Suomen World Cup-menestyksestä on kulunut reilu vuosi. Itse en näe kovin monen hyökkääjän tuon jälkeen tehneen sellaista läpimurtoa, että pystyisi murtautumaan joukkueeseen. Itse asiassa noita pelaajia on mielestäni neljä: Jussi Jokinen, Antti Miettinen, Tony Salmelainen, Sami Kapanen. Kenelläkään muulla ei pitäisi olla mitään saumaa World Cup joukkueen ulkopuolelta.
Näin ollen valinta tapahtuu seuraavasta joukosta: Koivu, Lehtinen, Selänne, Peltonen, OJokinen, TRuutu, SKapanen, NKapanen, JHentunen, ALaaksonen, Nieminen, JRuutu, RHahl, MKoivu, Hagman, Salmelainen, Miettinen, JJokinen, Eloranta. 19 tarjokasta. Kuusi putoaa.
Tarkastellaan ensin varmoja tapauksia. Saku Koivun, Jere Lehtisen, Teemu Selänteen, Olli Jokisen, Tuomo Ruudun ja Sami Kapasen kisamatkasta on ainakin minun nähdäkseni vaikea olla montaa mieltä. Kapanen ja Ruutu toki loukkaantuneita, mutta kun kisarosteri valitaan jo joulukuussa, saa päällä olla aika paha loukkaantuminen, jotta jäisivät siinä vaiheessa valitsematta. Valitun kun saa luultavasti loukkaantumisen vuoksi vaihtaa myöhemmin.
Tämän jälkeen karsijoita on jäljellä 13, edelleen kuusi putoaa.
Sentterinä jäljellä olevista pystyvät pelaamaan Hahl, NKapanen ja Koivu. Käytännössä auki on kaksi varmaa sentteripaikkaa, sillä "varmat ryhmä1" sisälsi vain kaksi sellaista pelaajaa, jotka tullaan heittämään keskelle. NKapanen ja MKoivu toimi WC:ssa. Itse en näe Hahlissa mitään, mikä heittäisi hänet tämän kaksikon edelle. Näin ollen tämä kaksikko mukaan, Hahl taistelemaan laituripaikasta.
Tämän jälkeen karsijoita 11, edelleen kuusi pitää karsia. Joukko tällä hetkellä Hahl, Eloranta, Hentunen, Peltonen, Nieminen, JRuutu, Salmelainen, Miettinen, Hagman, JJokinen, Laaksonen.
Kun ykkösketjun laituripaikat on täytetty, jäljellä on taistelu kolmosen ja nelosen laituripaikoista. Tosin SKapanen voi pelata myös Nikon laidalla. Joka tapauksessa näkisin, että kaksi paikkaa menee hyvin liikkuville laitureille, kaksi enemmän rouhijatyypeille. Yksi paikka jää 13. hyökkääjälle. Tässä arvostettaneen monipuolisuutta, sekä kykyä luoda joukkuehenkeä.
Tämä laituriosasto voidaan jakaa aika hyvin kahtia sen mukaan kamppaileeko kakkosen/kolmosen laituripaikoista vai nelosen laituripaikoista.
Ensiksi mainitusta kilpailevat Hentunen, Peltonen, Salmelainen, Miettinen, Hagman, JJokinen, jälkeen mainituista Laaksonen, Eloranta, Hahl, JRuutu ja Nieminen.
Tässä mennään mieltymyksiin jo vahvasti. Vaikea näistä on valita Jussi Jokisen jälkeen. Jussin alkukausi on ollut niin hieno, että kisapaikan luulisi olevan selvä.
Sitten riippuu siitä halutaanko Euroopassa vai NHL:ssä pelaavia, kuinka vahvasti liikettä painotetaan (2 vai 3 ensimmäisestä ryhmästä), halutaanko hyviä koppipelaajia (Nieminen ja Peltonen ennenkaikkea) vai luotetaanko, että varmoista nimistä löytyy sinne jo tarpeeksi voimaa.
Itse nappaisin sen kummemmin perustelematta JJokisen, Hentusen, Laaksosen, Ruudun ja Niemisen. Hentunen nousee ensimmäisestä ryhmästä maajoukkuenäytöillään Jokisen takana tulevan tasaisen rintaman ykkösnimeksi ja kaavailuissani jälkimmäisestä porukasta otetaan kolme pelaajaa NHL-linjaan tottuneita puolustavan roolin pelaajia käyttäen.
Ketjut seuraavasti:
Lehtinen-SKoivu-Selänne
TRuutu-OJokinen-JJokinen
Hentunen-NKapanen-SKapanen
JRuutu/Nieminen-Koivu-Laaksonen/Nieminen