmaan tietty ''faniporukka'', joilla suhde on jo lähtökohtaisesti rakastava. Itse tarkoituksella kirjoitin, että jos teinille näytetään koska oletan, että suuri osa ei ole näitä nähnyt.

Edit: pari vielä tarkennusta:



Nostalgia totta kai vaikuttaa, en kai sitä ole kieltänyt. Samoin mistä ihmiset viihdyttyy on luonnollisesti subjektiivista. Toisaalta kannattaa myös tottua siihen, että ihmiset myös haluavat keskustella elokuvista, ja siihen liittyy se, että analysoidaan näiden hyviä ja huonoja puolia, mitä on vaikea käydä, jos vain toteaa, että kun ''viihdyttää''.

Paljon hyvää asiaa viestissä ja varmasti jää jotain vastaamatta, mutta koitetaan.


Itse tosiaan olen ollut ihan muksu kun prequalsit ovat tulleet. Star Warsiin maailmaan olen tullut 5-6 vuotiaana. DVD:eellä tullut katso kaikki 1-6. Sen jälkeen tullut kulutettua oheistuotteita tv-sarjoja, kirjoja, pelejä ja sarjakuvia. En tällöin oikeastaan mihinkään kriittiseen kiinnittänyt huomiota. Nyt varttuneempana tietysti huomannut prequelsien tönkön dialogin ja hieman tönkkösen CG:n, mutta ne ei oikeastaan haittaa. Alkuperäsissäkin oikeastaan huomaan aika heikkoa dialogia. Ja sitten ne käsinuket itselle vie yhtä paljon pois. Ja voi olla mahdollista että jos Star Wars:ia koskaan katsomatta oleville teineille näytetään he valitsevat Originalsit. Epäilen kyllä koska kuitenkin monet katsovat uusia elokuvia, jotka ovat tulleet heidän aikanaan. Mutta teinit jotka ovat katsoneet Star Warsia lapsena Prequelsien olleen uusia elokuvia monet valitsevat ne suosisikseen.


Ja tottakai elokuvista keskustellaan enemmän ja pelkkä viihdyttävyys ei ole peruste. Itselle syitä miksi katson enemmin prequalsit ovat seuraavat.

1. Ne ovat niin huonoja hetkittäin, että muuttuvat hauskoiksi. Paljon meemejä juuri ja se tekee viihdyyttäväksi. Esimerksi ”I dont like sand” on törkeän hauska kohta. Tätä on se viihdyttävyys.

2. Obi-Wanin ja Anakin välinen suhde on erinomainen. Koko trilogia huipentuu Mustafarille. Clone Wars myös laajentaa tätä suhdetta kivasti.

3. Maailma on laajempi prequalseissa. Star Wars laajentui todella paljon. Itse tulee katsottua paljon teoria videoita ja spekulointia yms. Itse koen maailman laajuuden takia preaqualsien antavan siihen enemmän.

4. Darth Maul, Dooku ja Grievous ovat hyvin tehtyjä pahiksia ja mielenkiintosia. Ei mitään siis Vaderilta pois Originalseista mutta rosterin laajennus on hyvä juttu.

5. Taistelukohtaukset ovat viihdyttävämpiä ja eeppisempiä Prequalseissa.


Ja tosiaan pidän hyvin paljon myös orginalseista. Ja jos joku pitää niistä enemmän se on fine. Ja jos ei pidä prequalseista sekin on täysin ok. Itse vaan nostin että moni nauttii prequalseista. Ja niistä pitäminen on myös täysin ok. Ja sellasia tosiaan on useampia. Ei pelkästään ole sinuille osoitettu, mutta tuli viestistäsi mieleen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
1. Ne ovat niin huonoja hetkittäin, että muuttuvat hauskoiksi. Paljon meemejä juuri ja se tekee viihdyyttäväksi. Esimerksi ”I dont like sand” on törkeän hauska kohta. Tätä on se viihdyttävyys.

2. Obi-Wanin ja Anakin välinen suhde on erinomainen. Koko trilogia huipentuu Mustafarille. Clone Wars myös laajentaa tätä suhdetta kivasti.

3. Maailma on laajempi prequalseissa. Star Wars laajentui todella paljon. Itse tulee katsottua paljon teoria videoita ja spekulointia yms. Itse koen maailman laajuuden takia preaqualsien antavan siihen enemmän.

4. Darth Maul, Dooku ja Grievous ovat hyvin tehtyjä pahiksia ja mielenkiintosia. Ei mitään siis Vaderilta pois Originalseista mutta rosterin laajennus on hyvä juttu.

5. Taistelukohtaukset ovat viihdyttävämpiä ja eeppisempiä Prequalseissa.
1. Se että joku on viihdyttävä huonoutensa takia, ei tarkoita että kyseessä on hyvä elokuva.

2. Anakin ei pidä Obi-Wanista kuin nimellisesti elokuvissa. Tai ainakin melko hankala nähdä heiltä mitään sellaista syvempää ystävyyttä. Obi-Wan tuntuu pitävän Anakinia ärsyttävänä valittajana.

3. Tatooine, pikku Greedo, Chewbacca, C3PO ja R2D2 ovat kaikki melko turhia ja tuovat valtavan määrän turhia ristiriitoja tuohon maailmaan. Mutaa joo onhan se maailma laajempi kun on useampi planeetta missä ollaan elokuvien aikana. Jopa viisi eri planeettaa yhden elokuvan aikana.

4. Kuka on Grievous ja miksi minun pitäisi olla kiinnostunut hänestä? Onko hän yksi sankareista separatistien puolella? Darth Maul näyttää coolilta ja voittaa Qui-Gonin kaksintaistelussa. Siinä on koko hahmo. Dooku on Jedi, joka lähti ritarikunnasta/kultista pois ja ryhtyi lobbariksi. Voiko niin tehdä, ilmeisesti meille ei kerrottu mitään hänestä aiemmin.

5. Pidempi ei tarkoita automaattisesti eeppistä. Tarvitsiko meidän nähdä Yoda hyppimässä ympäriinsä ja taistelemassa pienen valomiekan kanssa?

Toki sinulla on oikeus mielipiteisiisi, mutta en ihan osta näitä suoraan. Olin kuitenkin 7 kun Pimeän Uhka julkaistiinjulkaistiin niin olihan joku efekti seikkailu kuten Kloonien Hyökkäys 10 vuotiaille kova juttu. Sitten myöhemmin vain on tajunnut että niissä on vikaa, vaikka kuinka ja ne ovat tylsiä.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
1. Se että joku on viihdyttävä huonoutensa takia, ei tarkoita että kyseessä on hyvä elokuva.

2. Anakin ei pidä Obi-Wanista kuin nimellisesti elokuvissa. Tai ainakin melko hankala nähdä heiltä mitään sellaista syvempää ystävyyttä. Obi-Wan tuntuu pitävän Anakinia ärsyttävänä valittajana.

3. Tatooine, pikku Greedo, Chewbacca, C3PO ja R2D2 ovat kaikki melko turhia ja tuovat valtavan määrän turhia ristiriitoja tuohon maailmaan. Mutaa joo onhan se maailma laajempi kun on useampi planeetta missä ollaan elokuvien aikana. Jopa viisi eri planeettaa yhden elokuvan aikana.

4. Kuka on Grievous ja miksi minun pitäisi olla kiinnostunut hänestä? Onko hän yksi sankareista separatistien puolella? Darth Maul näyttää coolilta ja voittaa Qui-Gonin kaksintaistelussa. Siinä on koko hahmo. Dooku on Jedi, joka lähti ritarikunnasta/kultista pois ja ryhtyi lobbariksi. Voiko niin tehdä, ilmeisesti meille ei kerrottu mitään hänestä aiemmin.

5. Pidempi ei tarkoita automaattisesti eeppistä. Tarvitsiko meidän nähdä Yoda hyppimässä ympäriinsä ja taistelemassa pienen valomiekan kanssa?

Toki sinulla on oikeus mielipiteisiisi, mutta en ihan osta näitä suoraan. Olin kuitenkin 7 kun Pimeän Uhka julkaistiinjulkaistiin niin olihan joku efekti seikkailu kuten Kloonien Hyökkäys 10 vuotiaille kova juttu. Sitten myöhemmin vain on tajunnut että niissä on vikaa, vaikka kuinka ja ne ovat tylsiä.


1. Jos viihtyy sen takia niin kyllä se tarkottaa. Elokuavat kuitenkin tehdään viihdyttämään. Ja tekemään rahaa tietenkin. Mutta perinmäinen tarkoitus on viihdyttää. Eikö se silloin tee hyvän elokuvan? Hyvä on kuitenkin aika laaja ja ei yksiselitteinen käsite.


2. Itse en kyllä koe asiaa noin. Obi-Wan on Anakin ”isoveli”, mutta ei ole tarpeeksi hyvä opettaja vielä. Siksi turhautuu useastikkin Anakiniin monesti. Obi-Wan kuitenkin tiesi Anakinista ja Padmesta ja ei kerro siitä kenellekkään. Anakin taas sitten ihailee Obi-Wania yli kaiken ja on valmis tekemään kaiken hänen vuokseen. Kuten sanoin Clone Wars laajentaa tätä suhdetta.

3. Mitä ristiriitoja nämä tuovat? Ja samaa mieltä että kaikki eivät ole tärkeitä ja osa turhia. Jar Jar sitten tietysti hahmona sietämätön. Maailma laajenee myös käsitteinä. Ymmärrämme jedejä ja sitheistä ja koko universumista enemmän.

4. Grievous on neljää valomiekkaa operoiva kyborgi. Lapsena oli äärimmäisen pelottava ja badass samaan aikaa. Darth Maul vs Obi-Wan & Qui-Gon on koko elokuvasarjan top 3 hetkiä. Clone Wars laajentaa myös Maulia hahmona paljon. Ja Dookusta miksei voisi erota Jedeistä. Hän on Sith. Darth Vader oli jedi ennen kuin kääntyi pimeälle puolelle. Miksi niin ei voisi tehdä.

5. Ei tarkoita mutta onhan se minusta ainakin eeppisempi. Miten Yoda taistelee, jos ei hyppimällä. Hän on pieni ja hänen pitää käyttää tottakai liikettä hyväkseen.


Ja tottakai sinulla on myös oikeus mielipiteesi. Mielipide asioitahan nämä asiat ovat.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Anakin ei pidä Obi-Wanista kuin nimellisesti elokuvissa. Tai ainakin melko hankala nähdä heiltä mitään sellaista syvempää ystävyyttä.

Kuka on Grievous ja miksi minun pitäisi olla kiinnostunut hänestä?

Darth Maul näyttää coolilta ja voittaa Qui-Gonin kaksintaistelussa. Siinä on koko hahmo.

Dooku on Jedi, joka lähti ritarikunnasta/kultista pois ja ryhtyi lobbariksi.

Qui-Gon löysi Anakinin, ja oli Anakinille se isähahmo. ObiWan otti Anakinin koulutettavakseen vain, koska lupasi niin omalle mestarilleen Qui-Gonille tämän kuolemassa. ObiWanista tuli Anakinille läheinen velihahmo, kuten Sithin Mustafan taistelu jälkeen jalattomalle Anakinille huutaa. Mutta Qui-Gonin kuolema jätti Anakinin ilman isähahmoa ja miehen mallia, joka näkyi tarpeessa saada hyväksyntää ja arvostusta. Sitä tarjosi senaattori Palpatine (Dave Filoni näin tätä on hienosi aukassu)

ObiWan ja Anakin suhde tulee sittemmin hyvin ymmäretyksi CloneWarsin kautta.

Grievous... et kyllä kovin tarkkaan prequeleja katsonut. GrievousIn takia Palpatine luulee ObiWanin kuolleen Order66:ssa, kun Grievous syöksee tämän kuiluun. Grievous on oleellinen droidiihmishybridi, joka johti separistien armeijaa

Darth Maul on hahmona tossa, jos pitäydytään leffoissa.. Tai ei ihan, sillä Maul on Solossa GrimsonDawn rikollusjärjestön johdossa... miten ja miksi on sitten selvitetty CW:ssä. Maul on erittäin tärkeä hahmo myös Ashokan ja Ezrean kannalta, sekä erittäin oleellinen hahmo Mandalorianin kohtaloissa (jos nyt yhy6ään kiinostaa miksi Bo-Katan sanoi DinDjarinille tämän olewan Watchin lapsi Mandalorianin jaksoS02E03:ssa.)

Dooku taas johti koko separastiliittoa ollen samalla Palpatinen oppipoika. Anakin sitten otti tämän paikan telottamalla Dookun Sith:ssä. Dooku on myös tärkeä hahmo sitten CWssä.

Tälläsessä fanikeskustelussa ton tason kysymykset on vähän samaa tasoa, jos kysyisi mitäväliä sillä on, jos se pelaaja ylittää siniviivan ennen kiekkoa, ketä haittaa?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Prequel on sitä helvetin urpon näköistä tietokoneanimaatiota ja green screen höttöä täynnä niin se näyttää nykyään paljon huonommalta kuin mitä vanhojen elokuvien tehosteet ja lavasteet.

En tiedä tietokoneanmaatioista, mutta ensimmäisen Prequelin jälkeen meni helvetin pitkä aika, että katsoi kaksi seuraavaa ihan vaan sen takia, että oli joutunut katsomaan Jar Jar Binksiä. Ja olihan se Anakinia esittänyt pikkupoikakin ihan järkyttävän ärsyttävä. Ehdottomasti huonoin elokuva kaikista Star Wars -elokuvista.

Kaksi seuraavaa olivat kuitenkin jo ihan katsottavia ja päästiin takaisin vähän parempiin hahmoihin ja synkempiin tunnelmiin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
3. Mitä ristiriitoja nämä tuovat? Ja samaa mieltä että kaikki eivät ole tärkeitä ja osa turhia. Jar Jar sitten tietysti hahmona sietämätön. Maailma laajenee myös käsitteinä. Ymmärrämme jedejä ja sitheistä ja koko universumista enemmän.
Nappaan tähän nyt vähän kiinni. Eli miksi piti olla juuri nämä hahmot jos jätetään fan service pois. Hän Solo ei usko jedeihin, voimaan yms. mutta hänen hetero elämänkumppaninsa taisteli jedijärjestön johtohahmon vierellä pari kymmentä vuotta aiemmin. Tästä ei ilmeisesti tullut puhuttua ikinä. Ja droidit okei kiva ne on nähdä, mutta sitten miksi heidän muistinsa pyyhittiin pois? Hämmentävä toimenpide. Ja miksi Anakin teki protokolladroidin äitinsä avuksi kun ne ovat kankeita, eivätkä näytä olevan sopivia muuhun kuin tarjottimien kuskaamiseen. Se tekee omalla tavallaan maailmasta pienemmän kun samat kaksi droidia olivat paikalla Kloonisodan alussa, Imperiumin nousun ja tuhon aikana, jne. Sama ongelma tässä uudessa trilogiassa kun Palpatine, isompi Kuolemantähti ja yksi suku hallitsemaan kaikkea.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Anakin rakensi varmaan C3PO sen vuoksi, että näytettiin tämän olevan jonkin sortin wonderkind, joka asui köyhissä oloissa. Esitti myös sen, että osasi rakentaa koneen kun myöhemmin "muuttui" itse koneeksi. Tämän takia myös halveksuu Grievousia Episodi IIIssa kun oma kohtalo on samoin olla puoleksi ihminen ja puoleksi kone.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Grievous... et kyllä kovin tarkkaan prequeleja katsonut. GrievousIn takia Palpatine luulee ObiWanin kuolleen Order66:ssa, kun Grievous syöksee tämän kuiluun. Grievous on oleellinen droidiihmishybridi, joka johti separistien armeijaa

Darth Maul on hahmona tossa, jos pitäydytään leffoissa.. Tai ei ihan, sillä Maul on Solossa GrimsonDawn rikollusjärjestön johdossa... miten ja miksi on sitten selvitetty CW:ssä. Maul on erittäin tärkeä hahmo myös Ashokan ja Ezrean kannalta, sekä erittäin oleellinen hahmo Mandalorianin kohtaloissa (jos nyt yhyään kiinostaa miksi Bo-Katan sanoi DinDjarinille tämän olewan Watchin lapsi Mandalorianin jaksoS02E03:ssa..

Dooku taas johti koko separastiliittoa ollen samalla Palpatinen oppipoika. Anakin sitten otti tämän paikan telottamalla Dookun Sith:ssä. Dooku on myös tärkeä hahmo sitten CWssä.
Joo Clone Warsissa tuotiin paljon näitä asioita esiin, mitä sitä katsoin (2 kautta ehkä, ihan viihdyttävää).

Mutta siis tiedän kuka Grievous on, mutta hänestä ei tiennyt oikein mitään kun hän tuli esiin Episodi kolmosessa. Eikä hänestä oikein tullut esille muuta kuin se, että hän on kenraali ja vastuussa Separatistien operaatioista, kunhan kysyy ensin mitä tehdään Sidioukselta. Dooku oli sitten toinen johtaja ja hänkin jää hahmona vähän etäiseksi. Olisi toivonut, että he olisivat olleet edellisissä elokuvissa tai heihin oltaisiin viitattu niissä. Nyt pahiksia vain napataan sitä mukaa kun edellinen on tapettu. Muutenkin koko Separatistien suunnitelma on jäänyt pimeyden peittoon. Haluavatko he erota Tasavallasta, haluavatko he kaataa sen? Mikä se on mitä he HE haluavat. Palpatinesta tiedämme, että hän haluaa hallita maailmaa, mutta mitä Geonosis ja muut planeetat saavat siitä irti?

Kyse ei ole yksittäisistä hahmoista, vaan siitä että kokonaisuus on repaleinen. Yleisistä puutteista elokuvanteossa. Kerrotaan paljon asioita dialogin kautta, mutta näytetään vähän. Tähän liittyy myös tämä CGI vs practical tehosteet. Kun tehdään paljon asioita tietokoneella, näyttelijällä ei välttämättä ole mitään mihin reagoida. Kun on toinen näyttelijä jolla on se maski, runsas maskeeraus tai nukke hän voi reagoida paremmin. Tai kun on rakennettu setti ja siinä näkyy missä kävellään, mihin mennään jne. eikä kyse ole vihreästä tai sinisestä taustasta johon on piirretty tussilla pisteitä tai laitettu jotain koristeita.
 

Liitteet

  • Df7Zlz2VMAAEeq9.jpg
    Df7Zlz2VMAAEeq9.jpg
    109,3 KB · kertaa luettu: 132
  • 75a2dd29eaa396303f7862daec61f962.jpg
    75a2dd29eaa396303f7862daec61f962.jpg
    91,4 KB · kertaa luettu: 130
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
droidit okei kiva ne on nähdä, mutta sitten miksi heidän muistinsa pyyhittiin pois? Hämmentävä toimenpide.

Droidien muistit pyyhittiin protokollan mukaan jokaisen sotilasoperaation jälkeen, jotta sotasalaisuudet eivät joutuisi vihollisen käsiin. Anakin rikkoi tätä määräystä R2n suhteen ja joutui siitä myös vaikeuksiin (CloneWars)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tähän liittyy myös tämä CGI vs practical tehosteet. Kun tehdään paljon asioita tietokoneella, näyttelijällä ei välttämättä ole mitään mihin reagoida.

Nythän tämä on "korjaantunut" Mandalorianissa, jossa virtuaalilavasteet ja tehosteet on näkyvissä näyttelijöille.

Mitä tulee noihin hahmojen köykäsyyteen, niin varmaan näin leffapohjalta. Itseltä tämä varmaan hämärtyy siksi, että luki niin leffojen rinnalla paljon EU materiaalia, joissa nämä hahmot oli paremmin pohjustettu.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Olisiko hyvä erottaa Mandalorianille oma ketju? Tämmöisessä megaketjussa ongelmaksi muodostuu hyvin nopeasti spoilerit, kun osa jengistä seuraa sarjaa ja osa tulee tsekkaamaan onko täällä jotain elokuviin liittyvää.

Ja olisihan tuo taas sarjaa seuraaville helpompi keskustella siitä sarjasta omassa ketjussaan ilman, että se sarjaan liittyvä keskustelu on tavallaan kaiken muun seassa.
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Pitää myös muistaa että Hollywood on kasvattanut nyt kokonaisen sukupolven ihmisiä, jotka ovat tottuneet heidän 2000-luvulla paukuttamaansa tyyliin tehdä leffoja, joten nuorten mieltymykset ovat ymmärrettävästi aivan erilaisia kuin 80-luvulla syntyneillä, vanhemmista puhumattakaan. Minun kaverini ovat syntyneet about 85-95 ja jo heissä on paljon ihmisiä jotka rakastavat nykyistä tyyliä jossa ei ole ollenkaan järkevää pacingiä, jatkuvasti yritetään vain hengästyttää katsoja ja efektit ovat tärkeämmässä osassa kuin näyttelijät tai tarina. Kun nuorissa aikuissa on tuollaista makua paljon, niin voidaan miettiä paljon heitä on nuorisossa. Monet eivät siis halua katsoa mitään leffoja jos ne tehty ennen vuotta 2000, 50-70-luvuista puhumattakaan.

Nykylapset on kuitenkin kasvaneet älypuhelimien jne kanssa ihan vauvasta asti, joten heillä pitää olla ärsykkeitä jatkuvasti käsillä ettei tule tylsää tai iske joku "keskittymishäiriö". Silloin ei ole ihme että trendit menevät tuohon suuntaan että homman pitää olla nopeaa ja yksinkertaista kaiken muun kustannuksella. Elokuvat ja musiikki ovatkin menneet jo pitkään siihen suuntaan että suurten massojen suosimien tuotteiden ei tarvitse olla millään lailla laadukkaita, vaan ihmiset viihtyvät hyvin heppoisten kerttakäyttötuotteiden parissa. Joskus aikoinaan niitä olisi sanottu lapsille suunnatuksi roskaksi, mutta nyt se uppoaa yllättävän laajasti alle 40v. Aina löytyy tiestysti elokuvien ja muusikin suurkuluttajia jotka käyttää enemmän aivojaan eivätkä lankea isojen studioiden ohjailuun, mutta ei pidä ajatella että sellaisia olisi läheskään 90%.

Viihdyttävän elokuvan mittari on siis muuttunut aika paljon 30 vuoden aikana. Olin itse liian nuori että olisin päässyt teatteriin katsomaan mitään 90-luvun leffoja ja odotinkin aika kovaa että pääsisin katsomaan hyviä viihdeleffoja. Sitten kävikin surullisesti että rimaa laskettiin paljon ja nykyään tehdään vesitettyä paskaa, joka "miellyttää kaikkia" mutta ei omaa särmää mihinkään suuntaan. Vaikka en ollut vielä silloin edes syntynyt, niin joskus aikoinaan osattiin kuitenkin tehdä viihdeleffoja jotka olivat myös aivan laadukkaita; tyyliin Eastwood/Connery/McQueen tai jopa Stalloska/Arska/Freddy. Tuollaisia ei voi nykyään enää syntyä koska leffat tehdään todella paljon hätäisemmin ja yleisesti huonommin, joten syyt eivät ole todellakaan vain päätähtien laskeneessa tasossa.

Mutta kun uudet sukupolvet (ja myös monet minun ikäiset) eivät ole koskaan tutustuneet näihin vanhempiin laatuleffoihin, niin heillä ei ole mitään vertailukohtaa, jolloin uusiin rakastutaan helposti ja studiot rikastuvat kun penkeissä on aina perseitä eikä sisältöä tarvitse täten muuttaa. Jos sitten ryhdyt pystymetsästä katsomaan vanhoja leffoja jotka ovat erilaisia jokaisessa suhteessa, niin se voi tökkiä pahasti. Vaikka tarinasta saattaa jotain hyvää löytääkin, niin se ei korvaa ihmetystä näyttelijöiden, pacingin, musiikin, leikkausten, kameratyön, efektien kanssa. En siis ihmettele tippaakaan jos 10-30v sanovat että Disneyn Star Warsit tai jopa Lucasin Ep1-2 ovat heidän suosikkinsa sarjasta. Ihan samalla tavallahan Disney on pystynyt tekemään paljon rahaa Marvelin leffoilla, vaikka ne ovat toinen toistaan paskempia CGI-lastentulituksia vailla mitään käsikirjoitusta. Jos on nähnyt lapsena Huuliharppukostajan, Outlaw Josey Walesin, Likaisen Harryn, Indiana Jones 1,3 tai vaikka Dawn of Deadin niin on hyvin vaikea ymmärtää miksi joku yli 15-vuotias menisi katsomaan Hurjapäitä tai Avengerseja teatteriin, mutta sellaisia ihmisiä on kuitenkin Hemmetin paljon. Musiikissa tosiaan tuo täysin sama "kehitys"..
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Nythän tämä on "korjaantunut" Mandalorianissa, jossa virtuaalilavasteet ja tehosteet on näkyvissä näyttelijöille.

Mitä tulee noihin hahmojen köykäsyyteen, niin varmaan näin leffapohjalta. Itseltä tämä varmaan hämärtyy siksi, että luki niin leffojen rinnalla paljon EU materiaalia, joissa nämä hahmot oli paremmin pohjustettu.
Jos arvostellaan ja vertaillaan pelkkiä trilogioita, kuten ymmärsin tuossa edellä, niin minusta hyvät ja toimivat hahmot eivät tarvitse tuekseen neljä kautta jotain animaatiosarjaa. Se on vaan huonoa tarinankerrontaa ja hahmojen keskinäisten suhteiden kehittämistä, jos se puhkeaa kukkaan vasta kun saa tuekseen jotain spinoffia ja muuta vaihtoehtoista materiaalia. Osaavat ihmiset luovat kaiken tuon kolmen elokuvan aikana.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Rip Vader.

Muistan katsoneeni jonkun haastattelun, missä Prowse ei ollut tähänkään päivään mennessä antanut anteeksi tuotannolle, ettei saanut olla Vaderin kasvot Jedin Paluussa. Tuli jotenkin tosi surkea fiilis hänen puolestaan. Oli kolmen leffan ajan näytellyt Vaderia ja intoa täynnä, kun huomasi käsikirjoituksessa olevan kohtaus, missä Luke riisuu Vaderin kypärän. Totuus tulikin sitten ilmi myöhemmin, eli Prowsen naama ei kelvannut ollenkaan Vaderiksi.

Ja jos nyt oikein muistan, niin tuon Jedin Paluun takia Prowsella oli jopa vaihe, että hänen ei uskottu olevan Darth Vaderin näyttelijä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Melkoista ylianalysointia, jos multa kysytään. Yhdestä leffasta kasvoi hirviö, joka jatkaa pöhöttymistään. Toki viihdyn näiden leffojen parissa, mutta ihan silkkaa höttöähän ne ovat olleet ihan alusta lähtien. Klassinen tarina esitetään tällä kertaa avaruudessa. Paskoja näyttelijöitä tulvillaan, pari onnistunuttakin suoritusta toki joukossa.

Tuli hommattua nämä kolme tuoreinta ja nyt nekin on katsottu toiseen kertaan ilman ennakko-odotuksia. Eivät ne ihan niin huonoja olleet kuin nuo prequelit. Mutta jos siihen kuuluisaan kaanoniin uhrataan niin paljon paukkuja, miksi on sen vastapainoksi käsittämättömiä epäloogisuuksia? Noi jedit ja jedittäret voittavat painovoiman aina halutessaan, mutta silti meinaavat aina pudota johonkin kuiluun tms. Ja sitten niiden aseet? Tuhoavat kaiken planeetoista alkaen, mutta puolustuksena on vain joku sekunda-shield, joka pettää ennemmin tai myöhemmin? Käsiaseilla ei osu mihinkään, ellei niitä laita tainnutukselle, joka tainnuttaa kaiken pihassa ja puutarhassa? Mikseivät tainnuta ensin ja tapa sitten metrin päästä?

Kylo Ren on paras hahmo ikinä, kiitos Adam Driverin. Olisiko kannattanut satsata myös Reyn, Poen ja Finnin kohdalla hiukan laatuun? BB-8 pyyhkii R2D2:lla lattiaa. Anakin ei muuten rakentanut C-3PO:ta näyttääkseen yhtään mitään. Sillä saatiin vain kiva aasinsilta, miksi oli mukana originaaleissa. Muka.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Rip Vader.

Muistan katsoneeni jonkun haastattelun, missä Prowse ei ollut tähänkään päivään mennessä antanut anteeksi tuotannolle, ettei saanut olla Vaderin kasvot Jedin Paluussa. Tuli jotenkin tosi surkea fiilis hänen puolestaan. Oli kolmen leffan ajan näytellyt Vaderia ja intoa täynnä, kun huomasi käsikirjoituksessa olevan kohtaus, missä Luke riisuu Vaderin kypärän. Totuus tulikin sitten ilmi myöhemmin, eli Prowsen naama ei kelvannut ollenkaan Vaderiksi.

Ja jos nyt oikein muistan, niin tuon Jedin Paluun takia Prowsella oli jopa vaihe, että hänen ei uskottu olevan Darth Vaderin näyttelijä.
Ilmeisesti myös se harmitti ja tuli yllätyksenä että Vaderin äänikin vielä dubattiin.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Disney julkisti viime yönä suunnitelmiaan. Luvassa lienee luultavasti kyllästykseen asti Star Warssia, mutta elokuvarintamalla on silti vielä hyvin hyvin hiljaista.

Luvassa siis ainakin seuraavat sarjat ja elokuvat (nimet saattavat muuttua myöhemmin?):

Ahsoka. Clone Warssissa fanien suosiksi noussut Ahsoka Tano saa siis oman sarjansa, kuten toki olettaa pystyi, kun Rosario Dawson palkattiin häntä esittämään jo aiemmin.

Rogue One hahmo Cassian Andor saa oman sarjansa, Andor. Luvassa siis agenttiseikkailua Imperiumin valtakauden aikana. Diego Luna on sympaattinen kaveri ja hyvä näyttelijä, joten ainakaan päähenkilöstä ei sarja jää kiinni. Toki jännitys lienee vähän kadoksissa, kun päähenkilöiden kohtalot lienevät selvät.

Lando Calrissian saa myös oman sarjansa. Toki vielä ei ole tietoa onko kyseessä vanhan Landon seikkailut vai kenties Donald Gloverin esittämän nuoren Landon seikkailut. Itse veikkaan jälkimmäistä. Hahmo on toki lähes legendaarinen sivuhahmo, mutta en tiedä tarjoaako moinen sarja mitään oikeastaan uutta ja merkittävää.

Jo aiemmin melko lailla varmistettu Obi-Wan Kenobi minisarja on vihdoin nytkähtänyt liikkeelle. Luvassa kuusi jaksoa ja mukana näillä näkymin myös Hayden Christensen näyttelemässä Darth Vaderia.

The Acolyte lienee tällä hetkellä näistä uusista sarjoista se, joka hyppää aivan eri aikaan ja siksi ehkä arvoituksellisin. Sarja sijoittuu noin 100 vuotta ennen New Hope elokuvaa, joten jedejä ja sithejä lienee odotettavissa. Tuota kyseistä High Republic eraa kuvataan Jedien kultaiseksi ajaksi. Sarjaa on kuvailtu naispäähenkilön vetämävä mysteeritrillerinä.

Rangers of the New Republic sijoittuu samaan ajankohtaan kuin Ahsokan sarja ja Mandalorian. Muuta sarjasta ei juuri vielä kerrottu.

Animaation osalta luvassa on kolme sarjaa. Star Wars: Vision, jota työstää animen parissa mainetta luoneita japanilaisia anthologian muodossa.
A Droid Story taas antaa Star Warssille uuden droidihahmon ja, mitä ilmeisemmin C-3PO ja R2-D2 ovat mukana myös. Viimeisimpänä Clone Wars saa jatkoa Bad Batchin myötä. Sarjan hahmot esiteltiin jo Clone Warsin viimeisellä kaudella ja luvassa heiltä lisää seikkailuja Imperiumin valtakaudelta.

Elokuvien suhteen oli aika hiljaista. Taika Waititi on työstämässä oman tyylistä elokuvaansa, jonka ajankohdasta ei vielä sanottu mitään. Rogue Squadron elokuvan olisi tarkoitus tulla ulos 2023. Luvassa siis lisää alkuperäisen trilogian aikakaudelle sijoittuvaa Star Warssia. Toivottavasti luvassa on avaruustaistelua riittävästi.

Disney on siis laittanut rattaat pyörimään Disneyplussan myötä ja fanit hukkuvat Star Warssiin hyvin pian. Ainakin kuvailujen perusteella luvassa on niin nuoremmille kuin vanhemmille katsojille jotain, mikä lienee positiivinen asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös