Suomi rap

  • 776 450
  • 3 830
Minusta se on mennyt toisin päin. Ennen suomiräppi oli vitsi (todisteet:[1] [2]). Suurimmat syyt siihen, miksi se ei enää ole vitsi, on 1) Fintelligens ja 2) Cheek.

Millä tavalla Fintelligens ja Cheek ovat vähemmän vitsejä kuin Raptori? Kyllähän Raptorikin pärjäsi tosi hyvin, ja ei heidän ainakaan verbaalisten kykyjen puolesta tarvitse noille mainitsemillesi artisteille hävetä. Cheek ja Fintelligens tekevät toki musiikkia tosissaan, mutta niin tekevät Yö ja Mambakin. Ei se vielä tarkota, että he jotenkin oman genrensä mainetta kohottaisivat.

Minun mielestäni ainakin on kornimpaa olla wigga ihan tosissaan (kuten Fintelligensin jätkät) kuin läpällä (kuten Raptorin jätkät)
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ja nyt ennenkuin joku yläasteen röökipaikan sankari rupeaa avautumaan "sinäkö määrittelet mitä on räppi", niin en määrittele.

No onko nyt vitun hyvä meininki kun loukkasit tällä varmasti monia yläasteen röökipaikan sankareita? Olisit nyt vähän luovemman, alhaisemman ja enemmän minua kuvaavan tavan keksinyt kuittailla.

Tämä suuri NRJ-kuuliakunta ei myöskään moisista kiinnostu, vaan valmiiksi pureskeltu huttu riittää.

Niin eli kun muiden musiikkimaku ei kohtaa omasi kanssa niin koko suomiräp on vitsi? Minusta on outoa tehdä ongelmaa asiasta jossa ongelmaa ei ole. On hyvä asia kun suomiräpin voi ottaa nykyään vakavasti, mutta erittäin harmillista kun monet räppärit ja kuulijat ovat alkaneet ottamaan itseään liian vakavasti. Eiköhän näille syvällisten sekä pinnallisten settien kuulijoille löydy tilausta sekä elintilaa ilman tarpeetonta vinkumistakin. Meinaan monesti hukkua omaan paskaani, mutta välillä on hyvä oivaltaa miten hyvin asiat ovat. Suomiräp on kasvanut isoksi ja läskiksi tiettyjen menestyjien suhteen, mutta samaan aikaan ovat säilyneet myös pienimpien piirien omalle asialleen uskolliset tekijät. Lopulta kai aika turha vääntää asiasta josta me pidetään, terveisin Jeesus Nasaretilainen.

Vielä kumminkin löytyy tiettyjä(ikävä kyllä aikuisia) puupäitä ketkä viljelevät "jou jou vittu lökäpöksypaskaa" -kommenttia ihan vakavissaan. Unohtamatta miten räppiä ei voi musiikiksi sanoa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tämä kuulostaa minusta aika huolestuttavalta. Keitä Suomi-räppäreitä käytetään äidinkielen opetuksen työkaluna ja minkä ikäisten lasten opettamisessa?

En ole harto, enkä osaa sanoa, mutta en ihmettelisi mikäli näin on. Olen kummastellut, kun äidinkielessä on alettu painottaa entistä enemmän modernimpaa kirjallisuutta ja lyriikkaa. Melkeinpä kannustetaan sellaiseen hieman omituisempaan itsensä ilmaisemiseen esimerkiksi absurdein tyylikeinoin. Toivottavasti rap-musiikkia ei käytetä opetuksen työkaluna, olen nimittäin tänäänkin kuullut biisin, jonka sanoituksista särähti ilkeästi korvaan "alkaa satamaan".

Opetuksen sisältö ja taso on herättänyt ihmetystä minussa paljon viime aikoina nimenomaan äidinkielen osalta.

Enpä lätise enempiä tässä ketjussa, tämä on musiikilliselle genrelle tarkoitettu ketju. Enkä tiedä tarpeeksi aiheesta ottaakseni siihen kantaa. Jatkakaa.
 
Tämä kuulostaa minusta aika huolestuttavalta. Keitä Suomi-räppäreitä käytetään äidinkielen opetuksen työkaluna ja minkä ikäisten lasten opettamisessa?
No eihän siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla. Riimittelyhän on kuulunut iät ajat äidinkielen opetussuunnitelmiin. Räppäreiden nimistä nyt en osaa sanoa, mutta eipä tästä kauaakaan ole, kun telkkarissa näin pätkän, olisiko ollut jossain alueuutisissa, kun pari jotain nobody räppäriä veti räppiriimittelytuntia yläkoululaisille, jotka olivat yllättävän mehuissaan päästessään ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan uutta taitoa sen ansiosta että joku asiaan vihkiytynyt osasi sitä heille pilkkoa ja teoretisoida.
 
Voisiko näille muka oikearäppitietäjille perustaa vaikka oman ketjun? Oletan sinun tarkoittavan minua tällä yhden miehen faniklubilla.

Käyhän vilkaisemassa viestin #750 viimeinen lause ja palaa sitten asiaan. Tämä sama vitun show alkaa lähes poikkeuksetta tuollaisen "vittu mitä paskaa" -kirjoittajan näppikseltä. Näin tälläkin kertaa ja toki fiksumpi kirjoittaja tajuaisi olla hiljaa, mutta kyllähän ääliömäisiin väitteisiin tulee helposti vastattua. Kai sekin jollain tavalla keskustelua on vaikka melko monesti kehää kiertääkin.

Kyllähän niille voisi mutta mun mielestä olisi mukavampaa jos tuo säännöllisin väliajoin käynnistyvä Cheek-väittely ulkoistettaisiin suoraan omaksi ketjukseen. Löytyyhän Jatkoajasta heviketjukin mutta silti Cheekin tapaan Olympiastdionin loppuunmyyvät AC/DC, Iron Maiden ja Metallica ovat saaneet omat ketjut.

Kyllä kai jokainen nyt tajuaa että viittaamasi lause on mielipide eikä mikään fakta? Mun sisälukutaidolla Fiftie vaan hehkuttaa omasta mielestään hyvää artistia. Aika kierrosherkkä saa olla että tuollaisesta vetää palkokasvit nenään.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mun sisälukutaidolla Fiftie vaan hehkuttaa omasta mielestään hyvää artistia. Aika kierrosherkkä saa olla että tuollaisesta vetää palkokasvit nenään.

Mitä Cheekin ja hänen stadionisetin väheksyntä tekevät Ameebaa hypettävässä lauseessa? Niinpä. Kannattaa edelleenkin katsoa kuka kirjoittaa ensin ja mitä kun tämä aihe nousee pinnalle. Tällä(kin) kertaa olisi täysin eri juttu jos lahtiräppärin olisi nostanut esiin joku hypettäjä seksiWau-kommentin kera.

Itsekään en pöllömpänä ideana tuota omaa ketjua näkisi, mutta uskoisin sen jakavan vain saman jauhetun paskan kahteen eri ketjuun. Aika vähän täällä ko. herran tuotannosta tarkemmin mitään puhutaan. Menestyksen ja miehen paskaksi haukkumisen kun voi suorittaa melkein jokaisessa ketjussa.
 

Gemondo

Jäsen
Cheekistä puheenollen, annetaan nyt vähän posiakin kun paikka on. Nimittäin niissä parissa biisissä jotka nyt viimeksi ovat radiossa soineet, on ihan oikeasti ollut joku idea! Biisien nimiä en muista, enkä enää sitäkään mitä niissä sanottiin mutta pääasia että sanottiin edes jotain.
Myös biitti toisessa kappaleessa toi muistaakseni etäisesti mieleeni hiphopin.

Ja kun tarkemmin aloin kyseisiä kappaleita muistelemaan, niin ainoa mitä tuli mieleen oli Cheekin kertomus siitä kuinka hän "hallitsee/rokkaa suomen räpskeneä". Aivan varmasti näin, mikäli kysytään 8-16 vuotiailta tytöiltä.
 
Mitä Cheekin ja hänen stadionisetin väheksyntä tekevät Ameebaa hypettävässä lauseessa? Niinpä. Kannattaa edelleenkin katsoa kuka kirjoittaa ensin ja mitä kun tämä aihe nousee pinnalle. Tällä(kin) kertaa olisi täysin eri juttu jos lahtiräppärin olisi nostanut esiin joku hypettäjä seksiWau-kommentin kera.

Ihan jokaiseen provoon tai mielipiteeseen ei tarvitse tarttua vaikka kuinka viiltäisi sydämestä. Jos mä sanon että Futurama on paras piirretty vaikka Simpsoneita tulisi 50 tuotantokautta niin en jaksa uskoa että palstan kiihkeimmät Simpson-fanit tulisivat heti paikalle kitisemään että Simpsoneita vähätellään. Se on vaan mun mielipide jossa totean toisen sarjan paremmaksi vaikka joku toinen sarja olisi universumin suosituin ja sitä seurattaisiin Saturnuksessa asti.

Jostain syystä näitä Cheekin hypettäjiä ei tältä palstalta löydy (sinun lisäksesi) enkä ihmettele koska mun mielessä kyseisen artistin kohderyhmäksi on profiloitunut kutakuinkin sama jengi joka kuuntelee Robinia eli lapset, varhaisteinit ja niiden äidit. Yllättäen tätä porukkaa tuskin hirveästi jääkiekkoaiheiselta palstalta löytyy, vielä vähemmän tästä ketjusta jossa pyörii pääsääntöisesti oikearäppitietäjiä (lainaan keksimääsi termiä).

Yllättävän arka paikka tämä Cheek näyttäisi sulle olevan jos jokaiseen heittoon on pakko tarttua ja alkaa vänkäämään. Onko Jarella kenties maan herkkänahkaisimmat fanit vai onko kyse vaan susta?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ihan jokaiseen provoon tai mielipiteeseen ei tarvitse tarttua vaikka kuinka viiltäisi sydämestä.

Ei toki. En näe silti mitään väärää udella perusteita täysin älyvapaille kommenteille sarjassamme "ei mitään tekemistä räpin kanssa" tai " Edes 50 stadionkeikkaa ei ole mitään suhteessa räppäriin X". Voin olla tapani mukaan täysin kuutamolla, mutta mielipiteet erottaa kyllä faktahuuteluiden seasta melko helposti.

Edit. Provoille toki olen hivenen sokea.

Yllättävän arka paikka tämä Cheek näyttäisi sulle olevan jos jokaiseen heittoon on pakko tarttua ja alkaa vänkäämään. Onko Jarella kenties maan herkkänahkaisimmat fanit vai onko kyse vaan susta?

No Jaren ghostwraittaajana sekä autotunettajana käy vähän luonnon päälle kun kovasti tylytetään. Noin muutoin suosittelen lukemaan mielipiteeni vaikkapa miehen nykyisten levyjen sekä uuden lätyn toisen sinkun suhteen. En ainakaan itse tavoita mitään järjetöntä fanittamista. Tykkään vain keskustella(vääntämiseksi usein menee) kovasti omista näkemyksistäni eroavien näkemysten kanssa. Jonkin verran olen myös tänne muutakin linkkiä sekä mielipidettä tarjonnut räpin/räppäreiden osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ei toki. En näe silti mitään väärää udella perusteita täysin älyvapaille kommenteille sarjassamme "ei mitään tekemistä räpin kanssa" tai " Edes 50 stadionkeikkaa ei ole mitään suhteessa räppäriin X". Voin olla tapani mukaan täysin kuutamolla, mutta mielipiteet erottaa kyllä faktahuuteluiden seasta melko helposti.

Edit. Provoille toki olen hivenen sokea.


.

Siis missä vaiheessa väitin, että kommenttini on fakta? Toisekseen ei se räppärin flow, lyriikat tai musa muuten siitä parane, vaikka se räppäri myy stadioneita täyteen tai ei myy.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Siis missä vaiheessa väitin, että kommenttini on fakta? Toisekseen ei se räppärin flow, lyriikat tai musa muuten siitä parane, vaikka se räppäri myy stadioneita täyteen tai ei myy.

Olemme mielestäni asian jo puineet. Kommentini oli yleisellä tasolla, ei todellakaan vain sinulle.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kaupallisen menestyksen ja yleisen pintaliitomeiningin perään huutavana teinityttönä päätin uhrata reilu puolituntia Sini Sabotagen debyytille 22m2 ja tarkastaa tuotteen. En tiedä onko tällä keepitrealhomieiden mielestä räpin kanssa mitään tekemistä, mutta levyä ainakin mainostettiin suomiräppinä ja Siniä naisräppärinä. Tavoitin myös itse tästä jotain etäisesti räppiä muistuttavaa.

Ristiriitaisuus on viety tässä tekeleessä kyllä täysin uudelle tasolle. On nimittäin vain hivenen ristiriitaista coverointia myöten luoda itsestään kuvaa Azealia Banksin tyylisenä naisasianaisena/asennemuijana ja levyttää sitten 11 biisiä, joista joka toisessa ollaan bailaamassa baarissa ja joka toisessa näiden asioiden fyysisillä/henkisillä etkoilla tai jatkoilla. Mekot luottokortille -tyylin meiningille myös iso kehu.

Teemoina naisräppäräiden tilanne, naisen asema sekä miehet-on-sikoja -avautumiset olisivat voineet disneymäisen lapsellisina kannanottoina tavoittaa ison määrän mimmikuulijoita, mutta nyt levy on jopa pintaliitäjien mittarilla pinnallinen ja sisällöltään täysin tyhjä. Levy debytoikin virallisen listan sijalla 27. Vihkoonhan tämä nyt vähän meni.

En ole täysin varma, mutta levylle olisi saattanut mahtua vielä yksi nollatason fiittaus lisää.

"...tummuu yö, hypätään metroon, rummut lyö, vedetään leukoi, lasketaan euroi, puhalletaan naamalle savuu keuhkoist"

Asa voisi tulla tämän huikean fiittinsä jälkeen taas ylihuomenna jeesustelemaan miten moraalisesti arveluttavaa on tehdä musiikkia menestyshakuisista sekä sisällöttömistä lähtökohdista. En ymmärrä miten joku voi antaa tälle tekopyhyyden ilmentymälle puoltoäänensä. Gasellien Hätis käy myös tyylilleen uskollisena näyttämässä miten vajaan 20 riviä voi räpätä ilman yhtäkään kunnollista riimiosumaa(edes tahatonta).

Levyn osalta kehuja ei ole kuin muutama, mutta ne sitäkin tärkeämmissä asioissa. Sini väläyttää välillä erittäinkin hyvää riimittelyä vaikka biisit pääasiassa puuroutuvat ja tasapaksuuntuvat tekstien osalta. Potentiaalia löytyy selkeästi, mutta nyt on vain valitettavasti tyttölapsi joutunut yhden youtube-hitin kiroamaksi. Yksi nettihitti ei ole mikään hyvä lähtökohta antaa mimmille aivan liian isoja korkkareita käveltäväksi ja Idols-tuomarointia tuomaroitavaksi. Valmiutta ei yksinkertaisesti ole vielä riittävästi.

En tätä mielelläni sano, mutta kehuttava myös itselleen rehellisiä onnelabilehile-biittejä. Tekijänsä näköistä vaikkei ihan allekirjoittaneen makuhermoja hyväilevää. Tähän voisi vielä hassutella kehuksi sitä miten levy onneksi loppuukin joskus, mutta lopussa kiitos seisoo. Levyn viimeinen biisi "kukaan ei saa tietää" on melkoinen onnistuminen yleiseen tasoon nähden. Laitetaan tähän lopuksi vielä tuo kyseinen biisi ja linkkihän vie youtubeen. Levylle kokonaisuudessaan 2/5.

Sini Sabotage Kukaan ei saa tietää feat Kari Tapiiri - YouTube
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kari Tapiiri on muuten sellainen hahmo, että sieltä ei tule koskaan mitään hyvää ja kiinnostavaa, vaan aina sitä samaa about samalla nuotilla vedettyä rasittavaa jollotusta.

Olen onnekseni kiertänyt kaukaa nämä tapaukset. Hyvä nyrkkisääntö on yksi ämmä(mies tai nainen)/ biisin kertosäe. Written in the starskin on kertosäettä myöten mainio biisi, mutta Eric Turnerin mouruamista en kuuntelisi sekuntiakaan lisää.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Rekamin & Keemohin uus levy on kyl todella kova.

Vähän menee viestin #748 toistoksi, mutta menkööt.

En tiedä oletko Rekamin asetelmista tietoinen, mutta vaatii aika paljon mailaa väittää tuota levyä kovaksi. Puhutaan kuitenkin kundista joka enemmän tai vähemmän vakavissaan tiputteli kuittia muille rimmaajille(räpätäänkö välillä) ja perusteli haastattelussa asiaa sillä miten monet räppärit vetävät aidan matalimmasta kohdasta läpi. Vaati siis parempaa tasoa touhuun.

Kyllähän Kendrickien sekä vuoden tulokkaan aseman ottamisen jälkeen levyn vain yksinkertaisesti pitäisi olla vuoden tiukin ja loppuun saakka harkittu paketti. Jotakin oikeasti tuoretta ja poikkeavaa kaiken kuittailun jälkeen. Tämä ei todentotta ollut ja antikliimaksina tuo lainaamani rivi Rekamin levyltä.

"Ens vuonna mut tiedetään kaikille tuttuna juttuna/ Kuin Hallikainen mä vien naisille ruusuja/"
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Vähän menee viestin #748 toistoksi, mutta menkööt.


Kyllähän Kendrickien sekä vuoden tulokkaan aseman ottamisen jälkeen levyn vain yksinkertaisesti pitäisi olla vuoden tiukin ja loppuun saakka harkittu paketti. Jotakin oikeasti tuoretta ja poikkeavaa kaiken kuittailun jälkeen. Tämä ei todentotta ollut ja antikliimaksina tuo lainaamani rivi Rekamin levyltä.

No satun vaan pitämään Keemohin biiteistä ihan helkkaristi. Rekamin flowsta oon aina digannu ja diggaan tälläkin levyllä. Ei oo vuoden kovin suomirap levy, mutta kova silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös