Suomi rap

  • 776 408
  • 3 830

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä ei ole totta. Hyvin harvoin musiikin tekemissä on ansaintalogiikka taustalla, jossain klassisessa nyt varmaan keskimääräistä useammin kyllä.
Tää on kyllä harvinaisen kaukana totuudesta, kuten cornix tuossa jo totesikin.

Niin, ansaintalogiikka ei ole ainoa asia taustalla, mutta myös se siellä on mukana. Poikkeuksia jos etsitään, niin joku alkuperäinen gospel ehkä on sellaista. Tosin nykyään gospelkin on popularisoitunut. Oma jazz-opettajani yritti aikanaan päästä gospel-piireihin jenkeissä, mutta raha on tuollakin tätä nykyä merkittävä tekijä.

Rapin parissa - kuten kaikkien musiikkigenrejen parissa - on omat marginaalinsa, jossa tehdään musiikkia lähinnä harrastuspohjalta, omaksi iloksi tms. Mutta myös räpin isot tähdet räbäyttävät jostain aivan muusta, kuin nisteistä ja ahdingosta. Toisin sanoen naisista, rahasta, blingistä...
 

cornix

Jäsen
Niin, ansaintalogiikka ei ole ainoa asia taustalla, mutta myös se siellä on mukana.
Suurin osa maailman musiikista on tehty ilman minkäänlaista ansaintalogiikkaa. Afrikkalainen heimomusiikki ja perinnetanssit, kotitiskijukat jotka omaksi ilokseen leikkivät musasoftalla, pöytälaatikkoräppärit jotka eivät edes halua koskaan julkaista kappaleitaan ja autotallibändit jotka tekevät musiikkia jammailemisen ilosta. Ja juuri tuo, jammailemisen ilo ja oman luovuutensa ruokkiminen on se juttu miksi valtaosa maailman musiikista tehdään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Suurin osa maailman musiikista on tehty ilman minkäänlaista ansaintalogiikkaa. Afrikkalainen heimomusiikki ja perinnetanssit, kotitiskijukat jotka omaksi ilokseen leikkivät musasoftalla, pöytälaatikkoräppärit jotka eivät edes halua koskaan julkaista kappaleitaan ja autotallibändit jotka tekevät musiikkia jammailemisen ilosta. Ja juuri tuo, jammailemisen ilo ja oman luovuutensa ruokkiminen on se juttu miksi valtaosa maailman musiikista tehdään.

Toki minä tämän tiedän, olen tehnyt tällaista musiikkia paljon itsekin. Olen jopa säveltänyt kolmiosaisen, yksinkertaisen pianosonaatin pari kesää sitten ja voin taata, ettei siinä ole ansaintalogiikkaa taustalla.

Minä puhuin nyt siitä seuraavan askelman ottamisesta, eli pyritään pääsemään musiikilla eteenpäin. Suhtaudun hyvin skeptisesti ja kyynisesti näihin "yhteiskunnallisista asioista" räppäävien naisten ja herrojen jaloihin pyrkimyksiin muuttaa maailmaa.

En myöskään ymmärrä monen harjoittamaa Cheekin, JVG:n ja kumppanien dissausta. En minä heidän levyjään osta, mutta jos on bileet tai baari-ilta menossa, niin mieluummin kuuntelen harmitonta ja railakasta bilemusiikkia. Tämä on heidän musiikkinsa tarkoituskin, tuoda vähän piristystä.
 

cornix

Jäsen
Minä puhuin nyt siitä seuraavan askelman ottamisesta, eli pyritään pääsemään musiikilla eteenpäin. Suhtaudun hyvin skeptisesti ja kyynisesti näihin "yhteiskunnallisista asioista" räppäävien naisten ja herrojen jaloihin pyrkimyksiin muuttaa maailmaa.
Mä löysin vaan viestin jossa puhuit että ylipäänsä kaiken musiikin tekemisessä on myös ansaintalogiikka taustalla. Tietysti jos musiikilla pyrkii pääsemään eteenpäin niin silloin tarvitsee sitä myyntiäkin yleensä, se on ihan looginen kiertokulku. Bilemusiikki on perseestä, musiikkimaailman pikaruokaa. Näin loppukaneettina
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä löysin vaan viestin jossa puhuit että ylipäänsä kaiken musiikin tekemisessä on myös ansaintalogiikka taustalla. Tietysti jos musiikilla pyrkii pääsemään eteenpäin niin silloin tarvitsee sitä myyntiäkin yleensä, se on ihan looginen kiertokulku. Bilemusiikki on perseestä, musiikkimaailman pikaruokaa. Näin loppukaneettina

Kirjoitin kieltämättä epäselvästi. Tietysti tarkoitus oli nyt puhua levytettävästä musiikista, oli kyse "bilemusiikista" tai "kantaa ottavasta". Niidenhän eroista tässä ollaan keskusteltu. Anyways, minäkin lopetan nyt tästä väittelyn, eteenpäin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Taide on siitä hieno asia ettei sitä määritä yksikään tämän ketjun "keep it real" -homie eikä yksikään miklugabriel-liisa. Taide on tunnetiloja ja se on aina yleisönsä vastuulla.

Ja tuosta Villen huumehommasta sanottava että on hivenen eri asia vetää joskus savut tai napata menojalkaa kiihdyttävää nappia bileisiin kuin elää kuin jo keskuudestamme poistunut Ezkimo eli. Joskus se julkisuuskuva on myös hyvinkin totta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Veikkaisin kuitenkin, että mm. undergroundimman rapin maailmasta löytyy Suomestakin iso liuta noita elämän paskempia valttikortteja kädessään pitäviä nuoria miehiä ja naisia. On tilanne aiheutunut sitten omista valinnoista, huonoista lähtökohdista, tai siitä, että se pikkukriminaalin elämä nyt vain on jännittävää. Tämä siis pohdintana tuohon rapin uskottavuus-keskusteluun.
 
Minua askarruttaa eniten ne rajat levymyynnissä ja lipputuloissa, jolloin taiteesta ja syvyydestä tulee kaupallista paskaa?

Jotenkin minulle tulee se ajatus, että ne jotka ovat "underground", obat siellä, koska kovin moni ei halua niitä kuunnella.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Se elämän paskuus ja ylipäätään synkemmästä maailmasta jauhaminen ei tee asiasta yhtään taiteellisempaa, aidompaa tai parempaa. Se on maailma siinä missä pintaliitäjät selfieiden, muovisuuden, pyrkyrimäisyyden ja aurinkoisten arvojen kanssa. Näillä tietyn räpin ystävillä on jostain syystä helvetin kova tarve määritellä, lokeroida ja kyseenalaistaa motiiveja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minua askarruttaa eniten ne rajat levymyynnissä ja lipputuloissa, jolloin taiteesta ja syvyydestä tulee kaupallista paskaa?

Jotenkin minulle tulee se ajatus, että ne jotka ovat "underground", obat siellä, koska kovin moni ei halua niitä kuunnella.

No näinhän se tietysti menee. Kysehän ei ole edes niin paljon itse musiikista, vaan ihmisluonteesta. Sitten on näitä indie-bändejä ja underground-räbäyttäjiä, jotka syystä tai toisesta saavatkin suosiota, yleensä musiikki lähtee menemään uusien albumien myötä kaupallisempaan suuntaan.

Boldattuun erityisesti: mielestäni on myös niin, että musiikin taiteellinen aspekti ja levymyynti&kaupallisuus eivät välttämättä ole missään ristiriidassa laisinkaan. Pidän ABBAaa hyvinkin taiteellisena bändinä, jonka supersuosion syiksi on nostettu mm. Bennyn ja Björnin tavaton lahjakkuus luoda koukuttavia sävelkulkuja sekä poikkeuksellinen kilpailutilanne kahden naislaulajan välillä - kuka laulaa minkäkin soolon.

Ehkä ABBAn menestystarinan voisi bändin oman tarinan ja myös Bennyn ja Björnin myöhempien uravaiheiden perusteella tiivistää kahteen sanaan: poikkeuksellinen musikaalisuus. Ainakin minä liitän musikaalisuuden nimenomaan taiteellisuuteen.
 
Eikö taiteen perimmäinen tarkoitus ole saada ihmiset ajattelemaan? Ajattelun kohteella tai teemalla ei ole merkitystä, vaan sillä että taide herättää ihmisessä edes jonkun ajatuksen ja saa pohtimaan asioita.

Ja sinäkö sen päätät, mikä musiikki saa ihmisen ajattelemaan ja mikä ei? Kyllä Cheekin musiikki ainakin minussa herättää monenlaisia ajatuksia ja pistää pohtimaan asioita. Mä olen miettinyt hyvin paljon sitä, mikä mulla on päässä vikana, kun en pysty heittäytymään mukaan hänen kappaleidensa elämänmyönteiseen fiilikseen.
 

Gemondo

Jäsen
Minua askarruttaa eniten ne rajat levymyynnissä ja lipputuloissa, jolloin taiteesta ja syvyydestä tulee kaupallista paskaa?
Ei ainakaan omalla kohdallani ole mitään myynti- tai lipputulorajoja. En tiedä sitten muista mutta ainakaan Asan arvostusta ei laskenut tippaakaan se että myi ensimmäistä levyään joku 15000 kappaletta.

Se mikä sitä arvostusta laskee (ja korreloi myös suoraan noihin myyntilukuihin), on usein se että luovutaan omasta päätösvallasta koskien omaa musiikkia (monikansalliset levy-yhtiöt) ja musiikki muuttuu tarkasti laskelmoiduksi mahdollisimman monen miellyttämiseksi. Tämäkin toki vain oma mielipiteeni, jokainen tehkööt kuten haluaa ja parhaaksi kokee. Mitään musiikkia ei ole pakko kuunnella tai tehdä mikäli ei halua. Tuo ison levynlafkan mukaan tulokaan ei tietysti tarkoita jokaisen artistin kohdalla tuota mitä ylempänä kirjoitin mutta valitettavan yleistä se taitaa kuitenkin olla. Ainakin minun kannaltani.

Jotenkin minulle tulee se ajatus, että ne jotka ovat "underground", obat siellä, koska kovin moni ei halua niitä kuunnella.

Tätäkään en oikein osaa allekirjoittaa. Mikäs sen siistimpää olisi kuin olla stadikalla yhdessä 50000 muun ihmisen kanssa katsomassa kuinka vaikkapa Jontti&Shaka tai Joku Roti Mafia heittäisivät "keikan" siellä? Eli ei se yleinen suosio ainakaan omalla kohdallani ole mikään peruste digata tai olla diggaamatta jostain artistista. Enemmänkin harmittaa kuulua vähemmistöön, tuntuu että jos esimerkiksi pop- tai rockmusiikki olisi sydäntä lähellä niin keikkoja olisi Helsingissä kourallinen joka päivälle, nyt niitä joutuu oikeasti etsimään ja odottamaan mikäli haluaa hyvää räppiä kuulla.

...Näillä tietyn räpin ystävillä on jostain syystä helvetin kova tarve määritellä, lokeroida ja kyseenalaistaa motiiveja.
Ja sinullako ei ole?
 

Gemondo

Jäsen
Ja sinäkö sen päätät, mikä musiikki saa ihmisen ajattelemaan ja mikä ei? Kyllä Cheekin musiikki ainakin minussa herättää monenlaisia ajatuksia ja pistää pohtimaan asioita.

En tietenkään, varsin kliffaa mikäli Cheek onnistuu sinussa jotain ajatuksia herättämään. Jotenkin olen vain elänyt siinä uskossa että sen tarkoitus olisi toimia juuri toisinpäin.
 
En tietenkään, varsin kliffaa mikäli Cheek onnistuu sinussa jotain ajatuksia herättämään.

Kyllähän se Cheek herättää varsin paljon ajatuksia myös monissa "Cheek on aivotonta ja kaupallista paskaa" -linjan uugee-tosiräppäreissä. Sen näkee siitä, kuinka paljon häntä mediassa ja tässäkin ketjussa morkataan ja soimataan. Moni kirjoittaa useita rivejä tai jopa useita kappaleita siitä, miksi Cheek on heidän mielestään paskaa. Silloinhan on aivan järjetöntä väittää, että Cheek ei muka olisi herättänyt mitään ajatuksia, kun niitä ajatuksia on selvästikin herännyt hyvin paljon. Oskari Onninenkin sai kerrankin vähän nimeä itselleen, kun hommasi itselleen porttarin Cheekin lehdistötilaisuuteen. En minä muuten tietäisi, kuka on Oskari Onninen. Minusta muuten se Cheekin dissaaminen jossain Rumbassa tai Soundissa ei ihan hirveästi rohkeutta vaadi. Radioheadin haukkuminen vaatisi.

Minut Cheek on saanut pohtimaan esim. sitä, että miten paljon oikeasti haluaisin omistaa jonkun loistoauton ja miljoonan euron kämpän. Sen kämpän voisin ehkä pitää, mutta loistoauton myisin kyllä pois ja ostaisin tilalle jotain hillitympää. Enhän mä osaisi edes ajaa sellaista autoa, jossa on hirveä määrä tehoja. Vaarantaisin vain oman ja muiden terveyden, jos lähtisin sellaisella kurvailemaan Tampereen kaduille. Enkä mä mitään helvetin kalliita bling-bling-korujakaan kyllä haluaisi käyttää, vaikka lotosta muutaman miltsin saisinkin.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings

Vittu, jos toi on hyvää suomiräppiä, en ihmettele sekuntiakaan miksi Cheek harjaa "kaikki" massit tuosta skenestä. Täyttä paskaa, jopa Cheekkiin verrattuna.

Mielipide on muodostettu sen 20 sekunnin kuuntelun perusteella, mitä tuota pystyin kuuntelemaan.

Ja onhan Antti Tuisku suunnilleen syntynyt poppariksi, vaikkei nyt niin kummoinen laulaja olekaan.

Kannattaa ihan oikeasti tsekata Tuiskun laulamista vaikka Vain Elämää ohjelmassa. Onhan se kehittynyt ns. ihan vitusti ja laulaa pirun hyvin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
ja sinullako ei ole?

No sanotaan vaikka niin että minä en päivystä milloin jonkun ug-artistin lätty putoaa kaupan hyllyille ja tule sitten kertomaan miten aivotonta paskaa artisti on, miten retardit fanit sillä on ja miten se ei ole taidetta.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Vittu, jos toi on hyvää suomiräppiä, en ihmettele sekuntiakaan miksi Cheek harjaa "kaikki" massit tuosta skenestä. Täyttä paskaa, jopa Cheekkiin verrattuna.

Mielipide on muodostettu sen 20 sekunnin kuuntelun perusteella, mitä tuota pystyin kuuntelemaan.

Kerrohan toki miksi paskaa ja miksi paskempaa kuin Cheek?
 

Gemondo

Jäsen
Kyllähän se Cheek herättää varsin paljon ajatuksia myös monissa "Cheek on aivotonta ja kaupallista paskaa" -linjan uugee-tosiräppäreissä. Sen näkee siitä, kuinka paljon häntä mediassa ja tässäkin ketjussa morkataan ja soimataan. Moni kirjoittaa useita rivejä tai jopa useita kappaleita siitä, miksi Cheek on heidän mielestään paskaa...
No joo, niinhän se taitaa tehdä. En tiedä sitten herättääkö noita fiiliksiä Cheek/JHT henkilönä vaiko se Cheekin musiikki? Minussa ei herätä kumpainekaan, mulle ei esimerkiksi ole mikään ongelma jos radiosta tuutataan Cheekin biisiä soimaan, ei ole mitään tarvetta vaihtaa kanavaa, ihan samaa tavaraa se on kuin kaikki muukin mitä sieltä tulee. Kuuntelen itseasiassa nykyään mieluummin Cheekkiä kuin jotain Radio- tai Motörheadia. Siinä missä Cheek menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, aiheuttaa nämä "metalli"-bändit välittömän päänsäryn.

Minut Cheek on saanut pohtimaan esim. sitä, että miten paljon oikeasti haluaisin omistaa jonkun loistoauton ja miljoonan euron kämpän. Sen kämpän voisin ehkä pitää, mutta loistoauton myisin kyllä pois ja ostaisin tilalle jotain hillitympää. Enhän mä osaisi edes ajaa sellaista autoa, jossa on hirveä määrä tehoja. Vaarantaisin vain oman ja muiden terveyden, jos lähtisin sellaisella kurvailemaan Tampereen kaduille. Enkä mä mitään helvetin kalliita bling-bling-korujakaan kyllä haluaisi käyttää, vaikka lotosta muutaman miltsin saisinkin.

Justjust. Enpä ole ikinä tajunnut että näinkin voi tietysti käydä. Jotenkin itselle vain ollut hirvittävän vaikeeta suhtautua noihin Cheekin juttuihin ns. niin tosissaan että ne olisi ihan oikeasti laittaneet miettimään jotain. Vähän sama juttu kun kuunnellessa vaikka Tech N9nen tuotantoa, loistavaa "viihdettä", hienoja lyriikoita mutta ihan tosissaan niitä on vaikea ottaa.
Tosin tässäkään tapauksessa ei voi taas ihan varma olla että trollaako @Kirjoittelija jälleen vain aikansa kuluksi, vai ovatko nämä ihan todellisia ajatuksia?

No sanotaan vaikka niin että minä en päivystä milloin jonkun ug-artistin lätty putoaa kaupan hyllyille ja tule sitten kertomaan miten aivotonta paskaa artisti on, miten retardit fanit sillä on ja miten se ei ole taidetta.
No et.
Sinä odotat koska Cheekin uusi sinkku putoaa radion soittolistoille ja tulet sitten kertomaan miten sitä on väärin arvosteltu sekä siinä sivussa lyttäät muiden musiikkimieltymykset ja kerrot sarkastisen hassulla tavallasi kuinka ugpaska on paskaa, se uusi chiikki on paskaa, sekä kirsikkana kakun päälle sen että näiden ugpaska-paskojen mielipiteet ovat vääriä. Ja paskoja.
 
Enpä ole ikinä tajunnut että näinkin voi tietysti käydä. Jotenkin itselle vain ollut hirvittävän vaikeeta suhtautua noihin Cheekin juttuihin ns. niin tosissaan että ne olisi ihan oikeasti laittaneet miettimään jotain.

Mielenkiintoista Cheekin musiikista tekee minusta se, että se vetää Olympiastadionin täyteen. Kyllä minusta on ihan jännä pohtia, että mikä ihmisiä siinä viehättää. Olisi esim. kiva tietää, että millaisista sosioekonomisista taustoista Cheekin yleisö tulee. Kuinka paljon siellä on keskiluokkaisia teinejä, joille Jaren luksuselämä on kaukaista haavetta, ja kuinka paljon on lähiöiden vuokramurjujen teinejä, joille Jaren luksuselämä on AIVAN HELVETIN kaukausta haavetta. Entä saako joku näistä teineistä Jaren musiikista kenties sellaisen kimmokkeen ja inspiraatioruiskeen, että perustaa firman ja hankkii itselleen ne samat penthouset ja ferrarit.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Noh, näin nopealla kuuntelulla tällä Alpha Omega-levyllä on hetkensä.
Ehkä näin tapahtuu kappaleissa: Makee ja selkee, Jos sä haluut.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Kerrohan toki miksi paskaa ja miksi paskempaa kuin Cheek?

Öööö, Krison 3 minsan biisin taustan on joku kyhännyt minuutissa, eikä itse biisin esittämiseenkään ole sattunut mukaan yhtään musikaalista tyyppiä. Riimit on paskoja ja sisältö täysin yhdentekevää. Biisissä ei ole niin minkäänlaista koukkua. Lähinnä fiilikseksi jää, että joku on tehnyt paskan taustanauhan ja kokeillut kuinka nopeasti pystyy puhumaan sen päälle. Ei vaan uppoa.

Cheekillä on paremmat biisit (niissä on joku koukku sentään), eikä sen riimit ainakaan noille häviä. Sisältö nyt on pääosin paskaa (kuten noin 99% musiikkia yleensäkin), mutta ei se tossa kyllä yhtään parempaa ole.

Kerro ihmeessä mikä tuosta tekee hyvää?
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Öööö, Krison 3 minsan biisin taustan on joku kyhännyt minuutissa, eikä itse biisin esittämiseenkään ole sattunut mukaan yhtään musikaalista tyyppiä. Riimit on paskoja ja sisältö täysin yhdentekevää. Biisissä ei ole niin minkäänlaista koukkua. Lähinnä fiilikseksi jää, että joku on tehnyt paskan taustanauhan ja kokeillut kuinka nopeasti pystyy puhumaan sen päälle. Ei vaan uppoa.

Cheekillä on paremmat biisit (niissä on joku koukku sentään), eikä sen riimit ainakaan noille häviä. Sisältö nyt on pääosin paskaa (kuten noin 99% musiikkia yleensäkin), mutta ei se tossa kyllä yhtään parempaa ole.

Kerro ihmeessä mikä tuosta tekee hyvää?
No omaan makuun Krison flow on paljon parempi kuin Cheekin. Sisällöllisesti mennään toki huumoripohjalla. Taustan jäbä on ite duunannu, eikä huono ollenkaan, vaikka ei miehen paras olekkaan. Aivovuodon biisissä sen sijaan biitit on hemmetin hyviä ja Jodarok räppää hyvin päälle. Mitään koukkuja kertseissä on turha odottaakkaan. Siis räppäreiden flow ja omaan makuun lyriikat iskee, sekä biitit myös.

Lisäämpä vielä muutaman kappaleen tähän loppuun huvikseen, niin voit kommentoida mitä näistä olet mieltä.

Ameeba - Miehuuskoe - YouTube
Gettomasa - Missä Oot Poika feat. Kemmuru - YouTube
Are - Canibus Status (video) - YouTube
Haamu - Tuuliajolla - YouTube
JXO X MV$K - VÄLIKOHTAUS - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös