Peräänkuuluttaisin kyllä jo oikeasti Jumalankin vastuuta. Yksiä hänen hartaimmista seuraajistaan ja palvelijoistaan mitä maailmasta löytyy kerääntyneet häntä kunnioittamaan vuoden päätapahtumaan ja mitä Herra tekee? Ei voi ymmärtää.
Nähtävästi täältäkin löytyy näitä samoja omasta mielestään kovin hauskoja vitsiniekkoja. Keksipäs nyt vielä joku yhtä nokkela sutkautus siitä skuuttionnettomuudesta kuolleesta somalilapsestakin, saataisiinko siihen vaikka Allahin puuttuva suojelus jollain tapaa mukaan?
Siellä on ihminen kuollut ja siitä on pakko alkaa huumoria veistämään sillä perusteella, että hänen oletettu maailmankatsomuksensa sattuu olemaan erilainen kuin mitä itsellä on. Ehkä hän oli sitten jollain tavalla huonompi ihminen ja ansaitsee ringissä haudan ympärillä naureskelun. En ymmärrä.
Itse tunnen pari lestadiolaista eri yhteyksistä ja he ovat ihan tavallisia ihmisiä. Minulle selvisi heidän uskonnolliset näkemykset sattumalta vasta useita vuosia sen jälkeen, kun olin ensi kertaa tutustunut heihin. En osaa enkä edes koe syytä suhtautua heihin tavalla eri tavalla kuin keneenkään muuhun. He ovat kertoneet lestadiolaisuuden olevan hyvinkin laajan käsitteen ja siihen kuuluu kaikkea mahdollista tiukkojen vanhoillislestadiolaisten ja liberaalimman puolen väliltä. Työelämässä minulla on ollut isoissa kansainvälisessä organisaatiossa työkavereina lukuisia hinduja, muslimeja, kristittyjä, ateisteja ja myös sukupuolivähemmistöjen edustajia, ihan normaaleja ihmisiä hekin ovat olleet omasta maailmankatsomuksestaan tai suuntautumisestaan huolimatta. Siitä kun ei tarvinnut tehdä mitään numeroa että me ajateltiin asioita eri tavalla, vaan jokainen kunnioitti tasapuolisesti toistemme näkemyksiä, eikä siellä naureskeltu ja ivailtu muita parempina ihmisinä poikkeavuuksille nurkan takana.