Suuri Karamellikeskusteku

  • 11 965
  • 84

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tässä ketjussa ole vielä mainittu suklaarusinoita? Aivan loistavaa mässyteltävää, ja on ehdoton ostos silloin kun namipäivää vietän.
 
repe_joke kirjoitti:
Joskus aikoinaan siellä oli vielä pieni suklaapussi, joka oli hyvä, mutta sitäkään ei taida nykyään olla.
Lauantaipussissa on vieläkin se muutaman vaahtosuklaanapin pikkupussukka, jos sitä tarkoitat?
Uleåborgir kirjoitti:
Kaikki nanna, johon laitetaan kahviaromia, on pilalla oleva nanna. Tämä on Uleåborgirin nannaprinsiippi #1. Mikäli Lion-patukoihin (suosikkipatukoitani) on laitettu kahvia niin olen surullinen, itken...
Mutta missä ovat Noitapillit, nuo sokeroidut salmiakkilakritsipötikät?
En ole ihan 100% varma oliko se juuri kahvinmakua, mutta hyvin läheltä kyllä liippasi. Lion on myös meikäläisen ehdoton suosikki. Lionin kuoressahan on ollut jo varmaan puolen vuosikymmenen ajan keltainen kyltti jossa mainitaan uudesta mausta.

Noitapillejä löytyy ainakin ex-CandyKing, nyk. Karkkikadun irtokarkkipuolelta. Itse otan aina ison kauhallisen moisia pilluja ja siihen päälle paljon hedelmäkarkkeja. Kuulun myös siihen porukkaan jolla ei irtokarkkien lastaaminen pysy kohtuudessa. "Otan muutaman noita ja muutaman noita punaisia", vaaka näyttääkin sitten 500-600g ja kaikki menee kerralla. Sehän on synti, että karkkia jäisi ylitse.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Mamma hoitaa meillä tuon mässypuolen aika kiitettävästi, mutta silloin kun itse innostun karamellejä tissuttelemaan niin muutama laatu on ylitse muiden.

Ihan ehdoton ykkönen on KingKongit

Toisena klassikko Dracula pastillit.

Suklaapuolella Tupla Black ja Minttukrokantti Marabou ovat kärjessä.

Varanumerona Ufot.

Valmispusseista oikeastaan ainut jonka kelpuutan on tämä Turkin pippuri uutuus salmiakkisekoitus, Firewood tjsp...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokunen viikko sitten tuli viimeksi pistäydyttyä paikallisessa Makuunissa, "hillittyä" pussia lähdin sinne hetken mielijohteesta Valioliigamatsien välissä kokoamaan, mutta säkki paisui paisumistaan ja hintaa tuli hieman yli 7 €. Lauantai oli kyseessä, futiksen jälkeen tuli vielä NHL-matsi puoliltaöin, joten kun lähes kolmeen asti valvoi sai sen koko helvetin säkin uppoamaan muutamassa tunnissa. Aamulla olikin sitten tosi raikas ja terveellinen olo.

Itselläni homma karkaa Makuunissa käsistä jo alkumetreillä, aloitan nimittäin kierrokseni suosikkilajityypistäni eli suklaavalikoimasta, joka tuossa paikallisessa on todella kattava. Niistä säkki täyttyy jo vähintään 400 grammalla, jonka jälkeen pitääkin alkaa hedelmä- ja salmiakkilinjauksen kanssa himmailemaan rajusti, jotta saa silti kattavasti eri lajeja mukaan.

Nykyään on hyvä, kun Makuunissa on niitä muovipusseja vaihtoehtona, niihin kun mahtuu paljon enemmän kuin säälittävään paperikassiin. Jokunen kesä sitten futiskisojen aikaan menimme broidin kanssa Makuuniasioille, velipoika teki toistaiseksi veljesparimme isoimman henk.koht suorituksen kokoamalla hieman yli kilon verran mussutettavaa. Ensimmäinen kerta kun näin, ettei sitä keltaista paperikassia saanut enää taiteltua kunnolla kiinni, ja olihan siinä näteillä Makuuni-tytöilläkin huuli pyöreänä.

Nyt on mennyt vähemmän makeaa kun jalkavamman takia liikunta on ollut jonkin ajan vähäisempää, ja tällaista kirjoitellessa alkaakin makeannälkä nousta pintaan.

Ja vaikkei suoranaisesti ole herkuteltua tullut hetkeen, joka päivä on silti saatava Pätkis jälkiruoaksi niin lounaan kuin päivällisenkin kanssa. Illalla yleensä oikein kaksin kappalein. Jos kaupasta on Pätkikset loppu, Ahaa menettelee.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Skeletor kirjoitti:
90-luvulla paikallisella grillillä oli myynnissä pieniä oranssi-keltaisia pääkallokarkkeja, joiden hinta oli muistaakseni 10 penniä kappale. Maku oli kirpeän hedelmäinen ja pussillinen niitä sai kitalakeen tunnelmaa. Häipyivät jossain vaiheessa myynnistä, enkä ole niitä missään sen jälkeen nähnyt. Nykyään lähimmäs vastaavaa makua pääsee pussillisella Bon-Bonin Rotan Rykäisyjä.

Nykyajan ongelma on se, että kaikki makeispussit tuntuvat olevan superextrahyperkokoisia. Normaaleja 100 gramman pusseja tai pienempiä ei tahdo löytyä mistään. Nyt pääsee sanomaan, että kun minä olin nuori, niin karkkipussit olivat kohtuukokoisia ja hampaamme terveitä....
Samaa itsekin kironnut kunnes huomasin.. Malaco tai joku muu oli tuonut kauppaan pusseja jotka ovat pieniä ja maksava noin 1€.. loistavaa. Ainakin "hyvää makumaasta", "TV-Mix" ja pari muuta löytyy..
EDIT: Karkit, suolapähkinät, sipsit, popcornit ym koukuttavat jotenkin niin että niitä ei voi jättää kesken. Kaikki syödään mitä sattuu olemaan, varsinkin nuo suolaisemmat herkut
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko kellään muulla tapana Candy King -säkkejä täyttäessään lajitella mellit omiin pusseihinsa? Salmiakit omaan, hedelmät omaan, kirpeät omaan, sokerihuurretut omaan ja helposti sulavat eli suklaapäällysteiset omaan. Tämä ehkäisee monia ikäviä tapauksia, jossa nannat liimautuvat yhdeksi klöntiksi pussin pohjalle.

Kyllä sitä itselläkin tulee Candy King -pusseja täyteen kuokkiessa 0,5 - 1 kg täyteen. Aamulla on muuten aika ikävä tunne suussa, kun on yötä vasten syönyt itsensä karkilla uneen.

expertti kirjoitti:
Minttukrokantti Marabou

Vinha totuus. Jotta tämäkin ketju saataisiin kääntymään armeijakeskusteluksi, mainitsen, että tuli sotkusta melkein joka ilta ostettua minttukrokanttisuklaalevy ja järsittyä se yöaikaan, samalla kun luki taskulampun valossa kirjaa.

Parhaimmillaan minttukrokanttisuklaa on, kun malttaa antaa suklaan sulaa suussa ja pureskella sitten jäljelle jääneet rujut. Se vaatii helvetisti itsekuria.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hazardipakki kirjoitti:
Lauantaipussissa on vieläkin se muutaman vaahtosuklaanapin pikkupussukka, jos sitä tarkoitat?

Jaa, onkohan ne sitten ollut joissain vaiheessa pois? Semmonen muistikuva vaan, että kun viimeksi ostin lauantaipussin, niin tuota 4 suklaapalleron pussia ei ollut mukana.

Lauantaipussista tulikin mieleen, olenko ainoa joka inhoaa tikkareita mausta riippumatta?
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Iker kirjoitti:
Ja vaikkei suoranaisesti ole herkuteltua tullut hetkeen, joka päivä on silti saatava Pätkis jälkiruoaksi niin lounaan kuin päivällisenkin kanssa. Illalla yleensä oikein kaksin kappalein. Jos kaupasta on Pätkikset loppu, Ahaa menettelee.

Jes, joku muukin tykkää Pätkiksistä. Itselläni on tosin vähän jo vähentynyt niitten syöminen, onneksi, ennen kuin lähti ihan kokonaan käsistä. Voi niitä aikoja kun auton hanskalokerosta löytyi aina vähintään 5 pätkistä. Kun muut veti hermosauhuja, itse söin hermopätkiksiä:) Oli ongelma mikä tahansa... Just tiistaina sattui olemaan tarjouksessa 4 pätkistä eurolla, voi sitä onnen päivää.

Suklaata kuluu kyllä muutenkin, Fazerin sinistä tietenkin. Muista karkeista sitten ei ole mitää ehdotonta suosikkia, kaveritkin ihmettelee kun aina ostan erilaisen pussin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
spertti kirjoitti:
Eikös tässä ketjussa ole vielä mainittu suklaarusinoita? Aivan loistavaa mässyteltävää, ja on ehdoton ostos silloin kun namipäivää vietän.
Perusrusinat ovat pahoja, kuivia kikkareita, mutta jumboista pidän oikein paljon. Ja nimenomaan niistä ei-Pandan tekemistä, mikähän lie valmistaja.

Aivan käsittämättömiä määriä minulle tuollaiset yli puolen kilon mellipussit. Viimeksi taisin käydä hakemassa Kalpiksesta (paikallinen karkkipuoti, isommat valikoimat kuin Makuunissa) ~400 grammaa karkkia, ja tuo oli isoin pussi, mitä muistan tehneeni, siitäkin suurin osa oli jumborusioita. Karkkia tulee ostettua muutenkin melko harvoin, ehkä joku kerta tai kaksi kuukaudessa, suklaata tai jäätelöä pienissä määrin pari kertaa viikossa. Kouluaikoinakin jengi ravasi välituntisin ostamassa karuskia, minä en muista kertaakaan menneeni. Ei mua ole sen kummemmin ole aivopesty karkkia vastaan, itse asiassa isukki on aika kova karkkihiiri. Ei ole vain tullut tapaa karkin mussuttamisesta, sen sijaan leivonnaiset maistuu. Kotona leffailtaan varaan melkein mielummin kupin kahvia ja jonkun hyvän pullan. Kaikenlaista.

Kerrotaan kuitenkin suosikit. Suklaasta Fazerin Sininen on ykkönen, jumbot suklaarusinat yhtä selkeä kakkonen. Irtokarkeista ostan yleensä pehmeitä salmiakkeja, kuten salmiakkikaloja ja king kongeja, ja heitän sekaan pari pehmeää hedelmämelliä. Kirpeistä en pidä, enkä kovista.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitäs olette muuten mieltä, kumman perusmaitosuklaa on parempaa, Maraboun vai Fazerin?

Eräs kaverini väittää että Maraboun ja minä väitän vastaan.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iker kirjoitti:
Jokunen viikko sitten tuli viimeksi pistäydyttyä paikallisessa Makuunissa, "hillittyä" pussia lähdin sinne hetken mielijohteesta Valioliigamatsien välissä kokoamaan, mutta säkki paisui paisumistaan ja hintaa tuli hieman yli 7€.

Ei saakeli :D Itselleni tulee ähky jo jostaon 1,50€ pussista. En oikeastaan syö muita karkkeja kuin salmiakkeja. Suklaa, hedelmäkarkit ja laku ei vaan uppoa. Parhaita salmiakkeja on salmiakkimantelit, niitä ei vaan ole näkynyt viime aikoina juuri missään. Hyvin uppoaa myös ufot, jauhikset, draculat ja muut kovat salmiakit.
 
Uleåborgir kirjoitti:
Mitäs olette muuten mieltä, kumman perusmaitosuklaa on parempaa, Maraboun vai Fazerin?

Eräs kaverini väittää että Maraboun ja minä väitän vastaan.
Fazer tietysti. Marabou on jotenkin ällöttävän makeaa ja siitä jää omituinen olo suuhun. Pidän myös saksalaisista (halpis)-suklaista, joita saa niin normikaupoista kuin Lidlistäkin. Kaikista suklaalevyistä suosikkini on ehdottomasti pähkinäsuklaa. Satuin huomaamaan, että k-kaupoissa myytävä Euroshopperin pähkinäsuklaa on ihan järkyttävän hyvää ja käsittämättömän edullista. Lidlissä taasen erään pähkinäsuklaan pähkinäpalat ovat miltei kiveksen kokoisia ja maistuvat ihan puulle.

Olen huomannut itsestäni sellaisen seikan, ettei kirpeät karkit ole maistuneet enää vuosiin. Pelkkä ajatuskin ufoista tai Missä X:stä saa kurkkuni kärventymään rakkuloille.

Nythän voitaisiin tehdä galluppi, että mikä on jatkoaikalaisen suosikkimakeinen mm-finaaliotteluun?
 

Gamemaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK // Kalpa sympatiat
En varsinaisesti ole kovinkaan suuri karkin ystävä, mutta kaipaamaan olen jäänyt oikeastaan kahta karkkia lapsuudestani..

* Kirpeät hedelmä "kielet" olivat aivan mahtavia.
* Salmiakki merenneidot. Huomasin tuossa pari viikkoa sitten irtolaarissa neitoja, ja tottakai heti ostamaan.. mutta yllätys yllätys, ne maistuivat ihan tavan salmiakille eikä ihanan kirpeälle niinkuin 20 vuotta sitten.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hazardipakki kirjoitti:
Nythän voitaisiin tehdä galluppi, että mikä on jatkoaikalaisen suosikkimakeinen mm-finaaliotteluun?

Ei tähän voi olla muuta vastausta kuin Terva-Leijona.
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Skeletor kirjoitti:
90-luvulla paikallisella grillillä oli myynnissä pieniä oranssi-keltaisia pääkallokarkkeja, joiden hinta oli muistaakseni 10 penniä kappale. Maku oli kirpeän hedelmäinen ja pussillinen niitä sai kitalakeen tunnelmaa. Häipyivät jossain vaiheessa myynnistä, enkä ole niitä missään sen jälkeen nähnyt.

Humppilassa niitä kait vieläkin myydään. Ohi mennessä pysähtynyt siihen Lasitehtaan viereen.. onko se joku kenkämaailma vai mikä ja siinä on myös makeistukku, niin sieltä niitä vanhan ajan pääkalloja saa ihan pusseissa.

Itse kaipaan väyrysen naamoja ja salmiakkikaloja. Ainakin joskus sai laivoilta ison pussillisen salmiakkikaloja, mutta nykyisestä tilanteesta ei ole tietoa kyllä.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Locksmith kirjoitti:
Itse kaipaan väyrysen naamoja ja salmiakkikaloja. Ainakin joskus sai laivoilta ison pussillisen salmiakkikaloja, mutta nykyisestä tilanteesta ei ole tietoa kyllä.

Väyrysen naamoja olen ostanut Jyväskylästä kahdesta paikasta. Kalpikselta ja Citymarketin irtokarkkihyllystä. Niitä ainakin on vielä valmistuksessa. Eli kyllä sinäkin niitä voit vielä jostain löytää.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Oma suosikkilistani:

Salmiakit/lakut:

-Oukki Doukki salmiakki
-Pingvin-pastillit
-Salmiakki Dragsterit
-Salmiakkitähdet

Hedelmä:

-Malacon Bamsit
-Hedelmä Dragsterit
-Malacon Tutit

Suklaa:

-Pandan kermatoffeekonvehti
-Kalevin (virolainen) pähkinäsuklaa
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli ostettua Fazerin salmiakkisuklaalevy, vaikka joku täällä sen tylyttikin maanrakoon. Tykkäsin kyllä, pientä miinusta tosin siitä että paloja lohkottaessa se kuori menee järkyttävän helposti rikki, ja siinä sitä sitten olet sormet mustana salmiakkimössöstä. Maussa ei kyllä ollut valittamista, ostan toistekin.

Marabou Vs Fazer -keskusteluun osaa ottaakseni on minun häpeäkseni tunnustettava, että digailen tuosta ruotsalaisten sokolaadista enemmän. Sekä tavallisesta että pähkinä -ja minttuversioista.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kai sipsitkin lasketaan tähän ketjuun kuuluviksi? Vai pitääkö avata "Suuri suolapalakeskusteku"- triidi?

No joo. Pidän aivan hurjasti sipseistä, oikeastaan ihan kaikista. Tällä hetkellä ylivoimainen ykkönen on Pringlesin mustapippurilla ja merisuolalla maustetut. Pakkauskin on järkevän kokoinen (n. 150 g.), tuon jälkeen jaksaa yleensä mättää karkkiakin vielä.

Meillä muuten karkkipäivä on se perinteinen lauantai. Pitävätkös muut karkkipäiviä? Sen lisäksi mussutan aina kahvin / syömisen jälkeen XylitolSisuja, niihin olen kehittänyt riippuvuuden. Viikko etelässä ja Sisut loppuivat parin päivän jälkeen - ihahirveetä.
 

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Raksilan Pleksi kirjoitti:
Elikkä näin kävi, sijoitin rahani paljon mainostettuun Fazerin salmiakki-suklaaseen. Ja katso, oh mikä pettymys! Luulin että makuelämys olisi ollut jotain taivaalliseen orgasmiin verrattavissa ollut kokemus, olenhan ollut sekä Fazerin suklaan, että Fazerin "salmiakki"-nimisen salmiakkipastillin suuri ystävä.
Salmiakki-suklaa kuulosti välittömästi äärimmäisen huonolta keksinnöltä, eikä näköjään täällä annettujen kommenttien perusteella kannatakaan maistaa. Suklaa ja salmiakki ovat suurinta herkkuani, mutta älköön niitä kukaan yhdistäkö. Chili-suklaakin on pyhäinhäväistys sinällään. Suklaata ja salmiakkia pitää syödä tasapainoisesti vuorotellen, jotta pysyy makean ja suolaisen, pehmeän ja väkevän tasapaino oikeanlaisena. Tämä vuorottelu on tieteellisellä tarkkuudella säädelty tapahtuma, jossa vaihto pitää suorittaa salamanopeasti, kun toinen alkaa hitusenkin tökkiä. Oikein suoritettu vuorottelu mahdollistaa huomattavasti runsaamman karkinnautinnan kuin vain toisen mussuttelu yksinään. Jotta molempia olisi tarjolla sopivassa määrin, kehotan kaikkia turkulaisia unohtamaan Makuunit ja suuntaamaan Julinin kulman karkkikauppaan (nimeä en kuollaksenikaan muista). Kyseinen karkkikauppa on karkinystävän taivas, jossa valikoima on erittäin runsas.

Hedelmäkarkit ovat tuskin laskettavissa karkeiksi lainkaan, jolleivät ne sitten satu olemaan äärimmäisen kirpeitä, kitalakea raastavia ja hedelmäjauhoa sisältäviä kovia ihastuksia. Sen sijaan laku kuuluu sarjaan kahvi eli pitäisi lailla kieltää moiset myrkyt ja toffeet aiheuttavat inhonväristyksiä tarttumalla hampaisiin.

Uleåborgir kirjoitti:
Onko joku jatkoaikalaisista muuten paahtanut amerikkalaisittain vaahtokarkkeja? Jos on, niin kokemuksia tahdottaisiin kuulla.
Ei mikään maata järisyttävä kokemus, muuttuvat sisältä pehmeiksi löllyköiksi. Vaahtikset eivät tosin myöskään kylminä ole suosikkien joukossa.

Viime aikojen paras uutuus ovat olleet turkinpippurien pienet tuliset pallukat, joita myydään punaisessa pussissa. Väkevää ja hyvää!

Uleåborgir kirjoitti:
Mitäs olette muuten mieltä, kumman perusmaitosuklaa on parempaa, Maraboun vai Fazerin?
Mikä kysymys tuo nyt on olevinaan? Marabouta imeskellesä tulee välittömästi tarve juoda lasillinen vettä. Tarttuu suuhun ja on liian vaaleaa. Palatkin on liian isoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
mäkine kirjoitti:
Meillä muuten karkkipäivä on se perinteinen lauantai. Pitävätkös muut karkkipäiviä? Sen lisäksi mussutan aina kahvin / syömisen jälkeen XylitolSisuja, niihin olen kehittänyt riippuvuuden. Viikko etelässä ja Sisut loppuivat parin päivän jälkeen - ihahirveetä.
Meillä on myös lauantai karkkipäivä. Aina ei tule itse ostettua karkkia, mutta perijätär muistaa päivän melko hyvin, ja toisaalta itse lankean lauantaisin hyvin helposti ostamaan jonkun armottoman kermavaahtomunkin tai kaksi. Viime lauantaina ostin Fazerin Sinisen, oli hyvää pitkästä aikaa.

Meillä on oltava aina pari rasiaa jotain xylitolpastillia tai sokerittomia. Normaalisti kyseessä on Läkerölin Sweer Mint, kun tyttökin haluaa aina tarhaan lähtiessään yhden. Mulla on tapana ottaa yksi tai kaksi pastillia aina ruuan tai kahvin jälkeen, on itselläkin sitten mukavampi fiilis, kun ei kahvi maistu suussa.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Fasulla ja Maraboulla on törkeän hyvät 70% suklaat markkinoilla. Eli jos tumma ei-niinkään-makea suklaa maistuu, kehoitan oitis testaamaan nämä. Lidlistä löytyy tuhdimpiakin prosentteja mutta menevät ainakin mulle jo liiankin tummiksi.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Suosittelen belgialaisia käsintehtyjä Valentino-suklaakonvehteja. Laatu maksaa.
 

Möksy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punainen. Musta. Valkoinen.
Tervaleijona mix on aivan loistava makeispussi. Niiden syömistä ei vaan voi lopettaa ennen kuin pussissa on enää sokerit pohjalla jäljellä. Lähes vastaavalle tasolle pääsevät sininen sekä punainen Pollypussi. Pollyt maistuvat sitä paremmalle, mitä enemmän suu on niitä täynnä. Suklaapatukoiden kruunaamaton kuningas on Pandan Ahaa -patukka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös