Suomi rap

  • 776 408
  • 3 830
Miten noihin levymyyntilukuihin muuten vaikuttaa se, että kun joku puskee levyn markkinoille Idols-voittajan statuksella, niin kaupat tekevät ko. platasta mittavia ennakkotilauksia? Lasketaanko ne levyt myyntilukuihin, vaikka ne jäisivät kaupoille käsiin, vai pitääkö ne saada kaupaksi vaikka sitten 20 sentillä, jotta myyntitilastot kaunistuvat?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Loistava argumentti! Jotenkin tietysti voisi kuvitella, että ohjelma jossa kuluttaja äänestetään omaa suosikkia -> suosikki päässyt pitkälle -> ostetaan suosikin levy siinä hypessä, niin tällaisen artistin pitäisi myydä aika paljon. On aivan eriasia täysin ilman nimeä, 10 viikon TV-aikaa ja pärstää jokapuolella myydä 14 000 levyä kuin tällaisella hypellä 50 000 levyä.

"Niin, erona vain on se, että näillä Idols-voittajilla ei ole mitään levyä koskaan ollutkaan tai levy on ollut täysi floppi kun taas Asa oli jo tehnyt kyseiselle levy-yhtiölle levyn joka oli keikkunut viikkoja myyntilistojen kärkipäässä ja myynyt todella hyvin."

Tuollaisen tekstin jälkeen on turha yrittää kiemurrella karkuun. Sinä höpötit Idols-voittajat täysiksi flopeiksi ja Asan myyntimenestykseksi. Minulle on täysin selvää mikä on markkinoinnin, kovan promoamisen sekä ruutuajan merkitys levyn kaupalliselle menestykselle. Siitä ei ollut nyt kyse.

Tämä tästä. Punon vielä parin videon avulla köydet yhteen suomirapin ja Idolsin välillä. Kauniisti sanottuna ko. kundit eivät kovin suurta palvelusta tee suomirapille näillä seteillä. Ensimmäinen video on koelaulutilanteesta ja toinen video kappaleesta, jonka herra esitti myös koelaulutilanteessa. Mitä mieltä muut ovat näistä?

Riku Kyöperi - Idols Suomi 2013: Alkukarsinnat! - YouTube

Joma - Lähikaupan Tyttö (Virallinen musiikkivideo) - YouTube

Linkit vievät youtubeen.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Voisiko tämän keskustelun palauttaa taas suomalaisen räpin ympärille. Cheekille voisi faneille avata oman threadin kuten täällä on muutkin idoleilleen tehnyt. Mä en tajua miten tästä on vieläkin täysin aivoton keskustelu käynnissä ja se pilaa koko threadin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voisiko tämän keskustelun palauttaa taas suomalaisen räpin ympärille. Cheekille voisi faneille avata oman threadin kuten täällä on muutkin idoleilleen tehnyt. Mä en tajua miten tästä on vieläkin täysin aivoton keskustelu käynnissä ja se pilaa koko threadin.

Kyllä mun mielestä Cheek on kuitenkin räppäri, vaikka hänen biiseissään on enemmän varianssia: joissakin räbäytystä enemmän, toisissa biiseissä vähemmän.

Ja siis siinä mielessä kuuluu ehdottomasti tähän ketjuun.

Se on eri asia, mikäli joku ei tykkää Cheekin tai vaikkapa Uniikin tekemästä "kaupallisesta" bilemusasta, versus nämä "kantaa ottavat" artistit.
 
Se on eri asia, mikäli joku ei tykkää Cheekin tai vaikkapa Uniikin tekemästä "kaupallisesta" bilemusasta, versus nämä "kantaa ottavat" artistit.

On muuten aika mielenkiintoista, että Asa tuomitsee omaan napaan tuijottavat "minä, meitsi ja mä" -räppärit kovin voimakkaasti, mutta miehen omalla debyytillä kävi silti vierailemassa Iso "meitsi vallottaa televisION ja radION ja ottaa ykköspositION ja saletisti heruu, heruu" H.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Eikä tuossa mun mielestä kovin pahasti tuomita ketään, puhuu vain eri suuntauksista.

On kuitenkin täysin eri asia jutella musiikillisista linjauksista kuin tuomita muka faktana toisen lähtökohtaisia motiiveja tehdä musiikkia. Tämä pätee Asaan kuten myös tähänkin ketjuun. Toisen puolesta ei pidä jauhaa paskaa ellei ole kiistämätöntä faktaa väitteiden tueksi.

Tähän väliin kuitenkin välillä räppiäkin. Rekamia olen tseikkaillut ja kyllähän tuota ulosantia on suotavaa digailla sisällöstä riippumatta. Linkki vie jälleen youtubeen.

Rekami - Kioski (Video) - YouTube
 

trap

Jäsen
Voisiko tämän keskustelun palauttaa taas suomalaisen räpin ympärille. Cheekille voisi faneille avata oman threadin kuten täällä on muutkin idoleilleen tehnyt. Mä en tajua miten tästä on vieläkin täysin aivoton keskustelu käynnissä ja se pilaa koko threadin.

Ei lisättävää. Mennyt ihan hirveäksi ketjun lukeminen - tai ei tätä oikeastaan voi enää edes lukea, kun Cheekin fanipojat vänkää täysin turhanpäiväisistä asioista.
 
ei tätä oikeastaan voi enää edes lukea, kun Cheekin fanipojat vänkää täysin turhanpäiväisistä asioista.

Voisitko nimetä tästä ketjusta vaikka yhden Cheekin fanipojan? Itse ehdin jo todeta muutama viesti sitten, että Cheekin musa on mielestäni hirveää sontaa, ja uskon ainakin nimimerkin ZayWest olevan tästä kanssani pitkälti samaa mieltä.

Tota, Asahan on alkuperäisiä Rähinän jäseniä, samaa kaveriporukkaa.

Ja näin Asa Hesarin artikkelissa toteaa:

– Tietyillä artisteilla kaupallinen menestymisenhimo tuntuu painavan kynässä jo silloin kun lauluja kirjoitetaan. ”Muille todistelu”, leveily ja uhoaminen sanoituksissa heijastaa minäkuvan-epävarmuutta, sanoman puutetta tai jotain markkinalähtöistä barbaarisuutta, Asa miettii.

Esim. Fintelligensin musiikki on pääosin juuri tuota leveilyä ja uhoamista. Herää kysymys, että jos Asa itse on niin eri levelillä kuin "meitsi on voittamatooon ja pesää tulee ovista ja ikkunoista" -keulijat, niin miksi hän sitten hengaa samassa kaveriporukassa niiden markkinalähtöisten barbaarien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Joo, aivan kamalaa. Suomi rap -ketjussa keskutellaan suomalaisesta räppäristä ja ketju on aivan pilalla. En ymmärrä miten vaikeaa on vain sivuuttaa noita Cheekiä koskevia viestejä. Silti monen tuntuu olevan pakko aina kommentoida niihinkin jotain, vaikka ei muka kiinnosta. Mielensäpahoittajat vauhdissa.

Tollanen häilyy jo itsemoderoinnin rajoilla, jos joku tulee kertomaan kenestä räppäristä täällä saa kirjoittaa ja mitä täällä saa kirjoittaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Cheekin uuden levyn sinkun timantit on ikuisia haukuin aikalailla täysin pystyyn. Olen myös moneen kertaan ilmaissut miehen toistavan itseään teemoissaan. Pidän hänen tekniikastaan, mutta niin pidän monista muistakin juuri samoista syistä. Ilmeisesti olen Cheekin fanipoika kun en niele turhaa kuraa missä faktoina kerrotaan kaupallisen artistin motiiveista tehdä musiikkia.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Joo, aivan kamalaa. Suomi rap -ketjussa keskutellaan suomalaisesta räppäristä ja ketju on aivan pilalla. En ymmärrä miten vaikeaa on vain sivuuttaa noita Cheekiä koskevia viestejä.

Keskustellaan? Tämä on ollut täysin turhanpäiväistä kikkelimiekkailua ja sillä hyvä. Luuleeko tässä joku voittavansa jonkun vitun palkinnon? Jonkun mielestä Cheek toimii ja toisen mielestä ei. Sopiiko tämä nyt varmasti kaikille?
 

Lämpö

Jäsen
Esim. Fintelligensin musiikki on pääosin juuri tuota leveilyä ja uhoamista. Herää kysymys, että jos Asa itse on niin eri levelillä kuin "meitsi on voittamatooon ja pesää tulee ovista ja ikkunoista" -keulijat, niin miksi hän sitten hengaa samassa kaveriporukassa niiden markkinalähtöisten barbaarien kanssa.

Siitä kun Iso H esiintyi Punainen tiili -levyllä on kuitenkin 12 vuotta aikaa. Ja kun viimeksi Fintelligens ja Asa teki yhteistyötä Asan akl-albumilla, biisissä puhuttiin siitä kuinka mummula on tärkeä paikka. Ei turhan paljon keulimista ainakaan siinä kappaleessa, mielestäni.
 
Siitä kun Iso H esiintyi Punainen tiili -levyllä on kuitenkin 12 vuotta aikaa. Ja kun viimeksi Fintelligens ja Asa teki yhteistyötä Asan akl-albumilla, biisissä puhuttiin siitä kuinka mummula on tärkeä paikka. Ei turhan paljon keulimista ainakaan siinä kappaleessa, mielestäni.

Oma mielikuvani Fintelligensistä tosiaan perustuu vain hittibiiseihin, koska ne eivät anna mitään kiihoketta perehtyä orkesteriin albumikokonaisuuksien tasolla. YouTuben ja Wikipedian avulla etsin bändin viime vuosien suurimpia hittejä, ja sieltä nousivat ensimmäisenä esiin sellaiset kappaleet kuin Mikä boogie, En vaihtais päivääkään ja Mun tie tai maantie. Jos uskomme siihen Asan teoriaan, että raivoisa omakehu musiikin kantavana teemana kertoo epävarmasta minäkuvasta, niin Fintelligensillä ei siinä suhteessa asiat ole mainittavasti paremmin kuin Cheekillä.

Itse olen tässä asiassa kuitenkin Asan kanssa eri linjoilla ja uskon, että niin Cheekin kuin Fintelligensin kohdallakin jatkuva oman erinomaisuuden mainostaminen kertoo enemmän hyvästä itsetunnosta ja porvarielämän mukavuudesta kuin psyykkisistä ongelmista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse olen tässä asiassa kuitenkin Asan kanssa eri linjoilla ja uskon, että niin Cheekin kuin Fintelligensin kohdallakin jatkuva oman erinomaisuuden mainostaminen kertoo enemmän hyvästä itsetunnosta ja porvarielämän mukavuudesta kuin psyykkisistä ongelmista.

Näin se menee.

Kuten joskus aiemmin kirjoittelin, niin kyllähän jenkeissäkin suuren luokan räp-tähdillä skumppa virtaa ja bikinikissat kiehnäävät ympärillä jointteja tarjoillen.

Kyllä mun ymmärtääkseni he ovat silti viimeisen päälle räppäreitä nämä Snoop Dogit sun muut.

Tai ainakaan mä en tajua, mitä muuta he olisivat.

Suomessa Cheek on tämän sortin glamour-räbäyttäjä ja iskenyt siinä kultasuoneen. Fintelligens taas on isoimmilta hiteiltään enemmänkin sellaista poikamaista uhoa ja hauskanpitoa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Keskustellaan? Tämä on ollut täysin turhanpäiväistä kikkelimiekkailua ja sillä hyvä. Luuleeko tässä joku voittavansa jonkun vitun palkinnon? Jonkun mielestä Cheek toimii ja toisen mielestä ei. Sopiiko tämä nyt varmasti kaikille?

On jo itsessään huikeata miten olet sivusta huutelemalla kyennyt määrittämään ettei täällä tapahdu keskustelua eikä keskustelu pyöri ainakaan räpin ympärillä. Tuu nyt hei vähän avaamaan tätä.

Noin muutoin tarjoa tilalle jotain muuta aihetta keskusteluun jos noin helvetisti riepoo. Tule vaikka ensialkuun kertomaan mikä on sitä oikeata räppiä. Luulen tuossa olevan sinulle ihan riittävästi työmaata kun kovasti olet vinkunut miksei epäräppäreille tehdä omia ketjua. Itsemoderoinnista sinulle onkin jo mainittu.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
On jo itsessään huikeata miten olet sivusta huutelemalla kyennyt määrittämään ettei täällä tapahdu keskustelua eikä keskustelu pyöri ainakaan räpin ympärillä. Tuu nyt hei vähän avaamaan tätä.

Noin muutoin tarjoa tilalle jotain muuta aihetta keskusteluun jos noin helvetisti riepoo. Tule vaikka ensialkuun kertomaan mikä on sitä oikeata räppiä. Luulen tuossa olevan sinulle ihan riittävästi työmaata kun kovasti olet vinkunut miksei epäräppäreille tehdä omia ketjua. Itsemoderoinnista sinulle onkin jo mainittu.


Mistä vitun itsemoderoinnista? Ehdotin Cheekille omaa threadia. Sekö on itsemoderointia? Kukahan siitä minulle on maininnut? Ei vaan kiinnosta lukea saatana sivukaupalla jonkun poraamista siitä, että toisen mielestä Cheek on kaupallista paskaa. Tai sitä, että jonkun mielestä Asa myy niin huonosti, koska on vaan niin paskaa musiikkia. Eikö jumalauta tota nyt voi lopettaa?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mistä vitun itsemoderoinnista? Ehdotin Cheekille omaa threadia. Sekö on itsemoderointia? Kukahan siitä minulle on maininnut? Ei vaan kiinnosta lukea saatana sivukaupalla jonkun poraamista siitä, että toisen mielestä Cheek on kaupallista paskaa. Tai sitä, että jonkun mielestä Asa myy niin huonosti, koska on vaan niin paskaa musiikkia. Eikö jumalauta tota nyt voi lopettaa?

Nimimerkki Kari Runk edellisellä sivulla viittasi varmastikin sinuun(viimeisin kommenttisi pyyntö tehdä oma ketju Cheekille ja siirtyä puhumaan räpistä) ja varmasti moniin muihinkin jotka tulevat itkemään ettei nyt vaikkapa Cheekistä saisi keskustella täällä, koska se ei ole räppiä. Kun joku tulee faktapohjalta kertomaan mikä on oikeaa räppiä ja mikä ei, perustetaan Cheekille varmasti oma ketju ellei hän osu rap-kriteereihin.

Sinä voit aivan hyvin viedä tämän keskustelun uusille urille kuten jo sanoinkin. Herätä keskustelua räpistä jos haluat tavata täällä muunkin tyylistä juttua. Minä olen valmis puhumaan kaikesta tähän tyyliin liittyvästä. Nyt vain pinnalla on ollut tämä muka totuuksien riemujuhla kertoa toisen motiiveista tehdä musiikkia. Pienenä ekstrana mainittava että Cheekin nimeä eniten käyttävät ovat juuri nämä heitteripojat. Minun motiivini on jo pitkän aikaa ollut kritisoida kaupallisesti menestyvän musiikin demonisointia. Ei vain yksilöllisesti vaikka meiltä genren "kultapoika" löytyykin.

Ole sinä tienraivaaja ja vie keskustelu aiheeseen josta haluat puhua.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Määrittäkää mikä on hyvä träkki/ Määrittäkää mikä on yhä räppii/ Tykitelkää niin että muilta menee kynät säppiin/ Silloin kaupalliset pellet voi kuilun reunalta alas hypätäkkin/

Jokaiselta Cheekistä itkijältä toivon nyt otetta tähän ketjuun. Suomi on täynnä erilaista sekä keskustelua herättävää räppiä. Toivon tämän ketjun saavan uutta ja ennenkaikkea erilaista meininkiä. Emme mielestäni ole aihealueella missä itseisarvo on joko vihata tai rakastaa. Ei anneta yhden aihealueen raiskata koko ketjua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Suomi on täynnä erilaista sekä keskustelua herättävää räppiä...

Cheekistä vielä, että kova on miehellä tahti. Päivän iltapulu tietää kertoa, että mies on saavuttanut jopa hieman uskomattomalta kuulostavaa menestystä Suomen virallisilla listoilla:

Suomen virallisen sinkkulista top20:ssä on tällä hetkellä peräti yhdeksän Cheekin biisiä.

En itsekään välitä Cheekin musiikista noin muuten, vaikka se nostattaa kyllä tanssifiiliksiä hyvän baari-illan ollessa kyseessä. Naisethan rakastavat näitä hänen biisejään ja ryntäävät sheikkaamaan tanssilavalle.

Tietty ihmetys nyt on joka tapauksessa päällä, että noin kovaa maniaa Cheek onnistuu aiheuttamaan.

ps. täytyy sanoa, että tämä Vain elämää- ohjelmaan osallistuminen oli Cheekille kyllä täysosuma ja nosti hänen tunnettuuttaan. Tiedän pari mimmiä, jotka olivat katsomassa niitä miehen keikkoja Nordiksella, mutta heidän äitinsäkin halusivat mukaan, kun olivat nähneet Cheekiä juuri tuossa tv-ohjelmassa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tiedän pari mimmiä, jotka olivat katsomassa niitä miehen keikkoja Nordiksella, mutta heidän äitinsäkin halusivat mukaan, kun olivat nähneet Cheekiä juuri tuossa tv-ohjelmassa.
Jos räp-artistista pitävät äidit ja tyttäret, voi suoraan sanoa, että sillä ei ole minulle mitään annettavaa.

Joskus sattui silmään, että Kimmo Huusko ja Jare Tiihonen olivat molemmat tehneet biisin nimeltä "Kaikki hyvin". Suomiräpin kahden tyylilajin erot tulevat aika makeasti eroon noissa biiseissä. Mainittakoon, että subjektiivisena mielipiteenäni toinen versio on iso kasa paskaa ja toinen yksi lajityypin helmistä lyriikoiltaan ja yleisfiilikseltään.

Jare: Cheek - Kaikki Hyvin Ft. Lord Est + Lyrics - YouTube
Kimmo: Pohjolan Molli feat. Pyhimys - Kaikki hyvin - YouTube
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tommishockin levy Legenda Langen ilmestyi tänään. Jos piti Ruger Hauerin viimeisimmästä, tämäkin antaa varmasti jotain. Parilla kuuntelulla parhaalta biisiltä tuntuu ennakkoon vuodettu Tommishock - Mitä muuta - YouTube

Doupeimmat Jumala seivaa / en olis niin varma, ku en sulata skeidaa

Word.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Spektikin tiputtaa jälleen jotain enemmän tai vähemmän muka hassua. Paha tästä oikein sanoa juuta tai jaata. Linkki vie youtubeen.

Spekti: Vinkkii DJ:lle - YouTube

Saa nähdä miten kauan Cheekin annetaan "raiskata" suomiräppiä kun piakkoin ilmestyy Gasellienkin uusi. Valta vaihtuu.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tykkäsin siitä Bullen edellisestä levystä, mikä sen nimi sitten olikaan. Mielestäni kyseinen rytmimuusikko on varsin mieluisaa kuunneltavaa. Tiputtelu on nopeaa, mutta riittävän selvästi artikuloitua, jotta minullekin aukenee. Tämä uusi biisi varsin hyvänä esimerkkinä tuosta:

Bulle - Maailma on mun - YouTube
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös