Suomi rap

  • 780 091
  • 3 841

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
En ole näet niin vanha, etten kykenisi muistamaan näitä oman teini-iän ihastumisia ja sydänsuruja. Sen sijaan en tunne Suomesta ketään, joka olisi oikeasti joutunut elämään jossain ghetoissa...koska Suomessa sellaisia ei edes ole.

Et ole vissiin ikinä käynyt Helsingin Jakomäessä? Mä olin siellä joskus töissä ja kyllä se melkoinen ghetto oli. Ikinä en sinne muuttaisi. Jestas millaisia asuntoja niissä kerrostaloissa oli. Olis tarvinnut ottaa muutama valokuva silloin. Ei tosin ollut kännykässä kameraa vielä silloin itellä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ei sillä, että Pyhikään mikään slummien kasvatti olisi, mutta ehkä näille rautakanslereille on hieman vaikeampi samaistua malminkartanolaisiin kuin kultalusikka perseessä syntyneisiin kokkaritsiikkeihin.

Rautakanslerin putkiaivoisia kommentteja en komppaa, mutta itseni on vaikea samaistua vain vitun typeriin kirjoituksiin. Minua kummastuttaa suuresti tämä enemmän tai vähemmän kovista oloista lähteneiden tyyppien tarve ulista jostakin menestyvästä poppiräppimiehestä. Tai siitä jos joku vielä kuunteleekin häntä.

Ja jos kuuntelet vaikkapa Cheekiä, olet automaattisesti kermaperse kuten hänkin. Tähän kun ei ole olemassa mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tämä kyseinen nerous tuntuu lähes aina kumpuavan siellä pienemmissä piireissä vaikuttavilta tekijöiltä tai lähinnä heidän faneiltaan.
 
Viimeksi muokattu:

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nämä poppiräppimiehet ja -naiset EI ole räppiä nähneetkään. Toki räpistä tuttuja elementtejä biiseissä on siksi, se on lähellä räppiä, mutta onhan tämä nykyajan Suomirap 90% ihan silkkaa paskaa. Cheekillä on joitain hyviä biisejä uudemmilla albumeillakin, mutta kokonaisuutena ihan hirveää skeidaa. Jos joku tykkää niin siinähän, mutta kun kasvanut 2Pacin ja Wu-Tangin tahdissa niin onko se ihme, että ahdistaa tämä nykyinen?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainahan näin on ollut maailmalla ja tulee olemaankin jatkossakin, erilaisuus aiheuttaa närää jossain piireissä ja varsinkin menestyvä sellainen. Suomessa Cheekin menestys varsinkin nyt Vain Elämää- ohjeman jälkeen on saanut porukkaa varpailleen, se on uusi juttu täällä että hiphopilla menestytään ja siihen menestymiseen hiphopilla tarvitaan aika laaja kuulijakunta. Edellä mainitun tv-ohjelman ansiosta mummotkin tietää kuka on Cheek.

Samahan se oli 80-luvulla maailmallakin, kun LL Cool J toi nimensä mukaisesti egoistisen pullistelun hiphoppiin, haba ja naiset esiin, löysi vielä suurilukuisen kuulijakunnan, niin kaikki "aidon" räpin ystävät nostivat hirveän metelin. Mitä se aito räppi sitten oli, poliittista? Gangstaa?
Jotkut selvästi halusivat tätä "i need lovea" ja unohtamatta että kyseessä kuitenkin erittäin taitava kundi joka oli räpännyt alle 10 vuotiaasta asti.

_
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ainahan näin on ollut maailmalla ja tulee olemaankin jatkossakin, erilaisuus aiheuttaa närää jossain piireissä ja varsinkin menestyvä sellainen. Suomessa Cheekin menestys varsinkin nyt Vain Elämää- ohjeman jälkeen on saanut porukkaa varpailleen, se on uusi juttu täällä että hiphopilla menestytään ja siihen menestymiseen hiphopilla tarvitaan aika laaja kuulijakunta. Edellä mainitun tv-ohjelman ansiosta mummotkin tietää kuka on Cheek.

Samahan se oli 80-luvulla maailmallakin, kun LL Cool J toi nimensä mukaisesti egoistisen pullistelun hiphoppiin, haba ja naiset esiin, löysi vielä suurilukuisen kuulijakunnan, niin kaikki "aidon" räpin ystävät nostivat hirveän metelin. Mitä se aito räppi sitten oli, poliittista? Gangstaa?
Jotkut selvästi halusivat tätä "i need lovea" ja unohtamatta että kyseessä kuitenkin erittäin taitava kundi joka oli räpännyt alle 10 vuotiaasta asti.

_

Hyvää tekstiä. Olen oikeastaan täysin samaa mieltä. Silti kaikki jotka eivät voi sietää Cheekiä eivät ole mitään playa hatereitä (huikea sana). Esimerkiksi mun mielestä se mitä olen Cheekiltä kuullut on ollut paskaa joten en kuuntele sitä.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Tarkotin kyllä kommenteillani lähinnä verrata suomalaista lähiöräppiä tuohon meren toiselta puolen tulevaan ghetto-gangstaan, kun täällä vedettiin yhdysviivoja näiden kahden välille tuossa Cheek-dissauksessa. Toki voi olla asiat rempsallaan kuten tuossa joku aiemmin vuodattikin (työttömyys, köyhyys) mutta yleensä on kuitenkin rahaa syödä ja elää, katto pään päällä, sosiaaliturva, ei tarvitse esim ryöstellä henkensä pitimiksi ym. Mielenterveysongelmat toki on sellaisia asioita mihin ei voi itse vaikuttaa, pahoittelen jos joku tuosta otti itseensä. Enkä tietenkään ole tavannut kaikkia räppäreitä, kysymys oli sen verran irrelevantti koska kommentoin yleisellä tasolla tuota suomalaista "gangsta" räppiä. Onhan Cheekilläkin ollut kuulemma rankkaa nuorena lahessa ;)

Ja esim se steen1 tapaa Räsäsen -video on juuri tätä kurjuuden maksimointi -huuhaata "terveisiä idästä" ja "sano vaan ghetto!" -kommenttien myötä. Se on hävettävämpää kuin Cheekin lesoilu.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tarkotin kyllä kommenteillani lähinnä verrata suomalaista lähiöräppiä tuohon meren toiselta puolen tulevaan ghetto-gangstaan, kun täällä vedettiin yhdysviivoja näiden kahden välille tuossa Cheek-dissauksessa. Toki voi olla asiat rempsallaan kuten tuossa joku aiemmin vuodattikin (työttömyys, köyhyys) mutta yleensä on kuitenkin rahaa syödä ja elää, katto pään päällä, sosiaaliturva, ei tarvitse esim ryöstellä henkensä pitimiksi ym. Mielenterveysongelmat toki on sellaisia asioita mihin ei voi itse vaikuttaa, pahoittelen jos joku tuosta otti itseensä.

Tämä on valitettavan tosi näissä monissa nykypäivän kotimaamme vinkuintiaaneissa. Silti monet ns. "elän dissaamishuoraamalla" -tyyppiset tapaukset yrittävät mussuttaa asioita juurikin näiden oikeasti vaikeissa oloissa kasvaneiden kustannuksella. Tällä itse edelleenkin tarkoitan sitä miten umpiernoa on omien(tai eletyn ympäristön) kustannuksella mussuttaa siitä miten joku ei-mieluisaa-popräpmusaa- kuunteleva tyyppi on väärässä makunsa suhteen. Tai(vastavuoroisesti) miten ainutlaatuista onkaan se sätkän käärimisestä tai kytille vittuilusta rakentunut huutaminen.

Ei ns. wannabe-suomirap ole mikään niin uniikki(plööt) tapaus etteikö sitä voisi linjata samalle viivalle muiden kanssa. RZA:n ja muiden kuuntelu taustaperusteina ei ole mitenkään linjassa suomirapin kanssa. Meillä ei edelleenkään niin uniikkia tekijää löydy jotta voisimme sitä taustaa vasten linjata maastamme aidot ja epäaidot tekijät.

Ja esim se steen1 tapaa Räsäsen -video on juuri tätä kurjuuden maksimointi -huuhaata "terveisiä idästä" ja "sano vaan ghetto!" -kommenttien myötä. Se on hävettävämpää kuin Cheekin lesoilu.

Tämä kruunaa juurikin näiden idässäonvittuhirveetä-tyyppien sanoman. Siellä on varmasti kauheata, mutta miten vitun upeata on huorata ko. aiheella. Lähinnä päälle kaupan saada vielä muutama uuno jotka romantisoivat oman laiskuuden tällä.

Edit. Edelleenkään en siis näe mitään logiikkaa aikuisten ihmisten lapsellisille dissaamisille menestyneen musiikin suhteen. Makuasioilla ei ole paskankaan tekemistä kun aletaan linjaamaan jonkun tyylisen musiikin kuulijoita tai tekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jyväjemmareille tiedoksi, että itä-helsinki näyttää erilaiselta vähän eri sosiaaliluokkien mukaan. Ei kysymys ole mistään ghetoista ja en ymmärrä miksi sitä tässä niin monta kertaa toistellaan. Ilmeisesti vain siksi, että se sopii oman pointin esille tuomiseksi.

Kuten jo aiemmin sanoin nini suomalainen "gangstaräppi" on enemmän ahdistunutta, masentunutta, turhautunutta, päihdeongelmaista ja jossain määrin väkivaltaista. Oikeastaan näillä asioilla pyritään vähän mässäilemäänkin ja joku Stenkka varmasti lyö vähän ylitse.

Mutta jos ei ole mitään tietoa siitä meiningistä mistä noissa räpätään niin se ei tarkoita sitä, etteikö sellaisia ongelmia olisi olemassa. Jotenkin täytyy elää jossain Jyväskylän kokoisessa kuplassa, että voi kieltää tosiasiat. Senkin jälkeen varmasti ilkutaan, että olisi jo kolmannessa polvessa sossupummina elävä poika tai tyttö tehnyt vähän enemmän duunia!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mutta jos ei ole mitään tietoa siitä meiningistä mistä noissa räpätään niin se ei tarkoita sitä, etteikö sellaisia ongelmia olisi olemassa. Jotenkin täytyy elää jossain Jyväskylän kokoisessa kuplassa, että voi kieltää tosiasiat. Senkin jälkeen varmasti ilkutaan, että olisi jo kolmannessa polvessa sossupummina elävä poika tai tyttö tehnyt vähän enemmän duunia!

Olen vissiin väärässä ja elän JKL kuplassani, kuten sanoit. Mietin vain tässä lähinnä oman näkemykseni/elämäni kautta seuraavia asioita. Pahoittelut jo alkuun off-topicista.

1.)Sitä kun on viiden vanhana peitellyt pari vuotta nuoremman siskon silmiä kun biologinen äiti hirttänyt itsensä.

2) Nähnyt miten oma yh-isä kriiseissään keuhkoaa allekirjoittaneelle heitellen tavaroita.

3.) Joutunut ennen kymmentä ikävuotta erinäisten laitosten kautta pedofiliaa ihannoivaan sijaisperheeseen.

4) Semisti nähnyt, mutta ennenkaikkea kuullut miten helluntalainen sijaisisä nussii siskoani + toista tyttöä monen vuoden ajan. Toki tunnustaen kaiken.

5) Kohdannut uhkailua miten sijaisäidin mielestä en tulisi koskaan näkemään biologista isääni jos kertoisin mitä perheessä tapahtuu.

6) Joutunut elämään vuoden laitoksessa vain, koska sosiaalitoimen byrokratia ei keksinyt tuolloin muuta ratkaisua minulle ennen muuttoa biologisen isäni luo. Kuulemma en koskaan laitos"kelpoinen" ole ollut.

7) Nähnyt siskoni vuosia jatkuneen huumehelvetin johtuen pedofiilin nussimiskohteena olemisesta. Nyttemmin vähän jo parempaa päin.

8) Kuunnellut miten oma siskoni itkee miksen pelastanut häntä.

9) Itse kasvanut kaiken tämän keskellä ja tein itsestäni vahvan. Olen luonut omat rahani tililleni, en väheksy ns. "itästadi"-vinkujia ilman provokaatiota, en siedä turhaa paskapuhetta, kuuntelen lesoilevaa musiikkia jos sen ilmaisija ilmaisee jotain muutakin.

Minä olen tosiaan JKL kermaperse. Ehkä jopa ylpeä siitä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kovia olet kokenut. Toivottavasti se ei ole johtanut itsetuhoiseen käyttäytymiseen, alkoholi- ja huumeriippuvaisuuksiin taikka vakaviin mielenterveysongelmiin.

Ei toki, mutta aiheesta en biisiä silti miettinyt tekeväni.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ei toki, mutta aiheesta en biisiä silti miettinyt tekeväni.

Mutta huomaatko, että sinulla on kuitenkin kova (ymmärrettävää) tarve puhua siitä. Täysin tuntemattomille jo toisessa threadissa avaat tuota asiaa. Ehkä näillä räppäreillä on se sama tarve ja käyttävät musiikkia kanavanaan. Suosittelen sinulle ja kaikille muillekin räpistä kiinnostuneille kirjoittamaan omia biisejä ja räppäämään niitä vaikka yksin saunassa puolikkaan kaljakorin rohkaisemana.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Huomaatko sinä ettei ironia, sarkasmi, köh, molemmat.. kasva ihan geeneissä?`

Lähinnä halusin yksityiselämälläni vastata sinun "hivenen" yleistävään ilmaisuusi. Ai, eikö kaikilla från JKL menekään näin? Ei mene, mutta jos et osannut tuon vertaa lukea sisään niin mene itseesi.

Tästä on kylläkin biisejä tehty. Jopa itseni toimesta. Siltikään sanalla en löydä tekstieni yhtälöön aihetta vittuilla vaikka petokselle, pyhimykselle, paprulle, rudille, karrille och kelle ikinään. Löydätkö eron? Josset provoa urposti, et saa myöskään vastakkaista tulta?

Se Jyväskylän kokoinen kupla nyt oli vain heitto, mutta kyllä mä vähän arvasin, että se voi suututtaa. Anteeksi siitä. En silti nyt tajunnut, että mitä sä halusit tuolla viestillä sanoa. Sitäkö, että sulla on rankka tausta, mutta et tee silti räppiä? Vai sitä, että vaikka sun tausta on rankka niin aina se ei tarkoita päihdehelvettiä ja sen myötä muita ongelmia?

En mäkään tuota yhtälöä löytänyt. Onko Rudy, Petos tai Pyhimys vittuillut sulle jostakin? Tai Cheekille? Mitä sä oikein tahdot sanoa?
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä sä oikein tahdot sanoa?

Tämän minäkin haluaisin jo pikku hiljaa tietää. Toista sivua vähintään saman toistoa ja jankuttamista, mutta edelleenkään en tajua pointtia. En siis ymmärrä yhtikäs mitään mitä hyvä ZayWest yrität sanoa.

Ps. Kovia olet kokenut. Olkoot luoja kanssasi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Muunnetaan tämän kierron maaliin viemiseksi kotimaa-ZayWest-kotimaa -sanakirja suoraviivaisemmaksi.

Omaa junttiuttani suolaan myös, mutta minusta on helvetin ääliömäistä kun kotimaamme wannabegettopojat tulevat julistamaan totuutena mikä on räppiä ja mikä ei ole. Argumenttina toimii, koska jenkilässäkin. Näiden kaikkien sivujen aikana yksikään pullaposki ei ole kyennyt määrittelemään mikä on räppiä ja mikä ei. Minä voin sanoa etten pidä Stepan ja Aren pullapersepuuhastelusta, koska ei ole minun musiikkia. Silti minun kompetenssi ei riitä julistamaan etteikö se olisi puhemusiikkia.

Tätäkin ääliömäisempää on leimata jonkun tyylisen räpin kuuntelijakuntaa. "Ei ne kermaperseet osaa samaistua" + muuta paskaa. Tykitellään menestyvä ja lesoileva musiikki alimpaan helvettiin, mutta ei muka olla kateellisia. Makuasiat ovat asia erikseen ja siihen liittyvät vuodatukset huomaakin helposti.

Voin olla ainoa, mutta minusta tämä on kovin kummallinen kuvio.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Voin olla ainoa, mutta minusta tämä on kovin kummallinen kuvio.

Olen oikeastaan samaa mieltä liki kaikesta kanssasi, mutta varsinaisesti mikään kummallinenhan tämä kuvio ei ole.

Kyse ei ole mistään sen kummemmasta, kuin perisuomalaisesta kateudesta: toiset vetää Ruisrockin päälavan täyteen populaa ja toiset liimailee yhä omakustannetarrojaan dösärien katoksiin.
 

Gemondo

Jäsen
..Omaa junttiuttani suolaan myös, mutta minusta on helvetin ääliömäistä kun kotimaamme wannabegettopojat tulevat julistamaan totuutena mikä on räppiä ja mikä ei ole. Argumenttina toimii, koska jenkilässäkin. Näiden kaikkien sivujen aikana yksikään pullaposki ei ole kyennyt määrittelemään mikä on räppiä ja mikä ei. Minä voin sanoa etten pidä Stepan ja Aren pullapersepuuhastelusta, koska ei ole minun musiikkia. Silti minun kompetenssi ei riitä julistamaan etteikö se olisi puhemusiikkia.

Tätäkin ääliömäisempää on leimata jonkun tyylisen räpin kuuntelijakuntaa. "Ei ne kermaperseet osaa samaistua" + muuta paskaa. Tykitellään menestyvä ja lesoileva musiikki alimpaan helvettiin, mutta ei muka olla kateellisia. Makuasiat ovat asia erikseen ja siihen liittyvät vuodatukset huomaakin helposti.

Voin olla ainoa, mutta minusta tämä on kovin kummallinen kuvio.
Etkö sinä sitten juurikin leimaa nämä Petoksen, OG Ikosen ja muun "suomigangstarapin" kuuntelijat koska he eivät arvosta Rähinä-artisteja? Oletko ääliö? Ja perusteluna tuo absoluuttisesti ärsyttävin kaikista, eli "ne on kateellisia", no ei ne/me kyllä ole/olla! Ei ainakaan omassa tuttavapiiristäni yksikään rapmusiikkia tekevä ole kateellinen esim. Cheekille. Yrittäkää nyt vain jumalauta uskoa että ihmisillä voi olla muitakin syitä tehdä musiikkia kuin raha, eikä se tee siitä yhtään sen huonompaa musiikkia. Se siitä.

Eilen tuli ostettua Polarsoulin uusi levy, pystyn suosittelemaan jo yhden kuuntelukerran perusteella ja uskon että levyltä löytyy melkein jokaiselle jotakin, sillä kahta samanlaista kappaletta et levyltä löydä, sen toki varmistaa jo melkein 30:n artistin kattaus. Miinuksena levyn pituus, vain 10 kipaletta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Etkö sinä sitten juurikin leimaa nämä Petoksen, OG Ikosen ja muun "suomigangstarapin" kuuntelijat koska he eivät arvosta Rähinä-artisteja? Oletko ääliö? Ja perusteluna tuo absoluuttisesti ärsyttävin kaikista, eli "ne on kateellisia", no ei ne/me kyllä ole/olla!

Laumaeläimenä vastaan ääliömäisyyteen ääliömäisyydellä. On totta etten pidä nimeämistäsi artisteista juurikaan, mutta en minä silti voi tulla julistamaan miten hirveää paskaa he ovat tai etteivät ole puhemusiikkia lainkaan. Tämä nyt on se pointtini. Ensiksi tullaan kovaan ääneen määrittelemään mikä on oikeaa musiikkia ja mikä ei, mutta lopulta piiloudutaan makuasioiden taakse kun ei riitäkään kyky perustella hölinöitään.

Edelleenkin tämä menestyvien räppäreiden(miksei muidenkin muusikkojen) dissaus kummasti nousee sieltä alhaalta ylöspäin, ei päinvastoin. Kateudesta vänkäämisen voi lopettaa välittömästi kun kuulee yhdenkin pätevän perusteen miksei esimerkiksi keuliva ja menestyvä musiikki olekaan räppiä. Totuudeksi ei riitä makuasiat vaikka julistaminen ihan kivaa puuhaa onkin.
 

Gemondo

Jäsen
No mä määrittelen sitten miksi Cheek ei ole rapmusiikkia. Siksi koska Cheek tekee popmusiikkia. Pop- eli populaarimusiikin on tarkoitus kaiketi olla mahdollisimman monelle uppoavaa, mahdollisimman soitettua ja kuunneltua ( eli myyvää) musiikkia. Popmusiikin tunnistat muunmuassa siitä että siinä ei juuri oteta kantaa mihinkään vaan pyritään miellyttämään mahdollisimman suurta massaa ja vältetään pahoittamasta tai loukkaamasta ketään. Ei myöskään mielellään kirosanoja koska lapsten vanhemmat niistä pidä, eikä täten myöskään radio-asemat. Myös kertosäkeen olisi syytä olla päähän soimaan jäävä "hokema tai renkutus".
Kelpaako?
 
No mä määrittelen sitten miksi Cheek ei ole rapmusiikkia. Siksi koska Cheek tekee popmusiikkia. Pop- eli populaarimusiikin on tarkoitus kaiketi olla mahdollisimman monelle uppoavaa, mahdollisimman soitettua ja kuunneltua ( eli myyvää) musiikkia. Popmusiikin tunnistat muunmuassa siitä että siinä ei juuri oteta kantaa mihinkään vaan pyritään miellyttämään mahdollisimman suurta massaa ja vältetään pahoittamasta tai loukkaamasta ketään. Ei myöskään mielellään kirosanoja koska lapsten vanhemmat niistä pidä, eikä täten myöskään radio-asemat. Myös kertosäkeen olisi syytä olla päähän soimaan jäävä "hokema tai renkutus".
Kelpaako?

Hyvin kirjoitettu, olenkin tässä jo tovin ihmetellyt miksi Cheekistä jauhetaan täällä kun kyseessä on kaiketi suomiräp-ketju. Uusi timanttibiisikin kuulostaa ihan joltain Kuningasidean painotuoreelta sinkulta, kappale itsessään on ihan harmiton eikä herätä oikeastaan minkäänlaisia tunteita. Toiminee hyvin Stockan hississä.

Nyt kun täällä on makuasioista kiistelty niin kerrottakoon että mun suosikit suomiräppäreistä on Ruudolf, Jodarok, Raimo ja Avain. Sanoituksista ei löydy juurikaan gangstashittiä, Rudia kutsunkin toisinaan huumoriräpiksi koska mun mielestä sillä on aina pilke silmäkulmassa vaikka "tosissaan" räppääkin. Gangstapuolelta kovia nimiä on sitten Petos ja Kajaanin pojat Mac Bueno ja Dj Tatc jotka räppäävät oikeastaan vain päihteistä.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Jep, turha tuosta asiasta jauhaa sen enempää.

Toi Petos oli kyllä ihan pelle YLE:n näyttämässä naurun tasapainossa -sarjassa. Parasta siinä mielestäni oli, että hänen mielestään Amerikkalainen Bill Hicks kuulemma kääntyisi haudassaan jos kuulisi Stand-uppia suomeksi. Ja mies siis räppää Suomeksi. Oh the irony.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertokaa nyt joku millä mittarilla esim. Cheek tai chiikit on rap-musiikkia? Ne on pop-musaa niinkuin tuossa jo ylempänä joku kertoikin. Ketjun nimi on suomirap ja täällä joku vänkää kokoajan sen Cheekin puolesta. Räppäähän se niissä biiseissään, mutta oliko 2 Unlimited rap-bandi? Ei ollut. Nämä Chiikit on juuri tuota paskaa. Ja hei, tuo "kateellinen" kortti nyt on vaan aina se viimeinen keino yrittää puolustaa omia typeryyksiään.

Gemondolta ihan hyviä pointteja.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Cheek räppää ja on räppäri, joten se on räp-musiikkia.

Edit: ja biisin rakenne perustuu Cheekin räppäämiseeen, se ei ole osuus biisiä vaan kantava voima. Siksi se on itselle räppiä, vaikkakin hyvin laskelmoitua ja kaupallista sellaista.

Edit2: ja voin kuvitella kuinka turhauttavaa se on tyypille joka ajattelee että räp on se genre jostain mikä ei muutu ja sitten minunlaiseni tulevat ja sanovat mitä se on. Ei selityksiä, alkup.setti on varmasti ollut erilaista ym...
 

Gemondo

Jäsen
Cheek räppää ja on räppäri, joten se on räp-musiikkia.

Edit: ja biisin rakenne perustuu Cheekin räppäämiseeen, se ei ole osuus biisiä vaan kantava voima. Siksi se on itselle räppiä, vaikkakin hyvin laskelmoitua ja kaupallista sellaista.

Edit2: ja voin kuvitella kuinka turhauttavaa se on tyypille joka ajattelee että räp on se genre jostain mikä ei muutu ja sitten minunlaiseni tulevat ja sanovat mitä se on. Ei selityksiä, alkup.setti on varmasti ollut erilaista ym...

Pakko lisätä vielä yksi asia tähän Cheeksoppaan (johon voi ynnätä mukaan Mikael Gabrielit, Asteet jne...).
Rapmusiikki kun on yksi hiphop-kulttuurin osa-alueista ja tämän kulttuurin kanssa näillä nykyradiopopräppäreillä ei ole juurikaan tekemistä, tästä syystä en ainakaan itse pidä kyseisten artistien tuotoksia rapmusiikkina. Ja se pistää myös itseäni vituttamaan että joka tuutista tulee nykyään tätä niinkutsuttua räppiä. No ei tule kun ei se ole räppiä vaikka niin joka paikassa nykyään toitotetaan.

Eli turhauttavaa tässä on enemmänkin se että ihmiset eivät tunnu oikeasti tietävän mistä puhuvat, vaan median "räp"-aivopesu on tehnyt tehtävänsä ja kaikki on nykyään räppiä missä sanoja laitetaan toisten perään hieman normaalia ripeämmin.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Itse miellän Cheekin räppäriksi, juuri siihe tyyliin kuten Rautakansleri yllä kiteytti.

Wikipedia määrittelee räpin näin: Rap eli hip hop -musiikki on 1970-luvulla New Yorkissa afroamerikkalaisten ja latinalaisamerikkalaisten keskuudessa syntynyt populaarimusiikin tyyli... ...Hip hopille on tunnusomaista loppusoinnullinen ja rytminen puhelaulu eli räppäys (engl. rapping)...

Niin eli popmusiikin tyylilaji! Rap on siis hyvin monimuotoista, sitä ei voi määritellä yhteen muottiin, niin kuin ei voi popmusiikkiakaan. Tottakai löytyy myös suomalaista gangstarappia mikä ei ole popmusiikkia nähnytkään, vaan on enemmän alakulttuurillinen musiikinsuunta.

Esimerkki Cheekin kappaleesta Ohituskaistalla:

Ne löi mulle passin käteen, sano: "Anna palaa, boy."
Muttei kertoneet, ettei tält tieltä palaa takas voi.
Aah, tähän vauhtiin jää koukkuun,
eikä sul oo muuta mahista ku nauttii täst touhust.
Tää maine ja massi ei onnee takaa,
mut ku polkee hanaa Pohjanmaalla kolmeesataa.


Eikös tuo juuri ole räppiä? Rap-tyylinen riimittely eli loppusoinnut täsmäävät ja jokainen, joka tuon on kuullut on kuullut tuon rytmisen puhelaulun.

PS. Gemondo samoilla jäljillä kuin minä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös