Suomi rap

  • 773 261
  • 3 821

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku



Ruudolfista tulee aina ensimmäisenä mieleen tämä pätkä. Ehdottomasti yksi kovimpia battleja suomiräpin historiassa ellei jopa kovin. Hyvin vetää Kajokin, mutta ei voittajasta silti ole mitään epäselvyyttä.


Ruudolf on hemmetin hyvä heittämään freestyleä ja lavakarisma on aivan järisyttävän kova. Silti jotenkin näissä battle hommissa en nää, että Ruudolfkaan ois pärjänny Arelle. Kajo taas yrittää olla koko ajan niin tekninen, että se vie vähän läpistä pois. Ja Kajo on tuossa Rudia vastaan 16 v eli aika nuori. No ei se Rudikaan ole kuin 22 v.


 
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Dank Sinatra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Yeboyahin Kredi on kyllä yksi parhaista kotimaisista räppibiiseista, mitä olen aikoihin kuullut. Tykkään Yeboyahin flowsta erittäin paljon, mimmi on todella kova räppäri. Biisissä on myös erittäin hyvä biitti, mistä mun kaltaiselta ysärirapin ystävältä tulee aina plussaa.

 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Yeboyahin Kredi on kyllä yksi parhaista kotimaisista räppibiiseista, mitä olen aikoihin kuullut. Tykkään Yeboyahin flowsta erittäin paljon, mimmi on todella kova räppäri. Biisissä on myös erittäin hyvä biitti, mistä mun kaltaiselta ysärirapin ystävältä tulee aina plussaa.


Mua taas Yeboyahin flow ei vakuuta ollenkaan eikä lyriikat muutenkaan. Biitti on ihan ok, mutta ei mitään tekemistä klassisen tuotannon kanssa(DJ Premier, Pete Rock, Large Professor jne). Musavideot on kyllä kohtuullisen hyvin tehty yleensä. Uusin biisi "just se" on ehkä Yeboyahin huonoin biisi. Todella rasittava.

Jos joku biisi pitäis Yeboyahilta valita, mitä kuuntelee, niin se on alla oleva.



 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
MGI oli viimein saatu Sonnin Taacan sohvalle ja oli ihan miellyttävä jakso kun Lanzin uraa käytiin läpi. Puhutaan kyllä ihan jäätävän kovasta tekijästä kun uraa Suomessa ja rapakon takana perspektiiviin laitettiin. Kotimainen räppi dominoi musiikkikenttää myös tältä osin isossa kuvassa.

Tuo Twistan ja Akonin setti K-System twistillä on edelleen silkkaa neroutta vaikkei nyt trance meets hiphop olekaan alkuunkaan kaikkien juttu. Järjetön hitti ja tuossa(kin) nousi esiin että MGI omaa kyllä pelisilmää.

On myös jokseenkin huvittavaa seurata joidenkin kotimaisten wannabegangstojen larppailua kun MGI kiusaantuneena ja naama peruslukemilla kertoo miten Nykissä jengillä ollut aseet mukana studiolla. Siinä sitten tuotettu.

On tuo biittinikkareiden touhu oikeasti vieläkin saatanan aliarvostettua ja aikoinaan voitu vain pölliä biitit, jysäyttää osuma ja poimia krediitit itselle toisen tekeleestä.

Ja tuo itse tekeminen on myöskin todella brutaalia kun MGI kertoi miten vaatimustaso biiteissä muuttui kun hypättiin kv-kentälle. Itsekin olen kuullut miten suorastaan vittumaisen tarkkaa tuo rumpujen kanssa hierominen on kun mennään syvään päätyyn. Miten "haitsu" korostuu suhteessa basariin ja onko snare liian päällekäyvää tai laiskaa. Todellista ydinfysiikkaa tuosta on osattu tehdä.

Pikku G puhui vähän samasta asiasta, mutta onhan tuo rapakon takainen studio-operointi näköjään aikamoista toisinaan kun jotkut saattavat tulla laiskottelemaan 12h ja sen aikaa saa odotella muu osasto valmiudessa.

Heitän kyllä suosituksen jaksolle jos ko. maailma kiinnostaa.
 

Dank Sinatra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils
On tuo biittinikkareiden touhu oikeasti vieläkin saatanan aliarvostettua ja aikoinaan voitu vain pölliä biitit, jysäyttää osuma ja poimia krediitit itselle toisen tekeleestä.
Vielä nykyäänkiin näkee turhan paljon biittejä, jossa on "samplattu" tausta jostain soul/funk-biisistä mihin on hädin tuskin omia rumpuja lyöty.

Samplet > synat anyday mutta toi on todella laiskaa touhua.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Vielä nykyäänkiin näkee turhan paljon biittejä, jossa on "samplattu" tausta jostain soul/funk-biisistä mihin on hädin tuskin omia rumpuja lyöty.

Samplet > synat anyday mutta toi on todella laiskaa touhua.

Jotenkin voisi kuvitella että nuo matalimmankin aidan hyödyntäjät haluaisivat jotain omaa tavaramerkkiä jättää biitteihin. Se on sitten oma lukunsa jos ei vain osaaminen riitä.

Itse taasen jopa popimman biittisoundin ystävänä arvostan tuotantoarvoa ja onko oikeasti satsattu eri osa-alueisiin. Hyvä sample on vaikea lyödä pöydältä ja olkoon Avaimen punainen tiili esimerkki. Samplailun voi myös vetää helpolla vituiksi kun on "haettu autenttisuutta", eli larpattu jotain jenkkimenoa ilman mitään lisäarvoa.

Sitten tuota synasoundia voi myös tehdä kusisesti, mutta itse annan arvoa jos biittinikkari alusta loppuun hieroo biitin eri soittimien kera ja osaa luoda koukkua.
 

Dank Sinatra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils
Jotenkin voisi kuvitella että nuo matalimmankin aidan hyödyntäjät haluaisivat jotain omaa tavaramerkkiä jättää biitteihin. Se on sitten oma lukunsa jos ei vain osaaminen riitä.

Itse taasen jopa popimman biittisoundin ystävänä arvostan tuotantoarvoa ja onko oikeasti satsattu eri osa-alueisiin. Hyvä sample on vaikea lyödä pöydältä ja olkoon Avaimen punainen tiili esimerkki. Samplailun voi myös vetää helpolla vituiksi kun on "haettu autenttisuutta", eli larpattu jotain jenkkimenoa ilman mitään lisäarvoa.

Sitten tuota synasoundia voi myös tehdä kusisesti, mutta itse annan arvoa jos biittinikkari alusta loppuun hieroo biitin eri soittimien kera ja osaa luoda koukkua.
Avaimen Punaisen tiilen sample on kyllä aivan huikea. Toinen mun suosikkeja Kemmurun Humehiin sample:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös