Suviseurat

  • 42 627
  • 180

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
The Original Jags kirjoitti:
Työnteko ja yrittäminen eivät ole lestadiolaisten uskon"dogmena", vaan paremminkin yhteisöllisiä piirteitä. Lestadiolaisten uskonoppi on puhtaimmillaan hyvin yksinkertainen, johon kuuluu vain syntien uskominen anteeksi omalla kohdallaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Syntien anteeksianto tapahtuu suullisesti toisen uskovaisen välityksellä synnintuntoon tulleelle ihmiselle. Vuosien varrella mukaan on kyllä myös tarttunut paljon erilaisia perinnäissääntöjä, kuten TV-kielto ja ehkäiskykielto.

Olen hyvin tietoinen asiasta, sinä vain vuoroin arvostelet ja vuoroin ylistät lestadiolaisia samasta asiasta, ketjun aiheesta riippuen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Laitoin juuri radion auki, tämähän on ihan huikeata. Ensi vuonna näköjään Kouvolan lähistöllä, laitanpa välittömästi kalenteriin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
pernaveikko kirjoitti:
Laitoin juuri radion auki, tämähän on ihan huikeata. Ensi vuonna näköjään Kouvolan lähistöllä, laitanpa välittömästi kalenteriin.

Voisipa olla road trip ja expedition paikallaan. Pukeudumme normaalia haljummin, tekeytyen lestadiolaisiksi, ja pesänsaannin määrä on loputon?

Nim. "Pane se Perkele pois!"
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
The Original Jags kirjoitti:
Vuosien varrella mukaan on kyllä myös tarttunut paljon erilaisia perinnäissääntöjä, kuten TV-kielto ja ehkäiskykielto.

Ehkäisykielto on kyllä jotain niin kivikautista, että ihan järkisyistä voisi tuon vaikkapa sallia hieman iäkkäämmille lestodiolaisille.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
The Original Jags kirjoitti:
Mutta parempi lestadiolaisten elämäntapa kuin jatkuva dokaaminen ja työn vieroksuminen.

Jotenkin kohtuutonta on verrata lessuja sosiaalisesti työrajoitteisiin.
Parempi vertailukohde voisi olla vaikkapa adventisit. Heihin verrattuna lessujen rahan haalinta näyttää terveeltä. Ei ole pedofiiliskandaaleja eikä kuolleiden uskovaisten perintörahojen kusettamisia kuten adventisteilla. Yritystoiminta on kyllä paljon hyväksyttävämpi tapa hankkia rahaa.
Lessuthan eivät suuresti julista uskoaan. En ole tälläkään palstalla havainnut yhtään tekopyhää lessua, joka voi samassa ketjussa hakata sijoitusvinkkejä kysyvää kirjoittajaa raamatunlauseilla otsalohkoon ja pari sivua myöhemmin kehua omien sijoituksiensa tuottoa. Tätäkin olemme tällä palstalla adventistilta nähneet.
Eikä tällä palstalla taida olla yhtään lessua, joka päivästä toiseen valehtelisi, mustamaalaisi ja lietsoisi vihaa. Tätäkin olemme tällläkin palstalla adventisitilta nähneet.
Eikä yksikään lessu ole tällä palstalla mainostanut omaa uskon yhteisöään toisin kuin adventisti.

Voisihan tässä toki pohtia naisen alistettua asemaa lessuyhteisössä, mutta se lienee samankaltainen aika monessa kristillisessä yhteisössä.
Television katseluhan on sellaista, jota ei kotona voi tehdä, mutta kyläillessä sitä laatikkoa voi tapittaa kuin päiväkoti-ikäinen muumeja.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Hazardipakki kirjoitti:
Tänään oli Kalevassa pieni juttu Togolaisesta, katolilaisuudesta lestadiolaiseksi käännytetystä miehestä. Musta mies oli siitä mielissään, että synnit voi tunnustaa uskonveljelle tai -sisarelle papin sijaan.
Ojasta allikkoon.
Synnit pitää tunnustaa Jumalalle sillä ei syntiä ole tehty pappia tai veljeä kohtaan vaan Jumalaa kohtaan.
 

bunghole

Jäsen
Grainger kirjoitti:
Eli on parempi kurittaa lapsia ja antaa näiden vetää tupakkaa 10-vuotiaista kuin ottaa aikuisena viunaksia? Ja varastelukin on fiksua puuhaa, vai? Entä toisten omaisuuden tärveleminen?

Kyllä ehdottomasti hienoa toimintaa.

Tuoko mielestäsi kuvastaa lestadiolaisuutta? Väitätkö että valtaosa lestadiolaisista tekee noin? Ja samaan hengenvetoon väität että tuo on ominaista nimenomaan lestadiolaisille eikä valtaväestö tee samaa kuin vähemmistö siitä?

Hazardipakki kirjoitti:
Tänään oli Kalevassa pieni juttu Togolaisesta, katolilaisuudesta lestadiolaiseksi käännytetystä miehestä.

---

Saavatkohan muutes Afrikan lestat katsoa mm-kisafutista tv:stä, vai pitääkö tyytyä radion kuunteluun? Entä leviääkö Keskusta-puolue siinä sivussa mustien kanssaveljiemme pariin?

Itselläni pisti silmään sana "käännytetty". Eiköhän tuo kaveri aivan omasta vapaasta tahdostaan ole mukana toiminnassa.

Niin ja tiedän että lestadiolaiset urheiluhulluina katsovat kyllä noita pelejä TV:stä. Itse televisio laitteena ei ole syntiä eikä urheilun katsominen ole syntiä. Se ettei televisiota tuoda kotia kuin ehkä itse kuvattujen videoiden katselua varten on vain liikkeen sisällä yhdessä päätetty asia kun on nähty näin paremmaksi.

Tässä koko ketjussa tuntuu vallitsevan melko lestavastainen mieliala. Puhutaan lestadiolaisista kuten itsekin puhun vaikka tunnutaan tarkoittavan juurikin vanhoillislestadiolaisia joita heistä suurin osa on. Lisäksi on liikkeestä eronneita eriseuroja jotka ovat jo sitten täysin eri porukkaa.

Itse tunnen lestadiolaisia todella paljon, itse en heihin kuulu, ja olen lähes koko elämäni ajan heidän kanssaan liikkunut. Minua ei ole kohdeltu huonosti sen takia etten heidän uskoaan tunnusta, ainoa ero on ollut esim. kylään mennessä kun muita on saatettu tervehtiä "jumalan terve" niin itselleni on sanottu jotain muuta. Yleensä tuollaisessa tilanteessa sanotaan kaikille vaikka vain "moi" eikä erotella ketään. Itse olen myös työskennellyt yrityksessä jossa oli työntekijöistä noin puolet lestadiolaisia. Omistaja oli heikäläisiä samoin muttei kylläkään enää. Kyseisen herätysliikkeen edustajille oli korostettu työhönottohetkellä ettei lestadiolaisuus saa näkyä mitenkään negatiivisesti töissä tai suhtautumisessa työkavereihin. Tällä tarkoitettiin ettei saanut syntyä mitään "me ja muut"-ilmapiiriä vaan kaikki olivat samaa porukkaa. Itse viihdyin töissä todella hyvin ja sain uusia ystäviä.

Omien kokemuksieni mukaan he ovat keskimäärin todella rehellisiä ja ystävällisiä ihmisiä. Kuten Jags jo sanoi niin he ovat myös kovia tekemään töitä. Heitä arvostetaan työntekijöinä muidenkin kuin lestadiolaisten keskuudessa erityisesti työmoraalin ja käytöstapojen vuoksi mutta myös sen ettei niitä krapula-aamuja pahemmin ole. Olen tosin ollut muutaman kaverin kanssa samassa työpaikassa ja heillä noita aamuja oli vaikka he olivatkin lestadiolaisista perheistä. He tosin eivät enää olleet lestadiolaisia joten siinä mielessä he olivat samanlaisia kuin vaikka minä.

Ystäväpiiriini kuuluu myös useita entisiä lestadiolaisia ja he liikkuvat edelleen paljon "entisten" kavereidensa kanssa eli myös lestadiolaisten vaikka heillä on paljon "uusiakin" kavereita. On totta että joissakin perheissä vanhemmat ottavat lapsen uskosta luopumisen raskaasti ja lieveilmiöitäkin esiintyy eli ulkopuolinen tai tämä lapsi saattaa kokea tämän syrjintänä. Suurin osa näistä tapauksista on kuitenkin kaikkien tuttujensa ja läheistensä kanssa edelleen todella hyvissä väleissä. Yksi parhaista kavereistani "kielsi uskonsa", kuten lestadiolaiset sanovat mutta hänen äitinsä sanoi tämän olevan edelleen hänen rakas lapsensa eikä asia siitä miksikään muutu. Se, että välit menevät täysin tuollaisen asian seurauksena on todella harvinaista ja lestadiolaiset itsekin tuomitsevat sellaisen jos esim. vanhemmat tekevät niin lapselleen että alkavat syrjimään tätä. Kolikolla on kuitenkin aina kaksi puolta eikä kannata täysin faktana ottaa noita dokumentteja mitä aiheesta on ollut televisiossa. Niissä on kuvattu vain tätä kolikon toista puolta.

Suviseuroista kun oli kyse niin kerrotaan niistäkin vielä omia kokemuksia. Itse lähden sinne aina lähinnä katsomaan ympäri Suomea asuvia kavereita joista suurimpaan osaan olen tutustunut kavereideni kautta ja suviseuroissa. Vuodesta -90 olen noilla festareilla käynyt ja todella huonoa tuuria on ollut kun tasan kahdesti olen teini-ikäisenä nähnyt jonkun lestadiolaisperheen lapsen juovan alkoholia suviseuroissa. Jääkoneenkuljettaja sen sijaan onnistui ainoalla pikavisiitillään nähdä jopa oksentavan seuravieraan joten ilmeisesti olen 20 vuotta kävellyt laput silmillä vaikka olen joka kerta muutaman päivän tuolla ollut.

Tiedän että siellä harrastetaan myös esiaviollista seksiä mutta nuo puheet ja "varmat" tarinat siitä kuinka kumit ja kalja loppuvat paikallisista kaupoista on paskaa. Veljeni oli eräiden suviseurojen aikaan paikallisella huoltoasemalla töissä ja kaverini oli paikallisessa kaupassa. He seurasivat tuota asiaa eikä kummankaan artikkelin myynti heilahtanut tapahtuman aikana mihinkään suuntaan. Esiaviollinen seksi on siis muutamien teinien harrastus enkä ole sellaiseen ihan lähimmässä ystäväpiirissäni törmännyt oikeasti lestadiolaisten kohdalla. Itse sellaista harrastan mutten yhdenkään lestadiolaisen kanssa. Toki tuollaiseen väkimäärään mahtuu paljon muitakin kuin lestadiolaisia tai sellaisia joita ei tuo uskominen niin paljoa kiinnosta. Kukaan oikeasti uskovainen lestadiolainen ei kuitenkaan tuollaisia asioita tee.

Itse olen lähes koko elämäni ajan ihmetellyt erityisesti pohjoisessa vallitsevaa lestavihaa. Saisiko vaikka neekereistä laulaa samoin kuin Sipe Santapukki laulaa lestadiolaisista? Ei saisi kun leimattaisiin rasistiksi. Ollaan suvaitsevaisia niin kauan kun ei puhuta lestoista. Heitä on "oikeutettua" vihata kun se on saatu jo äidinmaidossa mutta rasisteja ei silti olla. Tiedän että moni kokee etteivät lestadiolaiset ole suvaitsevaisia mutta itse näen toisin kuten myöskin he. En tunne olevansa mitenkään vähempiarvoinen heidän seurassaan enkä jaa heidän kaikkia näkemyksiään. He kunnioittavat minun "uskoani" ja minä heidän eikä asiassa ole ikinä mitään epäselvyyttä ollut. Toki heistäkin löytyy monenlaisia ihmisiä kuten kaikista muistakin mutta yleistää ei kannata. Erään kaverini setä, lestadiolaisperheen isä, oli/on alkoholisti mutta on ollut nyt juomatta noin viisi vuotta. Hän ei toki tuolloin ollut uskomassa ja oli oman ratkaisunsa tehnyt. Hän oli silti lapsilleen rakas, vaikkakaan he eivät häntä kännissä halunneetkaan nähdä. Nykyään tuollakin perheellä menee hyvin ja vanhemmat ovat yhdessä.

Itse näen tuossa porukassa paljonkin hyvää kuten olen luetellut. Suurin osa negatiivisista jutuista on tietämättömyyttä, ennakkoluuloja sekä suorannaista tyhmyyttä kun uskotaan kaikki mitä kuullaan. Myöskin aika rankkaa yleistämistä näkyy. Ongelmiakin toki on, sitä en kiellä, mutta niin on kaikilla ihmisillä ja kaikissa porukoissa. Voidaanko yhden alkoholistin sossupummin takia leimata kaikki muut kuin lestadiolaiset alkkispummeiksi? Miksi ei? Voidaanko sitten yhden oksentavan ristiinpanijan takia leimata kaikki lestadiolaiset sellaisiksi? Niinpä.

Mikä sitten saa ihmiset vihaamaan lestadiolaisia? Kateus? Yksikään lestavihaaja ei yläasteella osannut perustella vihansa syytä. "Noku ne on lestoja ja lestat vaan on perseestä!" ei kuulosta kovin järkevältä perustelulta. Onko siinä jotain vikaa jos joku on erilainen? Eikö se erilaisuus olekaan rikkautta tässä meidän niin suvaitsevaisessa yhteiskunnassa?
 

bunghole

Jäsen
mixu kirjoitti:
Ojasta allikkoon.
Synnit pitää tunnustaa Jumalalle sillä ei syntiä ole tehty pappia tai veljeä kohtaan vaan Jumalaa kohtaan.

Jos raamattua olet yhtään lukenut niin siellä puhutaan pyhänhengen pappeudesta eli suoraan lainattuna "ne joille te synnit anteeksi annatte maan päällä, niille ne on anteeksi annettu taivaassa".

Tuohon siis perustuu tuo että synnit voi antaa anteeksi toinen uskova ihminen. Tuota ei kuitenkaan voi väärinkäyttää tyyliin "lähtään dokaa ja annetaan toisille anteeksi". Tuo esimerkki on täysin elävästä elämästä mutta veijarit tiesivät reissun jälkeen tehneensä väärin.

Meneepä täysin off-topiciksi mutta piti kommentoida. Ei pitäisi kyllä tarttua jokaiseen kun täällä lentää paskaa ja "varmoja tietoja" joka suunnasta.
 

KoJu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jääkoneenkuljettaja kirjoitti:
Mikäs vuosi se nyt sitten olikaan, kun Kellossa tämä massaharhaanjohto oli?

Kävitkös kenties vuoden -66 oulun suviseuroissa vai sekotitko sinäkin suviseurat johonkin muuhun samantyyppiseen juhlaan :)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
bunghole kirjoitti:
Mikä sitten saa ihmiset vihaamaan lestadiolaisia?

Ainakin Oulun eteläpuolella tämä tunne on ihan kaksipuolinen.

Itse en ole koskaan vihannut yhtään ketään. Enkä usko, että lestoja vihataan siksi, että he ovat niin lestoja. Ihan itse he ovat valinneet sulkeutuneen elämäntavan ja sitten porataan, kun "kaikki vihaa meitä". Ei varmasti vihaa, jos tajuaa kohdella ei-lestadiolaisiakin ihan ihmisinä.

Sitä saa mitä tilaa ja niin edelleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
bunghole kirjoitti:
Jos raamattua olet yhtään lukenut niin siellä puhutaan pyhänhengen pappeudesta...
...tai ehkä sittenkin yleisestä pappeudesta?
 
K

kiwipilot

bunghole kirjoitti:
Mikä sitten saa ihmiset vihaamaan lestadiolaisia?

Vihaaminen on väärä sana, vitutus kuvaa omia tuntemuksiani paremmin. Tekopyhyys on se mikä eniten tuossa porukassa rassaa: "Ei meidän lapset, mutta naapurin kylläkin...". Ja sitten se televisio: muistan kuinka poikasena ovikello soi aina yllättäen kun oli Ihmemiehen, Ritari Ässän tms. aika. Ja auta armias kun mentiin seuraavana päivänä lesta-kavereille kylään: Siinä sitten perheen äiti haukkui meidät kuolevaiset koska omat kersat kävivät tapittamassa telkkua... Siis ei vittu. Aina sen vaistosi kuinka "Meillä on kaikki paremmin ja me käydään suviseuroissa..." Höpöporukkaa kaikki tyynni. Ja sen verran vielä että "jos katsot televisiota niin päädyt tuliseen kuiluun".
 

snumi

Jäsen
kummastusta

En vihaa enkä halveksi. Ihmetyttää vaan että mitä kummallisempia harhailijoita tämä maa päällään kantaa. Lahkolaisia jos minkä laisia. Lahko on minusta sellainen jossa pitää uskoa tietyllä tavalla eikä ihminen voi itse muodostaa mielipidettään ilman että muut lahkolaiset halveksii tai syrjii. Ei varmasti koske pelkästään lestadiolaisia eli myös muut lahkolaiset voivat ihan vapaasti katsoa peiliin ja hävetä itseään tai ainakin sitä ahdistuneiduuden tilaa jolla määrittelevät mitä meistä kunkin pitäisi ajatella.

Kaikille nuorille lahkoihin mukaan joutuneille sanoisin: uskaltakaa olla oma itsenne, kyllä se elämä toimii ilman lahkoa eikä millään lahkolla todellakaan ole mitään monopolia edes jumalaan vaikka niin väittävät.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Joskus ei oikein ymmärrä tätä lestadiolaisuuteen ja uskontoon yleisemminkin kohdistuvaa kiukuttelua. Ainoat uskikset (poliittisesti korrekti termi?), joista suostun sanomaan pahan sanan ovat juuri nämä perinnönkusettajat ja mummojen ahdistelijat ja sen sellaiset.

Minua ei ole koskaan lestadiolaisten (kotipaikkakunnalla vireä yhteisö) elämäntyyli häirinnyt. Jos joku haluaa pitää matalaa profiilia, kerätä omaisuutta ja pyöräyttää rutosti lapsia, niin minä en silloin mitään menetä. Ei kiinnosta. Jos ei heidän mielipiteistään ole kiinnostunut, kannattaa pysyä kaukana. Todennäköisesti eivät tule kotiovellesi huutelemaan (nyt joku väläyttää tästä esimerkin).
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen viettänyt lapsuuden paikkakunnalla, jossa lestadiolaisuus oli voimissaan. Oma empiirinen näkemykseni oli ja on, että koska lapsimäärä on niin suuri, vanhemmat eivät mitenkään ehdi kasvattamaan lapsiaan siten, että he käyttäytyisivät siivosti. Nämä lestadiolaisperheen lapset olivat pahimpia öykkäreitä ja riivattuja henkiä koko kyläyhteisössä aiheuttaen erilaista mieliharmia ympäristölleen. Toisaalta taas he olivat kovin mielellään tulossa ei-lestadiolaisperheiden lapsien luokse kylään. Syyn arvaattekin, televisio.

Tuo on siis oma kokemukseni. En halua yleistää yhtään sen enempää. Tunnen aikuisia erittäin fiksuja lestadiolaisia. Mm. oma opettajani alaluokilla oli sellainen.

Suviseuroista ei ole minkäänlaista kokemusta, paitsi ruuhkat maanteillä.
 

bunghole

Jäsen
kiwipilot kirjoitti:
Vihaaminen on väärä sana, vitutus kuvaa omia tuntemuksiani paremmin. Tekopyhyys on se mikä eniten tuossa porukassa rassaa: "Ei meidän lapset, mutta naapurin kylläkin...". Ja sitten se televisio: muistan kuinka poikasena ovikello soi aina yllättäen kun oli Ihmemiehen, Ritari Ässän tms. aika. Ja auta armias kun mentiin seuraavana päivänä lesta-kavereille kylään: Siinä sitten perheen äiti haukkui meidät kuolevaiset koska omat kersat kävivät tapittamassa telkkua... Siis ei vittu. Aina sen vaistosi kuinka "Meillä on kaikki paremmin ja me käydään suviseuroissa..." Höpöporukkaa kaikki tyynni. Ja sen verran vielä että "jos katsot televisiota niin päädyt tuliseen kuiluun".

Vihaaminen ei ole ollenkaan väärä sana kuvaamaan monien tuntemuksia pohjoisessa. Suurin osa näistä vihaajista ei tunne yhtäkään lestadiolaista henkilökohtaisesti mutta muistaa huutaa perään jokaiselle lestalle jonka näkee. Monelle sellaiselle, joka ei tällaisella paikkakunnalla ole kasvanut, tuo kuulostaa täysin päättömältä kuten olen saanut huomata esim. Helsingissä missä nykyään asun. Liikun myös täällä lestadiolaisten kanssa eikä heistä ole koko elämänsä aikana törmännyt lestavastaisuuteen kuin muutama. Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta mitä uskoa tunnustat. Pohjoisessa sen sijaan olen itsekin saanut sen kokea vaikken heidän uskoaan tunnusta, se että liikun heidän kanssaan riittää tekemään minusta lestan monen silmissä. Se on myös jännä juttu että näille hihhuleille ja tyrkyttäjille, kuten jehovan todistajat, helluntailaiset ja adventistit vain naureskellaan vaikka he tyrkyttävät omaa uskoaan siitä piittaamattomille. Lestadiolaiset pysyvät omissa oloissaan mutta heitä silti vihataan.

Tiedän että kyseisen liikkeen sisällä on paljon ihmisiä jotka eivät välttämättä halua omien lastensa liikkuvan liikkeeseen kuulumattomien lasten kanssa. Se ei silti tarkoita että he pitäisivät itseään parempina kuin muita mutteivät vain halua lastensa saavan "huonoja vaikutteita" tai näkevän sellaista kovin pienenä mitä joutuisivat selittämään lasten siitä kysyessä. Itse olen kokenut olevani pienestä asti tervetullut jokaiseen lestadiolaiseen perheeseen johon olen mennyt eikä kukaan ole kohdellut minua eritavalla tai halveksien. Myöskin näiden perheiden lapset ovat saaneet käydä meillä ja jopa katsoa televisiota. TV ei ole mikään synneistä suurin eikä itse laitteessa ole mitään pahaa. Vain sisällössä mitä sieltä voi tulla. En jaksa alkaa sen kummemmin selvittämään miksi näin on mutta asiasta on liikkeen sisällä otettu joskus vuosikymmeniä sitten kanta että on parempi ettei sitä laitetta kotiin oteta.

Aina syntyy siis lieveilmiöitä ja joku voi kokea lestojen toimet tekopyhiksi tai heidän pitävän itseään parempina kuin muita. Näin ei kuitenkaan ole ja lestadiolaisuus on todella suvaitseva liike ainakin omien kokemusteni mukaan. Niissä piireissä liikkuu todella paljon liikkeeseen kuulumattomia ja jokaisissa seuroissa ainakin suuremmilla paikkakunnilla kuten Oulussa, Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Rovaniemellä jne on aina muitakin kuin lestadiolaisia. Ei siis kannata kovin paljoa yleistää muutaman toimista vaikka näin monesti helposti käykin. Lestat vain tuntuvat olevan sellainen yleisesti hyväksytty sylkykuppi joita voidaan pilkata ja vihata kun tiedetään ettei siltä puolelta vastata mitenkään. Suomessa on uskonnonvapaus ja jokaisella on oikeus uskoa niin kuin haluaa. Silti monen mielestä on oikeus vaikka vetää turpaan siitä syystä mutta ollaan samaan hengenvetoon tuomitsemassa rasisteja alimpaan helvettiin. Saisiko vaikka juutaisista tai neekereistä soittaa vastaavaa kappaletta valtakunnallisella radioasemalla usean vuoden ajan kuin Sipen Tilatkaa tytöt taksi? Radio Suomipop ainakin on soittanut tuota jo muutaman vuoden eikä siihen kukaan ole puuttunut. Jos siinä laulettaisiin vaikkapa tummaihoisista ja siitä kuinka he käyttävät väärin kaikkia valtion tarjoamia tukia niin se ei olisi ikinä edes radioon asti päässyt ja tapausta olisi puitu oikeudessa asti. Tai jos joku antisemitistinen ryhmä olisi tehnyt saman juutalaisille. Niinpä, kaikki eivät ole tasa-arvoisia ja joidenkin syrjiminen ja haukkuminen on jopa hyväksyttävää.

Kuinka moni täällä oikeasti tuntee niin monta lestadiolaista että voi oikeasti alkaa vetämään jonkinlaista yleistystä? Väitän tuntevani enemmän heitä kuin suurin osa tänne kirjoittavista. Enkä siltikään halua tehdä minkäänlaista yleistystä sillä he ovat ihmisiä siinä missä kaikki muutkin ja heissäkin on erilaisia ihmisiä erilaisista lähtökohdista. Heissä on varmasti tätä yhteiskunnan pohjasakkaakin vaikkakin suurin osa tällaisista on jo omasta uskostaan luopunut ja valinnut oman tiensä liikkeestä erillään. Omien kokemusteni mukaan he ovat kuitenkin keskimäärin onnellisia, tyytyväisiä elämäänsä, henkisesti tasapainoisia, nöyriä jne. ja kuten täällä jo moneen kertaan mainittu niin todella kovia tekemään töitä. Heissä on todella vähän näitä nykyajan pullamössösukupolven edustajia ja jos otetaan vaikka esimerkki intistä niin jokaisella RUK:n kurssilla liikkeen edustajien osuus lasketaan kymmenissä prosenteissa vaikka heidän osuutensa koko Suomen väestöstä on vain 2%. Myös ilmavoimien, ja puolustusvoimien yleensäkin, henkilöstössä heitä on suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin valtaväestön edustajia. Samoin on opettajista, lääkäreistä, yrittäjistä jne jne. Ilmeisesti heidän maineensa tiedetään ja heihin luotetaan ja he ovat valmiita tekemään työnsä kunnolla. Onko noissa asioissa jotain pahaa? Tai siinä että heillä on isot perheet? Itse olen perheemme ainoa lapsi ja "saanut kaiken". Olisin saanut kaiken jos olisin halunnut mutta tein kuten lestadiolaiset kaverini ja ansaitsin omat rahani. Lestadiolaiset eivät todellakaan lapsilisillä rikastu vaan jokainen lapsi tietää miinusta vanhempien omiin rahoihin ja jos lapset haluavat harrastaa jotain niin yleensä he joutuvat tienaamaan omat rahansa ja näin oppivat tekemään töitä pienestä pitäen. Monissa muissa piireissä ainoan lapsen harrastukset maksetaan 18v asti ja siinä vaiheessa annetaan lapselle hänen lapsilisänsä, jotka on säästetty tilille kun niitä ei ole tarvittu, omaan käyttöön. Eikö se ole lapsilisien väärinkäyttöä? Joku täällä mainitsi että lestaperheiden lapset ovat häiriköitä koska lapsia on paljon. Itse näen asian täysin toisinpäin. Vanhemmilla ei ole mahdollisuutta antaa ehkä aivan yhtä paljon huomiota lapselleen kuin yksilapsisessa perheessä mutta keskimäärin suurperheen lapsi saa aivan saman verran huomiota kuin tuo ainoa lapsi. Syitä on monia. Lisäksi tällä suurperheen lapsella on nämä omat sisaruksensa joilta saa sitä huomiota ja rakkautta. Harvoin kukaan lestadiolainen joutuu olemaan koskaan yksin tai vaikka odottamaan isää ja äitiä töistä yksin kotona ala-asteen ensimmäiset vuodet.

Joka tapauksessa, Te, jotka tänne kirjoitatte negatiivisia asioita lestadiolaisuudesta tai muistakin ryhmistä, suosittelen ottamaan asioista selvää ja sitten vasta tuomitsemaan. Tai ainakin arvioimaan uudestaan onko asia todellakin näin vai olisiko omissa asenteissa muuttamisen varaa. Tai että haittaako se, että joku on erilainen, omaa elämää. Tunnetko niin paljon kyseisen liikkeen edustajia että voit tehdä yleistyksiä. Niinpä. Kuitenkaan, kuten olen jo moneen kertaan sanonut, en epäile näitä kaikkia kerrottuja tarinoita valheiksi vaan uskon että näin voi olla sillä olen itsekin valitettavasti jotain lieveilmiöitä joutunut todistamaan. Voin kuitenkin sanoa että ne ovat niitä marginaalitapauksia jotka ihmisille helpommin jäävät mieleen muttei niiden perusteella kannata yleistyksiä tehdä. Rapatessa roiskuu ja niin edelleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
bunghole kirjoitti:
Vanhemmilla ei ole mahdollisuutta antaa ehkä aivan yhtä paljon huomiota lapselleen kuin yksilapsisessa perheessä mutta keskimäärin suurperheen lapsi saa aivan saman verran huomiota kuin tuo ainoa lapsi. Syitä on monia. Lisäksi tällä suurperheen lapsella on nämä omat sisaruksensa joilta saa sitä huomiota ja rakkautta.
Perheen koolla ei liene kovin paljon merkitystä, jos asiat perheen sisällä on muuten kunnossa kasvatuksen suhteen. Sen sijaan väitän, että ellei vanhemmilla ole poikkeuksellisen hyvää otetta pesueeseensa, tulee näitä häirikköpenskoja suurperheistä helpommin kuin normiperheistä (nimim. sivusta seurannut). Syy on se, mikä täällä jo esitettiinkin, eli kaikkien tekemisiä ei ehdi seurata eikä lapsen ja vanhemman kahdenkeskistä aikaa ole. Ja korostan, että samanlaisia häiriköitä kehittyy 1,7 lapsen perusperheissäkin, mikäli vanhemmat eivät tiedosta vastuutaan kasvattajana sekä esimerkin ja käyttäytymismallien antajana.
 

bunghole

Jäsen
sampio kirjoitti:
Perheen koolla ei liene kovin paljon merkitystä, jos asiat perheen sisällä on muuten kunnossa kasvatuksen suhteen. Sen sijaan väitän, että ellei vanhemmilla ole poikkeuksellisen hyvää otetta pesueeseensa, tulee näitä häirikköpenskoja suurperheistä helpommin kuin normiperheistä (nimim. sivusta seurannut). Syy on se, mikä täällä jo esitettiinkin, eli kaikkien tekemisiä ei ehdi seurata eikä lapsen ja vanhemman kahdenkeskistä aikaa ole. Ja korostan, että samanlaisia häiriköitä kehittyy 1,7 lapsen perusperheissäkin, mikäli vanhemmat eivät tiedosta vastuutaan kasvattajana sekä esimerkin ja käyttäytymismallien antajana.

Aamen. Paitsi että mielestäni perheen koolla ei ole mitään merkitystä ja voisin väittää että lestadiolaisperheistä tulee keskimäärin paremmin käyttäytyviä lapsia kuin "normaaliperheistä". Tämä on vain mutua mutta lestadiolaiset ovat yleisesti tunnettuja esim yritysmaailmassa hyvistä käytöstavoista. Jos vanhemmilla ei ole lapsiinsa otetta, tulee ongelmia oli perheen koko mikä tahansa. Kuitenkin näkisin lestadiolaisperheiden etuna lasten kasvattajina sen että todella harvan lestadiolaisperheen vanhemmat käyttävät alkoholia. Ja jos käyttävät niin silloin todennäköisesti eivät enää edes ole lestadiolaisia. Samoin jos verrataan valtaväestöön avioerolukuja niin ne ovat vain murto-osan siitä mitä valtaväestöllä. Ja alkoholismi ja avioerothan ovat tutkitusti todella suuria syitä lasten häiriökäyttäytymiselle.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
bunghole kirjoitti:
Se on myös jännä juttu että näille hihhuleille ja tyrkyttäjille, kuten jehovan todistajat, helluntailaiset ja adventistit vain naureskellaan vaikka he tyrkyttävät omaa uskoaan siitä piittaamattomille. Lestadiolaiset pysyvät omissa oloissaan mutta heitä silti vihataan.

Tässä syyllistyt, bunghole, siihen samaan kielteiseen ajatteluun, mistä "syytät" muita. Muuten kirjoituksesi on ansiokas. Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia lestadiolaisten eikä muidenkaan uskovaisten kanssa. Kokemusteni mukaan lestadiolaiset ovat jonkin verran oppineempia ja paremmin toimeentulevia kuin keskimäärin suomalaiset.

Kotipaikkakunnallani tuli lapsuudessa oltua uteliaisuudesta seuraamassa näitä lestadiolaisten suviseuroja. Paikkakunnan lestadiolainen pappi oli tunnettu huikeasta huumorintajustaan ja kaksimielisista puheistaan. Ilmeisesti hänkin osasi lapsensa kasvattaa, koska menestyviä ihmisiä heistä on tullut aivan maailman huipulle saakka.
 

bunghole

Jäsen
siffa kirjoitti:
Tässä syyllistyt, bunghole, siihen samaan kielteiseen ajatteluun, mistä "syytät" muita. Muuten kirjoituksesi on ansiokas. Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia lestadiolaisten eikä muidenkaan uskovaisten kanssa. Kokemusteni mukaan lestadiolaiset ovat jonkin verran oppineempia ja paremmin toimeentulevia kuin keskimäärin suomalaiset.

Kotipaikkakunnallani tuli lapsuudessa oltua uteliaisuudesta seuraamassa näitä lestadiolaisten suviseuroja. Paikkakunnan lestadiolainen pappi oli tunnettu huikeasta huumorintajustaan ja kaksimielisista puheistaan. Ilmeisesti hänkin osasi lapsensa kasvattaa, koska menestyviä ihmisiä heistä on tullut aivan maailman huipulle saakka.

Myönnän että olisin voinut esittää asian toisin. Näin en kuitenkaan tehnyt ja pahoittelut siitä. Kuitenkin, näihin liikkeisiin kuuluu olennaisesti tuo kansan keskuudessa tehtävä "lähetystyö", puhekielellä sanottuna tyrkytys. Esimerkiksi ovelta ovelle tapahtuvan "kaupustelun" kieltää, jos ei nyt laki niin ainakin suurempien kaupunkien järjestyssäännöt. En kuitenkaan halua sormella osoittaa mitään tiettyä ryhmää mutta sanoin vain ääneen mitä ryhmiä esimerkiksi tarkoitan. Itselläni on myös helluntailaisia ystäviä ja he eivät omaa uskoaan tuo esille ja elävät kaikin puolin esimerkillisesti. Tiedän että he ovat kuitenkin siitä maltillisemmasta päästä omassa liikkeessään eivätkä itsekään kannata mitään tyrkyttämistä. En siis kuitenkaan halunnut yleistää että kaikki näihin mainitsemiini ryhmiin kuuluvat tekevät näitä asioita vaan että liikkeiden toimintaan nämä kuuluvat olennaisesti.
 

Armoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Täällä haukutaan lestadiolaisia, siitä että he valittavat heidän syrjinnästä. Niinpä veikkaan, että Jatkoajassa on 200-500 rekistyröinyttä käyttäjää lestadiolaisista, ja kaikki vaan jaksavat valittaa täällä. Vai mitä Golden Awe & kump.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Armoton kirjoitti:
Täällä haukutaan lestadiolaisia, siitä että he valittavat heidän syrjinnästä. Niinpä veikkaan, että Jatkoajassa on 200-500 rekistyröinyttä käyttäjää lestadiolaisista, ja kaikki vaan jaksavat valittaa täällä. Vai mitä Golden Awe & kump.

Milloinkas minä olen lestadiolaisista valittanut?

(Kuka on "kump"?)
 

bunghole

Jäsen
Armoton kirjoitti:
Täällä haukutaan lestadiolaisia, siitä että he valittavat heidän syrjinnästä. Niinpä veikkaan, että Jatkoajassa on 200-500 rekistyröinyttä käyttäjää lestadiolaisista, ja kaikki vaan jaksavat valittaa täällä. Vai mitä Golden Awe & kump.

Aivan.

Kuinka moni lestadiolainen täällä on käynyt valittamassa? Itse en ole huomannut vielä yhtään.

Itse mainitsin jo aiemmin aiheesta ja sanoin etteivät lestadiolaiset yleensä syrjinnästä valita mitä olen itsekin ihmetellyt. Tällä tosin tarkoitin aivan oikeaa elämää enkä niinkään JA:ta mutta sama kelpaa esimerkiksi tännekin. Käytin aiemmin esimerkkinä Sipen Tilatkaa tytöt taksi -kappaletta ja vertasin lestadiolaisia vähemmistönä esim. tummaihoisiin, juutalaisiin jne. Kuinka moni lestadiolainen on tuon kappaleen esittämistä vastustanut? Ei yksikään ainakaan julkisesti eikä kukaan muukaan sitä ole vaatinut heidän puolestaan. Muutaman vuoden on tuo kappale jo radiossa soinut. Entä jos kyse olisi ollut jostain muusta ryhmästä? Todennäköisesti joku kyseisen ryhmän edustaja olisi asiasta valittanut tai joku muu olisi heidän puoliaan pitänyt. Lestadiolaiset sen sijaan eivät yleensä syrjinnästään mitään valita vaan "kantavat kruununsa ylpeänä"-kuten joku on joskus sanonut.

Sanoihan Jeesuskin ristillä pilkkaajistaan, "Isä, anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät".
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
bunghole kirjoitti:
Sanoihan Jeesuskin ristillä pilkkaajistaan, "Isä, anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät".

OT: Kuka oli muuten niin lähellä että kuuli Jeesuksen sanovan noin? Kenestä hän puhui, roomalaisista? Eivät juutalaiset häntä ainakaan pilkanneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös