Suviseurat

  • 42 628
  • 180

bunghole

Jäsen
Golden AWe kirjoitti:
OT: Kuka oli muuten niin lähellä että kuuli Jeesuksen sanovan noin? Kenestä hän puhui, roomalaisista? Eivät juutalaiset häntä ainakaan pilkanneet.

Sori, esitin asian faktana, mutta korjataan että raamatun mukaan sanoi.

EDIT: Ja normaalit kadunmiehethän siellä häntä kivittivät, pilkkasivat, hakkasivat, syljeskelivät jne. Olivat kai käsittääkseni kuitenkin juutalaisia. Juutalaisethan odottivat hänestä Messiasta ja uutta kuningasta mutta pitivät häntä huijarina kun hän ei heidän mielestään sellainen ollutkaan vaan osoittautui "tavalliseksi kuolevaiseksi".
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jeeep, minä jatkan kantaani asiasta joku kerta Jeesusta käsittelevässä ketjussa.
 

bunghole

Jäsen
Golden AWe kirjoitti:
Jeeep, minä jatkan kantaani asiasta joku kerta Jeesusta käsittelevässä ketjussa.

Juu!;D Tehdään näin. Sori OT.

Itse aiheeseenhan se viestissäni kyllä liittyi muttei jatketa tuosta enää vaan mieluummin ketjun aiheesta, jos nyt edes jatketaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
bunghole kirjoitti:
Juu!;D Tehdään näin. Sori OT.

Itse aiheeseenhan se viestissäni kyllä liittyi muttei jatketa tuosta enää vaan mieluummin ketjun aiheesta, jos nyt edes jatketaan.

Jep jep.

*****

Nim. Armottomalle jälleen kerran terveisiä, älä napise siellä nurkassa vaan tule tänne meidän kanssa ottamaan kaljaa ja puhumaan rohkeasti, kyllä sinä uskallat!

*****

Lestadiolaisiin suhtautuminen nuoruudessani Oulun Pohojospuolella: Kyllähän sinne aika monta lestadiolaisperhettä mahtui. Jos ko. porukkaa vihattiin niin se johtui sitten jonkun tietyn perheen poikien holtittomasta käyttäytymisestä, se jäi siihen, kyllä muiden lestadiolaisperheiden lasten kanssa oltiin ihan hyvää pataa, ts. yleistys koski lähinnä huvittuneisuutta lestadiolaisten hassuista tavoista television jne. suhteen, tottakai nuorta poikaa naurattaa kun kaverin perheessä yksinään on poikia jalkapallojoukkueellisen verran.

Myöhemmällä iällä sitten huvitti tietty tekopyhyys uskonnon ja tapojen suhteen, uskon että tämä johtui kuitenkin lähinnä vain siitä että tietty uskonnollisuus oli tiedostettavissa, näkyvämpi, kun tietää jonkun perheen olevan lestadiolainen paheksui sen piirissä olevaa synnintekoa herkemmin. Normaali peruslutsku eli luterilainen tekee samoja tempauksia mutta kun hänen uskonnollisuutensa ei ole samalla tavoin esillä, asiaa paheksui herkemmin.

Nykyään sitten huvittaa kaikenlainen tekopyhyys, josta oikeastaan onkin sitten pahinta se lestadiolaisuudellekin naurava kansanosa joka elää miten sattuu mutta sitten tiukan paikan tullen ollaan niin heikkoa ja porataan ojanpohjalla Jeesusta, Jumalaa ja muita isoja hahmoja.

Minä? Minähän olen tietysti kaiken tämän yläpuolella ja pystyn aina rationalisoimaan tilanteet kemiallisten reaktioiden, karman ja hel~wetinmoisen tuurin kautta. Bwahaha.

~CHEERS!
 
Muistan kun joskus ala-asteella seurakunta järjesti koulujenvälisen sählyturnauksen, johon jokainen ikäluokka sai muodostaa joukkueen ja osallistua. Eräs rinnakkaisluokan lestapoika oli käsittämättömän hyvä maalivahti, harmi vaan ettei uskonsa puolesta saanut pelata SEURAKUNNAN turnauksessa.

Kyseinen hemmo tahkoaa nyt niin sanottua lestaliigaa paikkakunnan jäähallilla omiensa joukossa. Taidetaan me tavikset olla liian syntisiä lessujen pyhiin peleihin.

Joku saisi tehdä tutkimuksen lestadiolaisten seksielämästä. Onko lähetyssaarnaja-asento ainoa sallittu, käykö lapsenteko työstä, saako siitä nauttia...?
 

bunghole

Jäsen
Hazardipakki kirjoitti:
Muistan kun joskus ala-asteella seurakunta järjesti koulujenvälisen sählyturnauksen, johon jokainen ikäluokka sai muodostaa joukkueen ja osallistua. Eräs rinnakkaisluokan lestapoika oli käsittämättömän hyvä maalivahti, harmi vaan ettei uskonsa puolesta saanut pelata SEURAKUNNAN turnauksessa.

Kyseinen hemmo tahkoaa nyt niin sanottua lestaliigaa paikkakunnan jäähallilla omiensa joukossa. Taidetaan me tavikset olla liian syntisiä lessujen pyhiin peleihin.

Joku saisi tehdä tutkimuksen lestadiolaisten seksielämästä. Onko lähetyssaarnaja-asento ainoa sallittu, käykö lapsenteko työstä, saako siitä nauttia...?

Aika erikoiselta kuulostaa tuo ylempi esimerkki mutta lienee mahdollinen. Koulujenvälisissä turnauksissa oli ainakin omana kouluaikanani todella suuri prosentti lestadiolaisia. Itse pelaan paljon salibandyä lestojen kanssa ja se onkin yksi suosituimmista lajeista heidän keskuudessaan kuten myös lätkä. Molemmista lajeista löytyy tasoa ja erityisesti salibandystä löytyy tälläkin hetkellä kavereita jopa liigatasolle. Divarit ovat lestoja täynnä ja eräskin kaverini on nostanut joukkueita liigaan maalivahtina niin salibandyssä kuin kaukalopallossakin. Ja on siis lestadiolainen. Itse en ole ollut "liian syntinen" noihin peleihin eikä siitä ole kyse missään tapauksessa. Lestadiolaiset näkevät ettei kilpaurheilu ole hyväksi, ainakaan kovin vakavissaan tehty sellainen. Eli toisinsanoen siitä ei saa tulla elämän tarkoitus ja se ei saa viedä liikaa aikaa. Urheilu itsessään on hyväksi eikä sitä haluta rajoittaa mutta halutaan tehdä se harrastuspohjalta.

Tuo loppuosa viestistä oli jo niin läpinäkyvä provo ja niin lapsellista tekstiä etten edes viitsi kommentoida tämän kummemmin. Aivoja saa käyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös