Suviseurat

  • 50 725
  • 231

Marple

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo
Jos katsotaan positiivisen kautta, kalmo lienee jo taivaan iloissa ja riemuissa, jos tuo porukka on oikein hevosen rattaissa. Lähtö tuli kuitenkin alan tapahtumassa.
Tai voihan kyseessä olla myös liikkeeseen millään tavoin kuulumatonkin henkilö, joita kyseisessä tapahtumassa ymmärtääkseni vierailee runsaasti. Ikävä tapaturma joka tapauksessa
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos sama olisi tapahtunut vaikkapa Priden aikana, olisi tällainen keskustelu heti vaiennettu.
Facebookin kommenttiosioissa vai? No ei varmasti olisi. Sellaista ryönää on tänäänkin saanut kyseisen aiheen kommenttiosioissa lukea.

Mutta tietenkin tuollainen touhu on aivan hölmöä, sama pisti silmään.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suviseuroihin osallistuu 80-90 tuhatta henkilöä, ja heidän joukossaan monenlaisia maailmankatsomuksia. Ei ole olemassa yhtä lahkoa jossa olisi tällainen jäsenmäärä.

Toisessa asiassa jaksaa kyllä ihmetyttää ja aavistuksen jopa järkyttää se, että ihmiset repivät huumoria tällaisesta tapaturmaisesta kuolemasta. Sairasta.
Näinpä. Itse en ymmärrä alkuunkaan lestadiolaisten maailmankatsomusta, mutta sillä ei olekaan mitään väliä. Tuo menehtynyt nainen oli todennäköisesti jollekin äiti, vaimo ja tytär. Rakas ihminen. Sillä taas on väliä. Osanottoni.

Miettikää ihmiset ainakin seitsemän kertaa, ennenkuin heitätte vitsiä tämmöisistä jutuista, ja julkaisette sen. Erilainen maailmankatsomus ei tee kenestäkään yhtään parempaa tai huonompaa.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Facebookin kommenttiosioissa vai? No ei varmasti olisi. Sellaista ryönää on tänäänkin saanut kyseisen aiheen kommenttiosioissa lukea.
Olen lukenut pride-uutisen kommentteja ja vaikka niissäkin on nämä pakolliset muiden yläpuolella leijujat, oli tässä uutisessa lähes poikkeuksetta pelkkää negatiivista rapaa. Sama ilmiö oli siinä Vantaan skuuttiturmassa, jossa Vantaalla kuoli somalitaustainen lapsi. Ihmisillä tuntuu olevan pakonomainen tarve purkaa pahaa oloaan näihin tapahtumiin.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Noin yleisesti ottaen ihan aatteesta riippumatta ei voi olla arvostamatta talkoohenkeä tuossa tapahtumassa. Näitte varmaan hinnat mitä esim.ruuista pyydetään. Kallein ruoka on lohikeitto huimalla 5.5€:n summalla. Näkeekö moista enää muualla? Ei, ihmisiltä revitään kaikki mitä irti lähtee.
Tuli tästä ruuan hinnasta mieleen, kun toissa viikonloppuna olin Vaasassa Air Showssa, niin siellä myytiin kärkkäreitä hintaan 3 euroa/kpl. Varmaan oli kaikkein halvinta, jota kaupasta saa eurolla paketin. On siinä katteet kohdillaan. Pisti lievästi ärsyttämään moiset kiskurihinnat ja jäi kyllä itellä makkarat syömättä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Näinpä. Itse en ymmärrä alkuunkaan lestadiolaisten maailmankatsomusta, mutta sillä ei olekaan mitään väliä. Tuo menehtynyt nainen oli todennäköisesti jollekin äiti, vaimo ja tytär. Rakas ihminen. Sillä taas on väliä. Osanottoni.

Miettikää ihmiset ainakin seitsemän kertaa, ennenkuin heitätte vitsiä tämmöisistä jutuista, ja julkaisette sen. Erilainen maailmankatsomus ei tee kenestäkään yhtään parempaa tai huonompaa.
Näinhän asian pitäisi mennä kaikkialla. Sen sijaan meillä opetetaan tärkeimpänä asiana itsekkyyttä sen kaikissa sijamuodoissa: minä, minun, minuun, minusta, minulle... Ja niin edelleen.

Jos et jaa minun näkemyksiäni, olet turha ihminen, sitä paitsi sen sanominen tai huutaminen ääneen on vieläpä kuin YK:n peruskirjaan nivottu ... (rummunpärinää) ... ihmisoikeus. Tuo modernin ajattelun kulmakivi numero 1.

Viestin pointti siis siinä, että ollaan empaattisia ihmisiä toisillemme. Riippumatta mielipiteistä, uskosta tai mistään näkemyksistä.
 

Isaa

Jäsen
Peräänkuuluttaisin kyllä jo oikeasti Jumalankin vastuuta. Yksiä hänen hartaimmista seuraajistaan ja palvelijoistaan mitä maailmasta löytyy kerääntyneet häntä kunnioittamaan vuoden päätapahtumaan ja mitä Herra tekee? Ei voi ymmärtää.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Peräänkuuluttaisin kyllä jo oikeasti Jumalankin vastuuta. Yksiä hänen hartaimmista seuraajistaan ja palvelijoistaan mitä maailmasta löytyy kerääntyneet häntä kunnioittamaan vuoden päätapahtumaan ja mitä Herra tekee? Ei voi ymmärtää.
Nähtävästi täältäkin löytyy näitä samoja omasta mielestään kovin hauskoja vitsiniekkoja. Keksipäs nyt vielä joku yhtä nokkela sutkautus siitä skuuttionnettomuudesta kuolleesta somalilapsestakin, saataisiinko siihen vaikka Allahin puuttuva suojelus jollain tapaa mukaan?

Siellä on ihminen kuollut ja siitä on pakko alkaa huumoria veistämään sillä perusteella, että hänen oletettu maailmankatsomuksensa sattuu olemaan erilainen kuin mitä itsellä on. Ehkä hän oli sitten jollain tavalla huonompi ihminen ja ansaitsee ringissä haudan ympärillä naureskelun. En ymmärrä.

Itse tunnen pari lestadiolaista eri yhteyksistä ja he ovat ihan tavallisia ihmisiä. Minulle selvisi heidän uskonnolliset näkemykset sattumalta vasta useita vuosia sen jälkeen, kun olin ensi kertaa tutustunut heihin. En osaa enkä edes koe syytä suhtautua heihin tavalla eri tavalla kuin keneenkään muuhun. He ovat kertoneet lestadiolaisuuden olevan hyvinkin laajan käsitteen ja siihen kuuluu kaikkea mahdollista tiukkojen vanhoillislestadiolaisten ja liberaalimman puolen väliltä. Työelämässä minulla on ollut isoissa kansainvälisessä organisaatiossa työkavereina lukuisia hinduja, muslimeja, kristittyjä, ateisteja ja myös sukupuolivähemmistöjen edustajia, ihan normaaleja ihmisiä hekin ovat olleet omasta maailmankatsomuksestaan tai suuntautumisestaan huolimatta. Siitä kun ei tarvinnut tehdä mitään numeroa että me ajateltiin asioita eri tavalla, vaan jokainen kunnioitti tasapuolisesti toistemme näkemyksiä, eikä siellä naureskeltu ja ivailtu muita parempina ihmisinä poikkeavuuksille nurkan takana.
 

Isaa

Jäsen
Keksipäs nyt vielä joku yhtä nokkela sutkautus siitä skuuttionnettomuudesta kuolleesta somalilapsestakin, saataisiinko siihen vaikka Allahin puuttuva suojelus jollain tapaa mukaan?
Ei. Se tapahtui tavallisessa arkisessa toiminnassa, eikä se sen takia ole mielestäni tähän verrattava tapaus.

Jos joku tässä veistää huonoa huumoria, niin nimenomaan Jumala. Häntä seuraavat ihmiset ovat kokoontuneet hänen kunniakseen suurtapahtumaan, ja Jumala antaa tällaisen surun ja järkytyksen langeta sen tapahtuman ja yhteisön ylle. Hän keskeyttää häntä ylistäneet saarnat, tapahtumat ja rukoukset surulla. Se on täysin käsittämätöntä ja sanoisinko näin ihmismielen näkökulmasta tarkasteltuna törkeää käytöstä.

Kuten sanoin, en voi käsittää, miksi Jumala toimii näin. Ei hän välttämättä tehtyt sitä tarkoituksella. Mutta vähintäänkin hän antoi sen tapahtua.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Kyllä tuntuu uskomattomalta ja todella väärältä , että kuoleen ja alta 40 vuotiaan perheenäidin traagista kuolemalla suorastaan ivaillaan, kun se sattui lestadiolaiselle. Tämäkin nainen on äiti, vaimo, työkaveri... ja tämä ivailu on osalle ihan kepeä hauska sattuma. Käsittämätöntä.

Ensinnäkään kenenkään usko/ elämänkatsomus ei pitäisi olla kenenkään ongelma enään 2020 luvulla.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Miettikää te kuolemalla irvailijat, että jos joku sukulainen leikitään nyt lestadiolaiseksi kuolisi ettekä tietäisi taustaa, kun tiedätte menettekö sanomaan omaisille, että joooh, jumala ei nyt suojellut jne, lässyn lässyn...
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensinnäkään kenenkään usko/ elämänkatsomus ei pitäisi olla kenenkään ongelma enään 2020 luvulla.
Kaikki erilaisuus tuntuu olevan ongelma vain tiukasti siinä omassa kuplassaan eläville ja sen sisällä kaikin keinoin pysytteleville. Erilaisuutta torjutaan kaikenlaisilla negaatioilla ja samalla nostetaan mielessään sitä omaa kuplaa hierarkiassa ylöspäin. Tämä näkyy joillain uskovilla (Sonipheren tapahtumilla irvailu, suhtautuminen sukupuolivähemmistöihin), maahanmuuttovastaisilta (tummaihoiset tulevat tänne pummeiksi ja raiskaavat kaikki naiset), liberaaleilla (meidän edustamat arvot ja maailmankatsomus ovat parempia kuin teidän väärät näkemykset) ja niin edelleen. Suurin osa ihmisistä jokaisessa ryhmässä on ihan tavallisia kengänkuluttajia ilman muihin ryhmiin ylitsepursuvaa vihaa, mutta he ovat yleensä hiljaa näiden ääripäiden pitäessä pahinta mekkalaa.

Näihin kaikkiin liittyvistä asioista ja yksityiskohdista voidaan toki olla eri mieltä, mutta ihmisten syrjintä pelkän uskonnon, seksuaalisen suuntautumisen, etnisen alkuperän tai poliittisen kannan vuoksi on yksinkertaisesti typerää.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos joku tässä veistää huonoa huumoria, niin nimenomaan Jumala. Häntä seuraavat ihmiset ovat kokoontuneet hänen kunniakseen suurtapahtumaan, ja Jumala antaa tällaisen surun ja järkytyksen langeta sen tapahtuman ja yhteisön ylle. Hän keskeyttää häntä ylistäneet saarnat, tapahtumat ja rukoukset surulla. Se on täysin käsittämätöntä ja sanoisinko näin ihmismielen näkökulmasta tarkasteltuna törkeää käytöstä.

Kuten sanoin, en voi käsittää, miksi Jumala toimii näin. Ei hän välttämättä tehtyt sitä tarkoituksella. Mutta vähintäänkin hän antoi sen tapahtua.
Teologinen kysymys. Lähiseurakuntasi pastorilta saat varmasti hyviä näkökantoja miksi näin voi olla. Olettaen, että et väännä vitsiä vaan oikeasti uskot Jumalaan ja ihmettelet hänen toimintaansa.

Suviseurojen syöksyvirtaus ei ole ensimmäinen kerta kun pahoja asioita tapahtuu hurskailke kristityille. Joten aiheesta on jo valmiiksi kirjoitettu hyllymetreittäin hengellistä kirjallisuutta (ml. Raamatun Jobin kirja, joskus yli 2000 vuotta sitten kirjoitettu). Yksi yleinen näkökantahan on että sallimalla vaikeuksia Jumala koettelee omiaan ja pitää seuraajansa kaidalla tiellä kohti taivasta.
 
Peräänkuuluttaisin kyllä jo oikeasti Jumalankin vastuuta. Yksiä hänen hartaimmista seuraajistaan ja palvelijoistaan mitä maailmasta löytyy kerääntyneet häntä kunnioittamaan vuoden päätapahtumaan ja mitä Herra tekee? Ei voi ymmärtää.
Tähän vielä heitän semmoisen näkökannan, että kyseisen liikkeen ideologiaan ei kuulu, että mitä pidempään jokainen yksilö elää, sen parempi. Vaan nimenomaan näin, että Jumala itse päättää kunkin elämän pituuden ja ihmisen on siihen tyytyminen, vaikkei ihmismieli samaan ratkaisuun haluaisikaan päätyä mitä Jumala on päättänyt.
Fakta on kuitenkin se, että lapset menetti äidin, ja isä puolison. Nämä läheiset eivät ansaitse mielestäni tällä asialla vitsailua.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmeisesti kuolemalle ilkkuminen ei ollutkaan niin hauskaa kun masto osui omaan päähän.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Itsellä olen töiden kautta tutustunut pari vuotta sitten yhteen lestadiolaiseen ja on pakko sanoa, että on kyllä yksi ystävällisimpiä ja mukavimpia ihmisiä ketä olen koskaan tuntenut.

Hän on kyllä mies ja se mikä tässä liikkeessä itseä ahdistaa on naisten asema, että ihan varauksetta en vieläkään pysty tähän uskontoon suhtautumaan.

Silti tämän ketjun viestit on minun mielestä tasoa oksennus.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Suviseurojen syöksyvirtaus ei ole ensimmäinen kerta kun pahoja asioita tapahtuu hurskailke kristityille. Joten aiheesta on jo valmiiksi kirjoitettu hyllymetreittäin hengellistä kirjallisuutta (ml. Raamatun Jobin kirja, joskus yli 2000 vuotta sitten kirjoitettu). Yksi yleinen näkökantahan on että sallimalla vaikeuksia Jumala koettelee omiaan ja pitää seuraajansa kaidalla tiellä kohti taivasta.
Tämä on kyllä esimerkki äärimmäisestä fanittamisesta.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Todella traaginen tapahtuma jossa perheen äiti menetti henkensä. Varmasti ne ihmiset, jotka naureskelee lestadiolaisen äidin kuolemalle, ovat omasta mielestään parempia ihmisä kuin tämä menehtynyt äiti. Vaikka en ihmistä henkilökohtaisesti tuntenut, niin tuommoinen kirjoittelu satuttaa myös allekirjoittanutta ja hyvin montaa yhteisöön jollain tavalla kytköksissä olevaa henkilöä.

Seura-alueella nähtiin todella koskettava hetki, kun paikalla olleet ihmiset nousivat seisaaltaan laulamaan tämän menehtyneen ihmisen muistolle. Ilta-auringon laskiessa kymmenet tuhannet ihmiset keskeyttivät omat toimensa ja lauloivat tämän ihmisen suosikkilaulun yhdessä. Noissa yhteisöissä on omat ongelmansa, mutta tuo hetki itsessään oli jotain todella kaunista.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Itsellä olen töiden kautta tutustunut pari vuotta sitten yhteen lestadiolaiseen ja on pakko sanoa, että on kyllä yksi ystävällisimpiä ja mukavimpia ihmisiä ketä olen koskaan tuntenut.

Hän on kyllä mies ja se mikä tässä liikkeessä itseä ahdistaa on naisten asema, että ihan varauksetta en vieläkään pysty tähän uskontoon suhtautumaan.

Silti tämän ketjun viestit on minun mielestä tasoa oksennus.

Minusta tuntuu että lahko siirtyy pienin askelin kohti nykypäivää. Peruskoulun luokkakavereista valtaosa oli lestoja, tuolloin erottelu me vastaan he oli aika voimakasta, ja meno oli todella vanhanaikaista. Nykyisin kun vanhoihin luokkakavereihin törmää, niin esim lapsimäärät ovat pienentyneet huomattavasti, ja näiden jälkikasvua näkee normaalissa harrastustoiminnassa.

Kaverini erosi liikkeestä aikanaan, eikä välit ole vanhempiin korjaantuneet vieläkään. Ihan vitun ahdistavia juttuja olen häneltä kuullut, enkä sen takia sympatisoi lahkoa ollenkaan.

Siltikin, toisen kuolemalla naureskelu on todella vastenmielistä paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Kaverini erosi liikkeestä aikanaan, eikä välit ole vanhempiin korjaantuneet vieläkään. Ihan vitun ahdistavia juttuja olen häneltä kuullut, enkä sen takia sympatisoi lahkoa ollenkaan.

Tuo on juuri se mikä itseäkin ahdistaa, kun ulospäin kuva näistä ihmisistä on todella hyvä mutta jotenkin ahdistaa, mikä se tuon yhteisön heikoimpien (lasten ja naisten) asema ihan oikeasti on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Tuo on juuri se mikä itseäkin ahdistaa, kun ulospäin kuva näistä ihmisistä on todella hyvä mutta jotenkin ahdistaa, mikä se tuon yhteisön heikoimpien (lasten ja naisten) asema ihan oikeasti on.

Pitää muistaa että myös naiset ovat omasta vapaasta tahdostaan liikkeessä. Siitä voi kuka tahansa irtaantua/ lakata kuulumasta omasta tahdostaan ja näin usein myös käy.
Arki jatkuu aivan normaalisti siitäkin huolimatta. Paljon perheitä missä vain toinen vanhemmista mukana. Toki naisen asema on parantunut kuten myös yleisesti yhteiskunnassamme. Tunnen tämän liikkeen hyvin ja suurin osa mitä siitä puhutaan on täyttä hölynpölyä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tunnen tämän liikkeen hyvin ja suurin osa mitä siitä puhutaan on täyttä hölynpölyä.
Tarkoittanet ikuisia juttuja ikkunattomista pesukoneista, kondomien loppumisesta Suviseurojen lähettyvillä ja siitä miehestä, joka sanoi: "Kyllä Jumala uuden vaimon antaa, jos hän vanhan ottaa"? Näitä totta vie riittää, ja ne tavallaan vievät pohjaa myös asialliselta kritiikiltä.

Yksi asia, josta hyvin harvoin puhutaan, ovat lestadiolaisten suuret paikkakuntakohtaiset erot. Siinä missä jollain paikkakunnilla meno on varsin modernia ja sallivaa, joillakin paikkakunnilla eletään vielä todella vanhoillisesti. Vaimoni sattui vahingokseen syntymään lestadiolaiseen perheeseen, joka eli jälkimmäisellä paikkakunnalla. Nyt, noin 35 vuotta liikkeestä eroamisensa ja vuosikausien terapian jälkeen hän alkaa hiljalleen päästä jollain tavalla yli asioista, joita hän joutui lapsuudessaan liikkeen piirissä kokemaan.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Pitää muistaa että myös naiset ovat omasta vapaasta tahdostaan liikkeessä. Siitä voi kuka tahansa irtaantua/ lakata kuulumasta omasta tahdostaan ja näin usein myös käy.
Arki jatkuu aivan normaalisti siitäkin huolimatta. Paljon perheitä missä vain toinen vanhemmista mukana. Toki naisen asema on parantunut kuten myös yleisesti yhteiskunnassamme. Tunnen tämän liikkeen hyvin ja suurin osa mitä siitä puhutaan on täyttä hölynpölyä.
No ei. Minäkin tunnen tämän liikkeen oikein hyvin ja olen tehnyt työtä sen eteen, että liike vähän avautuisi pois päin ikuisesta naisen aseman riistosta. Kyllä se edelleen on täysin totta mitä syvimmällä Pohjanmaalla tapahtuu. Ketuttaa kaikki yritykset lieventää vanhojen ukkojen valtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös