Suomi rap

  • 772 185
  • 3 818

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Vaikken rapin suuri ystävä olekaan, niin pakko nostaa esille Pikku G. Hänen tuotantonsa on täynnä hyviä ja opettavaisia sanoituksia, joissa on oikeasti jotain järkevää sanomaa. Tarkoitan tällä siis Pikku G:n vanhempaa tuotantoa.

Nykyisinhän hän on vaihtanut taiteilijanimekseen Gee:n ja taso on laskenut todella alas ja sanoitukset ovat nykyään turhanpäiväistä uhoilua ja gangstailua. En kyllä tiedä onko enään aktiivinen.

Yleinen "tieto" on, että Henrin sanoituksista katosi rimmaavuus ja sanoma heti kun hänen äitinsä lopetti sanoittamisen pojalleen.

Laitetaan itsekin tähän kappale (jonka kaikki varmaan jo tietää) Ruger Hauer - Jokaiselle jotakin
 
Viimeksi muokattu:

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Yleinen "tieto" on, että Henrin sanoituksista katosi rimmaavuus ja sanoma heti kun hänen äitinsä lopetti sanoittamisen pojalleen.

Laitetaan itsekin tähän kappale (jonka kaikki varmaan jo tietää) Ruger Hauer - Jokaiselle jotakin

Onko tämä oikeasti totta? Nauran joka tapauksessa :D.

Minun makuuni kovimmat ovat Juno, Heikki Kuula, Huge L ja Asa satunnaisessa järjestyksessä, Hege ehkä kovin. Ja Ruger Haueria en ollut jaksanut kuunnella ennen tätä ketjua, kiitos siitä, maistuu hyvin.

Paljon hyviä linkkejä on heitetty joten en ole varma onko jotkin näistä jo laitettu, osa varmasti on, mutta pistän Kuulan tuotannosta suosikkejani:

Hasla ei friistailaa feat. Pyhimys

ASEnne

Musta päivä feat. Tommishock

Sporissa

Tää Maa

Sinipunasii

Kallion Poika

Pöllin polkupyörän

Uusimmalta levyltä suosikkejani ovat Myllyverrarit ja ennen kaikkea Sukkatemput!

Kaikki linkit Youtubeen.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Tuossa videon kuvan taustallahan tuo Kuulan taideteos Roihikan vesitornissa.

Mun mielestä ASEnne remix on jopa parempi, siinä myös tuo lisäsäkeistö, jossa mm. loistava läppä jonka pöllin allekirjoituksenikin.

Heikki ja Pyhimys on mulle henk.koht. nykyään ihan ylivoimaisia tässä genressä. Blacksuami oli aivan huikea kokonaisuus, ehkä paras suomirap-levy ikinä. Ja Pyhimys taasen aivan järjettömästä julkaisutahdistaan (vaikkei nyt mitään Huge-tahtia) huolimatta onnistunut pitämään tason aivan saatanan korkealla. Medium (Nyt uusi video) ja Paranoid molemmat uskomattoman hyviä levyjä. Ja olihan tuo Rugerinkin levy kova.

Asa ei ole Terveisiä kaaoksestan jälkeen mun mielestä osunut (soolona) yhtä napakymppiin, eikä Julma-Henri Al-Qaidan ja SRJTNT:n jälkeen ole tehnyt kai mitään hyvää. Jonkinlaisen aukon ovat jättäneet mun soittolistoille.

On se kyllä metkaa, kun silloin 2000(?) tuli Voittamaton ja Etenee ja Seremoniamestarin Viesti, ja se oli silloin ihan uutta ainakin mulle ja ilmeisesti melkein kaikille muillekin. Siitähän se sitten lähti buumiin, muttei välttämättä laadullisesti. Aika pitkälle on sieltä tultu. Vaikka onhan toi Viesti edelleen aivan upee kappale. Onhan Serellä muutakin laatua tuotannossaan, vaikka jostain syystä ei ilmeisesti ollut puritaanien suosiossa. Tottahan toki myös teinipoikaa innosti suomiräpin nousu ja tulihan sitä itsekin tehtyä niitä biisejä. Itse asiassa vieläkin about kerran vuoteen kaverin kanssa väsätään läpällä joku biisi kaljanjuonnin lomassa, hauskaa se on aina.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Ja kun vain pari päivää takaperin fiilistelin Sereä, niin eilenhän se oli pakko tarkistaa livenä. Koskaan ennen en ollutkaan nähnyt, enkä edes tiennyt äijän vielä esiintyvän. Illalla kuulin, että Flegmaatikot ja Sere + muutama muu Tampere-räppäri olisi keikalla. Eihän siinä muuta kuin auto alle ja Manseen. Siistiähän se oli nähdä niitä lavalla, kiva pieni nostalgiatrippi. Vähän lyhyt keikka, esiintyjämäärään nähden ainakin, ja liian vähän vanhoja hittejä. Mutta on se Sere kyllä nopee..
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Suomen tylyimmät MC:t Alari & Skidi P vetää freestylee Koivukylässä.
Biisin nimi voisi olla vaikka Mattofetissi.

VAROITUS: Myötähäpeämittari saattaa mennä tappiin asti ja jopa tapin ohi.

Linkki vie Youtuben videoon.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå, Carolina Hurricanes
Suomen tylyimmät MC:t Alari & Skidi P vetää freestylee Koivukylässä.
Biisin nimi voisi olla vaikka Mattofetissi.

VAROITUS: Myötähäpeämittari saattaa mennä tappiin asti ja jopa tapin ohi.

Linkki vie Youtuben videoon.

Joo ei ole paljon myötähäpeä-korttia heitteleminen. No ehkä sikäli, että tuota äpärä-läppää jne. tulee tossa paljon, mutta jos pystytään unohtamaan nuo kirosana-letkautukset niin minun mielestä tuossa on ihan lupaavia räppityyppejä jatkoa ajatellen.

Vituttaahan nuo kiroilevat penskat, mutta ainakin tohtivat vetää. Tommosia nappuloita ku näkis friistailemassa ruudolf-en-kiroile-tyyliin-ja muuten yhtä hyvin vähintään kuin nämä linkissä olevat, niin ite arvostaisin kyllä tosi korkealle.
 

Ralph

Jäsen
Itekki olen viime aikoina kuunnellut enemmän nykyaikaisempaa suomiräppiä. Tälläiset biisit jossa on useampi räppäri ovat kyllä hienoja. Alle pari esimerkkiä. Toki onhan tuolla huonompiakin räppäreitä, mutta menee muiden mukana.

GG Caravan - On se hienoo
(Brandon, Redrama, Paleface ja Don Johnson Big Bandin laulaja Tommy Lindgren)

DJ RZY - Tervetuloo Helsinkiin
(DJ RZY, Wögä, Tasis, Elastinen, Juno, Mikael Gabriel, Timo Pieni Huijaus, Spekti, Uniikki, Stig Dogg, Cheek ja Davo)

SMC - Lähiörotat skujaa
(Avionin-Prinssi, Thonoslono, Juno, Erä-Koira ja Notkea Rotta)

Yön Polte - Tyttö sä olet meritähti
(Kuningas Pähkinä, Setä Tamu ja Stig Dogg)

Mitä noita neljästä ei taida olla täällä vielä mainittu, joten mainitsin nekin. Noista tosin erityisesti Lähiörotat skujaa on vanhempaa settiä, mutta hieno biisi sekin. Avionin-Prinssi oli ihan uusi nimi, mutta Stadin slangilla hyvin puhuu.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Konala Cartellin uusi biisi on ilmestynyt jo näköjään marraskuussa, mutta itse löysin tän vasta noin viikko sitten. Kyseessä siis biisi Jep Jep Joo, johon linkki Tässä.

Itse kyllä ihan tykkään.
 

Lämpö

Jäsen
Herra Huulta alias Huge L:ltä tuli muutama aika sitten toinen osa Ei toivottuja lastenlauluja -albumiin. Minä pidän tästä enemmän kuin ensimmäisestä osasta. Pari järkyttävän tiukkaa:

http://www.youtube.com/watch?v=2ENVgyhiMd
http://www.youtube.com/watch?v=EvCoGfICffo
http://www.youtube.com/watch?v=p0s5qsPM6MM

Loput sitten ostetulta levyltä, eiks jepa?

Toi on kyllä myös hyvä levy. Ittelle iski enemmän ensimmäinen osa, mutta tämäkin kyllä kova. Ja kuun lopussa ilmestyy Moden kanssa Fatta platta. Opiskelijalle vähän turhan ahkera artisti, mutta en valita.

Tässä muutaman viikon sisällä tullut omasta mielestä ehkä tähän asti vuoden kovimmat suomi räp levyt, Ameeban Montako puuta on metsä ja Ilkka Kalevi Tillasen Maailman paras valtio.

Ameeba - Toivo
Ilkka Kalevi Tillanen - Hävittiiks myö muka sota?

Molemmat levyt tuli aika puskista, Ilkka Kalevista ei mitään tietoa aiemmin ja Ameebaakaan en ole pahemmin kuunnellu,. tuttu lähinnä SMC:n Raffii Suomi-flättii kappaleelta.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Nyckelströmin Mats, aka. Avain, aka. Asa, aka. Asamasa, heittää aika timanttisen biisin vaihteeksi. Letkeetä, keveetä, kesää, muhun uppoo.

Mats Nyckeström - Madeleine
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Tänään tuli nähtyä aivan loistava rap-kokoonpano, joka toi jopa legendaarisen Tulenkantajat-yhtyeen mieleen.

Olli PA & Funksons - Laiva lasipullossa

Olli PA:ta tuli kuunneltua viime kesänä melko ahkerasti ja jopa livenäki tuli pojat nähtyä. Voisin suositella kuuntelemaan ainakin biisit Syke, Nämä rattaat ja 33 hittaalla ku vinyyli.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö Flegmaatikkojen uudesta levystä ole vielä yhen yhtä mainintaa? Varsin mainio kokonaisuus, löytyy ilmeisesti jo Spotifystäkin.

Video Näijjoo sinkusta YouTubessa

Biitti varsin jännä. Eka verse hyvä, huukki perseestä samaten myös toinen verse. Omaleimainen kokonaisuus kyllä tämä Flegmaatikot, siitä pisteet. Video on ihan ok.
 
Suosikkijoukkue
Bruins
Onhan tuo FLG:en uusi lätty kovinta suomihipedihoppia vuosiin. Biiteiltään täyttä timanttia ja räpitkin pidetty sopivan lepposina niin kuin FLG:llä aina.

Antaisin arvosanaksi 5/5
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Onhan tuo FLG:en uusi lätty kovinta suomihipedihoppia vuosiin. Biiteiltään täyttä timanttia ja räpitkin pidetty sopivan lepposina niin kuin FLG:llä aina.

Kyllähän FLG:n pojaat näyttää aika kovin kuinka sitä hiphopia väännetään. Pirun hyvän kuuloista Old School pudotusta. Näijjoo antaa samoja fiboja kuin Beastie Boys, joka ei ollenkaan ole huono asia.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Nostan ketjun.

Oma vaellukseni suomiräpin parissa alkoi vuonna 1997. Olin sitä toki ennenkin kuullut, mutta niin syvät arvet Nikke T, Raptori ym. jätti, että genren uskottavuus vaati kovaa työtä. Tuolloin sattumoisin julkaistiin Ceebrolisticsin A Day Of The People In Between. Vaikka kyseisellä levyllä olikin ainoastaan yksi suomenkielinen ja levyn mahdollisesti heikoin kappale. Kuitenkin se herätti ajatuksen, että ehkä tätä juttua voi sittenkin tehdä myös suomeksi ilman, että asia menee vitsinkerronnaksi.

Taisi sitten olla seuraava vuosi kun kaupallinen tarjonta kyseisestä genrestä löi läpi. En itse arvosta Fintelligensiä oikeastaan millään muulla mittapuulla, kuin se, että he tekivät juttuansa tosissaan. Sen vuoksi kyseinen bändi on luettava vankaksi perustaksi osana suomiräppiä. Levyn julkaisun aikoihin myös oma kiinnostukseni kasvoi kotimaista räppiä kohtaan ja ulkomaalaisen räpin kuluttajaksi minut pystyi lukemaan jo 80 ja 90 luvun taitteessa.

Nykyään suomenkielinen räppi on mielestäni edistynyt huomattavasti verrattuna muihin genreihin. Nopean kehityksen myötä on myös tullut oma vihaajaporukkansa jonka oman identiteetin luomisen tuskissa on päättänyt, että räppi on paskaa. Kuulun siis ikäpolveen jossa vielä joutui tappelemaan, koska lahkeet olivat liian leveät. Pukeutumiseni on sittemmin ottanut harppauksia ns. aikuisempaan tyyliin, mutta räpistä en koskaan päässyt enkä pyristellyt irti.

Minun mielestä tällä hetkellä lahjakkaimmat sanoittajat ja tuottajat pyörivät Suomessa räpin ympärillä. Uskonkin, että tulevaisuudessa isolla osalla ns. supertuottajia on taustalla kasvaminen räpin ympärillä. Räppi on myös musiikkina jotain joka pystyy onnistuneesta lainaamaan jokaisesta genrestä jotain ja silti säilymään tunnistettavana omana itsenään. Tuossa on paljon sellaista potentiaalia, mitä voidaan käyttää myös muun musiikin luomisessa hyväkseen. Väittäisin jopa, että keskiverto tuottajalla räpin saralla on huomattavasti laajempi musiikkimaku kuin keskivertoheavybasistirumpalilla.

Nykyään räppikin on jakautunut jopa Suomessa niin moneen alalajiin, että harva muu genre sellaiseen kykenee. Näen räpin tulevaisuuden Suomessa valoisana ja positiivisin asia siinä on se, että nykyään räppärit Suomessakin hakevat persoonallisuutta.

Omia suosikkeja on Laineen Kasperi, Ameeba, DJ Kridlokk, Eevil Stöö, Roope K, Ceebrolistics, Pijall, Serkkupojat, Asa ja Heikki Kuula. Lukuisia jäi mainitsematta, mutta nämä nyt tässä kuussa ehkä niitä itselle tärkeimpiä.

Tässä sitten vielä lopuksi biisi joka soi viestiä kirjoittaessani

Laineen Kasperi - Tunnustus Äitille
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
niin syvät arvet Nikke T, Raptori ym. jätti, että genren uskottavuus vaati kovaa työtä.

mullakin se meni aikoinaan juuri noin. Huumorihoppi puistattaa edelleen, mutta Chyde on kyllä paikannut nuo MC Nikke T-jutut moneen kertaan Ritarikunnassa. Voi olla kotiin päin vetämistä, mutta Ritarikunta on viime aikoina muutenkin ollut täällä paljon soitossa, Ruger hauerin lisäksi. Ja oli muuten pienoinen pettymys tuo Rugerin uusi levy Erectus. Lyriikat rautaa, biitit ei-niin-minulle-mieleisiä. Mutta joo, sitä Nikke Teetä:

Ritarikunta - Kroonisesti Akuutti - YouTube

Ritarikunta - Silver Moreno - YouTube
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös