Suomi rap

  • 778 225
  • 3 833

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Mikael Gabriel ft. Kevin Tandu - Woppaa -YouTube

Tässä on nyt tämä Mikael Gabrielin paljon ennakkohypetystä saanut Woppaa ja feattaamassa Kevin Tandu.

Täytyy sanoa, että....siis että.....tai siis.... siis voi juma-vitun-lauta mitä paskaa.

Harvoin haukun yhtään ketään tai mitään etenkään musiikin saralla, mutta tää oli harvinaisen... tylsä kipale. Monikin bilerap-biisi iskee ja varsinkin siivotessa sopii taustamusiikiks, mutta tätä en tule koskaanikinämissään kuntelemaan.

Löyty youtuben etusivulta Kuulan (uus?) biisi, Ystävii. Pitkästä aikaa Heikiltä omaa korvaa miellyttävä veto: Heikki Kuula - Ystävii - YouTube
Kuuntelin tän ton MG:n biisin jälkee ja sain kuin sainkin kuuloni takas, jes!

Sitä niin toivois Heikiltä PLLP:n tasosta uutta levyä!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuo edellä linkitetty Gettomasan biisi luo hienon kontrastin tällaiselle skeidalle. Mutta jos joku tuollaista musiikkia haluaa, niin tottahan MG toimittaa, ei siinä mitään.

Jotenkin kovin toivoton ja elämästä pois haluava olo tuli tämän biisin kuuntelun jälkeen. Sitä yrittää kehnolla menestyksellä haipata kaupallista hippihoppia ja tulituekseen saa sitten tällaista paskaa. Cheek voisi myös ehkä vielä kerran kierrättää tuon "yksin täällä, yksin jäädä" riimiparin. Se taitaa löytyä jokaiselta albumilta, vainelämäävedoista ja myös tuosta uudesta lastensairaalabiisistä. Voi vittu sentään.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tulipahan mieleeni mainita (mainostaa), että tuo Lempi-Joen viime viikolla julkaistu K-16 löytyy myös Spotifysta, linkki tässä. Levy pyöri soittimessa viikonlopun aikana muutamaan kertaan ympäri ja pakko sanoa, että vaikka joukosta mielestäni pari-kolme helmeä löytyykin, niin kokonaisuus ei vakuuta. Livenä toimii tietenkin ja meininki on taatusti hyvä, mutta jotenkin laimea vaikutelma mulle tästä levystä jäi.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Pakko sanoa, että harmi miten alas on suomalainen musiikki vajonnut. Ylex:lla soi "musiikkia" jota jokainen voisi tehdä kotonaan :) Sopiva studio-ohjelma koneelle ja jokainen osaa puhua lyriikat. Hetkinen? Näinhän se menee :D
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Pakko sanoa, että harmi miten alas on suomalainen musiikki vajonnut. Ylex:lla soi "musiikkia" jota jokainen voisi tehdä kotonaan :) Sopiva studio-ohjelma koneelle ja jokainen osaa puhua lyriikat. Hetkinen? Näinhän se menee :D

Siitä vaan yrittämään. Groovea basslinea kasaan, kirjoittamaan hyvät lyriikat, ja sylkemään ne narulle niin, että tuntuu. En mä nyt ala tässä tän enempää kaikenlaista purkkapoppia puolustamaan, etenkään vanhana alakulttuurijääränä, mutta ystäväpiiriin kuuluu useita musiikkituottajia ja sitä kautta on päässyt seuraamaan tuollaisen tän hetken hittimusiikkitsibaleen sielunelämää ja samat musiikin lainalaisuudet niissäkin tuntuu pätevän. Yleensäkin se miten sen biisin saa svengaamaan, vaatii jo jonkinlaista ymmärrystä. Joku Kasmirin Vadelmavene, tai Karri-Koiran viimeisin levy, niin onhan ne nyt hitto vie, tyylikkäitä vetoja. Joku majurin pojan "Dissaa" ei välttämättä niinkään. :)

Sinänsä tätä itkua musiikin kulloisenkin aikakauden alennustilasta lie käydyn ihan siitä asti, kun populaarimusiikkia on maailmassa tehty vrt. 70-luvun upeat isoilla orkestereilla tehdyt käännösiskelmälevytykset --> 80-lukun kiipparipimputukset. Onhan tämä sinänsä jännää, että sillä hetkellä, kun suomalainen musiikkituotanto viimein alkaa kuullostamaan kansainväliseltä, niin se onkin alennustilassa. :)
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gettomasa Ruuben - Jonku on pakko kuolla (audio) - YouTube Onhan tää Gettomasan & Rubenin levy nyt ihan tajuttoman kova!

Bongasin aamulla Youtubesta tuon Fiftien linkittämän biisin kavereineen. Täytyy sanoa, että tykkään kyllä. Siellä sun täällä on jotain, jonka totta kai olisin itse kotona tehnyt paremmin. Kokonaisuutena silti tiukka lätty ja Masan tyylistä tykkään paljon.

Gettomasa Ruuben - Huomiohuora (audio) - YouTube

Word. Onhan toi sosiaalinen media aika helppo kohde tylytykselle, mutta niin saatanan totta masa tossa antaa tulla.
 
Viimeksi muokattu:

trap

Jäsen
Sama. Helppoja ja ei mitenkään originelleja kohteita kaupallisen räpin ja somen kritisointi, mutta Huomiohuora ja Kuolleet presidentit iskee kovaa. Hyvät läpät. Loistobiisejä loistplatalta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Siitä vaan yrittämään. Groovea basslinea kasaan, kirjoittamaan hyvät lyriikat, ja sylkemään ne narulle niin, että tuntuu.

Laatu on aina laatua, mutta ei biittien tekemisen aloittaminen tosiaan mikään mahdoton(rahallinen, tietotaito yms) kuvio ole. Itse muistelen joskus 2003 kun kaverin kanssa ruvettiin kikkailemaan ajan kuluksi ikivihreällä fruitylla. Sittemmin hankittiinkin jo kunnollista syntikkaa, rumpukonetta sekä parempia ohjelmia tuomaan "laatua" tekemiseen(kulut edelleen siedettäviä). Tässä tapauksessa minä(eikä liiemmin kaverikaan) ollut mikään jokaisen instrumentin osaaja. Vähän oli taustaa syntikasta, rummuista, bassosta yms. Kuitenkin tuo paljon kirottu "tietokoneella tehty musa on paskaa" -kommentointi muodostui rikkaudeksi kun vähän paskemmillakin lahjoilla varustetut tyypit kykenivät saamaan siedettävän kokonaisuuden kasaan. Kynän käyttämistä oppii vain kynää käyttämällä ja siltä osin ainakin allekirjoittanut on jäänyt erittäin keskilahjaiseksi. Vaikkakin jotain tullut nauhoteltua, mutta suuremmalla panoksella jälki olisi ollut toista. Onneksi oikeasti osaavat tyypit ovat homman pistäneet isolleen(laadullisesti kuin kaupallisestikin).
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei Paula Tola kuitenkaan.

Pamela Tolasta puhumattakaan. Anteeks, oli pakko.

En kuollaksenikaan muista, että bongasinko seuraavan biisin juuri täältä, muistaakseni en. Jos kuitenkin näin, niin pahoitteluni toistosta. On vaan minun mielestäni ihan kingi biisi. Ai jumalauta kun tuo biitti lähtee... harmi, että biitti ei sitten loppujen lopuksi ole kovin kummoinen. Pojat sylkee asiallisesti.

Perusjätkät - Karjaa karsinaan (Official Video) - YouTube

Niin ja sitten tämä seuraava remix. Reggaen suurkuluttajana diggaan kyllä ko. biisistä itsessään ja tämä remix on vaan päällikkö, kerrassaan timanttinen verse Henkalta. Jäin kaipaamaan toista.

Aurora: Eilisen aurinko f. Julma-Henri (remix) - YouTube
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
En kuollaksenikaan muista, että bongasinko seuraavan biisin juuri täältä, muistaakseni en. Jos kuitenkin näin, niin pahoitteluni toistosta. On vaan minun mielestäni ihan kingi biisi. Ai jumalauta kun tuo biitti lähtee... harmi, että biitti ei sitten loppujen lopuksi ole kovin kummoinen. Pojat sylkee asiallisesti.

Perusjätkät - Karjaa karsinaan (Official Video) - YouTube



Niin ja sitten tämä seuraava remix. Reggaen suurkuluttajana diggaan kyllä ko. biisistä itsessään ja tämä remix on vaan päällikkö, kerrassaan timanttinen verse Henkalta. Jäin kaipaamaan toista.


Aurora: Eilisen aurinko f. Julma-Henri (remix) - YouTube

Hiton kova biisi toi Perusjätkien! Räpit kovaa ja biitti hyvä. :)

Kova remix Henkalta! Julma Henri on kyl parantunu räppärinä huomattavasti Al-qaida finlandin ajoilta. Varmasti monia etoo sen tyyli räpätä vieläkin, mut meikä tykkää!
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jännä. Mun mielestä se on taas mennyt tasaisesti alaspäin Al-qaidan jälkeen, joka on edelleenkin allekirjoittaneella yksi kovimmista suomiräp-levyistä.

Siis onhan se kova levy nyt, mutta kehittyny vaan räpeissä minusta kylläkin. :) Euro Crack nyt taas on ihan hiton kovaa kamaa!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tää on erittäin hyvä pointti. Monet itkee miten mm. rap ja vaikka trance "ei ole oikeaa musiikkia", mutta tossa on mielestäni asioiden oikea tola. Ei Paula Tola kuitenkaan. Ei musiikin pidä olla mitään salatiedettä ja mitä useampi yrittää tehdä edes jotain, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulee lisää hyvää musiikkia.

Räpin ja siihen liittyvien biittien tekemisen suhteen pitää nähdä tuo ns. kynnys myös positiivisena seikkana. Vähällä pääsee aloittelemaan ja kynnys on erittäin pieni jatkamisen suhteen jos palavaa halua riittää. Siksi tämän genren aloittaminen on rikkaus. Ja rikkaus nimenomaan niille jotka eivät jaksa hioa epätoivoisesti vain yhtä instrumenttia ja kun vielä pitäisi saada muidenkin pelivälineiden tapauksia yhteen luodakseen bändiä. Kärjistettyä, mutta räpin aloittaminen on upea rikkaus ja se ei vaadi ihan liikaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, mun pointti oli siis se, että on melko hassua väittää, että se hieman päälle tuhannen euron macbook pro + logic 10 olisi se yhdistelmä, jolla kuka tahansa pystyy vääntämään minkälaista soundia tahansa, kuinka korkealla tasolla tahansa. Sehän taisi olla se alkuperäinen väite? Että aivan kuin se rakkine siinä pöydällä tekisi puolestasi ne tarttuvat koukut, rouhean bassolinjan, hienot lyriikat ja laulaisikin vielä kuin enkeli. Totta kai se kynnys aloittaa hommat on madaltunut, kun enää ei tarvita hirveätä määrää rautaa. Samahan se on dj-puolellakin, jossa enää ei tarvitse maksaa hyvästä biisistä 12 euroa, vaan sen saa eurolla ja kontrollerit ovat yleistyneet. Tästä massasta tulee sitten ne uudet isot nimet. Enkä mä tätä kehitystä dissaa tosiaankaan, mutta en myöskään suostu niputtamaan kaikkea "nykymusaa" lahjattomien temmellyskentäksi, jossa nappia painamalla syntyy hittibiisit ilman mitään omaa näkemystä, tai kykyä. Mutta ehkä ketjun aiheestakin jotain.. ASA tänä perjantaina täällä Kotkassa Merimieskapakka Kairossa - menen paikalle.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Niin, mun pointti oli siis se, että on melko hassua väittää, että se hieman päälle tuhannen euron macbook pro + logic 10 olisi se yhdistelmä, jolla kuka tahansa pystyy vääntämään minkälaista soundia tahansa, kuinka korkealla tasolla tahansa. Sehän taisi olla se alkuperäinen väite?

Tämä ei ollut se väite(ainakaan omalta osaltani) ja nyt siis lukulasit päähän. Puhuin tämän tyylilajin rikkaudesta kun mietitään aloittamisen tai lähinnä homman jatkamisen kynnystä. Ei näihin hommiin kuka tahansa pysty, mutta vähällä saatu innostus voi kasvaa lopulta melkoiseksi intohimoksi. Sanoin jo alussa laadun olevan laatua ja kovimmat tekijät pidettäköön omana lukunaan.

Että aivan kuin se rakkine siinä pöydällä tekisi puolestasi ne tarttuvat koukut, rouhean bassolinjan, hienot lyriikat ja laulaisikin vielä kuin enkeli.

Nyt sinä yrität kyllä tehdä asiasta vähän hienompaa kuin sen tarvitsee ollakaan. Jokainen jonkinlaisen kotistudion kanssa vehdannut tietää ettei räppiin liittyvän kokonaisuuden saamiseen tarvita miljoonien välineitä, einoleinomaista kynäilyä tai paulpotsimaista lauluääntä. Vähän vähemmälläkin voi saada erittäin hienoja tuotoksia aikaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Tätä piti jo taannoin kommentoida, mutta unohtui. Minun korvaan tuo Aito Mäkki kuulostaa pirun hyvältä. Laival eka, laival vika oli ja on ihan saatanan päällikkö styge.

Tämän joku tänne jo muistaakseni linkittikin, mutta mennee samalla rahalla toiseenkin kertaan, eli Mäkki - Kalenteris Tyhjää ft. Ruma - YouTube. Kesähitin aineksia ihan selvästi. En tiedä, jotenkin tuo Mäkin flow (siis se minkä mä käsitän flowksi) vaan iskee. Mäkki - Dippaa - YouTube. On se kova.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tämä ei ollut se väite(ainakaan omalta osaltani) ja nyt siis lukulasit päähän. Puhuin tämän tyylilajin rikkaudesta kun mietitään aloittamisen tai lähinnä homman jatkamisen kynnystä. Ei näihin hommiin kuka tahansa pysty, mutta vähällä saatu innostus voi kasvaa lopulta melkoiseksi intohimoksi. Sanoin jo alussa laadun olevan laatua ja kovimmat tekijät pidettäköön omana lukunaan.


Viittasin siis tähän:
Pakko sanoa, että harmi miten alas on suomalainen musiikki vajonnut. Ylex:lla soi "musiikkia" jota jokainen voisi tehdä kotonaan :) Sopiva studio-ohjelma koneelle ja jokainen osaa puhua lyriikat. Hetkinen? Näinhän se menee :D

Mutta olkoot. Eiköhän tää riitä tästä. :)
 

Dank Sinatra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils
Tätä piti jo taannoin kommentoida, mutta unohtui. Minun korvaan tuo Aito Mäkki kuulostaa pirun hyvältä. Laival eka, laival vika oli ja on ihan saatanan päällikkö styge.

Tämän joku tänne jo muistaakseni linkittikin, mutta mennee samalla rahalla toiseenkin kertaan, eli Mäkki - Kalenteris Tyhjää ft. Ruma - YouTube. Kesähitin aineksia ihan selvästi. En tiedä, jotenkin tuo Mäkin flow (siis se minkä mä käsitän flowksi) vaan iskee. Mäkki - Dippaa - YouTube. On se kova.

Mäkki on kyllä erittäin kova, mutta Adi L Hasla on ärsyttävin pyrkyri suomirapissa pitkään aikaan, jolla ei ole skillssejä ollenkaan ja olemus on hyvin paljon sellainen, että yrittää nuoleskella sekä "ug"-, että "rähinä"-porukoita pitämään itsestään.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vanha biisi, mutta en ole tähän muistaakseni täällä törmännyt, joten laitanpa linkkiä: Chebaleba - Mieli sairastaa - YouTube

Tykkään ja olen aina tykännyt aivan helvetisti näistä leppoisammista biiteistä, eikä tämä tee siihen linjaan poikkeusta. Tämänkin biisin voi joku mennä kuuntelemaan ja sen jälkeen kuittailla, että suomiräppi on pelkkää itsesääliä ja itkua. Tässä nyt kuitenkin mun mielestä sanoitukset ovat monellakin tasolla osuvat. Ei tarvitse kovinkaan vahvaa kokemusta mielenterveyden järkkymisestä, on se sitten ollut oma tai kaverin osa, niin tämä biisi nostaa tunteet pintaan ja sehän on yksi musiikin tärkeimmistä tehtävistä, ainakin mun näkemyksen mukaan.

*e*
Laitanpa vielä toisen biisin samalta jampalta, tämä siis sinkkulohkaisu 30.5. julkaistavalta Chebaleban sooloalbumilta. Tämä ei niinkään nostanut tunteita pintaan, mutta biitti on mun mielestä järjettömän kova. Muutenkin tästä biisistä tuli hyvä ja rauhallinen mieli, vähän jotain samaa, kuin Ameeban Vanhasielussa.

Chebaleba - Pitää mennä - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mäkki on kyllä erittäin kova, mutta Adi L Hasla on ärsyttävin pyrkyri suomirapissa pitkään aikaan, jolla ei ole skillssejä ollenkaan ja olemus on hyvin paljon sellainen, että yrittää nuoleskella sekä "ug"-, että "rähinä"-porukoita pitämään itsestään.

Mielestäni Adi L Nintendo Gamecube on hyvä biisi. Hirveästi en ole kaverin materiaaliin tutustunut, mutta sen verran kuitenkin, että tiedän kaverin olevan räppitaitoinen. Toisaalta ymmärrän sinunkin näkemyksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös