Suviseurat

• 52 522
  • 230

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jeeep, minä jatkan kantaani asiasta joku kerta Jeesusta käsittelevässä ketjussa.

bunghole

Jäsen
Golden AWe kirjoitti:
Jeeep, minä jatkan kantaani asiasta joku kerta Jeesusta käsittelevässä ketjussa.

Juu!;D Tehdään näin. Sori OT.

Itse aiheeseenhan se viestissäni kyllä liittyi muttei jatketa tuosta enää vaan mieluummin ketjun aiheesta, jos nyt edes jatketaan.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
bunghole kirjoitti:
Juu!;D Tehdään näin. Sori OT.

Itse aiheeseenhan se viestissäni kyllä liittyi muttei jatketa tuosta enää vaan mieluummin ketjun aiheesta, jos nyt edes jatketaan.

Jep jep.

Nim. Armottomalle jälleen kerran terveisiä, älä napise siellä nurkassa vaan tule tänne meidän kanssa ottamaan kaljaa ja puhumaan rohkeasti, kyllä sinä uskallat!

Lestadiolaisiin suhtautuminen nuoruudessani Oulun Pohojospuolella: Kyllähän sinne aika monta lestadiolaisperhettä mahtui. Jos ko. porukkaa vihattiin niin se johtui sitten jonkun tietyn perheen poikien holtittomasta käyttäytymisestä, se jäi siihen, kyllä muiden lestadiolaisperheiden lasten kanssa oltiin ihan hyvää pataa, ts. yleistys koski lähinnä huvittuneisuutta lestadiolaisten hassuista tavoista television jne. suhteen, tottakai nuorta poikaa naurattaa kun kaverin perheessä yksinään on poikia jalkapallojoukkueellisen verran.

Myöhemmällä iällä sitten huvitti tietty tekopyhyys uskonnon ja tapojen suhteen, uskon että tämä johtui kuitenkin lähinnä vain siitä että tietty uskonnollisuus oli tiedostettavissa, näkyvämpi, kun tietää jonkun perheen olevan lestadiolainen paheksui sen piirissä olevaa synnintekoa herkemmin. Normaali peruslutsku eli luterilainen tekee samoja tempauksia mutta kun hänen uskonnollisuutensa ei ole samalla tavoin esillä, asiaa paheksui herkemmin.

Nykyään sitten huvittaa kaikenlainen tekopyhyys, josta oikeastaan onkin sitten pahinta se lestadiolaisuudellekin naurava kansanosa joka elää miten sattuu mutta sitten tiukan paikan tullen ollaan niin heikkoa ja porataan ojanpohjalla Jeesusta, Jumalaa ja muita isoja hahmoja.

Minä? Minähän olen tietysti kaiken tämän yläpuolella ja pystyn aina rationalisoimaan tilanteet kemiallisten reaktioiden, karman ja hel~wetinmoisen tuurin kautta. Bwahaha.

~CHEERS!

Muistan kun joskus ala-asteella seurakunta järjesti koulujenvälisen sählyturnauksen, johon jokainen ikäluokka sai muodostaa joukkueen ja osallistua. Eräs rinnakkaisluokan lestapoika oli käsittämättömän hyvä maalivahti, harmi vaan ettei uskonsa puolesta saanut pelata SEURAKUNNAN turnauksessa.

Kyseinen hemmo tahkoaa nyt niin sanottua lestaliigaa paikkakunnan jäähallilla omiensa joukossa. Taidetaan me tavikset olla liian syntisiä lessujen pyhiin peleihin.

Joku saisi tehdä tutkimuksen lestadiolaisten seksielämästä. Onko lähetyssaarnaja-asento ainoa sallittu, käykö lapsenteko työstä, saako siitä nauttia...?

bunghole

Jäsen
Hazardipakki kirjoitti:
Muistan kun joskus ala-asteella seurakunta järjesti koulujenvälisen sählyturnauksen, johon jokainen ikäluokka sai muodostaa joukkueen ja osallistua. Eräs rinnakkaisluokan lestapoika oli käsittämättömän hyvä maalivahti, harmi vaan ettei uskonsa puolesta saanut pelata SEURAKUNNAN turnauksessa.

Kyseinen hemmo tahkoaa nyt niin sanottua lestaliigaa paikkakunnan jäähallilla omiensa joukossa. Taidetaan me tavikset olla liian syntisiä lessujen pyhiin peleihin.

Joku saisi tehdä tutkimuksen lestadiolaisten seksielämästä. Onko lähetyssaarnaja-asento ainoa sallittu, käykö lapsenteko työstä, saako siitä nauttia...?

Aika erikoiselta kuulostaa tuo ylempi esimerkki mutta lienee mahdollinen. Koulujenvälisissä turnauksissa oli ainakin omana kouluaikanani todella suuri prosentti lestadiolaisia. Itse pelaan paljon salibandyä lestojen kanssa ja se onkin yksi suosituimmista lajeista heidän keskuudessaan kuten myös lätkä. Molemmista lajeista löytyy tasoa ja erityisesti salibandystä löytyy tälläkin hetkellä kavereita jopa liigatasolle. Divarit ovat lestoja täynnä ja eräskin kaverini on nostanut joukkueita liigaan maalivahtina niin salibandyssä kuin kaukalopallossakin. Ja on siis lestadiolainen. Itse en ole ollut "liian syntinen" noihin peleihin eikä siitä ole kyse missään tapauksessa. Lestadiolaiset näkevät ettei kilpaurheilu ole hyväksi, ainakaan kovin vakavissaan tehty sellainen. Eli toisinsanoen siitä ei saa tulla elämän tarkoitus ja se ei saa viedä liikaa aikaa. Urheilu itsessään on hyväksi eikä sitä haluta rajoittaa mutta halutaan tehdä se harrastuspohjalta.

Tuo loppuosa viestistä oli jo niin läpinäkyvä provo ja niin lapsellista tekstiä etten edes viitsi kommentoida tämän kummemmin. Aivoja saa käyttää.

Kiinnostaisi kuulla, jos joku palstatoveri on joskus käynyt tuolla tai menossa nyt. Minkälainen on meno?
Onhan tuolla näin ex-lestadiolaisena tullut käytyä. Väkeä on todella paljon, siihen nähden kaikki on toiminut melko hyvin. Alueelta saa käytännössä kaikki mitä tarvii viikonlopun elämiseen, eli sieltä ei tarvi muualle poistua.

Alue on karkeasti pieni kaupunki; keskellä on keskusalue, ravintolat ja muita palveluita omissa teltoissaan. Nykyään tosin ilmeisesti on myös kiinteitä rakennuksia, koska noita seuroja pidetään ilmeisesti vain muutamalla lentokentällä nykyään. Keskellä aluetta on iso seurateltta jossa saarnataan menemään aamusta iltaan, välissä lauletaan virsiä ja lestadiolaisten omia siionin lauluja. Keskusalueen reunamilla on tosiaan esim. ravintola, eli pitkä teltta josta saa erilaisia keittoja, pitsaa, salaatteja yms. Vieressä on grilliteltta josta saa ainakin makkaraa. Kentällä kiertää väkeä myymässä jäätelöä kylmälaukuista.

Tämän keskusalueen ympärille levittyy sitten nuo majoitusalueet, joista löytyy myös vessatelttoja, sekä paikkoja joista voi ostaa ruokaa litroittain ämpärillä. Myös suihkuteltat löytyvät jostain vähän syrjempää keskusalueesta.

Meno suviseuroissa koostuu pääasiassa tuttavien kanssa oleskelusta ja kauempana asuvien kavereiden näkemisestä. Jotkut toki viettävät päivänsä saarnoja kuunnellen. Joka puolella aluetta kuuluu kaiuttimista parhaillaan menossa olevat setit saarnateltasta.

Lapsena nuo olivat aina kesän kohokohta, näin aikuisena liikkeestä eronneenakin käyn toisinaan paikanpäällä. Mitään porttejahan tuolla ei ole ja paikalle saa mennä kuka vain ilmaiseksi, voin suositella käymistä jokaiselle ihan kokemuksena. Nykyään paikalla on niin paljon liikkeestä eronneita, että esim. korvakoruja tai tatuointeja yms ei tuijoteta kuten ennen muinoin.

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Onhan tuolla näin ex-lestadiolaisena tullut käytyä. Väkeä on todella paljon, siihen nähden kaikki on toiminut melko hyvin. Alueelta saa käytännössä kaikki mitä tarvii viikonlopun elämiseen, eli sieltä ei tarvi muualle poistua.

Alue on karkeasti pieni kaupunki; keskellä on keskusalue, ravintolat ja muita palveluita omissa teltoissaan. Nykyään tosin ilmeisesti on myös kiinteitä rakennuksia, koska noita seuroja pidetään ilmeisesti vain muutamalla lentokentällä nykyään. Keskellä aluetta on iso seurateltta jossa saarnataan menemään aamusta iltaan, välissä lauletaan virsiä ja lestadiolaisten omia siionin lauluja. Keskusalueen reunamilla on tosiaan esim. ravintola, eli pitkä teltta josta saa erilaisia keittoja, pitsaa, salaatteja yms. Vieressä on grilliteltta josta saa ainakin makkaraa. Kentällä kiertää väkeä myymässä jäätelöä kylmälaukuista.

Tämän keskusalueen ympärille levittyy sitten nuo majoitusalueet, joista löytyy myös vessatelttoja, sekä paikkoja joista voi ostaa ruokaa litroittain ämpärillä. Myös suihkuteltat löytyvät jostain vähän syrjempää keskusalueesta.

Meno suviseuroissa koostuu pääasiassa tuttavien kanssa oleskelusta ja kauempana asuvien kavereiden näkemisestä. Jotkut toki viettävät päivänsä saarnoja kuunnellen. Joka puolella aluetta kuuluu kaiuttimista parhaillaan menossa olevat setit saarnateltasta.

Lapsena nuo olivat aina kesän kohokohta, näin aikuisena liikkeestä eronneenakin käyn toisinaan paikanpäällä. Mitään porttejahan tuolla ei ole ja paikalle saa mennä kuka vain ilmaiseksi, voin suositella käymistä jokaiselle ihan kokemuksena. Nykyään paikalla on niin paljon liikkeestä eronneita, että esim. korvakoruja tai tatuointeja yms ei tuijoteta kuten ennen muinoin.
Mutta missä on Elokapina, kun tuollainen joukko kerääntyy 20000 autollaan ihan vaan Suvihuvin vuoksi keskelle ei mitään?

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse asiassa eilen luin juttua seurojen ruoan hinnoista ja mietin, että saako tuonne seuroihin mennä kuka vaan vaikka pelkästään 5,5€ lohikeitolle. Edellä @Poulu Jukki avasikin asiaa ja ilmeisesti voi mennä. Ei sillä, että olisin menossa, mutta olisihan tuo varmasti ihan käymisen arvoinen kokemus, jos siis seurat matkan varrelle sattuisi.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Itse asiassa eilen luin juttua seurojen ruoan hinnoista ja mietin, että saako tuonne seuroihin mennä kuka vaan vaikka pelkästään 5,5€ lohikeitolle. Edellä @Poulu Jukki avasikin asiaa ja ilmeisesti voi mennä. Ei sillä, että olisin menossa, mutta olisihan tuo varmasti ihan käymisen arvoinen kokemus, jos siis seurat matkan varrelle sattuisi.

Olin eräänä vuotena Oulussa keikkahommissa ja kun viikonloppu oli vapaa niin keksin ajella Kuusamoon silloisin naisystävän ja nykyisen vaimon luona käymään. Ja eiköhän ollut tuo suviseura viikonloppu. Voin kertoa että liikenteessä meinasi vähän ottaa pattiin. Ajoin jonkun pellon ohi jossa oli kinkerit kovimmillaan. Sen lähemmäksi en tuota tapahtumaa halua.
Vaimon paras ystävä seurustelee ex-lessun kanssa ja mitä tuossa nyt jonkun sanasen kuullut niin aivan sairas yhteisö.
Akan kotikylillä oli hänen perhettään ja heidän lähinaapureitaan lukuunottamatta kaikki lessuja. Sen verran kuulin jo edesmenneeltä anopiltanikin siitä yhteisöstä, että suosittelen kyllä jättämään kaikki siihen liittyvän väliin.

Tämä oli minun mielipide, jollain muulla on toinen. En ala väittelemään asiasta, mutta itse kuvaan tuota kuin kaikkia muitakin kultteja sanalla sairas.

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Tästä mauttomasta viestistä on annettu rikepiste.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Suviseuroilla loukkaantunut on kuollut vammoihinsa.

Ja päässyt taivaaseen?

Eiköhän tuollaiseen väkimäärään jo tilastollisestikin viikatemies osu, toki eri syistä.

Noin yleisesti ottaen ihan aatteesta riippumatta ei voi olla arvostamatta talkoohenkeä tuossa tapahtumassa. Näitte varmaan hinnat mitä esim.ruuista pyydetään. Kallein ruoka on lohikeitto huimalla 5.5€:n summalla. Näkeekö moista enää muualla? Ei, ihmisiltä revitään kaikki mitä irti lähtee.

Itse lahkohan on omaan pirtaan menneitä aikoja ja melko ahdistava mitä olen kuullut. Moni silti tuolla vuosittain käy elämänsä. Eipä tuokaan ole vittuakaan itseltä pois.

Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Noin yleisesti ottaen ihan aatteesta riippumatta ei voi olla arvostamatta talkoohenkeä tuossa tapahtumassa. Näitte varmaan hinnat mitä esim.ruuista pyydetään. Kallein ruoka on lohikeitto huimalla 5.5€:n summalla. Näkeekö moista enää muualla? Ei, ihmisiltä revitään kaikki mitä irti lähtee.
Paljonkohan tuoppi maksaa?

Joo, oli pakko.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Sama kai se on, palvooko ihminen kesäviikonloppuna Gettomasaa tai Metallicaa, Southgaten Englantia tai suomalaisia keihäänheittäjiä, kokoomusta tai demareita, Jumalaa tai jotain muuta jahvettia. Loppujen lopuksi kaikesta on järki kaukana, jos oikein alkaa asiaa ajattelemaan.

Osanotot omaisille.

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Ei taida syöksyvirtaus katsoa eroa uskonnollisten tapahtumien ja rock-konserttien välillä.
Ei, mutta uskovat itsessään katsovat, aikanaan Sonispheren aikaan tuli jotain huuteluita syntisten rankaisemisesta. Kai tässä siihen viitattiin, ehkä.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei, mutta uskovat itsessään katsovat, aikanaan Sonispheren aikaan tuli jotain huuteluita syntisten rankaisemisesta. Kai tässä siihen viitattiin, ehkä.
Niinpä. Tyhmiä kommentteja sillä vahinko ei katso, mitä pelipaitaa käytät. Kaikki me täältä kuitenkin aikanaan lähdetään kukin tavallaan.

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä uutinen tuli FB:n syötteissä vastaan. Satuin jonkun verran kommentteja lukemaan ja kieltämättä kyllä niistä tuli kyllä aika järkyttävä olo. Vaikka suviseurat ei ole millään tavalla minun kuppini teetä, ihmettelen todella paljon sitä keskustelun naurua, ilakointia ja vitsailua tästä kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta. Tämäkö on oikeasti sitä nykyajan peräänkuulutettua suvaitsevaista yhteiskuntaa, että vain tietyntyyppinen erilaisuus on hyväksyttävää? Jos sama olisi tapahtunut vaikkapa Priden aikana, olisi tällainen keskustelu heti vaiennettu.

Jeffrey

Jäsen
Itse lahkohan on omaan pirtaan menneitä aikoja ja melko ahdistava mitä olen kuullut. Moni silti tuolla vuosittain käy elämänsä. Eipä tuokaan ole vittuakaan itseltä pois.

Suviseuroihin osallistuu 80-90 tuhatta henkilöä, ja heidän joukossaan monenlaisia maailmankatsomuksia. Ei ole olemassa yhtä lahkoa jossa olisi tällainen jäsenmäärä.

Toisessa asiassa jaksaa kyllä ihmetyttää ja aavistuksen jopa järkyttää se, että ihmiset repivät huumoria tällaisesta tapaturmaisesta kuolemasta. Sairasta.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Tämä hyvän maun vastainen viesti kuolemantapauksen yhteydessä on huomioitu rikepisteellä.
Jos katsotaan positiivisen kautta, kalmo lienee jo taivaan iloissa ja riemuissa, jos tuo porukka on oikein hevosen rattaissa. Lähtö tuli kuitenkin alan tapahtumassa.

Marple

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo
Jos katsotaan positiivisen kautta, kalmo lienee jo taivaan iloissa ja riemuissa, jos tuo porukka on oikein hevosen rattaissa. Lähtö tuli kuitenkin alan tapahtumassa.
Tai voihan kyseessä olla myös liikkeeseen millään tavoin kuulumatonkin henkilö, joita kyseisessä tapahtumassa ymmärtääkseni vierailee runsaasti. Ikävä tapaturma joka tapauksessa

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy