Mertsi
Tsekkaa Ike aiempia kommentteja tässä ketjussa, omiani ja monien muiden, niin saat konkreettista esimerkkiä Mertsin asiavirheistä, jotka johtuvat pääsääntöisesti pelin lukemisessa tapahtuvista puutteista. Ja kyllähän ihminen voi istua katsomossa vaikka sadassa matsissa, mutta jos todellinen nälkä itse peliä kohtaan puuttuu, niin ei se peli aukea. Varsinkaan jos ei ole itse pelannut. Minunkin vaimoni on nähnyt ehkä noin 50 matsia livenä, eikä hänelle ole vieläkään auennut paitsion käsite, ei myöskään sentterin roolin erilaisuus laitureihin verrattuna. Hänen mielestään "senhän sanoo nimikin, että keskushyökkääjä on siinä keskellä". Jep, jep. No, enpä toki Mertsiä vaimoani sentään vertaa, vaimo on kauniimpi ja Mertsi tietää jääkiekosta paljon. Mutta ei tarpeeksi!
Siis Mertsihän on hyvä tunnelman nostattaja ja viihdyttäjä, mutta joskus turhan räikeän puolueellinen, myös Leijonien suhteen. Eilen meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun, kun Mertsi rupesi kyselemään voittavan maalivahdin perään Buren ekan maalin jälkeen ottelun aika alkuvaiheissa. Kyllähän minä tiedän, että Mertsi on suuri Nurmis-fani ja hyvä kaverikin, mutta aika nolo tunne siinä tuli..
No, olen seurannut Mertsin futisselostuksia, niinkuin varmaan kaikki muutkin, ja siellä hän on ihan kingi. Futis on selvästi rakkaampi laji kuin lätkä.
Mertsillä on ainakin sellainen perusongelma, että hän seuraa pelkästään kiekkoa. Ja reagoi yleensä ainoastaan tilanteisiin, joissa on kiekko mukana. Niinpä blokkauspeli, sijoittumiset ja esimerkiksi eilinen Selänteen hurja duuni myös kiekottomana jäävät noteeraamatta. Taklauksista hän näkee vain loput ja todellakin niin päin, että 15 m vauhdilla tuleva Ruutu "ottaa vastaan" taklauksen jäädessään vääntämään vielä taklatun kanssa. Silmät ovat seuranneet kiekkoa koko ajan ja kun se lähtee taklattavalta hetki ennen niittiä, niin niitti jää huomaamatta. Taklauspeli ei muutenkaan tunnu kuuluvan hänen suosikkeihinsa. Vastustajien hienotkin pommit ovat aina törkeitä. Mies tykkää epäilyttävän paljon kahvaamisesta, jota Suomikin eilen vähän liikaa minun makuuni harrasti. Siis vähän. Mutta kun taklausvoimaa ei löydy kuin Ruudun, Salon ja Bergin verran, niin eihän sille mitään voi.
Lisäksi pelinlukeminen ja strateginen ajattelu on mysteeriä Mertsille, esimerkiksi ne Selänteen peliminuutit Sharkseissa, joita ei kannattaisi kommentoida Sharksin matseja näkemättä ja Sutterin peluutukseen perehtymättä. Samanlaiset asiantuntijathan, kuten Hoopi, huutavat täällä Litmasta kentälle Liverpoolissa. Miksi? Miksi voittavaa joukkuetta pitäisi vaihtaa? Se on sitä suomilasien läpi katsomista, joka on tiettyyn rajaan asti ok.
Lisäksi mies toistuvasti luulee parantuneen peliotteen johtuvan aina vain ja ainoastaan luistelun lisääntymisestä. Niinkuin Kapanenkin luisteli enemmän toisessa matsissaan. Se unohtui, että Sami pääsi omalle pelipaikalleen laitaan keskeltä. Jos sentterin peli (kuten Sami ekassa matsissa) takkuaa, Mertsi katsoo automaattisesti, että laiturit ovat suhteellisen vaisuja eivätkä aja rohkeasti alueelle, vaan jäävät "ihmeellisellä tavalla" pyörimään keskialueelle. Paha ajella sisään ilman kiekkoa tai sitä tuovaa sentteriä/ketjukaveria.
Kun suomipoika tekee maalin, on se aina upea suoritus ja hirveä niitti. Kun vastustajan veskari liimaa hienosti suomalaisen läpiajon, on se aina harmittava laukaus kohti maalivahtia.
No, ei viitsi Mertsiä hirveästi haukkua. Nämä ovat periaatteessa pieniä asioita, eivätkä haittaa suurta yleisöä pätkääkään. Kyllä minäkin viihdyn hänen kanssaan, mutta kiekkomiehenä en ole Mertsiä kyllä koskaan pohjimmiltaan pitänyt. Olisiko muuten mahdoton ajatus tehdä, kuten Kyllösen kanssa eli asiantuntija seuraksi? Voisi olla loistava kombinaatio.