Suomi rap

  • 776 334
  • 3 830

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Edit2: ja voin kuvitella kuinka turhauttavaa se on tyypille joka ajattelee että räp on se genre jostain mikä ei muutu ja sitten minunlaiseni tulevat ja sanovat mitä se on. Ei selityksiä, alkup.setti on varmasti ollut erilaista ym...

rautakansleri puhuu tässä kyllä ihan asiaa. Rap-musiikki on varmaankin muuttunut niistä alkuajoista ja menestyksen ja suosion myötä kaupallistunutkin.

Se, ettei Cheek täytä kaikkien nostalgisten hiphop-haikailijoiden omia kriteereitä, ei tee siitä yhtään sen vähempää rap-musiikkia. Sama pätee suurimpaan osaan näistä Rähinän artisteista sun muista.

wikipedian määritelmä Rap-musiikille on seuraava:

Rap eli hip hop -musiikki on 1970-luvulla New Yorkissa afroamerikkalaisten ja latinalaisamerikkalaisten keskuudessa syntynyt populaarimusiikin tyyli, joka on kehittynyt lähinnä soulin ja funkin pohjalta. Hip hopille on tunnusomaista loppusoinnullinen ja rytminen puhelaulu eli räppäys (engl. rapping) sekä toisten kappaleiden lainaaminen eli samplaaminen (engl. sampling).

Ilman sarvia ja hampaita: Cheek ja kumppanit täyttävät kyllä nämä Rap-musiikin määritelmät.

edit. hidas
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Cheek on räppiä, koska se täyttää pääpiirteissään sen musiikin tunnusmerkit, mutta jos suomalaiset nuoret räppää omista ongelmistaan yhdysvaltalaisten esikuvien ja edeltäjiensä tapaan, niin sille voi nauraa ja pitää sitä nolona?
 

Gemondo

Jäsen
Wikipedia määrittelee räpin näin: Rap eli hip hop -musiikki on 1970-luvulla New Yorkissa afroamerikkalaisten ja latinalaisamerikkalaisten keskuudessa syntynyt populaarimusiikin tyyli... ...Hip hopille on tunnusomaista loppusoinnullinen ja rytminen puhelaulu eli räppäys (engl. rapping)...
Leikkasin pienen pätkän..

Hiphop-musiikkigenreä ei oikeastaan ole olemassakaan, hiphopkulttuuri sen sijaan pitää sisällään neljä elementtiä: MC(ing), DJ(ing), breakdance ja graffiti, näistä MC & DJ tai vain toinen saavat aikaan rapmusiikkia, joka täten siis on minun näkemykseni mukaan aika vahvasti sidoksissa hiphopkulttuuriin. Se on sitten aivan toinen juttu onko Cheek tai vaikka Justin Timberlake, vai niitä nyt jenkeissä oli, onnistunut muuttamaan jo koko hiphopkulttuurin? Minun näkemykseni mukaan ei.
Asian on joskus ammoisina aikoina joku viisas mies kiteyttänyt näin: Rap on musiikkia, hiphop on elämäntapa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Cheek on räppiä, koska se täyttää pääpiirteissään sen musiikin tunnusmerkit, mutta jos suomalaiset nuoret räppää omista ongelmistaan yhdysvaltalaisten esikuvien ja edeltäjiensä tapaan, niin sille voi nauraa ja pitää sitä nolona?

Mielestäni nyt yrität kääntää ympäri koko tällä palstalla ja erityisesti julkisuudessa (jopa ministeri Arhinmäen toimesta) käytyä keskustelua.

Ymmärtääkseni esim Cheek ei ole kommentoinut kateellisten ihmisten kommentteja, muuta kuin symbolisesti sillä "Vihaajat vihaa"-biisillään.

Sen sijaan harva se päivä saa lukea siitä sun tästä kaukoröyhkästä, paavoarhinmäestä, wannabegangstasta, jonka mukaan Cheek on paskaa.

Tällä palstalla sitten on täysin normaalisti esitetty myös vastakkaisia mielipiteitä ja ihmetelty näiden avautujien motiiveita.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Melkein kaikki onkin tästä jo sanottu eikä itselläni ole paljoa lisättävää. Pahoittelut omista ääliömäisyyksistäni.

Melodiset biitit sekä laulupainotteiset kertosäkeet vievät kyllä Cheekiä popimpaan suuntaan, mutta tämä ei vielä riitä lokeroimaan häntä täysipäiväiseksi poppariksi. Melkoista luovuutta saa käyttää jos pystyy tarinoimaan hänet kokonaan ulos räppilokerosta. Tältä pohjalta voisin kirkkain silmin kertoa miten Danny O'Donoghue ja vaikkapa Sanni Kurkisuo ovat pääasiassa räppäreitä.

Miksi Cheek muuten aiheuttaa nakertamista kerta hän ei selkeästi monenkaan mielestä ole räppiä? Eikös tällöin esim. allekirjoittaneen viestit voi passata täysin ja keskustella siitä oikeasta räpistä? Itse kommentoin häntä valitettavasti tässä ketjussa, koska heikohko käsitykseni musiikista ei pysty siirtämään häntä puhtaasti toiseen lokeroon.

Asiasta kuudenteen. Tuli eilen nähtyä näköradiossa tuo Musta Barbaari ja kundi vaikutti kohtuu vangitsevalta ja asialliselta tapaukselta. Tuostako leivotaan hetkellisesti uusi "jvg-ilmiö"?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mielestäni nyt yrität kääntää ympäri koko tällä palstalla ja erityisesti julkisuudessa (jopa ministeri Arhinmäen toimesta) käytyä keskustelua.

Ymmärtääkseni esim Cheek ei ole kommentoinut kateellisten ihmisten kommentteja, muuta kuin symbolisesti sillä "Vihaajat vihaa"-biisillään.

Sen sijaan harva se päivä saa lukea siitä sun tästä kaukoröyhkästä, paavoarhinmäestä, wannabegangstasta, jonka mukaan Cheek on paskaa.

Tällä palstalla sitten on täysin normaalisti esitetty myös vastakkaisia mielipiteitä ja ihmetelty näiden avautujien motiiveita.

Eihän tuossa mitään ympäri käännetty. Noinhan se juuri meni, että suomalainen on feikki kun se tekee gangstaräppiä, koska suomessa kaikilla on kaikki hyvin eikä täällä ole edes gettoja äXdee.

Itseäni ei liioin hetkauta tuollainen mielipide, koska se kertoo paljon enemmän lausujasta kuin suomesta tai räpistä.

Mikä siinä on ongelmana, että joku pitää Cheekiä paskana? Mun mielestä Burzum on helvetin hyvää musiikkia, mutta kyllä mä ymmärrän ettei se kaikille sovi. En jaksaisi vetästä palkokasveja nenään vaikka joku asettaisi kyseenalaiseksi koko Burzumin musiikillisuuden.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Itse olen jostain syystä välttynyt Cheekiltä lähes kokonaan. Mutta mitä tulee poppiin, räppiin ja yhdentekeviin sanoihin, niin kyllä Jurassic 5:n Concrete schoolyard tai Rappin' 4 Tayn Playaz Club on mun korviin ihan samaa poppia, mitä on Rudin ja Koiran Amerikan kotka liitää ja mitä Cheekin mainostetaan tekevän. Ainut vaan, että Cheekiä en nyt saa soimaan päähäni, josta voisi päätellä, että se ei osaa tehdä hyvää poppia.

Itse kuuntelen vain poppia, mutta mua ei haittaa, jos se on puhemusiikkia.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Eihän tuossa mitään ympäri käännetty. Noinhan se juuri meni, että suomalainen on feikki kun se tekee gangstaräppiä, koska suomessa kaikilla on kaikki hyvin eikä täällä ole edes gettoja äXdee.

Itseäni ei liioin hetkauta tuollainen mielipide, koska se kertoo paljon enemmän lausujasta kuin suomesta tai räpistä. ..

Ei hetkauta, mutta monta sivua siitä on jauhettu. Ei ole olemassa suomalaista gangstaräppiä, masennusräppiä taas on.

Mikä siinä on ongelmana, että joku pitää Cheekiä paskana? Mun mielestä Burzum on helvetin hyvää musiikkia, mutta kyllä mä ymmärrän ettei se kaikille sovi.

Mikä burzum? Jos tietäsin genren voisin sanoa että ei se ole sitä genreä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ei hetkauta, mutta monta sivua siitä on jauhettu. Ei ole olemassa suomalaista gangstaräppiä, masennusräppiä taas on.



Mikä burzum? Jos tietäsin genren voisin sanoa että ei se ole sitä genreä.

Että joo. Nyt viimeistään varmistuin siitä, että ainoa antisi tähän keskusteluun on provosointi. Vastesedes ignorella voin välttyä ajatuksiltasi ja kun se ei edes maksa mitään niin otan käyttöön.

Burzum - Dunkelheit - YouTube
Linkki kaikille jotka ei tunne Burzumia.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Että joo. Nyt viimeistään varmistuin siitä, että ainoa antisi tähän keskusteluun on provosointi. Vastesedes ignorella voin välttyä ajatuksiltasi ja kun se ei edes maksa mitään niin otan käyttöön.

Burzum - Dunkelheit - YouTube
Linkki kaikille jotka ei tunne Burzumia.

Kyllä! Kaikessa depressiivisyydessään upea teos. Filosofem löytyy hyllystä, kuten kyseisen artistin kaikki muutkin teokset tähän asti: http://en.wikipedia.org/wiki/Hliðskjálf_(album)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitäs mieltä palstan puristit muuten ovat tästä Mustasta Barbaarista ja heidän ekasta sinkustaan (jo yli 500 000 katsomiskertaa youtubessa) Salil eka salil vika?

YLEkin jo uutisoi aiheesta, eikä vähiten siksi, että kyseessä siis tummaihoinen porukka, jotka käyttävät paljon muun muassa sanaa "neekeri" sanoituksissaan.

Positiivisia kommentteja on ollut, että tämä on tätä gangsta räppiä, jota Suomi on kaivannutkin, James Nikander kertoo.


linkki YLEn juttuun:Musta Barbaari provosoi neekeri-sanaa viljelevillä sanoituksillaan | Yle Uutiset | yle.fi
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mitäs mieltä palstan puristit muuten ovat tästä Mustasta Barbaarista ja heidän ekasta sinkustaan (jo yli 500 000 katsomiskertaa youtubessa) Salil eka salil vika?

YLEkin jo uutisoi aiheesta, eikä vähiten siksi, että kyseessä siis tummaihoinen porukka, jotka käyttävät paljon muun muassa sanaa "neekeri" sanoituksissaan.

Positiivisia kommentteja on ollut, että tämä on tätä gangsta räppiä, jota Suomi on kaivannutkin, James Nikander kertoo.

Itse aiemmin kehuin ko. hahmon persoonaa näköradiosta nähdyn perusteella. Tuotanto tietenkin kuraa jos tekstit tosiaan haamukirjoitetaan Rudin toimesta. "N-sanan" suhteen en ota mitään kantaa. Tämän kuvion tajuaa ne ketkä sen tajuaa. Ei yllätä jos mediaa vedellään tämän aiheen tiimoilta kuivana sinne tuttuun ja turvalliseen.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Suomen hiphop-skenessä on kaksi hahmoa yli muiden, ensimmäinen on RPK, eli RoopeK, eli Koksukoo, eli eli rumpukone, eli Rrimöykk ja niin edelleen. Mitä tulee tuottamiseen tai räppeihin, niin tämä jätkä puskee puhdasta audiokultaa. Kaikki projektit silkkaa timanttia Ceebroista Eevil Stööhön, puhumattakaan kaikista ei-niin rap-projekteista. Julma-Henrinkin RPK vei todella nextille levelille ja Eurocrack hipoo neroutta.

Toinen hahmo on DJ Kridlokk eli Khid eli Kridmanne eli Dead kidd. Sama, käsittämättömän kova tuottaja ja räppityylit suvereenit. Paperi T & Khid-EP yksi vuoden kovimpia julkaisuja, ja mitä olen livenä tulevaa matskua kuullut, niin kimppalevy RPK:n kanssa tulee olemaan järjettömän kova. Todellinen lyyrikko.

Tosin näiden sanominen täällä ääneen on kuin antaisi helmiä sioille, mitä nyt olen tätä ketjua lukenut.
 

ditrim

Jäsen
Eilen tuli ostettua Polarsoulin uusi levy, pystyn suosittelemaan jo yhden kuuntelukerran perusteella ja uskon että levyltä löytyy melkein jokaiselle jotakin

"Jokaiselle jotakin on ei mitään kellekään" Vitsi vitsi.

Perjantaina Ruger Hauerin keikalla Pyhimys paljasti, että heidän kolmannen levyn tuottaa Huge L. Toivottavasti uusi matsku on yhtä hyvää kuin ekalla Se syvenee syksyllä -albumilla, joka oli myös Huge L:n tuottamaa.

Jostain kuulin, että Skandaali olisi tekemässä uutta levyä. Toivottavasti hullu bodaaminen ei ole vienyt miehen sanallisia lahjoja mennessään.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä tää stadin revityin laku, still alive nigga hahmo on hyvin koominen, hauska, kekseliäs ja hyvin toteutettu vaikkakin vissiin ihan puhdas vahinko, että tälläisen suosion sai. Toivottavasti tekee lisää musaa. Salil eka, salil vika on loistava raita! Ja ne episodit mahtavaa matskua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Toivottavasti tekee lisää musaa...

Varmasti tekee, mutta on kyllä useammassa haastiksessa sanonut, että tärkeintä on treenaaminen ja siihen ensi vuoden kehonrakennus-skabaan osallistuminen. Musa tulee sitten tokana asiana, muttei ole tosiaan tällä hetkellä niin tärkeää.
 

Gemondo

Jäsen
Varmasti tekee, mutta on kyllä useammassa haastiksessa sanonut, että tärkeintä on treenaaminen ja siihen ensi vuoden kehonrakennus-skabaan osallistuminen. Musa tulee sitten tokana asiana, muttei ole tosiaan tällä hetkellä niin tärkeää.
Enpä olisi noin varma että tekee. MuBa oli eilen 45minuuttia ohjelmassa ja sanoi siinä että ei tiedä tekeekö enää uusia biisejä. Tämä nigabiisi oli kaverin ensimmäinen biisi ja sekin Rudin "idea", eli taitaa olla alusta loppuun Rudin ja musiikkivideon ohjaajan (joka oli halunnut siihen sen toisen jäbän mukaan) käsialaa, pois lukien itse biisin esitys. En siis laittaisi pennosiani likoon sen puolesta että uutta musiikkia olisi tulossa. Mainitsi myös että katsotaan mitä MB alkaa seuraavaksi faneilleen tekemään ja puhui jotain jostain leffasta tai tv-sarjasta.
Katsokaa itse Katsomosta jos kiinnostaa, MB:n osuus on aivan ohjelman lopussa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tämä nigabiisi oli kaverin ensimmäinen biisi ja sekin Rudin "idea", eli taitaa olla alusta loppuun Rudin ja musiikkivideon ohjaajan (joka oli halunnut siihen sen toisen jäbän mukaan) käsialaa, pois lukien itse biisin esitys.

Tässä kohtaa on varmasti enemmän kuin viisasta jättää homma yhden hitin ihmeeksi ja takaportti raolleen mahdollisen uuden musan suhteen. Salilla hikoilun ja voitettujen skabojen jälkeen sitten treenaamaan kynän käyttöä jne.

Toki tämän skidin haipin keskellä Rudi ja kumppanit voisivat väsätä hätäisesti levyn kasaan ja saada sille menestystäkin. Toisaalta tuo niggaläppäkään ei loputtomasti kanna ja muuttuukin jossain vaiheessa huutoäänestykseksi "vitun oivaltavaa" -kommenttien kaikuessa. Ihan hauska juttu tähän hetkeen ja Chapellet on selkeästi katsottu.
 

Gemondo

Jäsen
Tuli muuten tuosta Barbaarista vielä mieleen että sehän on Aksim joka laulaa tuon kertsin, mutta missään ei taida lukea Salil eka, salil vika feat. Aksim? Korjatkaa jos olen väärässä.
 

Lämpö

Jäsen
Tuli muuten tuosta Barbaarista vielä mieleen että sehän on Aksim joka laulaa tuon kertsin, mutta missään ei taida lukea Salil eka, salil vika feat. Aksim? Korjatkaa jos olen väärässä.

Ei pahemmin ainakaan. Levy-yhtiön tiedotteessa mainitaan kyllä. Ja videollahan Aksim heiluu aika näkyvästi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä yrittänyt sunnuntain ratoksi löytää uutta kuunneltavaa ja pitää myöntää, että mikserin Top 40 -listan ykkösenä ollut Talonpoika Lalli - Kaamosta Karkhuun feat. Timopistooli kuulosti hyvältä. En nyt osaa puristien mielipiteitä arvioida flown sun muun osalta, mutta tykkään tuosta murteesta ja biisi on aiheeltaan hauska. Toimii mulle. Toinen kuuloelimiäni miellyttänyt biisi samalta hepulta oli Paikka, jonka nimen lehet kirjottaa väärin.

Mikserin maailmasta pitää toki aina vetää vähän kotiinpäin ja mainita Terroristi, joka edelleen näköjään jaksaa keikkailla ja puskea uutta materiaalia. Tästä tykkään eniten siksi, että kyseessä on Turun ja Varissuon oma poika ja biisien sanoissa vilisee tuttuja tapahtumia, paikkoja ja ihmisiä. Ei nyt omastakaan mielestä mitään huippuräppiä, mutta kai tämä tällaisena jonkinlaisena paikallisena Gangstaräppinä menee.

Terroristi - Aikoinaan Kovaki

Tämä biisi on vielä pakko laittaa, koska kolmannessa versessä mennään hienosti Laitlan/lounaismurteen voimin, Laitilasta kun on kotoisin ko. artisti.

Terroristi - Varsinaista Suomee

"Pist klasi päähä ja kat ny oike tarkka,
se näyttäki ny kauhialt, poik valitta.
Prohtaa pehmei, katto kirkhakkisii katol,
prasu palamas, ku palamas on ladol.
Ei pirä takkii vaik mamma se ompel,
sä oot aika säsär, eli ni piru kronkel.
Hunttera hetke, sit ava taas fölipullo,
kunno kalivat pruukka kiirul suuhu sullo."


Ei voi mitään, koko elämän mutsin ja mutsin puolen suvun puheenpartta kuunnelleena tämä laittaa väkisin hymyilyttämään.

*edit*

Laitanpa vielä samalta jampalta vähän vanhemman stygen. Diggaan tästäkin biisistä ja Kansasin Dust in the Wind biisin taustana toimii hyvin.

Terroristi - Elämän sotilas feat. Ylibaine
 
Viimeksi muokattu:

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)

Sanojen perusteella artistilla on Toyota mutta nälkä on. Eikö kannattaisi käydä sossussa tai mennä töihin jotta saa sitä leipää ja voita tai sitten myydä auto? Räppäri nimi on ghettomasa, eli varmaan kovaa elämää joutuu elämään. Veikkaan kuiteskin että mies opiskelee, on opintotukea ja - lainaa, opiskelupaikka ja hyvät tulevaisuudensuunnitelmat. Äidin ja iskän luona voi käydä syömässä ja papalla mökki. Tuff life, miten se selviää täs kovas maailmas yo
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tulipahan mieleen linkittää juttu tänne, kun täälläkin on viime aikoina paljon ollut juttua räppimiesten motiiveista, tyylisuunnista ja sen sellaisesta. Ite oon sitä mieltä, että ei kaikkien tarvitse missään nimessä tehdä samanlaista musiikkia, mutta reilusti viihteen arvoilla etenevä artisti voisi reilusti myöntää, että eipä tässä kummempaa sisältöä ole. Esim. Uniikki myöntää tuossa jutussa suoraan, että viihdyttävyys on hänelle tärkeämpää, kuin kantaaottavuus.

Asakin tuossa päästetään ääneen ja ainakin mulle jäi sellainen kuva, että tämä ei paljon Tsiikkiä tai hänen tyylisiään oman navan ympärillä pyöriviä artisteja suuremmin arvosta. Mä en ota tähänkään kantaa, jotta ketjun lukuisat trollit eivät pääse tarttumaan.

Suomirap jakautui kahteen leiriin | Helsingin Uutiset
 

Covenant

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning
Suomen hiphop-skenessä on kaksi hahmoa yli muiden, ensimmäinen on RPK, eli RoopeK, eli Koksukoo, eli eli rumpukone, eli Rrimöykk ja niin edelleen. Mitä tulee tuottamiseen tai räppeihin, niin tämä jätkä puskee puhdasta audiokultaa. Kaikki projektit silkkaa timanttia Ceebroista Eevil Stööhön, puhumattakaan kaikista ei-niin rap-projekteista. Julma-Henrinkin RPK vei todella nextille levelille ja Eurocrack hipoo neroutta.

Toinen hahmo on DJ Kridlokk eli Khid eli Kridmanne eli Dead kidd. Sama, käsittämättömän kova tuottaja ja räppityylit suvereenit. Paperi T & Khid-EP yksi vuoden kovimpia julkaisuja, ja mitä olen livenä tulevaa matskua kuullut, niin kimppalevy RPK:n kanssa tulee olemaan järjettömän kova. Todellinen lyyrikko.

Tosin näiden sanominen täällä ääneen on kuin antaisi helmiä sioille, mitä nyt olen tätä ketjua lukenut.

Kridlokk on yksi omista ehdottomista suosikeista ja suurin osa Kridin tuotoksista on kuultu eikä siellä kyllä yhtään huonoa tuotosta ole, Maanalaisella soundilla on ehkä hieman keskinkertainen levy, vaikka en olekaan sitä kunnolla vielä kuunnellut. Onko Lommon UG Solo v. 3 muuten Kridlokkin tuottama? Ei kyllä kuullosta hirveästi Kridlokkin tuottamalta kuullosta, mutta jostain tälläistäkin olen lukenut. Yksi omista suosikkisuomirap -levyistä joka tapauksessa tuo.

Viitsitkö Koksukoon tuotoksista heittää pari suositusta? Stöön Fuck Vivaldi ja Eurocrackin Huume molemmat tuttuja, mutta molemmat melko keskinkertaisia levyjä, vaikka on niillä molemmilla omat valopilkkunsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös