Syitä yleisökadollehan on varmasti monia, mutta itse näkisin että ongelma johtuu yksinkertaisesti siitä että on
- liikaa pelejä, liian kalliit liput, huonot katsomofasiliteetit.
En minä ihmettele yhtään jos kaikki HPK- ja Ilves-matsit eivät vedä 4000 katsojaa halliin. Seisomakatsomoista on vähennetty koko ajan hyviä paikkoja ja nykyään täytyy tulla reilu tunti ennen alkua seisomaan jos haluaa edes kohtalaisen paikan. Ei tarvitse mennä kovin kauas taaksepäin kun hyviä seisomapaikkoja oli ympäri hallia, piippuhyllyillä ja molemmissa päädyissä, toinen pääty kokonaan seisomapaikkoina. Nykyään tuntuu että seisomassa ovat pelkästään kovimmat kannattajat, satunnaisia kävijöitä, esim. opiskelijoita, seisomakatsomo ei nykyisellään houkuta. Vierasfanien tilanne on niin surkea etten viitsi edes kommentoida.
Sitä, miksi kalliit klubi- ja VIP-paikatkin ovat olleet alkukaudesta tyhjillään, pitää varmaan kysyä seuran markkinointi- ja yritysmyyntiosastolta. Eikä istumapaikoilla tilanne ole paljon parempi, liput ovat kalliit ja niillä pääsee alariveille tai päätyyn verkon taakse (ja vierasfanien viereen).
Itse en kuitenkaan lähtisi pistämään yleisökatoa televisioinnin piikkiin. Aika harvassa varmaan ovat ne, jotka ennen ovat pelejä paikanpäällä käyneet katsomassa ja nyt ovat sitten päätyneet katsomaan matsit telkkarista.
Liigaseurathan eivät varmasti halua vähentää pelimääriä, mutta minusta se olisi ainoa järkevä teko. Jos pelejä olisi vähemmän, yksittäisten pelien merkitys kasvaisi runkosarjassa ja ns. pakkopulla-pelejäkin olisi vähemmän. Mutta rahahan tässä puhuu, kuten Hippoksen seisomapaikkojen muuntamisessa istumapaikoiksi.