Suomi rap

  • 772 870
  • 3 820

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Tää on kyllä todella hämmentävä biisi. Mun mielestä tuo kaveri on todella huono räppäämään, lyriikat on ihan ala-aste tasoa ja muutenkin ihan vitun koominen meno.

Pyhimys kumartaa aikalailla 2000-luvun Eminemille noilla "nänää" jutuilla, mutta toimi hyvin.

Mut hei tää on tehny Yeboyahin kaa musaa!
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Tää on kyllä todella hämmentävä biisi. Mun mielestä tuo kaveri on todella huono räppäämään, lyriikat on ihan ala-aste tasoa ja muutenkin ihan vitun koominen meno.

Pyhimys kumartaa aikalailla 2000-luvun Eminemille noilla "nänää" jutuilla, mutta toimi hyvin.

Just siksi laitoinkin, että puoliksi tsoukilla. Mitäs porukka on mieltä Radio Rapin nykymenosta? Juontajaa on ihan kiva kuunnella (nimeä en juuri nyt saanu päähän) mutta välillä tulee kyllä mieli vaihtaa Bassoradioon.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Nyt on räppikentän vanhemmat herrat vittuuntuneet. Tätä aistin muutoinkin, mutta Sonnin Taacassa vieraili Kalle Kinos. Ja oli ihan solidi ja oikeastaan jopa perusteltu uusintavieras.

Käytiin läpi Laura Frimanin klikkihuorailu, eli väite että räppäri räppää vain tullakseen poppariksi.

Me jokainen varmasti omataan vahvoja ja eriäviä näkemyksiä räppäreistä, mutta tuollainen hevonpaska Yleltä julkaistuna sai runtua. Ja perustellusti. Friman oikeastaan häpäistiin Taacan toimesta ja Kinosta myöten kuittasivat että toimittaja voisi vaikka aluksi kuunnella räppiä. Ja aloittaa Kinoksesta.

Jaksossa puututtiin myös Frimanin kautta myös ikärasismiin, eli ikääntyvä räppäri ei saisi räpätä. Ihan huikea uhriutuminen ja tämä posilla.

Viikon valituissa oli Mari Johannan biisi ja jätkät lyttäsivät tuon tyylillä, mutta ei kohua herättävästi. Heitettiin suorat kopiointisyytökset ja maalattiin perään pehmitys. Kaikki seuranneet tajusivat mikä oli pointti. Hirveä biisi olikin kyllä.

Nyt oli jakso jossa annettiin runtua kohuille, tekopyhyydelle ja suomiräpin maalittamiselle. Tämä tehtiin kuitenkin tyylillä, mutta selkeästi.

Oli myös nättiä että Kinos vähän söhi Brädiä ja kuitenkin selkeästi frendejä ovat. Eli ei ollut vain setämiesten vinkumista.

Eli minusta nyt klikkitoimittajat, miesvihamielisyys ja tekopyhyys on spotattu kentällä ja tuo ei lupaa hyvää näille tietyille tyhjäpäille.

Aloitettiin siitä että Friman teurastettiin nätisti ja hänen ammattitaitonsa kyseenalaistettiin. Mutta edelleen tuo tehtiin niin että väliin syötettiin pikkukehuja jne. Yle sain myös raikkaasti kyytiä. Tuosta ei saa vastakohua helpolla.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jatkan nyt omaa ajatusvirtaa ja nämä kohutoimittajat sekä isompien nimien siivellä huomiota hakevat tekijät eivät tajua mitä paskaa suomiräppi kohtasi vuosien 2005-2010 välissä.

Maalittamisen ja cancel-kulttuurin edustajat eivät ymmärrä että räppikentän hiljaisuus ei ole pysyvää jos aletaan tuhoamaan sitä mitä muka valkoiset etuoikeutetut ämseet ovat oikeasti työllä ja tuskalla rakentaneet.

Sen valkoisen ja muka etuoikeutetun miesräppärin on täytynyt aikoinaan tuhota ennakkoluulot ja rakenteet.

Cheekin heitän tähän. Hänet naurettiin ulos Sonylta ja 2007 kaveri lojui Skandaalin studion sohvalla uran loppua pelätessä. Sitten tapahtui se hienoin, eli kollektiivisuus.

Kaveri oli todistanut tasonsa ja nälkäänsä ja Rähinä auttoi. Sitten ennen mitään VE-paskaa kaveri löysi sen nälän ja paiskoi paskaksi ennakkoluulot ja ison hitin sekä järkyttävän keikkamäärän myötä löysi yleisönsä. Jo ennen Vain Elämää ihmeteltiin kuka on 200 000 vuodessa takova Cheek. Loppu on historiaa.

Halusin namedropata Cheekin vain siksi että monet muut alkoivat myös takomaan kovaa tuolloin. Ja kyse ei ollut kultalevyistä eikä rahasta.

Suomiräppi naurettiin popstars-ilmiöksi mediassa ja radiot eivät soittaneet. Jengi taisteli tuon läpi ja 2010-luvulta eteenpäin räppi on monimuotoisesti dominoinut koko musiikkikenttää. Monin eri tavoin.

FIntelligens sen ennusti jo vuosituhannen vaihteessa. Otetaan haltuun radiot ja televisiot ja Jare uhosi menevänsä stadionille paljon ennen kuin oli isoa hypeä.

Kaikki uho lunastettiin ja moninkertaisesti. Ela istui tuomarina kv-tason hypeä nauttivan Voicen tähtivalmentajana. Aste oli ollut kuorosodassa. Cheekin stadikat, jäähallirundit ja satumainen lopetus. Ruger Hauer pommitti oman juttunsa isolle ja Gettomasa naulasi hommaa omasta positiostaan. Eevil Stöö on yksi ug-linjan kovin nimi ollut vuosikymmenet ja paahtaa edelleen.

Ja tuossa oli vain jotain nopeasti heitettyä.

Nämä tietyt tahot eivät oivalla että koittaessaan tuhota pyhimykset ja muut, tulee se sama voima iskemään tarvittaessa uudestaan. Kannattaisi miettiä että onko sen oman agendan hengessä fiksua provosoida rauhoittunut peto uudelleen hereille.

Lopulta frimanit, abdulkarimit ja muut havahtuvat että oma agenda kusee kintuille kun räppärit herättävät yleisönsä tukemaan.

Ja kyllä, kärjistin tässä tarkoituksella. Sille on syynsä ja yksi iso syy miksi rakastan suomiräppiä pitkän linjan fanipoikana.

Me voidaan seurata biiffejä, dissiträkkejä ja keskustella hyvinkin puristisesti suosikeistamme. Lopulta on kuitenkin yksi asia. Kukaan oikea fani ei tule hyväksymään jos suomiräppiä pyritään canceloimaan isolla vimmalla ja tuhoamaan sitä mitä jokainen meistä oman makunsa mukaan rakastaa.

Suomiräpin voima ja monimuotoisuus ei ole valkoinen ihonväri. Se on se, että jokainen haluaa olla paras omasta näkökulmastaan, kehitys ja sisäinen kilpailu. Noin syntyy tarjontaa erilaisille kuulijoille. Ja jokainen tajuaa hiphopin juuret. Kuten myös sen että meidän kielelle kääntyäkseen on vaadittu suomalaiseen kulttuuriin sekä sielunmaisemaan jalostuminen.

Koska olemme suomalaisia. Ihonväristä, sukupuolesta ja mistään riippumatta. Jopa alkuperäisestä kansalaisuudesta riippumatta.

Tätä nuo tietyt piruparat eivät tajua.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti



Kelle/keille Sere tässä pottuilee. Nyt ei ihan saa kiinni, vaikka aavistuksia onkin.


Tähän voisi sanoa kuten Skandaali sanoi Taacassa. Luodaan jännitettä ja sähköä, mutta räppi räppinä.

Haistoin tuossa biisissä haastaminen ohessa sen että räppikentän on herättävä ja nähtävä mitä tapahtuu isossa kuvassa. Itse räppiä yritetään alistaa ja sen voittamiseen tarvitaan räppiä. Ei hiljaisuutta.

Tuo kulttuuri-droppaus mielestäni naulasi homman. Kertoo paljon kun suomiräpin kiikkutuolissa oleva isoisä on saatu vihaiseksi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti

Barney

Jäsen



Viime yönä tuli myös Aarolta uutta musaa ja tällä kertaa oli Rekami messissä. Biitti on taattua Aaro-laatua ja etenkin kertsi toimii hyvin. Aaron seuraava albumi on tulossa tämän kuun loppupuolella ja kyseessä on ainakin omissa papereissani yksi vuoden odotetuimpia albumeita.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Mitä tuota YLEn Pidä huolta-konserttia katsoo niin Yeboyah on melko taitava pudottelemaan livenä.

Lyriikat ei kyllä tarttunut mieleen, mutta groove oli hyvä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mitä tuota YLEn Pidä huolta-konserttia katsoo niin Yeboyah on melko taitava pudottelemaan livenä.

Lyriikat ei kyllä tarttunut mieleen, mutta groove oli hyvä.

Yeboyah on taitava pudottelemaan muutakin. Valheita, maalitusta jne. Ei ihme jos Ylen kanssakin sujuu.

Vielä kun jaksaisi tehdä duunia kitinän sijaan, voisi olla se naisräppäri joka menestyykin.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Mitä tuota YLEn Pidä huolta-konserttia katsoo niin Yeboyah on melko taitava pudottelemaan livenä.

Lyriikat ei kyllä tarttunut mieleen, mutta groove oli hyvä.

Mä en tiiä, mutta jotenkin ei iske Yeboyahin tyyli räpätä. Eihän se huono missään nimessä oo, mutta aikalailla keskiverto räppäämään. Esim joku Tiia Karoliina on 10 kertaa parempi omaan makuun. Tämmöstä nyt ei varmaan tohi muualla, kun jatkoajalla sanoa.



 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mä en tiiä, mutta jotenkin ei iske Yeboyahin tyyli räpätä. Eihän se huono missään nimessä oo, mutta aikalailla keskiverto räppäämään. Esim joku Tiia Karoliina on 10 kertaa parempi omaan makuun. Tämmöstä nyt ei varmaan tohi muualla, kun jatkoajalla sanoa.




Tiia Karoliina vain valitettavasti ollut liikaa väärässä seurassa. Eväät olisi ollut myös olla yksi daami tyhjälle naisräppärikentälle. Kajo huolehtinut ettei vaan yritäkään rohkeasti menestyä.

@Fiftie Unohdetaan liika filtteripaska. Puhutaan suoraan ja that's it. Faneistakin voi alkaa muutos kaiken muka rasismin ja muun
valheilun tuholle.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Tiia Karoliina vain valitettavasti ollut liikaa väärässä seurassa. Eväät olisi ollut myös olla yksi daami tyhjälle naisräppärikentälle. Kajo huolehtinut ettei vaan yritäkään rohkeasti menestyä.

@Fiftie Unohdetaan liika filtteripaska. Puhutaan suoraan ja that's it. Faneistakin voi alkaa muutos kaiken muka rasismin ja muun
valheilun tuholle.


Mä taas tykkään Huulet yhtyeen joistain biiseistä sekä Kajon siskon MC Lehmän räppäämisestä sekä sit ton Satun räppäämisestä. Olkootkin, että tässä biisissä biitti on sellasta, mitä en normaalisti fiilaa. Ja joo onhan Tiia Karoliina tuttu noista samoista friistaili hommista, kun Kajo. En ihan saa kiinni, että mitä se Kajo siis tässä on tehny? Onko se sit kommunisti henkeen kertonu, että ei parane tytöt menestyä? Ja Kajosta puheen olleen, on kyllä tosi taitava räppäri, mutta omat biisit ei sitten oikeen lähde ja ne on jääny ihan köppäselle tasolle suurimmilta osin.


 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Fiftie

Arehan teurasti Kajoa battlessa että Kajo on köyhä ja turhin kommunisti. Kajohan vastasi Cheekin haasteeseen ja kuvitteli ettei Jare maksa. Sitten kysyttiin ja vaikeroiden myönsi Tiihosen maksaneen luvatun tuhat euroa.

Eli tavallaan TK on ollut sellaisten jätkien vaikutuksessa jotka vihaa menestyä kun eivät jaksa yrittää. Eli tehdä työtä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ihan ylipäätään naisräppäreiden pitäisi tajuta että ensin on luotava se keskinäinen kilpailu kuten miehillä oli. Tuo herättää huomiota ja avaa ovia kovimmilla. Ja lopulta löytyy balanssi muillekin. Kyllä miehiäkin kiehtoo hyvä naisräppäri ja naisfanit saisivat samaistumispintaa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ihan ylipäätään naisräppäreiden pitäisi tajuta että ensin on luotava se keskinäinen kilpailu kuten miehillä oli. Tuo herättää huomiota ja avaa ovia kovimmilla. Ja lopulta löytyy balanssi muillekin. Kyllä miehiäkin kiehtoo hyvä naisräppäri ja naisfanit saisivat samaistumispintaa.

Niin joillain on se näkökulma, että jengi ei vaan tykkää jostain sen takia, kun se ei oo mies. Joo on niitä miehiä, jotka varmasti näin tekee, mutta kuinka suuri määrä sitten lopulta? Ite tykkään ainakin hemmetisti naisten tekemästä musasta, mutta suomiräpin parissa vaan kourallisesta. Eikä johdu siitä, että kyseessä on naisten tekemää räppiä. Vaikka kuinka yritän miettiä, niin en suostu tunnustamaan, että ois sukupuolesta kiinni.

Sitten vielä vähemmistökysymys. Jotenkin pitäis vaan ruveta tykkäämään jonkun musasta sen takia, koska se kuuluu vähemmistöön. Ja jos näin ei tee, niin sitten on hirveän paska ihminen. Ja kyllä Suomessa on vähemmistöjen tekemään musaa, joka on hiton kovaa. Esim nyt vaikka Jesse Markinin räpit on aina 5/5, kuten Dauda Koroman jne.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Naisräppäreiden ongelma on etteivät he ole tajunneet luoda määrätietoisesti päiväkirjatyyppistä kerrontaa pokailuista ja vaikeuksista olla nainen. Tai upeudesta olla nainen.

Tuolla on kohderyhmä valmiina ja silti annetaan naisten ihannoida miesräppäreitä kun tekevät tuota omasta kulmastaan. Eivätkö naisräppärit oikeasti tajua että miehetkin kuulisivat mielellään naisten flexailua tai syvää pohdintaa. Suomi täynnä sinkkuja ja naiskuvioissa heikoilla olevia kundeja. Plus sitten itse naiskuulijakunta.

Sitten itketään lasikatoista ja rakenteista somessa ja ehkä biiseissä miettimättä että loisivat keskinäisen kilpailun.

Niin se miehilläkin meni. Piti luoda kilpailu ja olla kukin tyylillään leijuvia tai syvällisiä.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuolla on kohderyhmä valmiina ja silti annetaan naisten ihannoida miesräppäreitä kun tekevät tuota omasta kulmastaan. Eivätkö naisräppärit oikeasti tajua että miehetkin kuulisivat mielellään naisten flexailua tai syvää pohdintaa. Suomi täynnä sinkkuja ja naiskuvioissa heikoilla olevia kundeja. Plus sitten itse naiskuulijakunta.

Sitten itketään lasikatoista ja rakenteista somessa ja ehkä biiseissä miettimättä että loisivat keskinäisen kilpailun.
Ja yleensäkin se, että ihmiset arvostaa sitä, joka ei selittele, hae syyllisiä itsensä ulkopuolelta ja muuta vastaavaa. Rupeaa tekemään nöyrästi duunia, ja raivaa sitä kautta sen paikkansa auringossa.

Mikään sukupuolikysymyshän tämä ei ole. Jos joku mies valittaisi jostain syrjivistä rakenteista, niin oikeasti siinä on kyse vain siitä, että et ole tarpeeksi hyvä hommassasi. Lisää treeniä ja lisää yritystä. Jos lahjat ei riitä, niin sitten ei vaan riitä. Peilistäkin voisi joskus mennä sitä vikaa etsimään.

Nämä nykyiset suomiräpin isot nimetkään eivät todellakaan ole saaneet paikkaansa ilmaiseksi, vaan ovat joutuneet tekemään pirusti duunia tuon eteen. Tämä on asia, joka näiltä cancel-kulttuurin harrastajilta tuntuu jonkun vuoksi unohtuvan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ja yleensäkin se, että ihmiset arvostaa sitä, joka ei selittele, hae syyllisiä itsensä ulkopuolelta ja muuta vastaavaa. Rupeaa tekemään nöyrästi duunia, ja raivaa sitä kautta sen paikkansa auringossa.

Mikään sukupuolikysymyshän tämä ei ole. Jos joku mies valittaisi jostain syrjivistä rakenteista, niin oikeasti siinä on kyse vain siitä, että et ole tarpeeksi hyvä hommassasi. Lisää treeniä ja lisää yritystä. Jos lahjat ei riitä, niin sitten ei vaan riitä. Peilistäkin voisi joskus mennä sitä vikaa etsimään.

Nämä nykyiset suomiräpin isot nimetkään eivät todellakaan ole saaneet paikkaansa ilmaiseksi, vaan ovat joutuneet tekemään pirusti duunia tuon eteen. Tämä on asia, joka näiltä cancel-kulttuurin harrastajilta tuntuu jonkun vuoksi unohtuvan.

Tämäpä se.

Valkoisen etuoikeuden kohdalla on hyvä muistaa että noiden kovien nimien ja edes tapetilla olevien nimien vastapainona on 10x määrä niitä joilla ei osaaminen riittänyt. Ei ollut nälkää kehittyä ja voittaa esteet. Eikä ollut halua kehittyä ammattimaiseksi tekijäksi.

Tuo viimeinen noista mielletään usein että oltaisiin myymässä sieluja rahan ja maineen takia. Ei. Ammattimaiseen tekemiseen kuuluu lopulta brändäys, imago ja kohderyhmäajattelu. Se ei tarkoita että biisit tehdään jollain tehtaalla mahdollisimman helposti purtavaksi.

Kyllä räppäristä erottaa että halutaanko vain menestystä piittaamatta räppäämisen ilosta. Noita on aika vähän. Sen sijaan se oma juttu, sen brändäys ja kova työmoraali eivät ole toisiaan poissulkevia.

On olemassa todella laiskoja miesräppäreitä jotka puhuvat etteivät halua tehdä rahan ja maineen takia. Ja että tekevät räppiä muka itselleen.

Paperi T on sanonut hyvin että jos teet vain itsellesi, miksi julkaiset? Miksi räppisi eivät pysy kotonasi ja luukutat siellä? Totuus on että on myös eräänlaista kohderyhmäajattelua kapinoida menestyneimpiä vastaan.

Ja jotenkin jaksan vain hämmästellä miten naisräppärit eivät ole onnistuneet kunnolla. Haluaisin tosiaan olla kärpäsenä katossa kun jonkun Yeboyahin kohdalla on pidetty kohderyhmäpaltsua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös